Jump to content

Malin

Medlem
  • Posts

    32
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by Malin

  1. Får man fråga var du köper din ägg?
  2. Tack för alla svar! Jag är inte överkänslig mot ägg. Ju mer "ren" mat jag äter, desto tydligare känner jag när maten på något sätt innehåller "skräp". Med ren mat avser jag helt oprocessad mat, enbart ekologiska, gröna grönsaker, endast viltkött eller naturbeteskött, och inga mejeriprodukter. Min kropp mår helt enkelt strålande! Med skräp menar jag främst tillsatser, bekämpningsmedel och spannmål. Äter jag mat som innehåller ngn typ av skräp blir jag svullen, orolig i kroppen, får utslag, får humörsvängningar. Jag brukar kalla det att jag får klåda i kroppen När jag nu har ätit ren mat i flera år har kroppen blivit ytterst finkänslig. Jag känner nu av om ett nötkött kommer från en gräsbetande ko eller om den är uppfödd på spannmål. Ko uppfödd på spannmål ger mig klåda i kroppen, precis som annat skräp och gluten. Samma händer numer i kroppen då jag äter ägg. Detta är anledningen till att jag gärna skulle vilja hitta ägg från hönor som ätit "bra" mat
  3. Jag mår inte bra av spannmål och inte heller av att äta ägg från höns som lever på spannmål. Så gärna något annat än det =) Vet inte om det finns sådana höns dock. Värt att ställa frågan =)
  4. Någon som vet hur jag får tag i ägg från ekologiska höns som inte är uppvuxna/lever på spannmål?
  5. Seltin hjälper mig också! Använder jag vanligt salt under några dagar kommer kramperna tillbaka - med besked.
  6. Visst är det härligt! Jag äter väldigt strikt LCHF och behöver numer bara gå på toa var tredje dag, det luktar inget och finns knappt behov av att torka sig =) Dessutom går det snabbt! Behovet uppstår, sätter mig ner och, klart! Har jag däremot ätit mer grönsaker än vanligt, eller lite mjölkprodukter blir jag direkt påmind om mitt tidigare livs toalettbesök... Vidrig lukt...
  7. Jag äter väldigt strikt LCHF, under 5g varje dag, enbart för att hålla mitt sockerberoende/missbruk under kontroll. De enda avsteg jag gör (som andra inte skulle kalla avsteg) är en liten klick grädde (smakar av barnens dessert), ett par skivor salami, liten bit ost. Det är tillräckligt för att jag ska få ett läskigt sug och svälla upp ett par kg i vätska under en natt... Efter ett sånt "avsteg" mår kroppen dåligt, blir liksom bakis, och jag mår psykiskt dåligt... Blir bråkig, skällig på barnen och känner mig rätt nedstämd. För att komma tillbaka har jag ett litet fint schema =) För att ta bort suget första dagen äter jag en stor klick SMÖR (kanske 60g) mosad med vaniljpulver. Äter det med sked och njuter eftersom det är väldigt gott =) Är jag inte nöjd efter det äter jag mer SMÖR, men det är också det enda som jag tillåter mig att äta. Kroppen blir mätt, jag lovar! Suget försvinner för den dagen! Kommande dag har jag en rätt stor energireserv (gårdagens smör) och fastar fram till eftermiddagen. Äter väldigt strikt den dagen (striktare än vanligt), nollar kolisarna! Kött och smör. Har inte vätskan försvunnit dag två kör jag en till fasta och sen nollar kolisarna en dag till. Gör jag så är kroppen och huvudet tillbaka på 2-3 dagar!
  8. Jag äter alltid mat med mycket mineralsalt på, mår bra av det. Äter väldigt strikt LCHF, under 5g varje dag, och aldrig halvfabrikat. Det gör att jag får i mig ytterst lite salt i maten. Nu var jag till stugan i 5 dagar och glömde mineralsaltet hemma. Saltade istället med vanligt salt, ungefär samma mängd. Fick efter ett par dagar sendrag i benen hela nätterna och lite obehagliga, kraftiga muskelryckningar i lårmusklerna. Väl hemma igen, saltat med mineralsalt i ett par dagar så är allt obehag borta =)
  9. Detta gör mig ledsen, arg och frustrerad... Jag har en 3,5-åring som nu ska tillbaka till dagis efter flera månaders ledighet. Vi äter rätt strikt LCHF och ser nu hur bra han mår efter sommaren, är lugn, glad och harmonisk! Har även en 14 månades tjej som tack och lov inte ska lämna hemmet förrän efter nyår =) Eftersom vi lade om kosten för ett par år sedan har 3,5-åringen tidigare ätit mer kolhydratrik kost, både hemma och på förskolan. Tidigare såg jag inte lika tydligt hur KATASTROFAL kosten är där! Ett par frukostar i veckan består av varm choklad, juice och mjuk macka... Stackars barn OCH stackars personal. Dessutom bakar de ofta, meddelar titt som tätt med ett nöjt leende på läpparna att de haft "lite fest" och barnen har lite godis kvar på sina hyllor =( Min ångest nu kretsar kring en återgång till detta. Nästa ångest handlar om när lilltjejen ska tvingas in i detta... Hur ska hon må som aldrig ätit något liknande?? Jag vet ju hur risigt (minst sagt) jag har mått under alla år av den kosten, både fysiskt och psykiskt. Finns det andra sätt att hantera dilemmat på? Går det att få tag i en hyfsat lokal LCHF-vänligt inställd läkare som kan skriva intyg på specialkost? Finns det någon med erfarenhet av detta? Jag bor i Bålsta, finns det någon som bor i närheten och vet om någon läkare?
  10. Jag testade att göra chips på jordärtskocka, blev helt underbart gott!! Alla älskade dem, till och med ettåringen =) Skalade och skivade kockorna väldigt tunt och stekte dem i panna med mycket smör. Lät dem fräsa länge och sen torka lite - fantastiskt!
  11. Låter som den gröten kan vara något för mig! Skulle du kunna ge mig en länk till receptet?
  12. Hur mår ni efter choklad? Jag är otroligt sockerkänslig, räcker med lite grädde i maten, så triggas min ätdjävul igång... Proppar lätt i mig 100g 85%-ig choklad. Underbart gott! Efter det så går jag upp ca 2,5kg på en natt!!! Känner mig som en vattenballong, tung i kroppen, ledsen, irriterad och allmänt jävlig. Det tar minst en vecka innan kroppen o själen hittat balansen igen... Verkligen inte värt det, men trillar ändå dit ibland. Finns det ngn som reagerar lika starkt?
  13. Jag har ätit LCHF i ett år och började med detta pga av att jag sakta men säkert nått insikten att ett fruktansvärt sockerberoende (missbruk) sabbade min vardag och mina relationer. Mina barn 10år, 8år, 3år och en på 7 månader äter samma kost som vi vuxna, i hemmet. Med min insikt om vad kolhydrater ställer till med, kan jag se tydligt på mina barn vilken av dem som har/kommer att få samma problem som jag haft i hela mitt liv, tjejen på 10. Om hon nu inte tar till sig min vetskap lite tidigare. Helst skulle jag vilja styra hennes kost väldigt strikt, hon har gått med på att testa i några veckor och mådde väldigt bra av det, det inser hon själv också. Hon ser också tydligt effekterna av stort kolhydratintag. Nu är hon ju som en liten sockertorsk så är jag inte hemma smygäter hon saker som hon inte borde äta. Mellis väljer hon så fort hon får möjlighet att äta hos kompisar som får limpa och varm choklad... Skolmaten är inte heller lätt att påverka har jag förstått och när hon bett att få slippa äta potatis i matsalen har hon blivit tvingad... Det som gör det hela mer problematiskt är att jag inte lever tillsammans med de två äldsta barnens pappa, jag har dem två veckor i stöten. Pappan och hans nya har en näst intill hatisk inställning till vår livsstil och kosthållning, varför de i princip för att provocera oss låter barnen baka mm i en otäck omfattning (kan vara min tolkning...). Det hela är rätt skrämmande tycker jag, alla i familjen påverkas negativt av "baksmällan" som drabbar barnen efter en fika eller barnkalas... Usch det här blev rörigt... Finns det någon som upplever samma sak? Hur gör ni?
  14. Kanon med micron, blir inte så stort projekt då Ska testa!
  15. Underbart att göra med riven parmesan!
  16. Åt en underbar lunch idag! Smörstekt lax (portionsbit delad i mindre bitar) och hemgjord coleslaw med pepparrot. Osthyvlad vitkål, majjo, salt och riven färsk pepparrot. Fantastiskt gott!
  17. En storfavorit hos oss är helstekt fläskkarre! Stek den i panna i mycket smör runt om så den ser nästan bränd ut, hög värme. Ställ sedan in i ugnen på 175 grader med stektermometer tills innertemp är 80-85 grader. Helt gudomligt gott! Detta med lite kokt broccoli och vitlökssmör! Måste testas!!
  18. Ett tips är naturell ekologisk yoghurt blandat med grädde, kanel och "spadet" från frysta hallon eller blåbär. Min tjej älskar det!
  19. Fantastiskt gott är att ta en kycklingfile och snitta den och vika ut ungefär som en fjärilskotlett. Steker den i smör, saltar o pepprar (går snabbare när den är "utvikt", lite tunnare då). Stek några skivor bacon och lite strimlad lök. Ät som hamburgare i ett salladsblad med lite bea och ev ngn skiva tomat eller gurka. Favorit för alla i familjen!
  20. Roligt med frukten! Ja många tittar snett... Jag ser fram emot att man justerar kosten i skolor och på förskolor. Tänk vilka lugna och harmoniska barngrupper det skulle bli =) Det gör ju ont i mig när jag läser på tavlan att dagens frukost bestod av macka med leverpastej, juice och varm choklad... Sen får de stackars underbemannade fröknarna tampas med 25 barn med sockerkick och efterföljande bråk. Fy!
×
×
  • Create New...