Birgitta Höglund

Medlem
  • Innehållsantal

    338
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    7

Birgitta Höglund vann senast 30 September

Birgitta Höglund hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 141 Enastående

Om Birgitta Höglund

  • Rank
    Stammis
  • Födelsedag 1961-10-07

Contact Methods

  • Website URL
    http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/

Profile Information

  • Gender
    Female
  • Location
    Östersund

Senaste besökare till profilen

1 092 profilvisningar
  1. Annika Dahlqvist skriver om Livsmedelsverkets nya kostråd för äldre idag, att man ska prioritera fett och protein när aptiten minskar. De rekommenderar nu även smör istället för margarin. https://annikadahlqvist.com/2019/09/30/kostrad-for-aldre/ Så bra att de äntligen börjar förstå det som jag och Annika skrev om redan i min första kokbok, LCHF för seniorer. Den som nu finns i nytryck med tillägg av de flesta recepten från Långkok för LCHF och Paleo. https://www.adlibris.com/se/bok/gammaldags-husmanskost-pa-nytt-satt-recept-och-tips-for-glutenfri-lchf-och-paleo-9789185889983 Här några recensioner av boken, jag hoppas precis som recensenterna att den kommer att börja användas på äldreboenden, så de får njuta av den maten de minns på ålderns höst: "Mat som jag minns från min uppväxt, och nu när jag växt färdigt, är det fantastiskt att få återuppleva all den goda maten igen. Mat som man glömt bort, i djungeln av alla tillkrånglade recept. Den här kokboken borde finnas i köket på alla äldreboenden." "Fantastisk god mat och som föregående skrivare, denna bok borde finnas på alla äldreboenden. Det är mat som de känner igen och som får dem att minnas och må bättre. Men även för mig! Läckert med en jämtländsk touch. Dessutom är boken väldigt vacker! Snygg layout och fina inspirerande bilder."
  2. Tack själv, Katten1227. Jag har också lagt märke till att det blir mer och mer sponsring som uppmuntrar till konsumtion av kläder, skor, prylar, märkligt att det fungerar i dessa miljömedvetna tider, fler borde ju som du reagera över uppenbart sponsrade inlägg. Framställer man sig som LCHF/Lågkolhydratbloggare, så är ju fettreducerande verktyg/recept något som helt går emot det övriga hälsobudskap man vill sprida. För mig känns det mer som att här har vi hittat en nisch där vi kan tjäna mycket pengar på att marknadsföra vad som helst... Jag är ju själv "medskyldig" till att dela in LCHF i fack, nu senast med Diabeteskokboken för män med Lars-Erik Litsfeldt, men där är ju textdelen skriven anpassad just för män med deras specifika hälsoproblem. Recepten funkar förstås för kvinnor också, jag äter ju själv sån mat. Har svårt att fatta varför just kvinnor ska äta mer fisk, vi behöver ju också kött för att må bra. Tänk så gott det är med en lättstekt entrecôte med kryddsmör, det skulle då inte jag vilja vara utan
  3. Eftersom jag är lite nyfiken av mig så sökte jag lite på omdömen om Mealsizer, som enligt det här inlägget jag hittade från 2011 då hette Måltidsmåttet. Då med en fjärde skopa, som skulle innehålla sås... Så den uppdaterade versionen, med mer trendigt, engelskt namn, där har man alltså tagit bort den såsskopa, som skulle kunnat berättiga den här "uppfinningen" även inom LCHF. Det här är nog den mest onödiga och löjliga pryl jag sett i LCHF-kretsar, bra att du uppmärksammade oss på det Katten1227. https://smartson.se/test/hem-tradgard/hem-hushall/test-maltidsmattet/
  4. Så intressant att det här tas upp, både det här med att hålla kaloriintaget nere på LCHF och om den otroliga mängd sponsrade inlägg som börjat svämma över oss från så kallade Livsstilsbloggare. Jag har ända sen starten av min blogg för 10 år sen tackat nej till betalda reklaminlägg, just för att jag vill behålla min trovärdighet. Att göra reklam för något annat än de få matrelaterade samarbeten jag haft genom åren skulle kännas väldigt fel. Bara för några veckor sen blev jag erbjuden att publicera ett färdigskrivet inlägg som skulle handla om mat, beloppet jag skulle få var 6000 kronor. Mycket pengar för mig som liten bloggare, som inte har feta reklamkontrakt med allehanda postorderfirmor, vintillverkare, smyckeshandlare, sminkbutiker, hotellkedjor m.m. Jag fick ingen närmare information vad det egentligen handlade om, men började söka runt lite. Då visade det sig att de inlägg de publicerat hos andra bloggare innehöll länkar till nätcasinon. Så hade jag fallit för lockelsen att tjäna snabba pengar, så hade jag alltså börjat ägna mig åt spelreklam, nåt som är totalt på tvärs mot min moral... Det är en tråkig utveckling att även mer renodlade matbloggar/LCHF-bloggar numer har mycket reklam för produkter som inte alls passar in i det övriga innehållet. Jag tycker förstås, som både bloggare och kokboksförfattare, att det är roligt att kunna tjäna en liten slant på allt arbete jag lägger ner på att sprida mina recept och mat/hälsofilosofi, men det finns som sagt gränser för mig vad som är acceptabelt att tjäna pengar på. Som avslutning så har det börjat dyka upp mycket om kalorirestriktion och diettänket har blivit på modet hos flera stora, tidigare LCHF-profiler det senaste året. Nu med nya namn på dieterna för att locka in nya kunder till sina kurser och böcker. En del har kritiserat mig för att jag hoppade på böntåget med Lars-Erik Litsfeldt och Patrik Olsson, men jag hade provat på mig själv i ca ½ år innan jag började med den kokbok jag skrev med dem. Det är som Patrik beskriver en bra diet för att hålla blodsockret på en stabil nivå, för viktnedgång om man behöver det och för mig hjälpte det även mot klimakteriebesvär. Idag har jag mer gått tillbaka till min vanliga LCHF-livsstil, men äter fortfarande bönor och mjölksyrat, om än inte varje dag. P.S. Läste just kommentarerna i inlägget om Mealsizer, att det är onödigt med en skopa för fett, då vi får i oss tillräckligt med fett från vanlig mat... Det är väl så långt från tanken kring LCHF man kan komma... Jag lägger alltid till extra smör till min mat, även om det är en fet köttbit och jag steker den och grönsakerna i smör. Jag är övertygad om att det är det som gjort att jag blivit så pigg, frisk och slank som jag är idag, vid snart fyllda 58. Så gå inte på några fettsnåla måttsatsdieter, bokstavs/sifferkombinationer som förespråkar lite fett, utan njut av god mat istället
  5. Mycket märkligt mätverktyg att marknadsföra som LCHF, när det inte ens finns ett mått för fett, hur tänker de då, både tillverkare och nämnda influencer?? Det ser ju ut som den traditionella Tallriksmodell som togs fram på 70-talet, där lyser också fettet med sin frånvaro och maten mättar väldigt dåligt. Skrev om min syn på tallriksmodeller förr och nu på bloggen häromåret: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/05/21/min-tallriksmodell-kontra-livsmedelsverkets/ Jag har som Katten1227 skriver testat lite nya vägar under mina 10 år med LCHF, men grunden är alltid rejält med fett, protein i lagom mängd och en mindre mängd kolhydrater från grönsaker, nötter, fröer och numer även baljväxter. Det har fungerat alldeles utmärkt, jag har blivit piggare och slankare med tiden, har en väldig energi jämfört med förr när jag åt mycket kolhydrater i form av pasta, bröd och bullar
  6. Det mesta av sockret äts upp under fermenteringen, så kolhydrathalten i kombucha brukar vara låg. Särskilt om den är fermenterad så länge som två veckor
  7. Hej och stort tack, hoppas det hjälper mot även dina klimakterieproblem ❤️
  8. Hej Kicki, så bra att du hittade receptet och att du vill prova det här med bönor. i min senaste kokbok, Låt bönor förändra ditt liv-Kokboken hittar du massor av bönrecept och även hur du mjölksyrar grönsaker. (Extrapris på Bokus just nu) https://www.bokus.com/bok/9789188429551/lat-bonor-forandra-ditt-liv-kokboken/ Jag hade ätit en mindre mängd dagligen i ett par veckor när jag märkte klar skillnad, sen blev det bättre och upphörde så gott som helt. Kan bli lite lagom varm ibland på natten, men inget som förut. Vill du inte göra mjölksyrat själv så finns bra på affärerna från bl a Tistelvind. Jag dricker fortfarande kaffe, men det kan säkert vara en bidragande orsak till värmeböljorna också, som Little Redhead skriver. Här skrev jag ett inlägg om böneffekten i början när jag la till det i min mat: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2017/07/09/om-boken-lat-bonor-forandra-ditt-liv-och-recept-pa-bonsallad/
  9. Hej. Har inte testat just salvia, men många örter kan vara bra att inte överdosera, då de kan vara starka läkemedel. Men ett par-tre gånger i veckan borde det ju fungera bra, det är ju en vanlig krydda i mat. Jag började själv experimentera med grönt för att få bort mina värmeböljor för några år sen, fick rätt bra effekt med att lägga till mycket av olika sorters kål i maten. Det som haft bäst effekt på just mina besvär har varit att lägga till pre/probiotika i form av lite bönor och mjölksyrade grönsaker, läs gärna mer om det här på min blogg https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2019/06/28/lchf-klimakteriet-halsan-och-vikten/ https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2017/07/18/mina-klimakteriebesvar-har-blivit-battre-med-hjalp-av-bonor/
  10. Intressant. Och visst är det så att maten spelar stor roll, så att äta LCHF är ju mycket bra vid fibromyalgi, jag är efter 10 år nu i stort sett symptomfri från min, som var mycket handikappande tidigare, då jag mest levde på pasta, ketchup, falukorv och mackor. Här en bra artikel om ny forskning som belyser kopplingen fibromyalgi och inflammation i hjärnan. https://nyheter.ki.se/personer-med-fibromyalgi-har-inflammation-i-hjarnan
  11. Mina bästa tips om hur du kan äta riktigt njutbar hälsokost finns samlade i Diabeteskokboken för män, upptäckte just att den nu finns på Adlibris för bara 69 kr. https://www.adlibris.com/se/bok/diabeteskokboken-for-man-9789163614774 Lars-Erik Litsfeldt har skrivit sin kunskapsdel ur ett mer manligt perspektiv, med såna frågor som man kanske inte pratar om så ofta. Recepten i boken passar förstås både män och kvinnor och alla andra som vill njuta av naturligt god mat.
  12. En liten anekdot om denna "Kostdoktor". När han själv inte kunnat hålla vikten har han kört med Nutrilett, har jag fått höra av en som jobbat med honom. Så hans råd funkar tydligen inte så bra, eller också lever han inte som han lär
  13. Hoppas det löser sig med stressen för dig när du får sluta på ditt jobb, Effie, vet av egen erfarenhet hur det sliter på både själ och kropp att vantrivas och motarbetas på jobbet ❤️ Roligt att du känner till min blogg, delat med mig av min dagliga LCHF-mat i över 1800 inlägg där, så det finns nåt för alla smaker. Som du skriver så kanske det inte är så små portioner i ALP-dieten rent volymmässigt, men när jag ser en tallrik med bara grönsaker, utan protein och fett, då reagerar min hjärna med att det där är "lite" mat. Jag skulle aldrig bli mätt och nöjd av en sån portion, dessutom behövs ju fettet till det gröna för att locka fram både smaker och näringsämnen, fettlösliga vitaminer m.m. Just det här med promenader är viktigt för oss alla, vi är ju skapta för rörelse. Många sitter väldigt mycket idag, då slutar vårt lymfsystem, leder och muskler att fungera optimalt
  14. Effie: Ja, det är så jag sett av Veronicas bilder också, små portioner med väldigt få kalorier. Det som hjälpte mig att komma igång med min viktnedgång, det var efter första hälsoresan jag gjorde med Anna, då förstod jag att jag hade ätit för lite fett, så jag la till det till mina måltider. Och det funkar, både på hunger, sug och viktnedgång. Tre mål om dagen med ordentligt med mat med extra smör är det som får mig att må bäst och fungera utan hjärndimma, som är ett symptom på min Fibromyalgi. Den gör även att jag inte klara att fasta, då får jag både mer värk och blir tröttare. Detsamma om jag äter för lite smör, då orkar hjärnan inte med riktigt. Här har Kostvägen-Veronica skrivit just om det besvärliga med att hålla sig mätt med ALP-dieten: http://www.kostvagen.se/2019/06/26/alp-diet,-hur-går-det--42771761 Jag håller även på med egen lymfmassage i min dagliga träning och promenerar flera gånger varje dag, det hjälper mycket om man har lymfproblem. Den erfarenhet jag har av att ha pratat med många kvinnor som har problem med vikten när de kommer upp i åren är att de ofta är stressade. En stressad kropp släpper inte på sina kilon i första taget. Fasta ger ju dessutom mer stress som kan bli svårt att hantera för kroppen, kan ju fungera bra för en del, men just kvinnor under/efter klimakteriet har det ofta svårare att få till det. Ta gärna en titt på det här inlägget så kanske du kan få lite inspiration vad det gäller maten: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2019/04/06/10-ar-med-lchf-och-tips-pa-hur-vi-ater-idag/
  15. Intressant att ta del av era hälsoresor med LCHF, odezza och Effie. Jag har så länge jag kan minnas haft problem med blodsockersvängningar, de är tack och lov helt borta nu sen 10 år, humöret har tack vare det också blivit mycket jämnare. Märker väl om jag gör ett för stort "övertramp" med kolhydraterna, då kommer tröttheten och irritationen som ett brev på posten. ALP verkar vara alldeles för få kalorier och fett för min del, läst inne hos Veronica på Kostvägen om det, med den lilla matmängden skulle det sätta igång hunger=sug. Det som är det fina i kråksången med LCHF är ju att det är en hållbar livsstil, oavsett vardag eller fest. Att gå efter ett schema med olika tekniker enligt ALP skulle ju kännas lika begränsande som VV/kaloribantning, det här är ju bara ytterligare en "metod". Att svälta sig ner i vikt som man gjorde på ViktVäktartiden är definitivt inte lika njutbart som att äta rejält med mat och få samma effekt, som dessutom håller över tid