Jamtlandstjej

Medlem
  • Innehållsantal

    1 366
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    12

Jamtlandstjej vann senast 26 April 2019

Jamtlandstjej hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

3 190 Enastående

Om Jamtlandstjej

  • Rank
    Veteran

Senaste besökare till profilen

1 504 profilvisningar
  1. Här har du nog pudelns kärna... Hen har tappat lusten för att äta i sin ensamhet. Då är nog ett steg till lösningen att se till att hen inte är ensam nr det blir fråga om mat. Bjud på god näringsrik mat utan pekpinnar om vad den innehåller eller inte och utan att nämna din oro över bristande näringsämnen. Vänd det hellre till att du skulle tycka att det var så trevligt om hen kunde göra dig/er sällskap vis maten, då du tycker det är så trevligt att ni ses. Lägg bort alla tankar på att "omvända" hen intellektuellt. Var bara praktisk och servera god, näringsrik mat!
  2. Såg också den "Finns i hela landet"... Eehh... Nää... Typ Stockholm, Göteborg och Malmö...🙄
  3. Det finns väl hänvisningar lite längre ner i tråden, till nån artikel?... Var nåt om kalium, som jag förstod det...
  4. Det går framåt minsann! Har tagit del av idrottsvetenskapsstudents uppgift att vara "PT", så jag har fått gjort tester och fått ett personligt träningsprogram. Dessutom har jag varit på mitt andra pass hos min PT på gymmet i byn. Båda delarna känns bra! Det jag fick som träningsprogram av studenten var två styrketräningspass och ett konditionspass per vecka. I går var det första försöket på kondition. Ett mini(micro?)pyramidintervallpass. Inte långt och länge men jag sprang! 😊 3,1 km blev det totalt och ca 29 minuter, med uppvärmning/nedvarvning i form av liten promenad. Axeln känns bättre av träningen - tydligen det som är grejen!
  5. Ja det är rotatorcuffmusklerna vi fokuserar på i axlarna.
  6. Jahaja, då var det ett nytt år då, med allt vad det innebär. Jag jobbar på med min husrenovering. Förhoppningen var att få badrummet färdigt innan jul, men jag nådde inte ända fram där. Nu är förhoppningen "under januari". Har i alla fall ställt toaletten provisoriskt på plats, får spola med hink. Känns betydlig skönare än latrintoalett som måste tömmas i brunnen 2 ggr/vecka. Jag har de senaste månaderna dragits med värk i mina axlar, speciellt vänster. Ingen nyhet för mig egentligen. Drog mig till minnes att jag fick min första kortisonspruta i denna axel 1993, i samband med att jag fick min fibromyalgidiagnos. Sen har värken varierat under åren, med ytterligare en kortisonspruta 2002. Nu har jag funderat och kommit fram till att 16,4 ton lerbruk som jag hanterat under det senaste halvåret, kanske inte förbättrat axelns status. Har provat på behandlingar med ortobionomi och jag har absolut blivit bättre, men inte riktigt bra. Jag har även ätit (och fortfarande äter...)antiinflammatorisk medicin, framförallt för att kunna sova. Men nu tänkte jag, att jag ska förebygga, mota Olle i grind, eller vilket uttryck man nu vill använda. Jag vet ju att sommaren kommer att innebära ytterligare stora mängder lerbruk att hantera, för att mitt hus ska bli färdigt. Därför kan det vara en bra idé att TRÄNA innan sommaren kommer, så kroppen klarar av det. Sagt och gjort! Vi har ett litet, personligt gym på byn, som förutom träningsmöjligheter även erbjuder PT. Tjejen som har det är även utbildad massör med flera extrautbildningar, så hon har bra koll på kroppen och dess funktioner. Jag var dit strax före nyår och pratade igenom mina problem och vad hon hade att erbjuda och i går var jag dit på mitt första pass. Vi fokuserade på mina "problemområden" axlar, bål och höfter men det blir ju ändå lite allsidigt för hela kroppen också! Jag har möjlighet att gå dit och träna själv när jag vill - nyckel via mobilen när man bokat en tid - så jag kan gå dit även på helger. Fritt antal träningar och sen betalar jag för PT-tiden (plus nån månadskostnad). Känns som en bra investering i mig själv! Tänkte även försöka komma igång med löpningen - slätt och fint utan backar där jag bor nu, men just nu är det sån ryslig blankis överallt. I dag är första dagen på jobbet efter helgerna, även fast jag jobbar hemifrån. I morgon tillbaka till verkligheten med en dryg timmes resväg igen. Det blir nog bra det också! 😊
  7. Det är min erfarenhet också, blir "bakis" om jag får i mig för mycket kolhydrater/socker/stärkelse.
  8. På LCHF-arkivet finns mitt recept på tunnbröd. Sök på "Susannes tunnbröd", möjligen kan du lägga till 1 msk fiberhusk till receptet.
  9. Jag brukar göra blåbärspaj med kokostäcke. Lägger blåbär i en form (gärna portionsformar!), sen blandar jag kokosflingor med smält smör och breder över och gräddar i ugnen. Typ 175 grader tills det har lite färg. Till det serverar jag vispgrädde smaksatt med lite lakritspulver. Lakritspulvret ger tillräckligt med sötma, tillsammans med blåbären, för min del. Icke-LCHF:are har också ätit den och tyckt om det de ätit. 😊
  10. Ska väl inte påstå att jag kan allt om Yoga, men med tanke på dina tidigare fundering kring stresshantering, så skulle jag föreslå Yinyoga. Det finns en bok som heter: "Vila dig i form" - finns som app också. Boken har jag och har gått på yinyoga i kanske 4-5 år nu. Det är en lugn och vilsam yoga, där man sitter länge i varje position, 3-5 minuter. Kan alltså absolut även fungera som stretching efter dina pass. Jag valde att börja med yinyoga just för att jag kände att det där med att komma ner i varv nog var det jag behövde bäst hjälp med. Denna termin ska jag ev hoppa över det, då jag precis bestämt mig för att köpa plats på ett litet gym med tillhörande pass med PT, för att "fixa" mina axlar...
  11. Hmm...synd att mitt braiga minne är så kort... Ögnade igenom Martinas senaste Keto-bok och där stod nåt om att sänka blodsockret. Då tänkte jag på dig! Synd att jag inte kommer ihåg vad det var bara! 😂
  12. Jamtlandstjej

    MAF-tråd

    Intressant! Det är just mina framåtvända axlar jag jobbar med när jag får behandling (ortobionomi) och det är i höften behandlingens huvudsakliga område sitter!
  13. Det låter perfekt! Ja detox är spännande... Att stötta/hjälpa levern tror jag mycket på.
  14. Spännande! En infraröd bastu står på önskelistan men mest för att den ska vara bra för onda kroppar. Kanske ett hemmabygge vore nåt... 🤔
  15. Jo visst är det så... Inte såå gammal tycker jag (57 år), har ett tungt kroppsarbete utomhus så det tunga och ev sol borde komma där. D-vitamin har jag rekommenderat (och levererat!)... Det var det där med att detoxa levern då... Har du några idéer på det?