Zepp

Medlem
  • Innehållsantal

    9 036
  • Gick med

  • Dagar vunna

    358

Zepp vann senast 27 Augusti

Zepp hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

17 668 Enastående

1 följare

Om Zepp

  • Rank
    Guru

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Landvetter

Senaste besökare till profilen

3 031 profilvisningar
  1. Du får börja från början! Börja lite försiktigt, dra ner på kolisarna/minska på måltidsinsuliet! Rätt mycket beror på din vikt.. dvs om vi pratar fettvikt för din längd/ålder/aktivitetsnivå. Dvs det kan ta tid att få ut överflödigt fett ur fettdepåerna.. under tiden kanske man inte skall minska långtidsinsulinet mer än nödvändigt? När du minskar på kolisar måste du minska måltidsinsulinet, annars lär du få hypoglykemi! Till slut får du räkna på insulinbehovet för protein! Oandrasidan som typ 2, det beror även på din förmåga att bilda eget insulin! Som typ 2 så det sällan fallet, utan där är det insulinresistensen som är det största problemet att reversera. Iallafall så är du en typ 2 med insulin det tar lixom en tid.. räkna iallafall med några månader! Och under tiden så lär du gå till diabetsmotagningen.. iallafall i ett vettigt landsting, där lär de mäta ditt FS/HBA1c och i bästa/värsta fall även dina ketoner! Var då inte rädd för ketonerna.. iallafall inte om de ligger mellan 1-3, det är rätt optimalt för personer som äter en ketogen diet! Dvs personalen på din diabetesmottagning kan lätt få för sig att du har typ 1 eller är anorektiker, men har du iallafall lite koll på hur mycket du äter så är det främst fettförbräning!
  2. Zepp

    NSAID

    Vet inte.. men jag fortsätter att tjata om Eikosanoidsystemet.. inte för jag begriper speciellt mycket om det men olika NSAID inverkar på olika ställen i detta system! Om någon vill veta så var det någon som fick Nobellpris för detta! Dvs det var inte jag. Såå.. från det.. det finns en del bra grejer med NSAID, illafall under läkarkontroll/vid behov och för resten vid sina fulla sinnes bruk! Dvs de interagerar främst vid de inflamatoriska och smärtökande Eikosanoiderna, typ arakidonsyra.. ett derivat av Omega 6! Grejen är att även arakidonsyra är essentiellt, likaså inflamation (imunförsvaret) och smärta som signal på att något är tokigt! Dvs det ä knappast arakidonsyran som är problemet.. kanske inte ens de Eikosanoider som bildas utav dem utan de är nog främst budbärare till medvetandet och immunförsvaret? Iallafall.. man bör inte dagligdags mumsa på videbark.. om man inte behöver det.. eller syntetiskt framställda NSAID.. om man verkligen inte behöver det! Hur som helst, tack vare han/de som fick Nobellpriset i medicin så kan vi iallafall förstå lite om hur det fungerar.. oså får vi använda det med måtta. Såå till olika sorters NSAID, vi utesluter videbark, dvs vi går till Paracetamol (Alvedon+ andra varumärken) de interagera främst så att de är smärtstillande, de är lite snällare på magen, påverkar inte i samma utsträckning vår koalugationsförmåga.. för att nämna de viktigaste grejerna! Ibuprofen (Ipren+andra varumärken) är betydligt kraftfullare, de är även inflamationsdämpande och interagerar med vår koulaguationsförmåga, jag har för mig att Diklofenak, (Voltaren+andra varumärken) är etter värre/bättre.. dvs de är lixom inte biverkningsfria! Inte nog med detta.. vanlig praxis är att kombinera både Paracetamol och Ibuprofen.. fråmst på grund av Ibuprofenets biverkningar! Iallafall, du vet att jag inte är någon läkare... så jag gissar, dvs de tas upp lite lika i olika kroppsöppningar och gör då sen sin verkan lite oavsett administartion.. främst brukar suppar användas till de som behöver det akut men inte kan svälja.. av olika orsaker.
  3. Du har så rätt.. olyckligt uttalande, mycket ur sammanhanget! Så jag släpper det, kan inte lova att jag framöver inte skriver på liknande liknande kategoriska sätt. Iallafall till alla som blev förolämpade så ber jag då ödmjukast om ursäkt! Dvs det var kategoriskt, dvs vad skall man kämpa med dieter och vikt för om man ändå inte blir lycklig!
  4. En sådan j*vla bra fråga, uppdelad i minst tre underfrågor! Dvs du har kommit en bra bit på vägen, dvs tänker själv! Iallafall så kommer du aldrig här få svar på alla dina frågor, inte på SLVs eller WHOs siter helller! Hur som helst så har vi iallafall lite koll här oxå, dvs esentiella näringsämnen är främst aminosyror, vitaminer och mineraler, spårämnenn samt kalorier! Såå, vi börjar från början.. dvs det mesta tyder på att vi som art är Omnivorer, det ger fördelar och nackdelar! Vi börjar med aminosyrorna, de kan vi rätt lättvindigt få från animaliska livsmedel, typ kött, fisk, fågel, mejerier och skaldjur, men även från vegetabilier, typ Avocado, baljväxter, Quiona, litta annat! Nackdelen med vegetabiliska aminosyror är att de inte har samma sammansättning , så man kan behöva äta mer för vårt behov, dvs ofta så kommer en hel del kolhydrater med på kuppen! Nu går vi till fettsyror, de enda Essentiella (iallafall nödvändiga) är Omega 3 och 6, dvs de ingår främst i vårt Eikosanoidsystem.. iallafall som regel lever de flesta på tok för mycket Omega-6.. typ spannmål/typ växtfett! Hur som helst, när vi slutat att jaga älg och börjat föda vår boskap på spannmål så får vi i oss oprporteonerligt för mycket Omega 6 i förhållande till Omega 3! Numera så kan vi kontra det genom att köpa Omega-3 kapslar! Egenligen borde vi äta mer färsk fisk och skaldjur, dvs mer vår ursprunliga föda. från friska hav! Hur som helst, det är främst EPA och DHA som är derivat av Omega 3s modersyra som vi ofta får brist på! Och denna kan vi då få från fisk stulen utanför Afrika, eller från ren och älg, i värsta fall från gräsfödda djur i vår närhet, i Sverige/Europa eller från Pampas! Oså till vitaminer/mineraler, lika illa där i princip, jag nämner bara några, typ bladiga grönsaker odlade och transporterade från rätt så närliggande områden innan de förlorar iallafall sina vitaminer! Inte nog med det, dvs Folsyra så har våra jordar rätt lite Selen och bor man inte på västkusten och äter fisk/skaldjur minst två dar i veckan.. minst en gång i veckan äta inälvsmat! Såå.. näringslära hit och dit, man skall oxå äta det som skördats i närheten för varje årstid, olika rätter för årstiden, dvs om det iallafall deklareras som ekologiskt! Iallafall i november/december så slaktas grisarna.. likaså stutarna, fåren, älgjakten kommer.. då skall man i förstone äta upp alla inälvor, iomed att de där lagrat alla vitaminer och mineraler! Samt alla rotfrukter/grönsaker/baljväxter som inte tål allt för lång förvaring! Såå det stora problemet på vintern iallafall fram på våren är hur i helvete man skall få i sig kalorier så att det räcker till nästa års skörd/jakt? Om du då inte är beroende av nästa års skörd/jakt/fiske.. så är du en lyckligt lottad person som kan göra egna val! Dvs du får lov att botanisera samt välja och vraka, bland en uppsjö av livsmedel från hela världen!
  5. Mm, bra funderingar.. grejen är väl hur man indikerar steatos i lever och andra interna organ? Iallafall, steatos i levern (fettlever) hör till cirka 90% ihop med metabolt syndrom, hyperinsulinemi.. dvs den västerlädska sjukan.. i förlängningen Diabetes typ 2! Man fixar lixom inte alltid ett helt eller ett halvt livs tillkortakommanden genom att äta LCHF.. iallafall borde det sålunda ta iallafall en viss tid och är man äldre så kanske inte tiden räcker till! Hur som helst, det finns indikationer på lite olika åtgärder som skulle kunna hjälpa utifall man lixom inte har så mycket tid på sig att reducera alla tidigare tillkortakommanden! 1, är gastrik bypass! 2, är regelbunden fasta! 3, är strikt LCHF.. j*vligt strikt vilket oftast därmed blir även fasta! Hur som helst så finns det lite olika indikatorer/prover som man kan ta, det första är ju då en lever biopsi, dvs ta ett vävnadsprov från levern, för att se om det är problem med statos eller Cirros! Andra prover är iallafall grundläggande och de är enklare, dvs HBA1c och C-peptid.. dvs vanliga blodprover!
  6. Menar inte att det behöver påverka vikten.. men du har rätt i ditt antagande.. dvs vissa grejer borde jag inte skriva! Iallafall, rätt mycket blir enklare om man har tur här i livet, gör rätt val vid olika tillfällen.. lite oberoende på om är född med tur i livet! Såå jag kan raljera vidare.. dvs om hur man lyckas bli lycklig/frisk och framgångsrik! Dvs man bör vara man, Europe, vit, frisk och rik.. uppfyller man iallafall tre kriterier så är man en lyckligt lottad person i världsmåttstock! Oså innan du sablar ner min kvinnosyn till fotknölarna, så ställer jag samma krav på oss män.. dvs är man född i Sverige, vit och europe.. så är vi iallafall lyckligt lottade personer/män som borde kunna hantera att bli partners och få barn! Helst då med samma partner.. det blir så mycket enklare! Oandrasidan.. iomed att vi redan är lyckligt lottade.. (vi män som är födda i Sverige iallafall) iomed att vi åtminstone uppfyller tre kriterier.. så borde vi kunna hantera våra val på ett bra sätt!
  7. Iomed att du är ung och iallafall vad man kan misstänka fortfarande metabolt frisk.. så ger jag dig en hel del frisedlar vad gäller mat samt att gå ut och äta/festa med vänninor.. tillomed att dricka något glas vin/ någon drink! Såå.. undvik män som vill bjuda dig på alkohol.. speciellt män som är betydligt äldre än dig! Detta tror jag är något vi förstår kan förekomma/en del av vår kontext? Det om detta och så går vi direkt till olika macrokompositationer! Dvs jag/vi hoppas då att du undvikigt alla de som vill bjuda dig på alkohol.. för eget syfte! Så då hamnar man lite osökt på en situation där man som kvinna fött 1-2-3 barn.. förhoppningsvis med någon seriös partner.. helst samma till alla barnen! Då kan det hampa sig som så att när man blir 40-50- 60 får problem med vikten.. det är kanske då man skall mäta/räkna varje gram/E%? Iallafall du är inte tillräckligt gammal ännu för att bekymra dig om sådant!
  8. Fore sure, vi är en del som säger samma saker. Det där med partnern som styr upp ens liv/kost och en hel del annat kanske är en dröm,. som blir kortvarig för oavsett om man är man eller kvinna så lär partnern tröttna på någon som inte ens kan ta ansvar för sin egen hälsa!
  9. Samvariation är inte alltid det samma som orsak som någon klok person påpekat.
  10. Jisses altså vilken bra läkare! :Likt förbannat tog han sig för pannan. Har din man inte samma läkare? Aså.. lipo/APO lipoproeiner/triglycerider/annat är lixom inte oviktiga på något sätt, tvärt om så kan de vara viktiga symptom! Som skal leda till ytterligare undersökningar iallafall om de är extrema! Samtidigt som helt normala värden/eller låga, på dessa inte alls har samband med CVD risk! Utan man kan ha normala/låga värden och världens risk för CVD! Dvs de är trubbiga indikatorer, bäst är att göra scaning av plack/calcium score av halspulsådern! Finns lite andra grejer man skulle kunna screena för tex C-peptid!
  11. Personligen fastar jag inte frivilligt utan jag äter 1-2 måltider per dag! Jag gillar mat, jag tycker det är gott och jag har inga stora problem med att laga till något. Iallafall så har jag lixom fått för mig att kroppen detoxar sig själv.. iallafall på natten när vi sover och autofagin lär funka dess emellan! Såå då kanske man i stället skulle fokusera på en hel natts god och tillräcklig sömn? Eventuellt spetsat med lite fysisk motion efter jobbet.. för att spetsa det hela.. iallafall 1-2 gånger per vecka? Lite social samvaro på det, där man får bekräftelse lär knappast försämra utgången.
  12. Dvs pratar vi heldagsfasta, testa! Annars så brukar vi prata om typ 16:8 eller 5::2, dvs om max två måltider per dag, alternativt en måltid 2 dar i veckan! 16:8 är närmaste det normala tillståndet på LCHF om man fortfarande går ner i vikt/man inte förbrukar särskildt mycket kalorier/alternativet med 5:2 är att man äter mindre två dar i veckan. 5:2 passar för mig bättre på helger medan andra hellre vill späka sig på vardagar! Dvs jag äter sällan mer än en måltid på helgerna, dvs utan att späka mig det minsta! Och då är jag ingen fastefantast, jag gillar att äta mat! Dvs man får finna sin rytm/sin homeostas.. grejen är att det var först med LCHF som jag fick karaktär! Dvs det var först då som jag åt när jag var hungrig.. i början var det litta problem, iomed att jag sällan blev vrålhugrig som förut, till slut kom jag hur som helst till sans/balans.. dvs man bör iallafall äta minst varannan dag/helst iallafall en gång varje dag! Jag fastar lixom inte frivilligt, dvs endags eller flerdagsfastor, men det kan säkert vara bra för några.. som eventuellt kan behöva sådant. Grejen med vad du gör efter heldagsfastor är att du återgår till LCHF/16:8, 5:2 eller what ever som är lämpligt för din fysiska/mentala/medicisnka situation/din sociala kontext! Såå.. börja med LCHF/keto, sen 16:8, eventuellt med 5:2, innan du heldagsfastar! Aså det finns olika tankar om heldagsfastor som eventuellt kan vara gynnsamt för olika personer.. beroende på olika förutsättningar/olika metabola problem! I sämsta fall kallar vi det för bantning om det sker huvudlöst utan omställning till LCHF/Keto/fettoxidation, vilket kan ta tre veckor till tre månader!
  13. Du är 82.. försök tackla det om du kan! Iallafall, samma värden som förra gången.. vill du ha bra värden för att läkaren skall bli glad eller vill du ha ett bra liv några år till.. dvs det verkar lixom inte spela jättestor roll om du är strikt eller ej. Iallafall ditt HDL är fantastiskt bra, önskar att jag hade så bra HDL för att trycka upp i näsan på min AT-läkare! Hur som helst så kollar jag på min pensionsprognos, det blir lite knapert men inte sämre än de flesta samt så skall jag tydligen dö vid 84, dvs om 11 år, jag hade helst levt lite till., iallafall om jag får lov att vara frisk och vid mina sinnes fulla bruk!
  14. Zepp

    LCHF

    Grattis! Tror du hittat iallafall tre grejer som leder till en hälsosammare resa framöver, dvs fysisk aktivitet, kost och lite mer normala arbetstider! Dvs jag kallar det för insikt! Insikt gör att man gör iallafall så gott man kan gör vettiga val.. dvs om man har val! 160 kilo känns iallafall som något högst onomalt, såvida man inte är tre-fyra meter lång och musklig. 100 kilo om man är två meter lång vältränad och musklig kan man acceptera som något normalt? Visst är det lättare med riktig mat, en del fysisk aktivitet samt en hel del insikt? Iallafall.. LCHF, det är lättare att minska i fettvikt om man undviker hyperinsulinemi på grund av allt för mycket snabb kolhydrater! Det är även lättare att minska överintag av kalorier om man får en annorlunda homeostas, som inte hindar uttaget av energi från fettdepåerna. Om man på det rör på sig så blir musklerna mer insulinkänsligare, samt förbrukar en del glukos.. eventuellt och i bästa fall kan man få lite fler/mer muskler samt lite mindre fettvävnad. Iallafall stress, dålig sömn samt j*vligt konstiga arbetstider är lixom inget som gynnar en normal hälsa/vikt!