Gå till innehåll

Lurtz

Medlem
  • Innehållsantal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

28 Bra

Om Lurtz

  • Rank

  1. Jag äter också "kolhydratsnålt" bröd ibland, och inte alltid glutenfritt. Har inte märkt några negativa effekter av det, så var och en får väl välja själv om de vill tro på tesen att gluten är skadligt för alla eller inte. Vetenskapen är minst sagt tvetydig.
  2. Människan har en bra förmåga att tillgodogöra sig vitaminer, aminosyror och mineraler från rått kött, växter, bär, svampar, frukter osv. Om det är något som är "onaturligt" för oss så är det spannmål och andra grejer som kom med jordbruket.
  3. Mitt blodsocker går aldrig över 7-8 (och mitt fasteblodsocker ligger i 99% av fallen mellan 4 och 5) om jag gör en smoothie på 2.5 dl ananasjuice, ett hekto spenat, en dl blåbär och ett par bananer. Så visst stiger det jämfört med om jag hade ätit äggröra med champinjoner och körsbärstomater, men frukt höjer inte blodsockret till några höga nivåer för mig i alla fall. Jag har dock inte mätt insulinet, och en del hävdar ju att frukt inte ger lika stor blodsockerhöjning som t ex stärkelse på grund av att fruktos tas om hand i levern och därmed inte dyker upp på blodsockertest på samma sätt.
  4. Avokado är väl annars en bra LCHF-vänlig kaliumkälla, förutsatt att problemet nu skulle vara att du inte får i dig tillräckligt mycket från kosten.
  5. Men om du tränar så är det viktigt att äta tillräckligt med protein, annars kommer du bli av med muskler, snarare än att bygga upp dem. Träning går per definition ut på att du bryter ner muskler, sen svarar kroppen med att bygga upp dem igen och göra dem starkare, men det förutsätter att du ger kroppen de byggstenar (dvs proteiner) som den behöver.
  6. Om du tränar dagligen så ska du absolut inte äta ett gram protein per kilo målvikt. Ett gram per kilo målvikt är ett mål avsett för de stillasittande. Om du tränar hårt så kan du nog sikta på det dubbla. Om du tränar måttligt så ska du ändå äta runt 100 gram.
  7. När jag började med LCHF så kände jag mig också mätt på knappt 1000 kcal om dagen, men jag följde mantrat att "lyssna på kroppen" och efter tre veckor-en månad så märkte jag att det behövdes upp till 2500 kcal för att bli mätt. Kanske berodde det på att kroppen var i en omställningsfas. Men oavsett vilket så tycker jag inte att det är något farligt att leva på få kalorier några veckor (trådstartaren verkar också nyss börjat äta LCHF), men jag skulle rekommendera att vara vaksam. Om det går en månad eller mer och man fortfarande känner sig mätt på så få kalorier så är det nog dags att försöka ä
  8. Näringsmässigt tillför den inte mycket alls, det är helt korrekt. Men tycker du om smaken på isbergssallat och inte behöver vända och vrida på varenda kolhydrat så gör det knappast någon skada. Samma sak med t ex gurka. Men har du ett tak du inte vill gå över vad gäller mängd kolhydrater du äter under en dag så är det helt klart smartare att satsa på mer näringstäta grönsaker.
  9. Det är väldigt svårt att veta när det gäller bär (och även t ex frukt, nötter eller grönsaker), kolhydratinnehållet kan variera kraftigt bara beroende på vart de plockats, och när på året. Det går därför inte alltid att lita på paketen, ett paket blåbär plockade i januari kan innehålla t ex 4% kolhydrater, men om de plockats i juni och/eller från en annan geografisk plats kan de innehålla mer. Så när det gäller varor som bär, frukt, nötter eller frysta grönsaker så är det ingen idé att jaga runt efter det märke med minst antal deklarerade kolhydrater, för kh-mängden varierar helt naturligt.
  10. Såvitt jag minns har Skaldeman dock inte isbergssallad i sitt recept, däremot har han en liten rödlök och blandar även i 1/3 crème fraiche, och dessutom smaksätter han den med dijonsenap och citron. Men riven blomkål, majonnäs och bacon är basen. Jag brukar använda vitkål istället för blomkål, så det blir lite av en mix mellan coleslaw och floridasallad. Grymt gott är det hur som helst.
  11. Lågkolhydratkost är ett väldigt generellt begrepp, och namnet antyder bara att man äter en kost med låg andel kolhydrater. Jag tycker inte man kan läsa in "glutenfritt" i den definitionen, vill man äta små mängder vetemjöl kan det ändå vara lågkolhydratkost. Däremot är det en annan diskussion om huruvida gluten kan ingå eller inte i en vara märkt LCHF. När jag började läsa på om LCHF (vilket var någon gång runt hösten 08) så såg jag ofta Annika rekommendera en skiva finncrisp med mycket smör och pålägg. Och det stod ingenstans att det skulle vara glutenfri finncrisp. Men hon och andra leda
  12. Det skulle även kunna handla om att du reagerar på något enskilt livsmedel, snarare än den totala fettmängden. Var det något som du dagligen äter hemma men som du skippade/inte fanns tillgängligt de veckor du var bortrest? En bekant till mig berättade en liknande historia, att han nästan dagligen fick diarré på LCHF men hade bra mage när han käkade "vanlig" mat ett par veckor, det visade sig att han fick diarré av ägg. När han åt LCHF blev det omelett varje morgon men när han började käka bröd istället så fixade sig hans magproblem. Så han testade att återgå till LCHF men istället äta t ex ton
  13. Regeln om 5g kolhydrater per 100g vara kan vara ett bra hjälpmedel, men det kan även vara ett uruselt hjälpmedel. Låt mig ta ett par exempel, vitlök innehåller 30% kolhydrater, men en klyfta väger bara ungefär 5 gram, vilket innebär att du får i dig 1.5 gram kolhydrater totalt. Mjölk innehåller bara 5% kolhydrater, men ett glas mjölk (3 dl) ger dig totalt 15 gram kolhydrater, alltså 10 gånger mer än vitlöksklyftan. Så du måste även tänka på hur mycket av varan du använder, är det något du använder mycket av är det lätt att totala mängden kolhydrater springer iväg även fast varan inte innehålle
  14. Det är riktigt att vi inte kan tillgodogöra oss det kortkedjiga omega 3 som vegetabilier innehåller i någon större utsträckning. Men alger är inte växter, utan snarare protister (alltså organismer som varken är växter eller djur,) och de innehåller samma långkedjiga omega 3 som krill och fisk gör.
×
×
  • Skapa nytt...