Gå till innehåll

Koljoxen

Medlem
  • Innehållsantal

    89
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Koljoxen

  1. Svårt det där med sömn...i alla fall när den inte fungerar. Jag håller på att sluta med sömnmedicin. Har läst diverse sömnböcker och gjort upp en plan. Tacksam för tips! Jag får väl testa ”tapping” och tvinga mej att sova på vänster sida.
  2. Va, finns det fler än jag som blir alldeles för varm av att ligga på sidan? Fryser på rygg.. Testade att ligga åt vänster i natt, men höger är favvosidan så det kommer att gå åt en del träning tror jag.
  3. En av kostdoktorns intervjuer är med Dave Feldman ( The Cholesterol Network System). Han hävdar att man absolut inte ska fasta innan ett kolesterolprov. Istället ska man äta massor med fett dagarna innan provet. Utförlig förklaring till varför i videon.
  4. Jag har kört med kefirgryn i flera år. Häller allt i en sil ( rostfri) och låter det stå och rinna av en stund. I bunken under silen ligger sedan enbart vasslan som jag slänger ? ( är den nyttig?) Sedan pressar jag ut kefiren genom silen med en sked ( rostfri ) Kvar i bunken blir min frukost! Jag har aldrig haft problem med rostfritt. De små liven mår så gott.
  5. Den som är medlem i Dietdoctor kan se en intressant intervju med ingenjören Dave Feldman. Jag har precis tittat och den vänder upp och ner på mycket som jag har tänkt kring kolesterol. Den är på engelska, inte översatt, så mannen och jag slog våra kloka huvuden ihop och lyckades nog förstå det mesta. Rekommenderas!
  6. Min kycklingbuljong blir oxå alltid geleig. Jag gör efter Birgitta Höglunds recept. Ekokyckling som sjuder 8 timmar.
  7. Sen är det inte säkert att ett initialt förhöjt kolesterol sjunker efter några månader. I alla fall gjorde inte mitt det. Efter fem år med lchf hade jag totalkolesterol på 12, efter ytterligare ett halvår var det 10., därtill ett högt ldl. Men triglyceriderna var låga och hdl var högt. Men det gäller att inte vara lättskrämd..
  8. Jag tänker att man får väga fördelar mot nackdelar. Jag mådde så bra av mycket mättat fett och kunde hålla min vikt (jag är underviktig). Men de höga värdena gjorde mej rädd och jag har landat i hur jag äter nu. Jag kan ju säga att jag är avundsjuk på folk som klarar det mättade fettet ( mums för smör! ) och som kan fasta.. Men det fungerar inte för mej.
  9. Här är en till med högt kolesterol. För 1,5 år sedan testade jag kolesterolet för första gången sedan kostomläggning till lchf. Jag hade då ätit lchf i fem år. Både jag och min läkare blev rätt chockade. Jag ändrade lite på min kost och tog nya prover efter åtta månader. Så här såg det ut: tot. 12,1. 10 hdl. 2,36. 2,44 ldl. 8,3. 6,1 tri. ? 0,9 apo. 0,84. 0,81 Jag bytte en stor del av det mättade fettet mot enkelomättat och ökade på kolhydraterna; nötter, rotfrukter. Det gav resultat och jag har fortsatt att öka kolhydraterna som kostdoktorn skriver till 50-100 gram/ dag. Något nytt prov har jag inte tagit och jag vet inte om jag ska. Jag är inte särskilt orolig längre.
  10. Helhetshälsas D&K har D3 50 ug och K2 75 ug. Dem har vi ätit i vinter. Ingen aning ifall proportionerna är bra..Det är svårt att behöva sätta sej in i allting. Ibland får man väl bara lita på preparaten.. ( vågar man vara så blåögd?)
  11. När man mår riktigt dåligt är det kanske inte läge att experimentera själv. Många blir hjälpta ur det värsta med medicin och sedan när man mår lite bättre kan man fundera på alternativ. Jag tror att det kan vara stressande att börja ifrågasätta sin medicinering och hjärnan klarar inte av den stressen just då.
  12. Läste det där hos Anna. Hon gjorde ett test med tulpaner. Konstigt nog står mina tulpaner som får kranvatten glatt rakt upp i en vecka.
  13. Kanske räcker det med det kalcium man får med maten? Jag har tagit magnesium i flera år mot restless legs och kombinerade i början med kalcium, men efter råd antingen här eller på kostdoktorns sida, slutade jag med kalcium. Det är inte lätt att göra rätt, man borde vara forskare själv.. Säkrast är kanske att försöka få i sej allt med maten. Omega 3 är en sån sak. Jag läste just om en studie från USA som visar att 80 % av alla omega 3- tillskott oxiderar och framkallar hjärt/kärlsjukdom istället för att avhjälpa det. Samtidigt varnas det för att äta lax som innehåller dioxin.. För att inte tala om burkmakrillen som mannen och jag äter. Bisfenoler, huvaligen!
  14. Varför? Av det jag minns mej ha läst i lchf-kretsar är kalcium inget man ska ta extra. Däremot verkar det vara många som tar magnesium.
  15. Tyvärr kan jag inte scanna men testar att fota.
  16. I nya numret av "Allt om diabetes" skriver dietisten Maria Sitell följande: " Idag finns det gott om så kallade ekobubblor med stark tendens till faktaresistens där "den andra sidan har fel" och konspirationsteorierna haglar. Ett tydligt exempel är tyvärr Lchf-läran, som i likhet med Trump-anhängare bara stärker sina egna rön och har enkla lösningar utan tanke på konsekvenser i det långa loppet. Med vetenskapen är det precis tvärtom: inget är helt säkert men det vi litar på är väl fastställt" Ska man skratta eller gråta?
  17. Jag hade bara ett mätvärde innan jag bytte kost och det var 5,4 i totalkolesterol. Efter 5 år på lchf var mina värden ungefär: total 12, ldl 8, hdl 2,36, låga tri och apo 0,84. Jag bytte då det mättade fettet mot mer enkelomättat och ökade på kolhydraterna i form av rotfrukter, mer bär och nötter. Ett halvår senare var mina värden total 10, ldl 6, hdl 2,44, låga tri och apo 0,81. Alltså fortfarande "dåligt". Men med låga triglycerider och ett högt hdl, därtill tant på 59 år, så är jag inte så orolig längre. Jag tror att det är en vits med att byta ut en del av det mättade fettet mot enkelomättat, avokado, olivolja samt att öka på kolhydraterna. Åtminstone är det vad som brukar rekommenderas. Innan lchf var jag en fettskrämd vegetarian. Men kolesterolet är inte allt här i världen. Man ska må bra oxå.
  18. Du ska veta att du inte är ensam. Vi är många som blivit besvikna och mycket förvånade över höga blodfetter efter kostomläggning. Och vem vet, kanske visar det sej med tiden att det är de höga värdena som är bra! Svårtolkat är det i vilket fall..
  19. Men varför går kolesterolet upp, om det varken har med socker, mjöl mm eller fett att göra? Ålder? Du säger mycket klokt, Zepp, även om jag inte förstår hälften..
  20. Det konstiga är väl att när jag åt socker och mjöl hade jag ett totalkolesterol på 5,4. Efter fem år med lchf var det 12! Hjärtsjukdom finns inte i släkten vad jag vet, förutom att min mycket förvånade pappa, 88 år, fick en hjärtinfarkt för två veckor sedan. Det finns ju inte i släkten, menade han.
  21. Tack för uppmuntran! Egentligen är själva provet inte det jobbiga utan att återigen bli infångad av läkare som vill "tvinga" på mej statiner. Jag är en ganska försiktig tant och har väl lite svårt att stå upp emot läkarna.. Sen är det lite märkligt att mitt kolesterol mer än fördubblades när jag gick från socker och mjöl till fett. När jag läser här på kostdoktorns forum verkar det vara ganska många som ökar på sitt kolesterol rejält vid kostomläggning. Många som är oroliga. Jag skulle önska att kostdoktorn tog oss lite mer på allvar. Gång på gång läggs det upp studier på hur hälsosamt det mättade fettet är och hur bra kolesterol man får av det. Andreas själv har ju lågt och "bra". Eller är lågt bra? I ett nummer av Lchf- magasinet härom året svarade Ralf Sundberg(eller om det var Ravnskov) på en fråga om totalkolesterol på 12, med "Gratulerar till ett högt och bra kolesterol!" . Förvirrad är bara förnamnet.. Jag tror inte heller att mättat fett är farligt, men jag lär väl få fortsätta med att dränka min mat i olivolja..
  22. Tack, jag vet ju det där egentligen, men när lejonen ryter känner jag mej så liten.
  23. Ja, snälla Zepp, gå i mitt ställe! Nu hittar jag inte mina värden från i augusti 2016, men typ 10 i total, 2,44 i hdl, 6 i ldl, låga tri och 0,81 i apo.
×
×
  • Skapa nytt...