Gå till innehåll

A F - ursprungsliv.nu

Medlem
  • Innehållsantal

    326
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

216 Enastående

Om A F - ursprungsliv.nu

  • Rank
    Stammis

Senaste besökare till profilen

587 profilvisningar
  1. Jag har dragit ner mycket på kaffet, för att jag har opassande gener. Men i allmänhet verkar kaffe bra. http://www.ursprungsliv.nu/2014/12/farval-till-kaffet/
  2. Jag har skrivit lite om det: http://www.ursprungsliv.nu/2013/05/fertilitet-och-halsa/ Det verkar hända för en del, och om det inte ger med sig så bör man nog fundera på en mindre strikt variant. Hoppas att det ordnar sig.
  3. Jag har utvecklat lite: http://www.ursprungsliv.nu/2015/01/kostdoktorn-och-insulin/
  4. Nej, forskarna matade mössen med en bröddiet och konstaterade att de bildade kolesterol från andra ämnen. Kosten innehöll 0,03% steroler, i första hand växtsteroler. Bara att läsa. http://www.jbc.org/content/121/1/235.full.pdf
  5. När det gäller cigaretter har vi något som är evolutionärt fullständigt nytt, och där korrelationen med lungcancer är extremt hög. (RR = 8.96; 95% CI: 6.73–12.11) Där har man också tittat på rökare mot icke-rökare, och inte baserat sig på statistik som "antal cigaretter tillgängliga per person i landet". http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ijc.23033/full När det gäller fruktos så har vi ätit frukt i tiotals miljoner år, och honung i åtminstone hundratusentals år. Sedan är alla forskare överens om att fruktos är dåligt i för stor mängd, speciellt från sockersötade drycker. Det man d
  6. Försöket handlade varken om människor eller dietärt kolesterol. Hur skulle det på något vis kunna demonstrera "that the cholesterol we eat has very little effect on the amount of cholesterol in our blood."? Teicholz hävdar uppenbarligen i sin bok att studien säger något helt annat som den inte heller visar: "The notion that cholesterol in the diet would translate directly into higher cholesterol in the blood just seemed intuitively reasonable, and was introduced by two biochemists from Columbia University in 1937." Eftersom jag inte har Teicholz bok så kan jag inte kontrollera kritiken mo
  7. Nej, inflammation är det som förklarar insulinresistens bäst. Övervikt i sig leder ofta till inflammation, men det finns andra saker som också kan göra det. När en kost är så evolutionärt ny som LCHF så vill jag gärna ha rigorös och oomstridd forskning som visar att den fungerar för att förebygga olika sjukdomstillstånd och att den är ofarlig på sikt innan jag rekommenderar den till friska som en förebyggande kost. Även när det gäller olika sjukdomstillstånd så tror jag att det vore bra med långa studier för att se vilka biverkningar som finns och hur vi lättast undviker dem. Jag först
  8. Jag läste det som du refererade. Sanningen är att fruktos är ett problem i stor mängd och i en näringsfattig kontext. Det innebär att tillsatt socker är ett problem för de flesta i västländerna som äter mycket processad mat. Det är också de som får i sig mycket tillsatt socker. Jag har förklarat mer här (jo, jag vet att du läst). http://www.ursprungsliv.nu/2014/10/sockerdebatten/
  9. Okej, så du är med på att övervikt (ofta) ger insulinresistens och därmed högre insulin. Men av någon anledning så envisas du med att tro att insulin ger övervikten till en början och att något sedan avbryter rundgången på något vis. Trots att det finns mycket enklare förklaringar till att övervikten uppstår, och att korrelationen mellan högt insulin och övervikt redan förklaras av den modell som vi båda är överens om. Jag håller mig till den enklare modellen. :-)
  10. Hej HelgeK, Ja, det är riktigt att jag refererar en gammal studie kring leptin. Inlägget handlar inte om leptin som du kanske noterade, men studien förklarar det mest grundläggande om någon läsare inte skulle känna till hormonet. Det hade säkert gått att hitta en bättre översikt, eller så hade det räckt med länken till artikeln från 2010 som diskuterar övervikt och leptinresistens, som du kanske inte såg. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2967652/ Ja, det är riktigt att man gett råttor en kost med 60% fruktos och därigenom framkallat leptinresistens. http://ajpregu.physiolo
  11. Vi borde inte det om vi har fungerande tarmflora och äter rikligt med gröna bladgrönsaker (eller kanske rapsolja för de som äter mycket fett), då ska K1 kunna omvandlas till K2. Vad gäller animalier (färdigt K2) tycks fågel vara bäst, jag blev lite förvånad. http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2274&fuclass=all&specdiet=none&items=100&from=top&portion=100g〈=sv Jag har svårt att sluta med K2 för det minskar så tydligt rynkan mellan ögonbrynen. Mer spenat!
  12. Mina problem med LCHF kan du läsa i min länk i förra inlägget. Problemen med insulinhypotesen kan du förstå om du läser mina inlägg i tråden och länk från inlägg #23. http://www.ursprungsliv.nu/2014/12/insulin-och-overvikt/ Fråga om du inte förstår. Vi har varit OT rätt länge i tråden, men jag tyckte att dina senaste inlägg inte ens hade med trådens rätt så urspårade diskussion att göra. Jag är inte moderator, jag sa inte att det inte var tillåtet, det var ett förslag i all vänlighet bara.
  13. HelgeK, det verkar väldigt OT, du kanske ska starta en egen tråd om det? Om du tror att det var mitt problem så har du fel. http://www.ursprungsliv.nu/2012/11/fyra-ar-med-lchf-ett-bokslut/
  14. Jag tänker att jag inte kan följa kostdoktorns rekommendationer och undvika potatis, frukt och ris, då kommer jag aldrig upp i de nivåer som jag behöver för att må bra. Det handlar alltså om att kolhydraterna gör att jag mår bättre, inte att jag klarar dem utan att få problem. Jag kanske skulle må ännu bättre på 300 g, vem vet. Min definition på LCHF är att man någorlunda håller sig till de rekommendationer som finns kring matvaror. När jag gjorde det hamnade jag på kanske 20 g kolhydrater per dag. Att bara ta bort kolhydrater utan att öka något annat är inte ett alternativ för mig som int
  15. Jag menar den höga E% från fett. Mycket över 50 E% lär inte våra förfäder ha kommit upp till. LCHF tvingar ingen att äta mejerier, även om det är vanligt. Jag är inte säker på att det är farligt med den höga fettmängden - andelen av olika makronutrienter är nog relativt oväsentlig. Men jag som är normalviktig och vill äta en hälsosam kost för att hålla mig frisk tänker att jag gärna kan äta någorlunda evolutionärt rimligt när det gäller fördelningen. Jag mådde inte bra efter några år på LCHF, och trivs mycket bättre nu med 100 g kolhydrater per dag eller mer. Men många verkar kunna äta LCH
×
×
  • Skapa nytt...