Jump to content

Soppslev

Medlem
  • Posts

    49
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by Soppslev

  1. Om du orkar betala en dryg tusenlapp så får du ta vilka prover du vill på Wasapraktiken (tror den heter så?) på väster.
  2. Det har kommit en studie nyligen som visade att tre dagars fasta kan regenerera hela immunförsvaret. Men det tycker inte somliga om, bättre med mediciner. http://www.telegraph.co.uk/science/2016/03/12/fasting-for-three-days-can-regenerate-entire-immune-system-study/ "I think the most sensible way forward would be to synthesize this effect with drugs. I am not sure fasting is the best idea. People are better eating on a regular basis.”" Bisarrt.
  3. Tistelvind har syrade grönsaker som hjälper min mage mycket. Finns olika sorter. Brukar finnas i alla eko-butiker, men kan även hittas på coop ibland.
  4. Jag hade dåliga levervärden ett tag. Efter några veckors strikt LCHF hade de halverats och var perfekta. Kolhydrater och då särskilt socker belastar levern. Säkert transfetter också.
  5. Bakgrund Jag har skrivit två övervakade IQ test. Vid ett av tillfällena levde jag på vanlig kolhydratrik mat. Vid det andra tillfället hade jag följt en strikt ketoperiod under flera veckor. Jag åt då mycket fett och grönsaker, och måttligt med protein (ca 1g per kilo kroppsvikt). Vad är IQ? IQ är ett mått som ska mäta logiskt tänkande och problemlösningsförmåga. Testet består av figurer i en följd, där sista rutan är tom. Man ska genom att titta på de olika figurerna kunna se vilken figur som är den logiska fortsättningen i serien. IQ-test är helt oberoende av kulturella och språkliga erfarenheter. Vad innebörden av IQ är finns det olika åsikter om. Enligt vissa är IQ ett mått på en allmän intelligens, som i sig är kopplad till i princip allt i livet som kräver mental energi. Andra menar att det bara mäter hur duktig man är på att göra IQ test. Sen finns det åsikter däremellan inom hela spannet. Forskningsläget idag är ändå tydligt med att IQ mäter en generell intelligensfaktor som i sin tur innebär att högre IQ innebär fördelar inom så gott som alla livets områden. Mensa är en förening i Sverige för människor med en IQ på minst 132. Man får skriva test hos dem två gånger. De två testen skiljer sig åt och frågorna i det andra testet är helt andra frågor än de i det första. Det går alltså inte bättre bara för att man skriver det nya. Det andra testet är också i allmänhet svårare. Det krävs något färre rätt för att få ett högre resultat. Fungerar hjärnan utan kolhydrater? Enligt mainstreamparadigmet så måste hjärnan ha kolhydrater. "Glukos är det enda bränsle som hjärnan kan leva på." är ett vanligt påstående. Många dietister, livsmedelsverket m.fl. menar att man blir trög i huvudet utan kolhydrater. Min erfarenhet efter att ha skrivit två test. Första gången jag skrev testet och åt en stor mängd kolhydrater så fick jag ett resultat som motsvarar en IQ på 120. När jag skrev det andra testet och hade levt på ketogen kost (mindre än 10g kolhydrater om dagen i flera veckor) så fick jag ett resultat som motsvarar en IQ på 128. Slutsats Är skillnaden i mina resultat en effekt av de olika kosthållningarna? Vem vet. Det går inte att bevisa utifrån dessa erfarenheter. Men bevisligen så blir man inte korkad av att inte ät kolhydrater (så länge man tillhandahåller rikligt med fett!). Forskningen säger dock att ketoner är ett mer effektivt bränsle för hjärnan än glukos. Och min egen erfarenhet är att jag har bättre fokus och mental skärpa när jag äter ketogent. Så ja, själv vill jag tro att skillnaden i resultatet faktiskt berodde på kosthållningen. Om inte annat så bevisar det iaf att hjärnan fungerar minst lika bra i ketos som när den är glukosdriven.
  6. Enligt livsmedelsverket ska gravida inte äta lever, eftersom a-vitamin tydligen är farligt då. Ser man till andra med alternativa kostråd (som weston a price) så ska gravida tvärtom äta mycket lever. Är det någon här som kan uttala sig kvalificerat om frågan? Man vill så klart inte ta några risker.
  7. http://www.jissn.com/content/11/S1/P40 Tyvärr verkar det bara finnas en "poster presentation" tillgänglig. Mer detaljerad beskrivning av studien ser inte ut att komma upp.
  8. Jag vill slå ett slag för syrade grönsaker, t.ex. vitkål. Det ska vara opastöriserad sort som man kan göra själv eller köpa i utvalda ekobutiker. Tistelvind är ett bra märke. Min mage fungerar fenomenalt bra sen jag börjat med syrade grönsaker.
  9. De har ju massor av charkuterier och ostar.
  10. Du fick bättre resultat med kolhydrater - > Gå tillbaka till kolhydrater. Enkel logik.
  11. Det är kolhydrater främst som stör den fastan. Lite fett och/eller protein gör att kroppen i princip är fastande, så det är ingen fara.
  12. Att må bra och vara glad ökar testosteronmängden. Kronisk stress och negativa tankar sänker testosteronet. Porrsurfning har visat sig öka testosteronnivåerna hos män. Även att vara omgärdad av vackra kvinnor när man tränar har denna effekt, så välj ett gym med mycket snygga tjejer. Övedriven konditionsträning sänker testosteronet. Styrketräningen ökar den. Tävlingar av olika slag där man känner sig mäktig och går ut som segrare har visat sig öka testosteronet. Sist men inte minst, ett kaloriunderskott kommer alltid sänka testosteronet och öka andra hormoner som katekolaminer och kortisol m.m. Viktigast är att du inte tvingar kroppen utan jobbar MED den. Får du sömnsvårigheter och blir stressad och lider så kommer testosteronet sjunka. Allt som får dig att känna dig manlig, glad och taggad ökar testosteronet.
  13. Jag köper från mmsports. Köp naturell, aspartam vill man inte stoppa i sig! Det smakar skit men du dricker det ju inte för att det ska vara gott.
  14. Man kan få fettdiarré och gallan kan ha svårt att hinna med, men det verkar anpassa sig efter en stund. Oavsett vad man äter så kan kroppan få omställningsbesvär om man byter mellan extrema upplägg. T.ex. att gå från lite fett till asmycket.
  15. 30 min innan kan du inta upp till 50g glukos. Det ska INTE vara fruktos, för då kommer det gå till att börja fylla på levern, och det vill du inte. Det du vill åt är främst en höjning av blodsockret vilket kommer ge dig en förbättrad prestation. Det ska alltså inte vara långsamma kolhydrater, för då fungerar det inte som tänkt. Så mitt råd: inta 25-50g druvsocker (ja, dextros) före träningen. Man brukar säga att du behöver 5g kolhydrat per 2 set tung glykogenkrävande träning. Dessa kolhydrater kommer inte lagras in i kroppen utan användas direkt som bränsle. Vissa tycker även om att lägga upp till 50g kolhydrater omedelbart efter passet. Detta kan förbättra styrkan till nästa pass, men det finns också en risk att du åker ur ketos då om du nu bryr dig om det.
  16. Jag tycker det är bekvämt på flera sätt. Dock vill jag flagga en varning: jag fick problem med magen och magmunnen pga att måltiderna blir så stora, och jag drack mycket kaffe på tom mage. Så om ni kör periodisk fasta ska ni sluta äta när magen börjat kännas full, pressa inte ner mat, det ger bara problem på sikt.
  17. Jag vill dock påpeka att under en fjällvandring kommer i princip allt du äter förbrukas som bränsle direkt så det går bra att vara mindre strikt vid sådana tillfällen. inte en chans att det lagras in som fett, förutsatt att ni inte är ute och nöjespromenerar i slapp takt. så jag hade även tillåtet mig själv att ha nötter och russin.
  18. Hårt saltade feta charkuterier håller sig ganska bra. Om du befinner dig mycket på högfjället så lär det klara sig ganska bra även några dagar. Är du nere på lägre nivåer och det är gassande 25+ sol så blir det nog dåligt förr eller senare. Så allt beror på hur många dagar du ska vara ute, på vilken höjd (för att det påverkar värmen), och hur varmt det är ute. Jag hade kört på salta ostar och charkuterier, kokosolja/rapsolja, samt rökt fet fisk och även torkat kött och konserver som makrill.
  19. Sammanfattning. Jag avbryter nu ketoupplägget av den enkla anledningen att det är för dyrt för mig som student. Jag kan tänka mig att börja äta mer så här i framtiden när jag är examinerad. I mitt fall bestod dieten av de flesta dagar under 10g kolhydrater. Träningsdagar åt jag dock 40g kolhydrater precis före träningen. Annars har jag inte räknat kalorier utan har ätit mig mätt på god mat. Jag rekommenderar strikt lågkolhydratskost till alla som vill må bra, kort och gott. Jag har känt mig pigg, fräsch, sovit bra och mått allmänt något snäpp bättre än förut. Vikten slutade på -3,9kg av vilket mycket förmodligen är vätska. 79-75,1kg har jag gått ner på 21 dagar.
  20. Dag 15 VIkt 75,3 fett% 14,7 Märkligt, idag har jag för första gången helt sjuka kolhydratscravings. Det enda jag gjort annorlunda är att jag drack ett glas rött vin ute igår! Men det är märkligt om det skulle påverka, för jag tar ju 40g kolhydrater i samband med mina styrketräningspass, och det har inte gett några cravings alls hittils. Kanske kommer cravings för att jag nu tappat lite i vikt? Vem vet. Jag tycker det här upplägget är skönt, men jag kommer bara köra det en begränsad tid just nu för det är fruktansvärt dyrt med den här kosthållningen.
  21. Dag 13 Inte så mycket att orda om just nu. Livsstilsmässigt så tycker jag detta funkar bra, förutom att man aldrig kan köpa något "onyttigt" att gotta sig med t.ex. chips eller godis. Har inget fysiskt sug efter sånt men däremot ett mentalt sug då jag minns hur skönt det är att köpa chips och läsk och bara grisa ner sig. Men det verkligt roliga är att jag inte alls fysiskt är sugen på socker eller kolhydrater. Förut när jag var hungrig/gick på diet och gick förbi godisdisken så kände jag lukten av allt och kunde aldrig stå emot, jag var tvungen att köpa något. Nu kan jag stå där och lukta på godiset, jag känner inget okontrollerbart sug. Vikten går väldigt försiktigt nedåt, men det är för tidigt för att säga något ännu. Utöver de 2kg jag tappade i början (vatten) har inte mycket hänt. Rent generellt så tycker jag att jag är något piggare/klarare i huvudet och har lite jämnare energi än förut. Att äta och fixa mat går också mycket fortare än förut och det känns som att jag helt enkelt har mer tid över nu.
  22. Dag 8 Idag tränade jag högre reps (12-15) vilket är mer glykogenkrävande. Tog 42g kolhydrater före passet och det funkade utmärkt, kände mig stark och pigg. 76kg blankt på vågen idag. Fettprocent 15,1 om det nu stämmer.
  23. Du räknar fel, om du inte är 140cm lång och väger 30kg. Man brukar säga att 1200kcal är en gräns ingen ska gå under (undantag folk som är livsfarligt överviktiga och därmed kan gå lägre).
×
×
  • Create New...