Birgitta Höglund

Medlem
  • Innehållsantal

    319
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    5

Birgitta Höglund vann senast 7 April

Birgitta Höglund hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 042 Enastående

Om Birgitta Höglund

  • Rank
    Stammis
  • Födelsedag 1961-10-07

Contact Methods

  • Website URL
    http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/

Profile Information

  • Gender
    Female
  • Location
    Östersund

Senaste besökare till profilen

933 profilvisningar
  1. Det tror jag att det ligger mycket i, många besvär utgår från vårt tarmsystem. Nu de senaste 3,5 åren har jag jobbat med att läka min problematiska tarm med hjälp av ett så gott som dagligt intag av benbuljong och pre/probiotika. Ända sen barnsben har min mage varit väldigt besvärlig, troligen pga att jag inte tålde gluten. Förstoppning och diarré om vartannat. Fick ingen diagnos då det inte syntes något på blodprovet, men doktorn ansåg ändå att jag var glutenintolerant med tanke på mina livslånga besvär.
  2. Härligt att du mår så bra, Nils. För mig som har fibromyalgi har det inte fungerat med längre fasta, min kropp blir stressad av det. Män verkar klara fasta bättre, det är väl nedärvt sen urminnes tider, då ni var ute på jakt i flera dagar och var tvungna att klara er utan mat i längre perioder. Men jag försöker få till 12 timmars nattfasta, ibland 14, det fungerar bra. Äter mig heller inte proppmätt längre, även om jag äter betydligt fler än många kvinnor i min ålder.
  3. Jag fick ett mail från The Low Carb Diabetic i England, där de skriver om kopplingen mellan Fibromyalgi och insulinresistens, efter en artikel publicerad på Diet Doctors engelska sida. De berättar också om min förbättring med hjälp av LCHF. Sprid gärna artikeln vidare om du känner någon som kämpar med Fibromyalgi. Hoppas den snart också kommer på svenska Diet Doctor, vården här i Sverige har inte riktigt börjat förstå kopplingen mellan mat och Fibromyalgi än. Redan när jag fick min diagnos för 15 år sen så hittade jag info om glutenkänslighet/intolerans och dess påverkan på smärtsyndromet, det var när jag helt uteslöt gluten ur kosten efter ett halvår med LCHF som den största förbättringen kom. Idag har jag nästan inga känningar av sjukdomen, bara vid väderomslag, om det blir för mycket stress eller om jag får i mig för många kolhydrater. https://thelowcarbdiabetic.blogspot.com/2019/05/could-insulin-resistance-be-cause-of.html
  4. Det här med energi är väldigt intressant, eller hur? 😊 En del har problem att känna mättnad, somliga är aldrig hungriga. Det är många som skriver till mig om det, hur ska man äta för att gå ner i vikt, orka träna, slippa sötsug, få bättre sömn, m.m. Det som fungerat för mig är att jag äter tre mål om dagen, med riktigt näringsrik LCHF-kost, väldigt sällan mellanmål, frukt, vin eller LCHF-bakverk. Jag tränar hemma varje dag med mitt sjukgymnastikprogram, egenmassage som sätter fart på lymfsystemet och gummibandsträning. Det blir oftast 2-3 dagliga långpromenader och lite mer pulsökande träning i form av att gå i trappor så ofta jag kan. En del får problem med vikten och energin på LCHF helt enkelt för att de äter för lite tror jag. Man känner sig ju inte hungrig på samma sätt som på kolhydrattiden, då var åtminstone jag tvungen att äta var 3e timme för att orka, nu räcker energin i minst 6 timmar. Jag brukar jämföra vårt energibehov med en bil, den behöver bränsle för att kunna förflytta sig. Och som gatlyktan på bilden som jag tog på en långpromenad på Djurgården förra veckan, den behöver elektricitet så vi ser att ta oss fram när inte solen visar sig... Vi är lika beroende av den energi som vi får via maten
  5. Det dök upp ett Facebookminne som jag delar här nedanför. Intressant att läsa hur jag tänkte för fyra år sen i en sån här tillbakablick. Särskilt när de tankar jag hade då är precis likadana idag... Jag har gjort en del små justeringar med maten under resans gång, men det är nu 10 år med LCHF och det fungerar fortfarande lika bra, så jag fortsätter på den inslagna vägen. Hoppas det fungerar för dig med, så du inte behöver hoppa på någon ny bantningsdiet som sägs göra underverk. Så här skrev jag 12 maj 2015: "Många har hört av sig den senaste tiden och undrar hur jag tänker på det här med maten och livet. För mig är LCHF definitivt inte bara en diet utan ett sätt att leva, jag har nyss passerat 6 år med denna njutbara mat. Jag lever arteget, för att använda ett populärt ord i LCHF-kretsar Det innebär att jag äter så naturlig mat som möjligt, glutenfritt och i stort sett sockerfritt och med rejält med bra fetter och med en liberal mängd kolhydrater, som passar just mig. Jag använder inga sötningsubstitut, bakar sällan överhuvudtaget och använder så få kosttillskott som möjligt. Jag äter magnesium pga av en nervskada i benet efter min steloperation och så tar jag omega-3 varje dag, det gör mig mjukare i lederna. Det är allt som kommer ur en burk från hälsokostbutiken. Jag lägger hellre mina pengar på riktigt bra, ekologiska råvaror än på olika dyra krämer och andra metoder som ska få mig att se yngre och slankare ut Jag försöker så långt det är möjligt eliminera stress och jag motionerar på ett sätt som passar min nivå. Jag är 53 idag och vill åldras naturligt, då är den här typen av livsstil och mat ett väldigt bra verktyg har jag märkt. Lite rynkor och valkar har jag förstås fått under åren, men de hör ju också till livet Här kan du läsa mer om hur jag tänker:" https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2015/02/08/en-hallbar-livsstil-for-att-leva-frisk-langre/
  6. Jag har också gjort en del justeringar under mina 10 år, bl a mer åt Paleo under några år och de senaste åren med mer pro/prebiotika, men ändå hållit fast vid få kolhydrater, ordentliga portioner kött/fisk och mycket fett hela tiden. Dessutom har jag motionerat dagligen och tränat lätt, hela tiden druckit minimalt med alkohol. Det verkar vara det som skiljer mig från många, som tappar sina träningsrutiner, unnar sig mer vin än från början med LCHF och drar ner på både fett och protein. Jag läser om det i många olika grupper på Facebook sen en tid, förut var det mer legitimt att äta mycket smör till biffen, men nu ska mycket minimeras, mätas eller så uppmanas man att följa nya metoder. Det var ju det som var så skönt i början med LCHF, man behövde inte räkna kalorier eller följa en viss typ av schema över när och hur man skulle äta sitt fett, sitt protein och de få kolhydraterna. Flera av de som skrivit till mig känner sig förvirrade och orkar inte hänga med i de olika svängarna, det gör ju att de tappar motivationen och lätt trillar tillbaka i sitt sockerberoende, tyvärr...
  7. Jag har fått flera frågor från oroliga följare de senaste dagarna om det här med LCHF och om det verkligen fungerar i längden. Eller om det är så att man går upp i vikt av det och att man måste dra ner på fettet för att lyckas hålla vikten. För mig fungerar det alldeles utmärkt, sakta men säkert har jag gått ner till samma vikt jag hade för 30 år sen. Här kan du läsa vad jag skrev för en månad sen, när jag ätit LCHF i 10 år. https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2019/04/06/10-ar-med-lchf-och-tips-pa-hur-vi-ater-idag/
  8. Här ett intressant inlägg hos Martina Johansson i ämnet. Jag ser också väldigt många som är fettskrämda, märkligt när LCHF och Keto varit populärt så länge, att fettskrämdheten fortfarande sitter kvar... https://martinajohansson.se/fettskrack-inom-lchf-fortfarande/ Det här är också riktigt bra att läsa: https://www.dietdoctor.com/se/glada-muskler-drivs-pa-fett
  9. Rubrikens fråga är något som debatteras mycket och det är förstås olika från person till person, vilken längd/vikt man har och hur fysiskt aktiv man är. Jag får då och då frågor om hur mycket protein och hur mycket smör jag äter för att må så bra som jag gör idag och sakta men säkert gått ner till den lägsta vikt jag haft på ca 30 år, 71 kg till mina 178 cm. Här nedan ser du bilden på den goda lunch jag åt idag, efter en 7 km rask långpromenad i snövädret, det här är vad jag kan ha på min tallrik en kylig lördag i maj 150 g norrländsk benfri kotlett, två kabanosser med 92% kötthalt, de vägde 90 g ihop, 25 g smör, 2 msk anchomajonnäs och till det broccoli/grönkålsris stekt i smör och förstärkt med champinjoner, lök och paprika + benbuljong, lite äppelcidervinäger, salt och peppar. Det blev ca 100 g av det. Utan gelatin/kollagen från benbuljong som jag dagligen lägger till i min mat på ett eller annat sätt, så hade jag aldrig blivit så här bra i mina leder som jag är idag. Innan jag började med det för 3,5 år sen så hade jag svårt att gå, särskilt på vintern när det är kallt. På den här lunchen håller jag mig mätt och energifylld fram till middagen vid 18. Som idag kommer att bestå av en av mina favoriter, fetaostgratinerade skaldjur, recept på det hittar du här: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2019/03/10/skaldjursgratang-och-barfotapromenad-vid-medelhavet/ Frukosten bestod idag, precis som alla andra dagar, av kaffe med nötter och smör, min nötfrukost finns här: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2018/10/27/enkla-frukosttips-hur-jag-mar-vad-jag-ater-idag-och-tankar-om-rorelse/
  10. Härligt, visst är det kul att bara kunna gå ut i skogen och få med sig sina gröna bladgrönsaker hem. Bättre, godare och betydligt billigare än en påse ruccola eller babyspenat, de är ju hutlöst dyra
  11. Nu finns det en massa goda, gröna saker att ta vara på ute i skogen, här får du några tips på vad du kan plocka i helgen Vårsallad med örter och citron Färsk, grovhackad vitkål Nyplockade örter, jag tog oregano, timjan och persilja Späda svartvinbärsblad Späda maskrosblad Grovhackade nötter Saft och skal från ekologisk citron Mild, kallpressad olivolja Flingsalt Hacka örter, vinbärsblad och maskrosblad grovt och blanda med vitkålen. Tvätta och riv citronskalet och pressa saften över salladen. Ringla över olivoljan och vänd ner nötterna. Lägg upp i en skål, strö det rivna citronskalet och lite flingsalt över salladen. Här länk till några fler recept, bland annat björksnaps på musöron, nässelpesto och harsyredressing. https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2017/04/29/vargronska-i-mat-och-dryck/ https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/06/20/omelett-med-fetaost-och-nasslor/
  12. Har du börjat fundera på vad du ska bjuda på till påskens alla middagar? Då får du gärna göra ett besök in på min blogg, där har jag samlat 130 stycken av mina bästa tips på olika rätter med påskanknytning. Allt är förstås glutenfritt och med få kolhydrater, men med rejält med fett Glad Påsk! https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2019/04/13/paskens-godaste-ratter-pa-mitt-satt/
  13. Här en hel del intressant i ämnet: https://www.dietdoctor.com/se/lchf/halsovinster/ibs
  14. Jag instämmer med de här ovan, det kan vara sötningsmedlet som ställer till besvär, det är inte alls bra för tarmfloran. Försök äta rena råvaror och öka på både proteinet och smöret till maten istället för att äta mellanmål som ketobollar. Lycka till
  15. Nu hittade jag den intervju jag kom att tänka på med Martin Ingvar, där förklarar han mycket bra vad sötningsmedel ställer till: Ska man byta till sötningsmedel? Nej. För att stilla sötsuget så kanske vi tar till sockerfritt godis och söta drycker ”utan tillsatt socker”. Men genom att byta sockret mot sötningsmedel gör man sig en björntjänst. Smaken signalerar till hjärnan ”Nu kommer det socker – släpp på insulin”. Och eftersom det inte kommer något nytt socker blir den biologiska reaktionen ”overkill” – för mycket insulin rusar runt och dammsuger blodet på de få sockermolekyler som finns kvar. Följden blir att man störtar mot bråddjupet och nästan är beredd att begå brott för att komma ur det obehagliga tillståndet. https://www.svt.se/plus/hjarnforskare-om-socker-ta-kommando-over-din-hjarna/