Birgitta Höglund

Medlem
  • Innehållsantal

    308
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    5

Birgitta Höglund vann senast 7 April

Birgitta Höglund hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

987 Enastående

Om Birgitta Höglund

  • Rank
    Stammis
  • Födelsedag 1961-10-07

Contact Methods

  • Website URL
    http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/

Profile Information

  • Gender
    Female
  • Location
    Östersund

Senaste besökare till profilen

830 profilvisningar
  1. Har du börjat fundera på vad du ska bjuda på till påskens alla middagar? Då får du gärna göra ett besök in på min blogg, där har jag samlat 130 stycken av mina bästa tips på olika rätter med påskanknytning. Allt är förstås glutenfritt och med få kolhydrater, men med rejält med fett Glad Påsk! https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2019/04/13/paskens-godaste-ratter-pa-mitt-satt/
  2. Här en hel del intressant i ämnet: https://www.dietdoctor.com/se/lchf/halsovinster/ibs
  3. Jag instämmer med de här ovan, det kan vara sötningsmedlet som ställer till besvär, det är inte alls bra för tarmfloran. Försök äta rena råvaror och öka på både proteinet och smöret till maten istället för att äta mellanmål som ketobollar. Lycka till
  4. Nu hittade jag den intervju jag kom att tänka på med Martin Ingvar, där förklarar han mycket bra vad sötningsmedel ställer till: Ska man byta till sötningsmedel? Nej. För att stilla sötsuget så kanske vi tar till sockerfritt godis och söta drycker ”utan tillsatt socker”. Men genom att byta sockret mot sötningsmedel gör man sig en björntjänst. Smaken signalerar till hjärnan ”Nu kommer det socker – släpp på insulin”. Och eftersom det inte kommer något nytt socker blir den biologiska reaktionen ”overkill” – för mycket insulin rusar runt och dammsuger blodet på de få sockermolekyler som finns kvar. Följden blir att man störtar mot bråddjupet och nästan är beredd att begå brott för att komma ur det obehagliga tillståndet. https://www.svt.se/plus/hjarnforskare-om-socker-ta-kommando-over-din-hjarna/
  5. Tyvärr bibehåller sötningsmedlen även sockersug hos den som är sockerberoende, så det bästa är att avstå helt från det söta om man har problem.
  6. 10-årsjubileum Förra helgen dök det upp ett Facebookminne som berättade att det var på dagen 10 år sen jag lyssnade på ett föredrag av Annika Dahlqvist om hennes kostmodell LCHF. Ett föredrag som kom att förändra mitt liv totalt, det här har varit de 10 bästa åren i mitt liv, tänk så glad och tacksam jag är att jag gick och lyssnade på henne den dagen. Jag ska inte skriva så mycket om vad som hänt under de här åren eftersom så gott som allt finns beskrivet i det här inlägget från förra året. Men jag tänkte dela med mig av hur en matdag sett ut hos mig och Lennart nu i vinter. Vi har ju båda mått bättre och bättre med åren med hjälp av naturligt god mat att njuta av. Trots att Lennart, som fyller 76 år på tisdag, drabbats av både två cancerdiagnoser, epilepsi och en liten stroke de senaste 15 åren, så är han idag piggare och friskare än när vi möttes 2003. Detsamma gäller mig, jag hade väl aldrig trott att jag skulle må bättre nu när jag närmar mig 60 än när jag var 30. Lennart har kämpat länge med sin övervikt, som så många äldre herrar så har magen varit lite svår att bli av med. Mest på grund av att han har svårt att hålla sig ifrån socker, så vikten har pendlat upp och ner ett antal gånger under våra år tillsammans. Han är nykter alkoholist sen 27 år, då är det väldigt vanligt att man istället tar till sockret när man slutar dricka helt. Det är samma problem åt andra hållet, de som kämpar med sockerberoende får vara försiktiga så de inte byter det dagliga sockret mot några vinglas, det är samma belöningscentra som påverkas i hjärnan. Nu invänder kanske en del att vikten inte är det viktigaste i livet, men för att man ska kunna bibehålla en bra hälsa på ålderns höst så är det faktiskt viktigt att man inte blir alltför tung. Nu i vinter verkar det som om vi hittat koden till en hälsosammare vikt, Lennart har tappat 12 kilo på 4 månader. Av bara farten har även jag gått ner, här är det över 5 kilo som smält bort. Vad har vi då gjort som varit skillnad mot hur vi ätit tidigare, kanske du undrar? Vi har infört fasta rutiner, både vad gäller maten och motionen. Det har hjälpt både mig och Lennart att inte falla för sug efter mellanmål, kvällsfika eller annat extra, som det kunde bli lite nu och då förut. Vi äter vår nötfrukost till kaffet klockan 06 på morgonen, vi är båda väldigt morgonpigga. Nötter och smör är en mycket njutbar frukost som vi hållit oss till så gott som varje dag i många år. Senare på morgonen har vi tillsammans gjort mitt gymnastikprogram, som jag fick av en sjukgymnast och en yogainstruktör efter min steloperation av ryggen. Den håller våra leder och muskler i riktigt bra form, det märks direkt om man hoppar över det några dagar. Efter det har vi promenerat några timmar på varsitt håll, för att sen träffas hemma för lunch klockan 12. Under några år har vi brukat äta lite extrafrukost i form av t ex äggröra med kalkon eller en kall tallrik med bönsallad, kokt ägg, lite kallskuret eller ost innan promenaden, men nu har vi helt hoppat över den, utan problem. Nötfrukosten mättar så otroligt bra, orken räcker och hungern kommer inte förrän lagom till lunch nu när vi vant oss av med mellanmålet. Till lunch äter vi oftast nån form av kött, varierar mellan lamm, fågel, nöt, fläsk eller vilt. Det blir ca 200 gram kött med ett varmt grönsakstillbehör och smör till, ibland lägger jag till ett stekt ägg, majonnäs eller någon annan fet sås. Lennart äter lite mer smör än jag och tar ofta två ägg när jag tar ett, men annars äter vi väldigt lika. Äter jag tillsammans med andra så får jag ofta kommentarer i stil med; Hur kan du äta så mycket smör?? Smöret är det som håller mig mätt när jag inte äter så mycket kolhydrater och därmed minskar det också sug efter mellanmål. Det är det som gjort att vikten nu hamnat på samma nivå som när jag var i 30-årsåldern och var väldigt aktiv både i mitt kockjobb och tränade mycket på gym. Så prova med att lägga till extra smör till måltiderna, du som kämpar med vikten trots att du tycker att du gör alla rätt med maten. Jag äter minst 100 g smör om dagen, men dricker det inte i fetkaffe utan som tillbehör till frukost, lunch och middag. Jag märker att jag får mindre ork, mer värk och att hjärnan inte fungerar lika bra om jag drar ner på smöret, så det är rena medicinen för mig. Måltidsdrycken är alltid vatten, ibland med en skvätt äppelcidervinäger eller pressad citron. Till middagen som vi äter klockan 18 blir det ofta 200 gram kyckling, kalkon, fisk, skaldjur eller ägg, även då med ett varmt, grönt tillbehör, ibland en sallad men inte så ofta nu på vintern. Varma, smörstekta grönsaker, oftast med lite benbuljong som får puttra med, mättar betydligt bättre har vi båda märkt. Benbuljong införde jag dagligen i vår mat för 3,5 år sen och har fortsatt med det sen dess, det har gjort underverk med våra leder. För 2 år sen började jag lägga till pro- och prebiotika i form av surkål och bönor, kikärtor eller linser till maten varje dag, du kan läsa mer om det här. Nu är probiotikan det viktigaste, vi äter nån form av mjölksyrat varje dag, baljväxter då och då men inte till varje mål längre som i början, växlar mellan olika källor av prebiotika. Grädde och ost drog jag ner på för 5 år sen, när jag startade min Paleoblogg, på grund av att jag fick lite besvär med magen av den stora grädd/ostkonsumtionen under mina första LCHF-år. Med åren har tarmfloran stabiliserat sig med hjälp av både buljongen och surkålen/bönorna, så nu fungerar det bra att äta lite av mjölkprodukter ibland, jag sparar det till festligare tillfällen. Att magen och tarmen nu mår bättre än förr har säkert hjälpt oss mycket med att lägga av med allt det söta, så det blir inga nya LCHF-efterrätter gjorda hemma hos oss. Sött smakar helt enkelt inte alls gott numer, åtminstone för mig, Lennart har nog en bit kvar till det, men han undviker nu allt med socker för hälsans skull. Under åren med Paleo blev det en del frukt i maten, men eftersom det triggar sötsuget så har vi gått över till att få vitaminer, mineraler och annat nyttigt från grönsaker istället. När vi var i Turkiet i vinter blev det mycket paprika, aubergine och tomat, men här hemma är ju de ekologiska så otroligt dyra, så då är det bättre på alla sätt med lokalodlade vintergrönsaker. Det blir mest olika former av kål, lök, morötter och fryst spenat och ärter nu på vintern, det är både miljösmart och plånboksvänligt istället för att köpa importerade grönsaker. De här matrutinerna, 06, 12 och 18 är väldigt enkla att följa och i och med att vi äter rejäla portioner så finns det inget utrymme eller sug efter mellanmål eller kvällssnacks längre. Det här gör att vi får en nattfasta på 12 timmar som är mycket bra för att kroppen ska hinna med allt reparationsarbete under natten utan att bli störd av en nattmacka. En del mår ju bra även på 14 eller 16 timmars nattfasta, men det här fungerar bäst för oss. Så, det var lite grann om hur livet ser ut med vår LCHF idag, kanske kommer jag att utveckla det på lite nya spår framöver, men just nu känns det här riktigt bra. Här finns inlägget på min blogg, dela det gärna vidare så fler kan få läsa och få hjälp att må bättre ❤️ https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2019/04/06/10-ar-med-lchf-och-tips-pa-hur-vi-ater-idag/
  7. Smaskar på biffar väldigt ofta, Lennart brukar ha lite roligt åt att jag tar så stora tuggor. Maten blir ju godare då Skriver just idag på bloggen om den mat vi äter efter 10 år med LCHF, rejäl mat som fått oss friskare, starkare och slankare: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2019/04/06/10-ar-med-lchf-och-tips-pa-hur-vi-ater-idag/ Ett minne som satt sig fast hos mig är den kvinna (dessutom kostrådgivare) som för några år sen på bredaste skånska yttrade sig över min tallrik på en LCHF-resa: Hur kan du äta så mycket smör...
  8. Tyvärr använder de flesta lunchrestauranger margarin till matlagningen av ekonomiska skäl... Men de har ofta Bregott på lunchbuffén, brukar ta några paket och förstärka maten med Kanske du kan prova med att lägga på lite mindre smör på din tallrik nästa gång och ta mer istället om du inte blir mätt, så behöver du inte spola ner det i vasken, bra för både miljön och plånboken
  9. Har du provat ghee, klarnat smör där allt mjölkprotein är borta? Paleobloggen Under vårt tak har nyss lagt ut hur man gör eget: https://www.undervarttak.se/ghee/ Du som bor i Jämtand kan gå in på Lilla Saluhallen i Östersund, där kan du säkert få köpa talg
  10. Jag räknar på allt smör, både det jag steker i och det jag äter till. Jag steker inte vid så hög temperatur så jag häller alltid över stekskyn över maten, vispar ur stekpannan med lite vatten.
  11. Ja, det är ju så fantastiskt gott, lyfter fram så många smaker. Kollade faktiskt mängden den här veckan när jag varit hemma i Östersund och ätit alla måltider utom en lunch hemma, det har gått nästan två 500g paket.
  12. Jag får ofta kommentarer i stil med; Hur kan du äta så mycket smör?? Smöret är det som håller mig mätt när jag inte äter så mycket kolhydrater och därmed minskar det också sug efter mellanmål. Det är det som gör att vikten nu hamnat på samma nivå som när jag var i 30-årsåldern och var väldigt aktiv både i mitt kockjobb och tränade mycket på gym. Så prova med att lägga till extra smör till måltiderna, du som kämpar med vikten trots att du tycker att du gör alla rätt med maten. Jag äter minst 100 g smör om dagen, men dricker det inte i fetkaffe eller äter som ketobollar, utan som tillbehör till frukost, lunch och middag. Här kan du läsa ett tidigare inlägg om hur jag ser på det här med fet mat, jag har uppdaterat det lite nu så det ska vara mer dagsaktuellt. Det kommer även ett inlägg på bloggen till helgen om mina 10 år med LCHF. https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2015/01/07/7-sorters-kryddsmor-och-om-fettets-betydelse-i-var-mat/
  13. Så bra att du vill veta mer om LCHF, det här är en kostmodell som säkert kan hjälpa dig med dina problem. Just som du säger, äter man kolhydrater är det svårt att känna mättnad, för mig kunde det bli stora djuptallrikar med pasta, falukorv och ketchup eller 5-6 varma mackor förr. Bakade jag bullar gick det åt minst fem innan de ens hann kallna, med stora glas iskall mjölk till... Småkakor, ja dem kunde jag äta direkt från frysen, de tinade ju snabbt i munnen... Men nu sen 10 år finns inget av det kvar i mitt liv, nu är det LCHF som gäller. Jag vägde ungefär lika mycket som du när jag var som tyngst till mina 178 cm, men sakta men säkert har fettet smält bort och idag när jag är 57 år väger jag 70 kg, har inte vägt så lite på 30 år. Så du har allt att vinna på att göra slut med kolhydraterna, lycka till ❤️
  14. Du kanske läst de senaste larmen om att ägg inte skulle vara hälsosamt? Efter 10 år med LCHF och oräkneliga mängder ägg mår jag bättre än på många år, så jag tar det larmet med en stor nypa salt. (Som en del också påstår är onyttigt... ) Jag delade därför ett äggbröd på bloggen igår, ett proteinrikt bröd med rejäl sälta, för oss som inte tror på allt vi läser Det här brödet är verkligen LCHF-vänligt, räknade ut att det innehåller 18E% protein, 79 E% fett, 2 E% kolhydrater och 1 E% fibrer. Prova det gärna smörstekt eller till varma mackor på vårens och sommarens skogsutflykter https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2019/03/20/formfranska-lchf/
  15. Tack för din kommentar, Nils. Tyvärr är det väldigt svårt att svara på din fråga, men jag tycker mig se att en förändring är på gång, sakta men säkert. En hel del sjukvårdspersonal är idag medvetna om att en fettrik kost hjälper mycket bättre mot många besvär än den fettsnåla de, med hjälp av bl a professorerna Stephan Rössner, Mai-Lis Hellenius och inte minst läkemedelsbolagen som ligger bakom diabetesmedicinerna, förespråkat så många år. Jag har nu skrivit min blogg i 10 år och både jag och min sambo har fått en otroligt mycket bättre hälsa och vikt, trots en del svåra sjukdomar. Så jag kommer att fortsätta att försöka sprida min kostfilosofi så att så många som möjligt också ska få chansen att kunna äta sig friskare. Jag tar tacksamt emot all hjälp att sprida blogg och kokböcker vidare, tillsammans kan vi åstadkomma den här förändringen snabbare ❤️