Annipannan

Medlem
  • Innehållsantal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

32 Bra

Om Annipannan

  • Rank

  • Födelsedag 1988-08-20

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Interests
    Nāringslära, vetenskap, teknik, musik, oljemålning och djur
  1. Tack för alla era svar! Vi har fått in enormt många svar så därför behöver vi avsluta enkäten nu, men tack så hemskt mycket för all respons! Fortsätt gärna diskutera lågkolhydratbröd här ändå, vi kommer följa tråden och se om ni har fler värdefulla åsikter och kommentarer!
  2. Tack LottaJ för stödet Jag förstår era åsikter, men det är ingen som tvingar er att äta substitut eller lowcarbprodukter. Jag vet att många (inklusive mig själv) har önskemål om ett bra lågkolhydratbröd på marknaden. Vi vill ju som sagt få veta vad folk vill ha genom denna enkät. Jag äter LCHF för att jag inte vill äta stärkelse, socker och gluten, men varför skulle det vara fel av mig att fortfarande vilja ha något annat att lägga mina goda pålägg på? Bröd är en bekväm vara att ha hemma. Det är lätt att använda, och passar perfekt för de tillfällen tiden inte räcker till. Jag tycker det är lätt att vara utan skräpmat, godis, pasta osv, men bröd har jag svårast att vara utan. Dels för att det är gott med en smörgås ibland, dels för att det är snabbt och bekvämt. Dessutom, varför måste detta bröd vara full av onödiga tillsatser eller andra dåliga ingredienser? Brödet skulle kanske rent av bara innehålla hälsosamma ingredienser som fiber och allt annat som uppskattas av LCHFare? Kan väl smått avslöja att det är den vägen vi vill gå i vårt exjobb..
  3. Hej Kostdoktorn och alla dess besökare! Vi är två studenter som gör vårt examensjobb just nu där vi undersöker möjligheterna att utveckla ett lågkolhydratbröd för brödmarknaden. Vi skulle verkligen uppskatta om vi skulle kunna få hjälp av så många som möjligt att svara på en enkät vi har gjort. Det är 11 enkla frågor, så det tar bara några minuter, och enkäten är anonym. Klicka på länken nedan! Tack så hemskt mycket för er hjälp! Tack för alla era svar! Vi har fått in enormt många svar så därför behöver vi avsluta enkäten nu, men tack så hemskt mycket för all respons! Fortsätt gärna diskutera lågkolhydratbröd här ändå, vi kommer följa tråden och se om ni har fler värdefulla åsikter och kommentarer!
  4. Fantastisk historia! Tack för att du delar med dig och grattis för att du är frisk igen! En sådan historia menar jag borde nå ut till allmänheten mer.
  5. Den kunskapen jag skriver om kommer främst från facklitteratur och vetenskapliga artiklar, tar inte faktan var som helst, lovar att jag är mycket källkritisk :-) . Mycket kommer t.ex från ett fysiologi bok som heter Vander's physiology. Om någon vill så kan jag göra en lista på sådant jag använt?
  6. Jag har en liten fundering. Vanligtvis när man förespråkar LCHF så brukar man nämna framgångshistorier om folk som gått ner i vikt. Men finns det några motsvarande historier som handlar om underviktiga personer som gått upp vikt? Har ju läst att oavsett tidigare över- eller undervikt så ska kroppen mha LCHF nå sin normalvikt och sedan stanna där, vilket låter fantastiskt. Sådant borde ju det pratas mer om så kanske LCHF kunde förlora stämpeln att vara en bantningsdiet. Någon som har något intressant på den fronten?
  7. Det är nästan omöjligt att äta 0% kolhydrater, det finns mer eller mindre i all mat så äter man så mycket extra så kommer ju en del att lagras. För det andra borde det vara mycket svårt att överäta så mycket om man äter mycket fett, man hinner bli allt för mätt innan. Så det kan bli mycket svårt att hitta någon som klarar äta så mycket om man vill hitta ett svar på frågan. Om det nu skulle bli ett kaloriöverskott i form av fett så vet jag ännu inte vad som händer med detta. Men jag tänker absolut försöka ta reda på det. :-) Kroppen kanske skickar ut fettet bara? Kanske någon annan kunnig vet?
  8. Bra fråga! Nej, blodet kommer inte överfyllas av lipider, det skickas ju inte bara ut i blodet i väntan på att lagras. Lipider skickas ut i blodet vid behov, för energi, byggsten etc. Annars skickas det tillbaks till levern. Kroppen har fantastiska regleringsystem för detta, allting kontrolleras och hålls på jämna nivåer. Men en speciell molekyl kan störa detta och DÅ fylla blodet med farliga lipidnivåer- insulin. Så nej, diet utan kolhydrater kan inte vara farligt, snarare tvärtom :-)
  9. Vår kropp använder glukoneogenesen för att hålla en låg och jämn blodsockernivå. Blodsockret måste alltid finnas där för att vissa delar behöver faktiskt lite glukos. Detta betyder dock inte att vi måste äta kolhydrater, för om vi gör det så måste kroppen sätta in nästa kontrollsystem för att fortsätta hålla den låga och jämna blodsockernivån - insulin. Och som vi vet ger detta andra konsekvenser. Så man gör rätt i att låta kroppen sköta blodsockret själv. Njurarna och även levern utför glukoneogenesen. Det mesta av energin ges däremot av ketonerna, ca 75%, och detta sker i levern. Så ketogenesen och glukoneogenesen sätter igång samtidigt, men ketogenesen sker i en mycket större utsträckning för energi.
  10. Det är helt rätt att fettet inte skickas direkt till blodet utan måste först behandlas av levern. Fettet skickas faktiskt via vårt lymfsystem från tarmen till levern. Fett kan inte själv cirkulera i blodet för att det inte är vattenlösligt utan måste packas med proteiner i levern. Sedan hur stora mängder som skickas till blodet fixas normalt av flera olika regleringssystem. Så därför ska man inte behöva tänka på hur mycket fett man äter utan kroppen anpassar sig till detta. Dock kan dessa system störas och en av de största bovarna är insulinet. Mer insulin sätter igång en överproduktion av LDL och om kroppen just då inte har tillräckligt med HDL för att "försvara" sig får immunsvaret hjälpa till istället. Makrofager skickas för att då äta upp överflödigt LDL mem detta resulterar tyvärr ofta i att makrofagerna blir inflammerade, sväller och fastnar i kärlväggen = åderförfettning
  11. Det kan också finnas en annan förklaring om man lusläser i lite fysiologiböcker. För att kunna bygga upp fettceller krävs det mer än bara fettsyror och monoglycerider (från nedbrutet fett, trigkycerider). Det behövs även ett ämne som kallas alpha-glycerol fosfat. Detta kan INTE produceras av fettmetaboliter, utan endast från kolhydrater. Så utan kolhydrater kan vi inte bygga upp fettlager.
  12. Debatt om kolesterol är ju jätteskoj, men det blir ju klart lättare om man har lite mer kunskap. Personligen tycker jag man borde ge mer biokemisk fakta än att referera till studier för de kan man ju alltid till hundra procent lita på. Så här är lite användbar kunskap du kan briljera med :-) Först och främst, en mycket stor del av det kolesterol vi äter tar vi INTE upp, kroppen struntar helt enkelt i det så det går bara rakt igenom oss. För det andra så har kroppen ett fantastisk regleringssystem som normalt alltid ska fungera. Detta innebär att kroppen själv reglerar mängden kolesterol som ska tillverkas, så om vi får i oss mer kolesterol så tillverkas helt enkelt mindre och tvärtom. Dock finns det andra saker som störa detta system. Det enzym som kontrollerar mängden VLDL och LDL heter HMG Acetyl-CoA reductas. Som alla andra enzym kan detta antingen triggas eller inhiberas av olika ämnen, annars finns det i lagom mängder. Så gissar vad som triggar detta enzym att producera mer LDL? Jo, insulin! Så mer kolhydrater, ger mer insulin och då mer "farligt" kolesterol. Enkelt, eller hur? :-) Något annat roligt är det som kontrollerar mängden HDL, alltså det "goda" kolesterolet. Här styr en receptor som heter Niacin receptor 1. Som man hör i namnet så aktiveras denna av niacin dvs vitamin B3. Men något många inte känner till är att samma receptor bär ett annat namn, BHBA recptor. BHBA betyder beta-hydroxi-butyric acid och detta är en av de ketonkroppar kroppen bildar av fett när inga kolhydrater finns att tillgå. Så mer ketoner ger alltså mer HDL! Roligt sammanträffande eller hur? :-)