Zepp

Medlem
  • Innehållsantal

    8 799
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    349

Zepp vann senast 10 Mars

Zepp hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

16 948 Enastående

Om Zepp

  • Rank
    Guru

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Landvetter

Senaste besökare till profilen

2 733 profilvisningar
  1. Nu tassar jag lite försiktigt in i den här tråden.. iomed att jag är man. Har oxå frågor jag vill ha svar på, dvs hur lång är du, hur gammal är du, hur mycket väger du mellan graviditeterna? Iallafall.. att rasa 28 kilo på 8 månader, direkt efter en graviditet är rätt extremt.. knappast omöjligt (cirka 800 Kcal/dag).. iallafall så får det mig att fundera på om du är pinnsmal eller bantade? Oså nu tassar jag inte lika mycket längre.. iallafall så får för mig iallafall mogna kvinnor speciellt om de fött barn ha några extra kilon.. grejen för mig är att det handlar om hälsa, dvs mogna kvinnor som får några extra kilon på höften/bysten efter två graviditeter, vad är det för problem? Nu kommer snart några utav våra äldre kvinnliga medlemmar här på siten att ge mig på tafsen för att jag som äldre man spekulerar om/har synpunkter på kvinnors vikt/utseende! Dvs jag är mer bekymrad var kilona lägger sig.. då det kan indikera någon metabol störning.. gäller både kvinnor och män!
  2. Zepp

    Blodsocker

    Bra, dvs de flesta kommer förr eller senare fram till en livsituation där man kan lägga både ungdomens och medelålderns olika påfrestningar bakom sig. Det är oftast då som man kan fokusera på sin egen hälsa.. när alla barn är vuxna, alla hus byggda.. i bästa fall när man räddat det sista äktenskapet/förhållandet! Iallafall så tror jag att det du ser är sk omställningsbesvär, bästa värdet är HBA1c hur som helst! Dvs fastesocker går upp och ner under hela dygnet.. i ditt fall så tror jag det handlar om att du börjat med LCHF/Keto, dvs då droppar insulin. Så småningom stabiliseras det hela.. ge det iallafall 6-12 månader, liberalt/strikt.. lite beroende på om du är obese eller ej. Träning på det ger lite extra effekt, men det tar oxå minst 6 månader innan man ser resultat. Helst bör man inte mäta fastesocker och om man ändå gör det så bör det mätas en gång i timmen.. grejen är.. HBA1C säger mer och räcker att man mäter max en gång om året vid sk hälsokontroller, där man även mäter längd/vikt/hörsel/syn och ofta oxå lipider. Fastesocker på fem är rätt normalt.. förutom i gryningen då det skall stiga!
  3. Zepp

    Keto

    Jag har lixom kommit fram till att det handlar om olika personer, olika ålder, olika aktivitetsnivåer, olika mentala situationer! Jag börjar med rätt så unga friska och vältränade/vältränande, dvs jag refererar till Colting, dvs train low race high! Nu så tillhörde han eliten.. iallafall tränar man på låga kolhydrater så uppreglerar man sin fettförbräning.. oså får man själv känna efter hur nära Colting man ligger! Nu går jag snabbt över till ofta lite äldre/iallafall vuxna med i princip obefintlig fysisk aktivitetsnivå.. förutom att Zappa på TV-kontrollen, där är förmodligen striktaste möjliga Keto det som ger bäst effekt, dvs jag räknar då in alla avsteg även om de är sällsynta. Såå.. typ Colting, den ena extremen där fyller man på med glukos.. nästan lite oavsett råvara, när man tävlar på elitnivå! Den andra extremen är då den som är stillasittande.. obefintligt tränande/obefintlig fysiska aktivitetsnivå.. där kommer hur som helst lite olika sociala ätanden in, som stör planen för typ viktnedgång/hälsa/välmående, osv!
  4. 2. Muskler bryts ner varje dag.. hela tiden.. det mesta går tillbaka till proteinsyntesen, det är spillet vi behöver ersätta. Varje fysisk ansträngning förbrukar/bryter ner protein.. det är hela iden med att träna samt att äta rätt.. dvs då byggs det upp igen med kompensation. 3, det handlar främst om anorexi eller självskadebetelser! 5, de flesta väl tränade långdistansutövare har en hög fettoxietationsförmåga.. lite oavsett hur de ser på kost! En elitåkare kan förbruka upp till 10,000 kilokalorier på ett sådant lopp.. iallafall om de vill göra några bra tider. Dvs det är hart när omöjligt att klämma i sig så mycket blåbärssoppa! 6, För andra mindre tränade personer.. man ger upp när kroppen säger ifrån!
  5. Som jag pepåkat tidigare.. 1, proteiner består utav aminossyror, fettsyror och olika former utav kolhydrater, olika mineraler samt spårämnen! 2, kroppen lär knappast låta dig hamna på sådana extrema nivåer att den äter upp dina egna muskler.. inbegripet hjärtat vilket är rätt vitalt. 3, svältmyten är överdriven.. förekommer i princip bara orsakad av psykiska störningar. 4, svält förekommer i helt andra delar än i den del av världen vi lever i, i vår del det motsatta ofta är ett större problem. 5, det värsta som händer vid brist på glukos är att du inte kan springa lika fort/lika långt sju dar i veckan!
  6. Zepp

    Keto

    Glööömde.. med strikt LCHF menar jag.. eh, bilder säger mer än ord; Och ett annat exempel; Dvs inga konstiga grejer alls, det enda "konstiga" är att äta riktig mat.. jättekonstigt i vår normala situation ioförsig!
  7. Zepp

    Keto

    Den främsta risken är att man får en brist på semlor, kanelbullar, godis, läsk, annat sött o gott samt havregrynsgröt, pasta, ris, potatis, bröd.. varav inga är essentiella! Man kan äta strikt LCHF hur länge som helst.. rekommendationen sträcker sig till.. resten av ditt liv! Meeen, som regel behöver de flesta inte vara lika strikta hela livet.. utan det strikta beror främst på omställningen metabolt.. tar cirka en månad, oså kan det mentala ta cirka 6-12 månader!
  8. Inte bara i nödläge.. utan cirka 10 % av kalorierna från triglyceriderna lär utgöras utav Glycerol! Utan grejen är.. huruvida man går ner eller upp i vikt.. dvs så länge man går upp så lär glycerolet gå via leven och omvandlas till glukos, som sen går in i att binda mer fettsyror i adiopte vävnad/dvs vid lagring! Vid nedbrytning av fettvävnad.. typ viktminskning så går glycerolet till att tillföra glukos för de celler som så behöver detta!
  9. Zepp

    Blodsocker

    Mnjae.. det är först när man överhuvudtaget jämför några värden,... nästan vilka som helst som man kan dra lite slutsatser., om ytterligare 6 månader/12 månader kan det rent utav handla om att man dragit fel slutsatser! Jag ger dig ett frikort vad gäller att oroa sig.. såvida du inte är ung.. säg typ 30.. det i sig lär vara enligt en massa epedmoilogiska studier, vara värsta tillståndet! Iallafall.. enligt epedemilogiska studier, det värsta som finns är att bli medelålders, typ 30-40! Menna.. var det allt livet handlade om.. näe knappast.. utan det handlar som regel om att "medelåldern" ofta handlar om ett kritiskt skede, där man som person prövas.. främst vad gäller ens barns fortlevnad ens förhållandes fortlevnad! Iallafall så kan jag trösta dig med att enligt epedemoligiska studier, så räcker det med tre äktenskap/skillsmässor, tredje huset man bygger.. innan man f*n finner sig själv/nöjer sig med vald partner! Oså till paranteser.. typ blodsocker.. typ det varierar o det värsta.. som värst vid medelålder, de första barnen, de första husbyggena.. och det är det lite rätt.. även om HBA1c kan krypa upp en del! Dvs, man får skilja på dygnsvariation och variation under livets skeeden!
  10. Zepp

    Äggvarning

    Det är lite skumt det hela.. inte ens LMV håller med. "Det finns en missuppfattning om att det skulle vara farligt att äta ägg. Det stämmer inte, ägg är tvärtom bra mat slår nu Livsmedelsverket fast i ett meddelande.Ägg är en källa till protein och mycket annan näring. Äggulan innehåller en del fett, både mättat, enkelomättat och fleromättat fett, vitaminerna A, D och E, B12, riboflavin och folat, och mineraler som jod, järn, kalcium, zink och selen.Ägg innehåller också kolesterol. Men de flesta kan äta flera ägg om dagen utan att kolesterolvärdena påverkas negativt. Anledningen är att friska människor har en kontrollmekanism som gör att kroppens egen produktion av kolesterol minskar när man äter mat som innehåller kolesterol." https://www.prenet.se/Inspiration-Stöd/blogg/ArticleID/55/Ägg-är-inte-farligt-meddelar-Livsmedelsverket Såå.. återstår således att utröna vad de snubblat över de där forskarna?
  11. När vi ändå är på G.. jag iallafall; Proteiner är oxå macronutrienter där den dominerande delen är "Aminosyror", resten är fettsyror och sockerarter, mineraler samt vitaminer, spårämnen! Dvs det är nog bra att man lärt sig något om macronutrieneter, de kallas så främst för att de kan bidra med kalorier! Alkohol är den fjärde macronutrienter vilket många glömmer.. cirka 7 KCal per gram. Iallafall.. förutom kalorierna, så är det aminosyrorna i protein som är viktigt.. främst de sk essentiella aminosyrorna. Att de kallas för essentiella beror på att vi måste få dem via födan iomed att vi är Homo Sapiens Sapiens.. en j*vla underlig art som inte själva kan syntetisera dessa från något annat i vår föda! Till skillnad mot kolhydrater/glukos, dvs vi kan syntetisera en massa glukos främst i levern, så att vi håller ett normalt blodsocker. Inte nog med det, vi har en backupmekanism, där vi kan syntetisera ketonkroppar som kan ersätta en rätt betydande del av glukosbehovet från fett! Dvs det finns inga essentiella kolhydrater alls, däremot så säger det inte att vi måste undvika varje kolhydrat.. utan både fett/protein (Triglycerider samt proteiner) kommer alltid med en del kolhydrater/sockerarter eller beståndsdelar som omvandlas till glukos och så krävs. Varav glycerol och glukoida aminosyror lätt slinker in i Glukoneogenesen.. för att inte tala om Laktat, som kommer utav att man anstränger sig.. ofta på en nivå där andningen höjs.. vilket rekomenderas minst en gång i veckan för de som är hälsomedvetna!
  12. Bara för att lägga mer ved på brasan; "Findings: The Seven Countries study classified processed foods, primarily carbohydrates, as saturated fats. The UK government and NICE do the same, listing biscuits, cakes, pastries and savoury snacks as saturated fats. Processed foods should be the target of public health advice but not natural fats, in which the UK diet is deficient. With reference to the macro and micro nutrient composition of meat, fish, eggs, and dairy foods the article demonstrates that dietary trials cannot change one type of fat for another in a controlled study. Interpretation: The evidence suggests that processed food is strongly associated with the increase in obesity, diabetes, CHD, and other modern illness in our society. The macro and micro nutrients found in meat, fish, eggs and dairy products, are vital for human health and consumption of these nutritious foods should be encouraged." https://www.scirp.org/journal/PaperInformation.aspx?paperID=28741
  13. Antagligen ur tomma luften? Såå jag Googlade ost.. innehåller en massa hemska saker typ kalorier.. samt litta ditten o datten. " Näringsvärde American cheeseCamembertCheddarEdamerostFetaostGetostGoudaGruyèreGrönmögelostKesoMonterey JackMozzarellaOstParmigiano-ReggianoPimento cheeseProvoloneQueso blancoRicottaRoquefortostSchweizerostOst Per 100 g100 g Kalorier (kcal) 402 Lipider 33 g Mättat fett 21 g Fleromättat fett 0,9 g Enkelomättat fett 9 g Kolesterol 105 mg Natrium 621 mg Kalium 98 mg Kolhydrater 1,3 g Kostfiber 0 g Socker 0,5 g Protein 25 g Vitamin A 1 002 IU Vitamin C 0 mg Kalcium 721 mg Järn 0,7 mg D-vitamin 24 IU Vitamin B6 0,1 mg Kobalamin 0,8 µg Magnesium 28 mg" " " Skit samma, det är mat och alla som äter mat kan dö förr eller senare, de som inte äter mat dör förrare om det nu är någon tröst?
  14. Du är lite ute och cyklar. Kolhydrater är ett samlingsnamn för olika sockerarter.. varav glukos/fruktos är monosackarider för att nämna några utav de vanligaste i vår mat. Till skillnad från kolhydratrika livsmedel.. som i basen kan bestå utav glukos/fruktos eller maltos/galaktos! Kolhydrater i mejerier består främst av disackarider, dvs laktos, som är en förening mellan glukos och galaktos! En tredje sorts kolhydrater kallas för fibrer.. som ibland kan bestå utav sk RS! En stor del utav fibrerna passerar by rektum, medans de som är RS inte bryts ner i magen men kan användas av våra basilusker i främst tjocktarmen.. vara vissa då omvandlas till Butyrat, propionat samt acetat, dvs j*vligt korta fettsyror, som i viss mån kan tas upp och i viss mån kan vara positiva för hälsan.. förutom att fibrer utgör bulk i födan samt kan binda en del vatten/öka peralistiken/ge en smidigare och frekventare stolstömning!
  15. Modigt.. och lika bra att komma ut direkt, istället för att smyga och sen bli ifrågasatt. Och LCHF handlar mest om macronutrienter.. det är bara en (1) del av en sk hälsosam kost.. återstår altså de andra 99 delarna hur som helst! Dvs har man lite koll på de övriga 99 delarna, eller det kanske räcker att ha lite koll på iallafall 50 delar så kan man äta LCHF med gott mod? Oandrasidan.. vem i dag har koll på upp till 10 olika delar i kosten.. förutom livsstilen i övrigt? Sagt och gjort, en Dietist som för övrigt är vegetarian testade LCHF.. (varför är så många dietister vegetarianer)? "Sammanfattning Mitt energiintag motsvarade mina energiutgifter och min vikt förändrades inte under den två månader långa LCHF-perioden. Jag kunde täcka behovet av så gott som alla vitaminer och mineraler mycket väl med min LCHF-kost. Det höga innehållet av naturligt fettrika livsmedel och energisnåla grönsaker istället för exempelvis pasta och bröd samt det låga innehållet av socker gjorde, tillsammans med strikta regler, LCHF-dieten till ett för mig bra sätt att undvika överätning. Däremot höjdes min från början mycket låga kvot mellan totalkolesterol och HDL efter mina två LCHF-månader, men värdet överskred inte gränsvärdet för vad som anses vara ohälsosamt." https://www.fragadietisten.se/overvikt/utvardering-av-tva-manaders-lchf-kost-personliga-erfarenheter Dvs man kan garanterat äta en undermålig diet på LCHF.. men det är inget som rekommenderas.. LCHF missuppfattas oxå ofta, citerar Rössner när någon nämnde att de flesta äter en massa grönsaker på LCHF, "jamendåså"!