Fnutt

Medlem
  • Innehållsantal

    337
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

663 Enastående

Om Fnutt

  • Rank
    Stammis

Profile Information

  • Gender
    Female

Senaste besökare till profilen

519 profilvisningar
  1. Fnutt

    Kortison, ingen ketos?

    Nej, det kan jag inte påstå. Men jag brukar se till att välja mct-olja som är utvunnen från kokosolja (t.ex Star Nutrition), och inte från palmolja (t.ex Olimp).
  2. Fnutt

    Kortison, ingen ketos?

    Jag brukar kolla priser på prisjakt: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1146#rparams=l=s362685553
  3. Fnutt

    Börjat träna, eller?

    Skönt! När jag läste om lipödem första gången så avskrev jag det väldigt fort, för inte kunde väl jag som hela livet haft ett BMI på gränsen till underviktig vara drabbad av något sådant? Men när jag läste om det igen ett år senare så föll bitarna på plats. För det finns ju olika grader, och det behöver inte alltid vara ett progressivt problem (även om det ofta är det).
  4. Fnutt

    Börjat träna, eller?

    Hmm... buckliga överarmar, lår och rumpa. Har du googlat på lipödem? Det blev en aha-upplevelse för mig.
  5. Fnutt

    MAF-tråd

    Ja... jo.... Jag ville mest bara avreagera mig lite Jag har redan tidigare skrivit i tråden om mina bekymmer med mätarskrället. Periodvis funkar pulsbandet som det skall, men ibland vill det sig bara inte. Jag blöter, blaskar, tvättar bandet, kletar blågel, rättar till positionen men pulsen hoppar likförbaskat mellan noll och oändligheten. Ibland fungerar mätaren som den skall i början av passet, men flippar efter kanske 30-45 minuter ur och börjar hoppa hejvilt eller försvinner helt. Sen kan den helt plötsligt hoppa igång igen som om inget har hänt, efter att ha gått bärsärk i en halvtimme. De är sådana dagar som jag hatar min pulsmätare innerligt Jag tror det är läge att återigen korta av bandet. Förra gången mätaren löpte amok så här okontrollerat så kom jag fram till att det var gummibandet som hade töjt sig. Och eftersom jag redan hade det så kort det bara gick, så blev lösningen att sy ihop det så det blev en decimeter kortare. Bara att plocka fram syskrinet igen.
  6. Fnutt

    MAF-tråd

    Vissa dagar verkligen hatar jag min pulsmätare... (jag promenerade vid tillfället)
  7. Fnutt

    Hur uppnår man bästa nattsömn?

    Jag bestrider inte riktigheten i att det eventuellt kan finnas en fördel med att sova på vänster sida, det jag vill peka på är att man ibland kan stirra sig blind på en sak, se saker i svartvitt och glömma sunt ifrågasättande. Det finns även en överväldigande andel sökträffar på internet som t.ex förordar "ät mindre, spring mer", "fett är farligt", "man måste äta kolhydrater"... Har de också rätt, när de är så många?
  8. Fnutt

    Hur uppnår man bästa nattsömn?

    Några lösryckta och ovetenskapliga funderingar ur mitt eget huvud: Ibland känns det som om man zoomar in för långt och förlorar helikoptersynen. Faran när man fokuserar på en enda detalj är att man missar vad som händer utanför fokusområdet. Kanske har metoden man fokuserar på några mindre bra följdeffekter i en annan del av kroppen, eller kanske är den positiva effekt man fokuserat på försumbar i jämförelse med något annat som är ännu mer effektivt. Jämför med dietistens tjat om att fullkorn är nyttigare - ja, fullkorn kanske är nyttigare än wienerbröd, men nyttigast är det ju att inte äta något spannmål alls... Jag sover nästan uteslutande på vänster sida, så jag borde vara superdränerad. Likförbaskat så samlar jag periodvis på mig flera liter vätska i kroppen, hormonellt betingat. Förvisso kanske inte så mycket just i huvudet eller hjärnan, men desto mer i övriga kroppen. Om jag vid dessa tillfällen som vanligt sover på vänster sida, så kan det ta 3-4 dagar innan överskottsvätskan är borta och jag kommit ned i normalstorlek igen. Sover jag med fötterna högt så är dessa förvisso aningen mindre på morgonen, men så fort jag ställer mig upp så rinner vätskan tillbaka ned i benen igen. Högläge tycks med andra ord hjälpa till med att omfördela vätska från fötterna till buken, men inte bort från kroppen. Lymfsystemet har ju ingen pump, istället är det muskel- och diafragmarörelser som får systemet att cirkulera. Om jag på mina uppsvällda dagar väljer att ta dagliga långa promenader under vilka jag även är noga med att bukandas, så försvinner vätskan ut kroppen på mindre än halva tiden gentemot att bara "vänstersova". Muskel- och diafragmarörelser är med andra ord mycket mer effektiva verktyg för att få igång lymfcirkulationen, i alla fall för mig. Människans huvud är ju dessutom i högläge nästan all vaken tid, så jag har svårt att ta till mig att lite högläge på natten skulle göra så mycket till eller från. Och om det nu dessutom är som Tureborgaren skriver, att studien är gjord på möss, så kan jag absolut tänka mig att lite högläge kan göra skillnad för dem. Men så går de ju också med näsan i backen större delen av sin vakna tid, det är mer sällan som de går på bakbenen.
  9. Fnutt

    MAF-tråd

    Dagens MAF-runda blev en bra en, med både solsken och t-shirtväder. Inledde med 5km rask promenad, och övergick därefter till att småspringa i ungefär samma tempo som när jag går. Pulsen höll sig lugn, och jag lättade någon millimeter på handbromsen tills jag fann ett tempo där pulsen mycket väluppfostrat höll sig på 146-148. Tuffade på i ca 8km i det tempot, samtidigt som jag njöt av den vackra dagen och all spirande grönska. Väl hemkommen igen passade jag på att MAFfa gräsmattan för första gången i år
  10. Fnutt

    MAF-tråd

    Sant. det jag hade i huvudet var det jag läst bland kommentarerna på Maffetones webbsidor. Där kan man här och var läsa om personer med hög maxpuls som ifrågasätter 180-formeln, vilka bara får till svar att maxpulsen inte har något med det hela att göra. 25% är ju en jättestor andel! Ja, lite snopet, kanske. Men jag vill ändå inte säga att det för min del skulle ha varit "bortkastat", eftersom den lugna träningen har hjälpt mig med andra saker såsom stressnivåer, uthållighet, hormonnivåer, ridbyxlår mm. Där ser man! Ja när det gäller kilometertider så har jag inte blivit ett dyft bättre sedan jag började träna enligt 180-formeln. Snarare tvärt om. Men som jag nämner ovan så har det ändå fört med sig andra positiva effekter, så jag kommer trots allt att fortsätta med en del pass på den (kanske för) låga pulsnivån. Däremot kommer jag under majoriteten av passen en tid framöver att testa att låta pulsen ligga lite högre.
  11. Fnutt

    MAF-tråd

    Jo, jag vet att du skrivit det förr, och jag är förundrad över att du pallar det. För min egen del så känner jag att det skulle förta glädjen under mina turer, det skulle bli mer stress än avkoppling Ja, det där är ju väldigt lockande att ta till sig och tro på... Jag har alltid hävdat att jag bara är några år över 30, och skall man gå på den här teorin så har jag ju haft rätt i det påståendet hela tiden Jag är ju ett typexempel på alternativ 2 i citatet ovan - min maxpuls är betydligt högre än den teoretiskt borde vara enligt 220-formeln, och på min teoretiska MAF-puls så blir jag ju inte svettig och knappt ens varm. Maxpuls har jag inte testat på riktigt, men 187-190 kan jag utan bekymmer komma upp i om jag springer lite snabbare en stund (det tempo som jag alltid sprang i förr i tiden). Tänk om jag med en puls runt 140-145 fortfarande ligger i det aeoroba intervallet, då skulle jag ju faktiskt kunna hitta en väldigt långsam MAF-takt springa i. Och det stämmer ju faktiskt ganska väl med vad jag känt och spekulerat över under mina pass. Naturligtvis så vill man tro på en teori som överensstämmer med ens egna funderingar. Samtidigt så är ju Maffetone av en en helt motsatt åsikt, när han menar att maxpulsen appselut inte har någonting med saken att göra. Som vanligt så blir det upp till en själv att avgöra. Har man testat det ena i ett års tid, så kanske man skall testa det andra ett tag för att kunna jämföra och utvärdera? Kanske ligger sanningen någonstans mitt emellan?
  12. Fnutt

    MAF-tråd

    Så är det naturligtvis! Men med tanke på hur mycket högre min puls kan vara på vissa pass, så tycker jag att jag borde bli törstigare än jag blir. Min MAF-puls skall ligga någonstans runt 130, lite beroende på om jag anser att jag kan plussa på några slag för "lång och trogen tjänst" samt om jag erkänner att det faktiskt var ett tag sedan jag passerade 50 eller inte (mest troligt, inte ). Och som jag skrev i förra inlägget så är det stört omöjligt för mig att springa med den pulsen. En bra dag med solen i ryggen och medvind så kan jag springa på en puls runt 150-155, men tempot är då långsammare än när jag går (med en puls på 125). Vanligare är dock att pulsen vid det tempot ligger runt eller strax över 160. Om jag släpper på handbromsen och tillåter mig själv att springa i ett mer avslappnat tempo, så är jag uppe i 170-172. På den nivån kan jag utan bekymmer mata på i över en mil, utan att vara märkbart sliten när jag kommer hem. Det intressanta är att efter mina löppass med puls under ca 160, så sjunker pulsen som ett lodrätt streck i pulsappen när jag saktar in och börjar gå. Efter max ca 50 meter så är pulsen nere i min normala promenadnivå. Efter ett pass med puls runt 170 så sjunker pulsen däremot något långsammare, och planar ut på en något högre nivå än vid en vanlig promenad. Jag har tolkat detta som att min MAF-puls sannolikt ligger en bit över 130, och jag har umgåtts med tanken att göra ett test för att få reda på var min mjölksyretröskel egentligen ligger. Å andra sidan - spela roll. Jag älskar både mina promenader och mina löprundor, jag mår förträffligt och känner mig starkare än någonsin, så varför bry sig eller ändra ett fungerande koncept? För visst märker jag att ett drygt år med MAF-träning har gett resultat. Kilometertiden på mina promenader har sjunkit till nivåer som jag trodde var helt onåbara för en kort person med taxben. Och även om jag ligger på 170 under mina "snabba" löppass, så är det ändå minst 20 slag lägre än det var innan. En annan positiv bieffekt är att mina gropiga ridbyxlår har tightats till och slätats ut, samt att underkroppens bredaste ställe långsamt håller på att förskjutas från låren upp till höfterna där det skall vara. Dessutom är en MAF-runda en synnerligen effektiv metod att ta till de dagar när man känner att kroppen samlat på sig lite för många liter vätska. Brukar resultera i ett starkt behov av en avstickare ut i skogen under passet, samt att man måste stanna till och dra åt skosnörena när fötterna har krympt till normalstorlek
  13. Fnutt

    MAF-tråd

    Jag har funderat en hel del över det faktum att när jag har varit ute och maffat i ett par timmar så är jag ändå sällan särskilt törstig. På den tiden när jag sprang för allt vad tyget höll så hade jag sommartid alltid med mig en vattenflaska på passen, och jag drack dessutom alltid en del både före och efter passet. Men nu - ingenting. Först någon timme efter passet kan jag kanske känna att jag behöver ett glas vatten. Mina funderingar går i riktningen aerob träning och fettdrift, kontra att förlita sig helt på sitt glykogenförråd. Kan det helt enkelt vara så att förr när jag rusade på i vild galopp så tömde jag mitt glykogenförråd, och därmed behövdes en massa vatten (och kolhydrater) för att bygga upp förrådet igen? Men att när jag maffar på fettdrift så blir vätskeförlusten inte mycket mer än det jag svettas (vilket i princip är nästan lika med noll eftersom jag efter över ett år med maf fortfarande inte kan springa på maf-puls, bara gå...)? En följdfundering blir ju vad som händer i kroppen de gånger när jag springer och maf-pulsen överskrids ganska rejält. Efter dessa pass så är jag ju inte heller särskilt törstig nu för tiden. Jag dricker ingen vätska under passet, trots att jag numera springer flerdubbelt långt och länge jämfört med tidigare. Och jag är inte heller särskilt törstig efter dessa pass, inte förrän efter någon timme då det kan slinka ned ett par glas. Om mina inledande funderingar skulle stämma, borde det då inte betyda att jag ändå springer på hyfsad fettdrift/aerobt trots att jag överskrider min teoretiska maf-puls med ganska många slag? Varför är jag annars inte törstig? (inte heller några tecken på att jag skulle vara uttorkad)
  14. Fnutt

    viktnedgång

    Ja jösses... ett välkänt Stenmarkscitat om att det i vissa fall inte lönar sig att förklara, poppar upp i min skalle. (men jag hoppas det är som Effie antar - att det egentligen är näringsinnehållet du avser, men att du råkat skriva energiinnehåll istället)
  15. Fnutt

    viktnedgång

    Kalorier är en måttenhet för energi... Edit: Ungefär lika tokigt som att hävda att "antalet kilo är likvärdigt, men inte vikten"