KullaGulla

Medlem
  • Innehållsantal

    19
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av KullaGulla

  1. Hmm. Tycker egentligen inte att han är så stressad och han har inga fysiska känningar. Intar däremot kolossala mängder kaffe och skulle kunna sova några timmar mer per dygn
  2. Ja, kanske får bli så att vi drar ner lite på träningen och låta maten göra sitt. Grejen är att han gjort det förut men bara hållit på strikt i kanske två veckor. Då har det inte synts något resultat vilket jag tror gjort att han inte hållit fast vid det.
  3. Ja, kanske. Fast nu när man kommit igång med träningen och märker resultat styrkemässigt vill man ju gärna fortsätta Fastar gör han ju redan. Egentligen har han redan en massa muskler så han skulle inte behöva bygga mer direkt utan mer deffa. Det är väl lite det vi försöker göra enligt alla tips på träningssajter i kombo med strikt LCHF.
  4. Tack Vi kan ju leva med att viktnettot blir noll om det nu är så att han bygger muskler - men var kommer energin och byggstenarna från att bygga dessa av när inget händer på magomfånget? Möjligen att kroppen börjar med att ta fett från andra ställen, typ låren. Tyvärr har vi inte mätt dom så har inget att jämföra med men han känner ingen skillnad. Han får inga problem med hunger vid träning utan ligger trots hård träning på det energiintaget som jag lagt in i bilden, vilket ju är väldigt lågt.
  5. Hej! Beach 2016-projektet drog igång med överväldigande entusiasm den 1 januari i år. Jag har själv ätit strikt LCHF de senaste fem åren och min man har gått lite fram och tillbaka mellan strikt och ”väldigt liberal” LCHF J Första gången han började med LCHF för fem år sedan gick han ner ca 8-9 kg på ca 6 veckor enbart med kostomläggning. Efter några månader så tappade han fokus och gick under andra hälften av det året upp nästan allt igen. Sedan dess har han kört lite halvhjärtat då och då och inte fått några resultat. Men nu är det alltså nya tag och sedan 1 januari går han all-in på att gå ner i vikt. Men nu börjar engagemanget tryta för det händer verkligen ingenting!! Ni som orkar läsa tabellen nedan ser att han ligger på rejält energiunderskott men mycket lite kolhydrater. Senaste två veckorna har han dessutom kört periodisk fasta 24-timmers och 16:8 lite då och då. VAD är det som gör att inget händer vare sig på vågen eller måtten? Här är lite siffror: Ålder: 43 Vikt: 86-87 (startvikt 87,5) Längd 175 Midjemått: 103 cm (startmått 103 cm) Träning: Tung styrkelyftning med skivstång varannan dag. För er som vill se programmet klicka här: http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-for-nyborjare/ 45-60 minuters promenad varje dag 7-minutes appen varje dag Här är vad vi registrerat i Kostbevakningen. Tar inte med varje dag då det blir så mycket men så här ser hans matintag ut, där varje dag representeras av tre rader som beskriver totalt energiintag, protein, fett, kolhydrater och fibrer. Se bifogad bild Han har inte druckit en droppe alkohol sedan starten och äter knappt några mjölkprodukter. Några av er kommer kanske reagera på ett ganska högt proteinintag men här är det så himla svårt att veta hur man ska göra. Läser man träningstips så behöver man ju minst 2 gr protein per kg kroppsvikt för att kunna bygga muskler och han vill ju definitivt inte tappa muskelvikt utan fettvikt. Nu behöver vi alltså lägga om strategi och vi har tre teorier/varianter som vi funderar på men vet inte vilken vi ska våga prova oss på. 1: För lite energiintag. Kroppen har ställt in sig på svält (men min fråga då är vad den lever av eftersom den uppenbarligen inte äter av hans kroppsmassa och han tränar hårt och mår bra?) Lösningen skulle vara att äta lite mer. 2: För högt proteinintag. Han skulle alltså minska på proteinet och öka fettet. Risk att han bryter ner muskelmassa vid hård träning? 3: För lite fett. En ökning av fettet skulle innebära ett högre energiintag vilket det definitivt finns utrymme för om man tittar i tabellen. Så vad är rådet ni skulle ge oss i det här läget? Känns så trist när han verkligen lägger ner hela sin själ på det här. Ge oss lite hopp och inspiration nu! J
  6. Över 80% upplever en klar hälsoförbättring. Härliga siffror!
  7. Det som kan göra en sån här undersökning svår om jag ska genomföra den på jobbet är att många går till jobbet även om dom är förkylda, alltså registeras inte alltid (oftast inte) sjukdom via anmälda sjukdagar. Kan bli knepigt att visa bra statistik. Men jag hoppas på många fler svar i den här undersökningen, det ger mig större självförtroende i att lägga fram förslager för vår ledning. Så rösta på!
  8. Upplever samma som ni andra. Har haft 4 st känningar om förkylning de senaste 16 månaderna, men det har sträckt sig till halsont och sedan stannat av och klingat ut. Tidigare var jag ofta, ofta förkyld med hela utbudet, dvs ont i halsen, sedan hostig och snorig i många veckor efteråt. I julas var vi utomlands en vecka och då hade jag känning av förkylning. Vi bodde på all-inklusive men jag körde ändå ganska strikt trots många frestelser. Några gånger föll jag dock för frestelser som tex chips och pommes frites. Varje gång så kände jag mig sämre efteråt och undrade om jag inbillade mig. Bestämde mig för att köra superstrikt ett par dagar och jag upplevde direkt en markant förbättring i mina symptom. Häftigt om det verkligen är så!
  9. Tack för era svar. Ska bli så spännande att följa resultatet av denna omröstning!
  10. Hej Jag skulle vilja få en uppfattning om det är så att vi som äter lchf verkligen blir friskare och om det i så fall påverkar våra sjukskrivningsdagar. Anledningen är att jag funderar på att starta en testgrupp på min arbetsplats just för att se om lchf-are har färre sjukskrivningsdagar vilket ju skulle vara mycket positivt för arbetsgivaren. På min arbetsplats jobbar ca 1200 personer, så det borde ju finnas fler är jag som äter lchf och därmed borde det finnas ett bra referensunderlag. Genom att följa gruppen som äter lchf och förhoppningsvis få fram ett positivt resultat på antalet sjukskrivningsdagar i jämförelse med de som inte äter lchf, skulle man kunna sprida kunskapen vidare. Arbetsgivaren borde då bli intresserad av att fler börjar äta hälsosamt och det vore så roligt om man fick vara med i ett sådant arbete. Vi skulle tex kunna bjuda in föreläsare i ämnet och starta fokusgrupper. Vad tror ni? Jag startar därför en omröstning här där jag ber er att svara på hur ni upplever det. Jag önskar svar från personer som ätit lchf i minst 6 månader, tror att det ger ett riktigare resultat. Ni som ätit färre än 6 månader får gärna skriva kommentarer ändå om ni upplever någon hälsoförbättring som givit färre sjukdagar. Jag tar gärna emot kommentarer även på utformningen av undersökningen. Har jag ställt rätt frågor på rätt sätt för att få fram ett bra resultat? Tack för att du svarar! P.S hoppas omröstningen kommer med, den syns inte i förhandsgranskningen D.S
  11. Låter ju jättebra att du kommit igång! Lägg din "energi" på att fokusera på vad du äter istället för motionen i början. När du har gått ner mer kan du eventuellt börja fundera på motionen, men än så länge gör du troligen dina leder mest glädje av att inte överanstränga dom. Dom har fortfarande mycket vikt att bära på. Uppdatera oss på hur det går!
  12. Det låter ju logiskt, har inte tänkt så men det kan ju stämma.
  13. Ok. Väldigt varierande från person till person alltså. Jag äter på
  14. Vi har hållit på drygt ett år. Tyckte jag klarade mig på mindre från början, nu håller jag mig inte lika mätt längre. Märkligt. Men det spelar egentligen inte någon roll då jag inte har något viktproblem att oroa mig över. Jag äter lchf för hälsan
  15. Jag blir ganska förundrad när jag läser vad andra äter till frukost och lunch samt böcker om Lchf. Många är exemplen på en frukost innehållander två ägg, två matskedar majonnäs, nån skiva ost och ett par cocktailtomater (typ). Folk talar vitt och brett om hur fantastiskt mätta dom blir och inte behöver äta förrän kl 14 igen. Ett annat exempel är en dl turkisk yoghurt med lite fröblandning på och en kopp kaffe. JAG håller mig absolut inte mätt på så futtiga portioner längre än ett par, möjligen tre timmar. Då ska nämnas att jag: Är kvinna, är 170 cm lång och väger 52 kg. Ingen tungviktare alltså. Dessutom sitter jag på kontorsskola hela dagarna.... För att jag ska hålla mig någorlunda mätt fram till ca 11.30 (jag äter frukost kl 07-07.30) så äter jag: Ärggröna på minst tre ägg och massor av smör, stekt svamp eller zuccini och några ostrullar med smör i. Eventuellt också en dl fet yoghurt spetsad med vispgrädde. Så ärligt, är jag den enda som förundras över de pytteportioner som beskrivs i allehanda lchf-böcker och foruminlägg eller är det min ämnesomsättningen det är fel på? Kan säga att min man är lika förundrad han, fast det kan jag förstå, han är 175 cm lång och väger 86 kg så han borde ju kräva mer energi än vad jag gör...
  16. Jag hade samma problem i säkert 6 veckor. Jobbigt men jag härdade ut. Och glad är jag för det för nu har jag en mage som går som en välsmord klocka och endast "plingar till" en gång per dygn! Så ge inte upp, testa möjligen några av tipsen ovan, annars kommer det att ge med sig så småningom.
  17. Hmm, två olika svar Nån mer som har tankar kring detta?
  18. Jag har en ytligt bekant som jag tror äter enligt detta. Hon äter vad jag förstår mycket frukt och grönt, magert kött men absolut inga mjölkprodukter, spannmål, eller andra produkter innehållande någon form av jäst (tex jästextrakt). Det enda fett hon äter är kokosolja.Hon har Crohns sjukdom och har blivit avsevärt bättre sedan hon började.
  19. Hej Sitter och funderar på en sak. Igår åt min man väldigt lite till frukosten här hemma, bara någon dl yoghurt och en kopp kaffe. Jag undrade om han inte skulle äta mer, med tanke på att han troligen skulle bli hungrig ganska snart igen. Han svarade att han istället skulle äta frukost igen, på jobbet (han har förmånen att få ta del av frukostbuffé på sitt arbete) efter ett par timmar. Det skulle i så fall bestå att ost och skinkrullar. Min fundering: Gör det någon skillnad för viktminskningen om man äter lite men ofta iställt för "traditionell" LCHF där man äter "mycket" men sällan? Om man har samma totala intag under dagen alltså? Blodsockret borde ju stiga endast marginellt av ost och skinkrullar tex och det borde inte göra någon skillnad. Eller....?