Harlequin

Medlem
  • Innehållsantal

    83
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

44 Bra

Om Harlequin

  • Rank

Profile Information

  • Gender
    Not Telling
  • Interests
    Styrketräning
    Friluftsliv
    Golf

Senaste besökare till profilen

396 profilvisningar
  1. Hej Tack alla för era svar...ja lätt är det inte, att gå emot läkare och köra sin egen väg är lätt att säga men svårare att genomföra. Hur som helst har jag tagit nya prover via werlabs (eftersom de även tar apokvoterna), min vårdecentral tar inte dessa. Jag kommer hur som helst köra vidare med LCHF och undvika statinerna, kommer sen ta nya prover via werlabs (aug-sep) så får jag göra en ny bedömning. Hur jag ska göra med min läkare vet jag inte, jag har meddelat att jag gjort en stor livsstilsförändring och att jag vill avvakta och låta livsstilsförändringen vara ett tag. Vartefter jag tar nytt prov. Helst vill jag komma till en ny läkare, men tyvärr tror jag att vartän jag vänder mig kommer jag få samma rekomendation, detta på grund utav de allmäna rekomendationer från socialstyrelsen osv. Jag förstår läkarna, även om de kanske är negativa till behandling måste dom ge de råd som dem enligt socialstyrelsen är ålagda att ge. Så jag kommer nog få kämpa på helt ensam i detta...
  2. Hej Har nyligen gjort kolesterolmätning på vårdcentralen och värdena var följande: TC: 8,2 HDL: 1,15 LDL: 6,2 TRIG: 1,7 Min läkare har givetvis starkt rekommenderat mig att börja med statiner (igen), personligen vill jag inte det...har läst en hel del om de negativa effekterna. Samtidigt är jag lite orolig med tanke på att jag är rätt ung i sammanhanget, 35 år (man). Har läst på din hemsida om kolesterol och räknar man om mina värden enligt hemsidan här, får jag inga bra kvoter. Äter LCHF sen slutet av mars. Min plan är att ta nya prover i slutet av aug, för att se hur jag ligger till och har inte värdena blivit bättre, så kommer jag troligen börja med statiner. Alternativet är att jag inte äter statiner oavsett mina värden, men då känns det som att jag spelar rysk roulett med livet ? Behöver råd här!
  3. Undrar om fler än jag märkt av positiva effekter av LCHF i samband med Golf. Själv har jag märkt en betydande skillnad i trötthet (både mentalt och fysisk), koncentration samt hunger. Tidigare var jag oftast riktigt hungrig efter 9 hål, trots att jag ätit en rejäl portion innan golfrundan, och efter 18 hål var jag alltid hungrig. Vad gäller den mentala biten hade jag oftast svårt att hålla ihop. Inte konstigt med tanke på att jag åt både bananer, mackor, äpplen osv under rundan. Vilket gjorde att jag troligen hade en blodsocker kurva som gick upp och ner som en jojo. Hade min golfpremiär i lördags och efter att spelat tre rundor så är det stor skillnad. Under alla tre rundorna åt jag enbart före (klassisk lchf frukost med ägg, bacon och majonnäs). Kände mig inte alls hungrig under tiden jag spelade mina 18 hål. Kände att jag hade mera ork och märkte att min mentala förmåga var bättre. ?. Givetvis drack jag vatten under rundan och unnade mig en kaffe. Men annars var det enbart bränslet från frukosten och förhoppningsvis ketosen som drev denna kropp Ska tilläggas att en runda golf tar ca 3-4 h att spela beroende på antalet spelare i bollen, köer ute på banan osv.
  4. Aha ok tackar....har läst runt lite och förstått att det är svårt generellt att få tag på den info jag letar efter. Har som sagt börjat med lchf (igen) och det går riktigt bra. Har gått ner i vikt och mitt blodtryck har gått ner. Tänkte gå till läkaren och se om jag skulle kunna minska ner på blodtrycksmedicinen. Samt kolla upp mina blodfetter. För mig är det viktigt att få en läkare som tror på kosten jag äter. Har haft läkare förut som varit kritiska vilket slutade med att jag senast lade av med lchf (några år sen). Klarade inte av att stå emot läkarnas bitvis starka påtryckningar. Dessutom skrämde kolesterolet mig oerhört så det slutade med statiner.
  5. Hej jag skulle vilja ha tips på en bra vårdcentral eller läkare/sjuksköterskor ( Västerås) som är positiva till LCHF eller åtminstone inte ratar kosten. Anledniingen är att jag finner det svårt att söka hjälp och vård och man har en läkare som är negativt inställd. Har haft det förut och det var jobbigt var ju nästan tvungen att ljuga om vilken kost man åt.
  6. Hej Vill först tack för alla svar :)....roligt att så många svarat och gett sina synpunkter. Shit...det är inte lätt det här med biokemi...mycket lättare med mekanik och konstruktion (som jag själv jobbar med), men om jag ska sammanfatta lite vad ni skrivit så verkar det vara fäljande: Urinstickorna är enbart bra i början och med tiden så blir dessa mer osäkra, därav är det bättre att använda sig utav utandningsluft (ketonix) alt blodmätning Mäta blodketonerna verkar helt klart vara det mest korrekta och ger det noggrannaste och mest sanna värdet av ketonerna i kroppen Värdet på ketonerna för alla mätningar verkar vara osäkert och ger inga direkta svar på hur pass bra "fettförbränningen" i kroppen fungerar (The Biochemist skrev om att AcAc mätningen var ett tecken på hur bra själva fettförbränningen var vilket ev öppnar upp för att just utandningsluften är ett bra källa till mätning Ju mer ketoadapterad man är desto lägre keton nivåer kan man förvänta sig då kroppen på ett mera effektivt sätt förbrukar ketonerna i kroppen Personligen kommer jag fortsätta mäta, men jag kommer nog sakta gå över till antingen andningsluft eller blodmätning Lev väl alla därute
  7. Det jag vill veta är om det är bortkastad tid och pengar på att köpa ketonstickor, alt mätare och mäta ketonerna för att få säkra bevis på att jag är i ketos och därmed övergått till fettförbränning, eller att min kropp använder mitt fett som energikälla. Artiklarna, som jag förstår det.... säger ju att detta mer eller mindre är bortkastad tid. Jag vill gå ner i vikt och jag följer en ketogen kost, vilket ketonmätningen är min metod för att säkerhetsställa att jag gör allt rätt och att min kropp svarar bra på kosten
  8. Hej Har mätt mina ketoner sedan jag började med lchf för ca 3v sedan. Använder mig utav ketostix (urinprov, vet att dessa inte är lika bra som blodmätning, men bra för nybörjare). Har legat på ganska höga värden, färgen har legat mellan 4-8mmol/L ändå uppåt den högsta >16mmmol (beroende på när jag mätt (morgon, kväll, efter mat osv). Så nu till kärnan: Som jag förstått det så är ketonmätning en väldigt bra mätmetod för att avgöra om man är i ketos eller ej---> vilket då även talar om om kroppen har börjat använda fettet som energikälla. Fick nyligen två st länkar skickade till mig där man i stort sett menar på att ketonmätning är bortkastad tid?...för mig låter det osannolikt och jag behöver hjälp att få rätsida på det hela. Artiklarna Don’t Fall Victim To Ketone Envy Why I Stopped Testing my Ketones on a Ketogenic Diet Artiklarna är skrivna på en site som heter Ketogains tyvärr vet jag väldigt lite om personen som skrev artiklarna Hoppas någon här kan hjälpa mig Mvh Simon
  9. Ja jo jag e som less på att väga, men samtidigt så ger det en bra bild av vad mat verkligen väger och eftersom allt näringsinnehåll mäts i gram så är vågen inte så dum ändå. Ändå så verkar måltidsmåttet ännu enklare, bara koka och fylla måtten, sen ät
  10. Visst handflator, knytnävar, kan användas men det känns så mycket enklare med mått (jag vet att det egentligen är en ganska onödig produkt, men finns det produkter som underlättar livet så varför inte utnyttja dessa?). För min del så tror jag att det skulle underlätta, jag har som regel jäkligt svårt att ta "lagom med mat", jag äter tills jag är mätt men jag tror banne mig jag äter för mycket!. Jag äter lågkolhydrat, tränar regelbundet, men inte fan går jag ner för det. Dem enda gångerna jag lyckats ta mig ner (även på LCHF/lågkolhydrat) är när jag har vägt och räknat på maten. Visst jag kommer långt på köksvåg, penna och papper, men jag e så less, på att väga och räkna, tar så jäkla tid, om man nu inte i förväg gjort storkok och delat upp maten i portioner/matlådor. Måtten skulle verkligen underlätta då jag kan göra storkok och enbart använda måtten som guide för hur mycket jag ska äta. (fördelningen kan jag se till att det blir sås om jag vill ha det).
  11. Harlequin

    Måltidsmåttet

    Hej Jag undrar om det är någon som använt eller använder Måltidsmåttet, som bland annat säljs på Apoteket?. Jag tänkte använda det för att få kontroll på hur mycket jag äter, vad gäller färgkoderna på måtten, så kan man ju göra som man vill, man kan ju ex byta och låta det måttet som är för såsen vara kolhydraterna etc (eller skippa kolhydraterna helt), så visst borde man kunna få en low-carb måltid med dessa mått, eller??. Vad är er åsikt, synpunkter.
  12. Tack för alla svaren , läste faktiskt om att fasta kan ge trög mage, har tydligen med att tarmarna får för lite att jobba med. Nu verkar mina besvär gått över och min mage och tarm är "back in buissness"
  13. Hej Jag undrar om det är någon av er som provar periodisk fasta som upplevt några biverkningar?, själv så upplever jag att jag blir förstoppad
  14. Ok jag förstår hur du menar, hängde bara inte riktigt med varför du just hakade upp dig på de bestämda tidsintervallerna i PF, jag förstår om du anser att metoden är rätt så fyrkantig, där gränserna för vad som kan anses som PF och inte är rätt så uppstyrda. Men så är ju LCHF och lowcarbkost ochså uppstyrt, dvs av olika guider och regler för vad som anses vara LCHF och vad som inte är LCHF. Jag tror att det på ett sätt måste vara uppstyrt, just av den anledningen att det ska vara konkret. Självklart så ska man strunta i tiden om man har problem med denna, men då ska man samtidigt veta att då är det inte PF man äter enligt. Samma sak gäller LCHF, har man problem med att man inte kan sluta äta pasta, ris, bröd, eller minska ner dessa till de nivåer som anses vara LCHF, då ska man veta att det inte är LCHF man äter enligt.