Birgitta Höglund

Medlem
  • Innehållsantal

    329
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    6

Birgitta Höglund vann senast 28 Juni

Birgitta Höglund hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 110 Enastående

Om Birgitta Höglund

  • Rank
    Stammis
  • Födelsedag 1961-10-07

Contact Methods

  • Website URL
    http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/

Profile Information

  • Gender
    Female
  • Location
    Östersund

Senaste besökare till profilen

1 022 profilvisningar
  1. Intressant. Och visst är det så att maten spelar stor roll, så att äta LCHF är ju mycket bra vid fibromyalgi, jag är efter 10 år nu i stort sett symptomfri från min, som var mycket handikappande tidigare, då jag mest levde på pasta, ketchup, falukorv och mackor. Här en bra artikel om ny forskning som belyser kopplingen fibromyalgi och inflammation i hjärnan. https://nyheter.ki.se/personer-med-fibromyalgi-har-inflammation-i-hjarnan
  2. Mina bästa tips om hur du kan äta riktigt njutbar hälsokost finns samlade i Diabeteskokboken för män, upptäckte just att den nu finns på Adlibris för bara 69 kr. https://www.adlibris.com/se/bok/diabeteskokboken-for-man-9789163614774 Lars-Erik Litsfeldt har skrivit sin kunskapsdel ur ett mer manligt perspektiv, med såna frågor som man kanske inte pratar om så ofta. Recepten i boken passar förstås både män och kvinnor och alla andra som vill njuta av naturligt god mat.
  3. En liten anekdot om denna "Kostdoktor". När han själv inte kunnat hålla vikten har han kört med Nutrilett, har jag fått höra av en som jobbat med honom. Så hans råd funkar tydligen inte så bra, eller också lever han inte som han lär
  4. Hoppas det löser sig med stressen för dig när du får sluta på ditt jobb, Effie, vet av egen erfarenhet hur det sliter på både själ och kropp att vantrivas och motarbetas på jobbet ❤️ Roligt att du känner till min blogg, delat med mig av min dagliga LCHF-mat i över 1800 inlägg där, så det finns nåt för alla smaker. Som du skriver så kanske det inte är så små portioner i ALP-dieten rent volymmässigt, men när jag ser en tallrik med bara grönsaker, utan protein och fett, då reagerar min hjärna med att det där är "lite" mat. Jag skulle aldrig bli mätt och nöjd av en sån portion, dessutom behövs ju fettet till det gröna för att locka fram både smaker och näringsämnen, fettlösliga vitaminer m.m. Just det här med promenader är viktigt för oss alla, vi är ju skapta för rörelse. Många sitter väldigt mycket idag, då slutar vårt lymfsystem, leder och muskler att fungera optimalt
  5. Effie: Ja, det är så jag sett av Veronicas bilder också, små portioner med väldigt få kalorier. Det som hjälpte mig att komma igång med min viktnedgång, det var efter första hälsoresan jag gjorde med Anna, då förstod jag att jag hade ätit för lite fett, så jag la till det till mina måltider. Och det funkar, både på hunger, sug och viktnedgång. Tre mål om dagen med ordentligt med mat med extra smör är det som får mig att må bäst och fungera utan hjärndimma, som är ett symptom på min Fibromyalgi. Den gör även att jag inte klara att fasta, då får jag både mer värk och blir tröttare. Detsamma om jag äter för lite smör, då orkar hjärnan inte med riktigt. Här har Kostvägen-Veronica skrivit just om det besvärliga med att hålla sig mätt med ALP-dieten: http://www.kostvagen.se/2019/06/26/alp-diet,-hur-går-det--42771761 Jag håller även på med egen lymfmassage i min dagliga träning och promenerar flera gånger varje dag, det hjälper mycket om man har lymfproblem. Den erfarenhet jag har av att ha pratat med många kvinnor som har problem med vikten när de kommer upp i åren är att de ofta är stressade. En stressad kropp släpper inte på sina kilon i första taget. Fasta ger ju dessutom mer stress som kan bli svårt att hantera för kroppen, kan ju fungera bra för en del, men just kvinnor under/efter klimakteriet har det ofta svårare att få till det. Ta gärna en titt på det här inlägget så kanske du kan få lite inspiration vad det gäller maten: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2019/04/06/10-ar-med-lchf-och-tips-pa-hur-vi-ater-idag/
  6. Intressant att ta del av era hälsoresor med LCHF, odezza och Effie. Jag har så länge jag kan minnas haft problem med blodsockersvängningar, de är tack och lov helt borta nu sen 10 år, humöret har tack vare det också blivit mycket jämnare. Märker väl om jag gör ett för stort "övertramp" med kolhydraterna, då kommer tröttheten och irritationen som ett brev på posten. ALP verkar vara alldeles för få kalorier och fett för min del, läst inne hos Veronica på Kostvägen om det, med den lilla matmängden skulle det sätta igång hunger=sug. Det som är det fina i kråksången med LCHF är ju att det är en hållbar livsstil, oavsett vardag eller fest. Att gå efter ett schema med olika tekniker enligt ALP skulle ju kännas lika begränsande som VV/kaloribantning, det här är ju bara ytterligare en "metod". Att svälta sig ner i vikt som man gjorde på ViktVäktartiden är definitivt inte lika njutbart som att äta rejält med mat och få samma effekt, som dessutom håller över tid
  7. Bra jobbat Just det här med att ta bort alkoholen i stort sett helt tror jag är nyckeln till framgång, jag har liknande erfarenhet av det. Ser många som kämpar med vikten, men inte att de skulle kunna tänka sig att ta bort vinet till maten, hemska tanke...
  8. Nytt inlägg på bloggen, fick rejäl skrivinspiration efter min långpromenad i blåsten och de tankar och frågor som kom på olika håll om snabba mirakelkurer igår Dela gärna vidare om du känner någon som kämpar i motvind med hälsan och vikten ❤️ https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2019/06/28/lchf-klimakteriet-halsan-och-vikten/
  9. Stort tack, kickilotta. Ja, min medfödda envishet har varit en stor hjälp på vägen och även vetgirigheten, som gjort att jag läst på otroligt mycket om kostens betydelse för hälsan. Jag är inte utbildad kostrådgivare, men jag har på egen hand sett till att förkovra mig på området kost och hälsa i många år, det började redan efter min Fibromyalgidiagnos för 15 år sen. Då fick jag höra att jag inte skulle kunna bli bättre och att det inte gick att träna, men jag försökte ändå, trots att jag var rejält handikappad och gick med käpp. Så min Slowfix har gett ett otroligt resultat, jag hoppas kunna inspirera många att följa samma väg. Jag blev själv inspirerad av Annika Dahlqvist, hennes tankar har varit ledord för mig hela tiden, jag är mycket tacsam att jag gick på hennes föreläsning för 10 år sen här i Östersund. Snabba bantningsmetoder fungerar bara kortsiktigt, det har vi ju sett inte minst genom Biggest Loser, där de allra flesta går upp igen.
  10. Sommarhälsningar från Jämtland. Idag blev det 6 km stavgång runt Bynäset på Frösön i hård blåst från fjällen, som du kan se av min något vindrufsiga frisyr på den bifogade bilden. Det här hade varit otänkbart efter min ryggskada, utan mina 10 år med LCHF. En hel del viljestyrka, daglig träning och lymfmassage, minimerande av stress, ordentligt med vila och förstås rejält med bra mat har gjort den här återhämtningen möjlig. Nu när det poppar upp så många nya dieter så tyckte jag det var dags att slå ett slag för gammal hederlig LCHF, som ju tyvärr här och där betraktas som något som inte fungerar för oss kvinnor som kommit upp lite i åren. Men jag är ju ett levande bevis på att det funkar i längden vid snart fyllda 58, bara man håller sig till riktig mat och inte svävar ut alltför mycket med socker och andra snabba kolhydrater + de där mysiga glasen vin mest varje dag, särskilt på sommaren... Då är det svårt att behålla både hälsan och vikten. Jag är idag både starkare och slankare än på 30 år. Ingen quickfix med kalorisnåla dieter hade kunnat åstadkomma den här förändringen. Kan jag så kan du
  11. Det tror jag att det ligger mycket i, många besvär utgår från vårt tarmsystem. Nu de senaste 3,5 åren har jag jobbat med att läka min problematiska tarm med hjälp av ett så gott som dagligt intag av benbuljong och pre/probiotika. Ända sen barnsben har min mage varit väldigt besvärlig, troligen pga att jag inte tålde gluten. Förstoppning och diarré om vartannat. Fick ingen diagnos då det inte syntes något på blodprovet, men doktorn ansåg ändå att jag var glutenintolerant med tanke på mina livslånga besvär.
  12. Härligt att du mår så bra, Nils. För mig som har fibromyalgi har det inte fungerat med längre fasta, min kropp blir stressad av det. Män verkar klara fasta bättre, det är väl nedärvt sen urminnes tider, då ni var ute på jakt i flera dagar och var tvungna att klara er utan mat i längre perioder. Men jag försöker få till 12 timmars nattfasta, ibland 14, det fungerar bra. Äter mig heller inte proppmätt längre, även om jag äter betydligt fler än många kvinnor i min ålder.
  13. Jag fick ett mail från The Low Carb Diabetic i England, där de skriver om kopplingen mellan Fibromyalgi och insulinresistens, efter en artikel publicerad på Diet Doctors engelska sida. De berättar också om min förbättring med hjälp av LCHF. Sprid gärna artikeln vidare om du känner någon som kämpar med Fibromyalgi. Hoppas den snart också kommer på svenska Diet Doctor, vården här i Sverige har inte riktigt börjat förstå kopplingen mellan mat och Fibromyalgi än. Redan när jag fick min diagnos för 15 år sen så hittade jag info om glutenkänslighet/intolerans och dess påverkan på smärtsyndromet, det var när jag helt uteslöt gluten ur kosten efter ett halvår med LCHF som den största förbättringen kom. Idag har jag nästan inga känningar av sjukdomen, bara vid väderomslag, om det blir för mycket stress eller om jag får i mig för många kolhydrater. https://thelowcarbdiabetic.blogspot.com/2019/05/could-insulin-resistance-be-cause-of.html
  14. Det här med energi är väldigt intressant, eller hur? 😊 En del har problem att känna mättnad, somliga är aldrig hungriga. Det är många som skriver till mig om det, hur ska man äta för att gå ner i vikt, orka träna, slippa sötsug, få bättre sömn, m.m. Det som fungerat för mig är att jag äter tre mål om dagen, med riktigt näringsrik LCHF-kost, väldigt sällan mellanmål, frukt, vin eller LCHF-bakverk. Jag tränar hemma varje dag med mitt sjukgymnastikprogram, egenmassage som sätter fart på lymfsystemet och gummibandsträning. Det blir oftast 2-3 dagliga långpromenader och lite mer pulsökande träning i form av att gå i trappor så ofta jag kan. En del får problem med vikten och energin på LCHF helt enkelt för att de äter för lite tror jag. Man känner sig ju inte hungrig på samma sätt som på kolhydrattiden, då var åtminstone jag tvungen att äta var 3e timme för att orka, nu räcker energin i minst 6 timmar. Jag brukar jämföra vårt energibehov med en bil, den behöver bränsle för att kunna förflytta sig. Och som gatlyktan på bilden som jag tog på en långpromenad på Djurgården förra veckan, den behöver elektricitet så vi ser att ta oss fram när inte solen visar sig... Vi är lika beroende av den energi som vi får via maten
  15. Det dök upp ett Facebookminne som jag delar här nedanför. Intressant att läsa hur jag tänkte för fyra år sen i en sån här tillbakablick. Särskilt när de tankar jag hade då är precis likadana idag... Jag har gjort en del små justeringar med maten under resans gång, men det är nu 10 år med LCHF och det fungerar fortfarande lika bra, så jag fortsätter på den inslagna vägen. Hoppas det fungerar för dig med, så du inte behöver hoppa på någon ny bantningsdiet som sägs göra underverk. Så här skrev jag 12 maj 2015: "Många har hört av sig den senaste tiden och undrar hur jag tänker på det här med maten och livet. För mig är LCHF definitivt inte bara en diet utan ett sätt att leva, jag har nyss passerat 6 år med denna njutbara mat. Jag lever arteget, för att använda ett populärt ord i LCHF-kretsar Det innebär att jag äter så naturlig mat som möjligt, glutenfritt och i stort sett sockerfritt och med rejält med bra fetter och med en liberal mängd kolhydrater, som passar just mig. Jag använder inga sötningsubstitut, bakar sällan överhuvudtaget och använder så få kosttillskott som möjligt. Jag äter magnesium pga av en nervskada i benet efter min steloperation och så tar jag omega-3 varje dag, det gör mig mjukare i lederna. Det är allt som kommer ur en burk från hälsokostbutiken. Jag lägger hellre mina pengar på riktigt bra, ekologiska råvaror än på olika dyra krämer och andra metoder som ska få mig att se yngre och slankare ut Jag försöker så långt det är möjligt eliminera stress och jag motionerar på ett sätt som passar min nivå. Jag är 53 idag och vill åldras naturligt, då är den här typen av livsstil och mat ett väldigt bra verktyg har jag märkt. Lite rynkor och valkar har jag förstås fått under åren, men de hör ju också till livet Här kan du läsa mer om hur jag tänker:" https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2015/02/08/en-hallbar-livsstil-for-att-leva-frisk-langre/