Koljoxen

Medlem
  • Innehållsantal

    89
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

152 Utmärkt

Om Koljoxen

  • Rank

Senaste besökare till profilen

299 profilvisningar
  1. Svårt det där med sömn...i alla fall när den inte fungerar. Jag håller på att sluta med sömnmedicin. Har läst diverse sömnböcker och gjort upp en plan. Tacksam för tips! Jag får väl testa ”tapping” och tvinga mej att sova på vänster sida.
  2. Va, finns det fler än jag som blir alldeles för varm av att ligga på sidan? Fryser på rygg.. Testade att ligga åt vänster i natt, men höger är favvosidan så det kommer att gå åt en del träning tror jag.
  3. En av kostdoktorns intervjuer är med Dave Feldman ( The Cholesterol Network System). Han hävdar att man absolut inte ska fasta innan ett kolesterolprov. Istället ska man äta massor med fett dagarna innan provet. Utförlig förklaring till varför i videon.
  4. Jag har kört med kefirgryn i flera år. Häller allt i en sil ( rostfri) och låter det stå och rinna av en stund. I bunken under silen ligger sedan enbart vasslan som jag slänger ? ( är den nyttig?) Sedan pressar jag ut kefiren genom silen med en sked ( rostfri ) Kvar i bunken blir min frukost! Jag har aldrig haft problem med rostfritt. De små liven mår så gott.
  5. Den som är medlem i Dietdoctor kan se en intressant intervju med ingenjören Dave Feldman. Jag har precis tittat och den vänder upp och ner på mycket som jag har tänkt kring kolesterol. Den är på engelska, inte översatt, så mannen och jag slog våra kloka huvuden ihop och lyckades nog förstå det mesta. Rekommenderas!
  6. Min kycklingbuljong blir oxå alltid geleig. Jag gör efter Birgitta Höglunds recept. Ekokyckling som sjuder 8 timmar.
  7. Sen är det inte säkert att ett initialt förhöjt kolesterol sjunker efter några månader. I alla fall gjorde inte mitt det. Efter fem år med lchf hade jag totalkolesterol på 12, efter ytterligare ett halvår var det 10., därtill ett högt ldl. Men triglyceriderna var låga och hdl var högt. Men det gäller att inte vara lättskrämd..
  8. Jag tänker att man får väga fördelar mot nackdelar. Jag mådde så bra av mycket mättat fett och kunde hålla min vikt (jag är underviktig). Men de höga värdena gjorde mej rädd och jag har landat i hur jag äter nu. Jag kan ju säga att jag är avundsjuk på folk som klarar det mättade fettet ( mums för smör! ) och som kan fasta.. Men det fungerar inte för mej.
  9. Här är en till med högt kolesterol. För 1,5 år sedan testade jag kolesterolet för första gången sedan kostomläggning till lchf. Jag hade då ätit lchf i fem år. Både jag och min läkare blev rätt chockade. Jag ändrade lite på min kost och tog nya prover efter åtta månader. Så här såg det ut: tot. 12,1. 10 hdl. 2,36. 2,44 ldl. 8,3. 6,1 tri. ? 0,9 apo. 0,84. 0,81 Jag bytte en stor del av det mättade fettet mot enkelomättat och ökade på kolhydraterna; nötter, rotfrukter. Det gav resultat och jag har fortsatt att öka kolhydraterna som kostdoktorn skriver till 50-100 gram/ dag. Något nytt prov har jag inte tagit och jag vet inte om jag ska. Jag är inte särskilt orolig längre.
  10. Helhetshälsas D&K har D3 50 ug och K2 75 ug. Dem har vi ätit i vinter. Ingen aning ifall proportionerna är bra..Det är svårt att behöva sätta sej in i allting. Ibland får man väl bara lita på preparaten.. ( vågar man vara så blåögd?)
  11. När man mår riktigt dåligt är det kanske inte läge att experimentera själv. Många blir hjälpta ur det värsta med medicin och sedan när man mår lite bättre kan man fundera på alternativ. Jag tror att det kan vara stressande att börja ifrågasätta sin medicinering och hjärnan klarar inte av den stressen just då.
  12. Läste det där hos Anna. Hon gjorde ett test med tulpaner. Konstigt nog står mina tulpaner som får kranvatten glatt rakt upp i en vecka.
  13. Kanske räcker det med det kalcium man får med maten? Jag har tagit magnesium i flera år mot restless legs och kombinerade i början med kalcium, men efter råd antingen här eller på kostdoktorns sida, slutade jag med kalcium. Det är inte lätt att göra rätt, man borde vara forskare själv.. Säkrast är kanske att försöka få i sej allt med maten. Omega 3 är en sån sak. Jag läste just om en studie från USA som visar att 80 % av alla omega 3- tillskott oxiderar och framkallar hjärt/kärlsjukdom istället för att avhjälpa det. Samtidigt varnas det för att äta lax som innehåller dioxin.. För att inte tala om burkmakrillen som mannen och jag äter. Bisfenoler, huvaligen!
  14. Varför? Av det jag minns mej ha läst i lchf-kretsar är kalcium inget man ska ta extra. Däremot verkar det vara många som tar magnesium.