Zepp

Medlem
  • Innehållsantal

    6 836
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    294

Zepp vann senast 24 Juni

Zepp hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

11 899 Enastående

Om Zepp

  • Rank
    Guru

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Landvetter

Senaste besökare till profilen

1 055 profilvisningar
  1. Bra sammanfattning helt enkelt! Dvs du har fattat grejen med LCHF! Råa morötter är LCHF anser jag lixom flera andra råa grönsaker/rotfrukter som man äter som tillbehör till en i övrigt fet LCHF-måltid! Om man säger som så, både mängden kolhydrater och blodsockret är lika viktiga, dvs det beror på person till person! Jag tror/vet/inbillar mig att för de flesta så handlar det om i LCHF-sammanhang om den glykemiska belastningen över längre perioder, dygn eller veckan? Menna.. skulle man enbart eller till stora delar leva utav morötter och mandariner så bleve man tvungen att äta kopiösa mängder.. och då skulle givetvis den mesta energin komma från kolhydrater! Men.. jag köper gärna de sk snacksmorötterna och gnaskar oftast på 1-2-3 till varje måltid.. det blir lixom mer vatten än kolisar hur som helst samt något rått grönsaksaktigt till min i övrigt rätt feta och saltade måltid!
  2. Du skall begära ut dels Tot-C, HDL-C och triglyceriderna främst, samt även kräva APO-kvot vilket består utav APOa1 samt APO-b! I en vanlig sk Lipidpanel man mäter, så handlar det om att man mäter Kolesterolet i olika fraktioner av Lipoproteiner, samt deras innehåll av Triglycerider! En annan och bättre metod är att mäta APO-lipoproteiner,, dvs APOa1 och APOb.. och det handlar om att kolla om man har förhöjda nivåer av LDL-p. Och utvärderingen går till som så.. TOT-C/HDL-C säger en sak och bör vara under 6.. helst bra mycket under! APO-kvoten handlar om hur många Lipoproteiner man har snurrande runt i blodet.. och märk väl det är främst APO-b man är rädd för iomed att de är mest aterosklerotiska, dvs de kan tyda på att man har för många LDL-p snurrande runt.. och som kan behövas ta omhand utav macrofager som då binder dessa i kärlväggen. Triglycerider är oftast en helt annan sak.. Trg är det som vi kallar för fett.. har man höga sådana så kan det indikera lite olika saker.. iallafall Trg är det som påverkas mest av hur länge sedan man åt, så man bör vara fastande. Oså till hjärtflimmer.. det är i princip något helt annat, men man bör hur som helst ta det på allvar, iomed att det kan vara lite vad som helst och således oxå handla om Ateroskleros, steatos i hjärtat orsakat av Hyperinsulinemi, aterosklerotiska plack som lossnat och täppt till fina blodkärl, till andra hjärtfel. En del får Pacemaker som reglerar hjärtrytmen på äldre dar.. dvs det handlar då mer troligt om just det att man blir äldre och att de bioelektriska signalerna funkar sämre med stigande ålder?
  3. Du får ursäkta mina raljerande kommentarer.. men som sagt vad Statiner är Mykotoxiner, dvs kraftigt verkande cellgifter.. och jag betvivlar å det bestämdaste att någon har brist på cellgift? Och WTF.. toxiner.. mnjae många läkemedel är just verksamma toxiner/gifter och bör doseras noggrant av läkare och följas upp noggrant! Altså Statiner är mögelgifter, sådana man bör undvika att äta i sin kost för övrigt.. penicilin är ett annat mögelgift med litta annan verkan än statiner för övrigt.
  4. Mm.. nu är midsommaren över.. och vädret traditionellt,, sol på förmiddagen men regn cirka klockan 15, 00, prexis d alla skall sätta sig ner för att åtnjutna en traditionell svensk midsommarmåltid! Iallafall så kan jag komma med en del annat.. Matjessill är förbjudet att sälja i hela EU, så det ni eventuellt äter är bara vanlig inlagd sill.. och nypärorna kommer från Spanien!
  5. Mmm.. prexis, dags att vakna upp och bli medveten kostens inverkan på hälsan! Dvs det går förmodligen att reparera ett halvt livs fel genom att i slutstadiet gå över till en mer hälsosam kost? Jämrans altså, vad är det man givit sina barn? Dvs jag skiter fullständidigt i vad du och jag ätit under vår livscyckel.. om inte annat så får man kompensera detta genom att köpa fiskolja utvunnen från fisk stulen utanför Västsahara! Nämenaltså.. även om vår egen hälsa är första prio så hamnar hur som helst vår hälsa även att handla om våra barn? Nämenaltså igen.. jag vill inte att våra barns hälsa skall handla om huruvidida vi kan stjäja fisk utanför västsahara! Grejen är Europas befolkning är en den mest beroende utav fisk för sin hälsa! Det i sin tur leder till att vi sluter avtal mellan olika koumperande regimer i vår närhet.. för att säkra vår tillgång till essentiell Omega-3! När vi i stället borde ställa helt självklara krav på att all fisk i Öststersjön skall vara dioxinfri! Och märk väl de kraven riktas främst mot Sverige, Finnland!
  6. Och jag fortsätter att med emfas hävda att det handlar om att få i sig rimliga proportioner av animaliskt elongerat samt desaturerad O-3 och O-6! Om jag skall säga det rent ut.. There is no free Lunch, eller Black Friday or Cheap Monday! Således kan man inte efteråt kompensera med Omega-3 för en undermålig kost.. lika lite som man kan kompensera en dålig ekonomi medels att storhandla på Black Friday/Cheap Monday! De kan ioförsej kompensera i viss mån om man ligger pyrt till ekonomiskt men löser inte själva problemet! Iallafall, man kan i viss mån kompensera all billig mat med att köpa fiskolja med främst EPA. Grejen är att det inte tar bort vår överkonsumtion av Omega -6! Och det handlar först o främst om vår begränsade förmåga att hantera och syntetisera dessa bägge essentiella fetter till de elongerade former som behövs i vårt Eikosanoidsystem. Såå.. till en början så måste man begränsa hur mycket Omega-6 man intar och då är det av yttersta vikt och man har koll på hur mycket gräs, örter eller spannmål vår mat ätit, eller när det gäller fisk/skaldjur alger och krill! Problemajset härvidlag är att vi blir beroende utav gräsbetat kött/vildfångad fisk/skaldjur! En sak som förklarar litta är att livestock uppfödd på spannmål får högre slaktvikter.. litta samma som att ungefär samma matvaror för human konsumtion leder till ökad medelvikt! Såå.. gräsbeteskött kan kosta någon krona mer per kilo.
  7. Beror på vad du vill veta? Iallafall, O-3 och O-6 är de enda essentiella fetterna för vår art. Det betyder främst att vi behöver få dessa via vår föda.. vilket antyder att vi genom evolutionen är anpassade för en viss kost? Iallafall om jag begripigt något som helst, vi har en begränsad förmåga att desaturera och elongera modersyrorna och är anpassade främst till att få O-3 och O-6 redan elongerad/desaturerad i animalisk form. Och jag ställer mig rätt tvivlande till att vi under evolutionen ätit särskildt mycket alger. "n−3 Fatty acids have important visual, mental, and cardiovascular health benefits throughout the life cycle. Biodistribution, interconversion, and dose response data are reviewed herein to provide a basis for more rational n−3 dose selections. Docosahexaenoic acid (DHA) is the principal n−3 fatty acid in tissues and is particularly abundant in neural and retinal tissue. Limited storage of the n−3 fatty acids in adipose tissue suggests that a continued dietary supply is needed. A large proportion of dietary α-linolenic acid (ALA) is oxidized, and because of limited interconversion of n−3 fatty acids in humans, ALA supplementation does not result in appreciable accumulation of long-chain n−3 fatty acids in plasma. Eicosapentaenoic acid (EPA) but not DHA concentrations in plasma increase in response to dietary EPA. Dietary DHA results in a dose-dependent, saturable increase in plasma DHA concentrations and modest increases in EPA concentrations. Plasma DHA concentrations equilibrate in approximately 1 mo and then remain at steady state throughout supplementation. DHA doses of ≈2 g/d result in a near maximal plasma response. Both dietary DHA and EPA reduce plasma arachidonic acid concentrations. Tissue contents of DHA and EPA also increase in response to supplementation with these fatty acids. Human milk contents of DHA are dependent on diet, and infant DHA concentrations are determined by their dietary intake of this fatty acid. We conclude that the most predictable way to increase a specific long-chain n−3 fatty acid in plasma, tissues, or human milk is to supplement with the fatty acid of interest." http://ajcn.nutrition.org/content/83/6/S1467.long Dvs om jag förstår Bio rätt.. det är en himmelsvid biokemisk skillnad mellan om man får i sig de rätta formerna?
  8. Det var nog det värsta.. iomed att det främst tyder på att du är medelålders/etablerad/en del av etablisamanget!
  9. För att fortsätta på temat Statiner.. de är altså sk mykotoxiner som verkar intracellulärt! Och de verkar genom att inhibera våra cellers Mevalonsyntes! Dvs Statiner är ett verksamt cellgift! Menna, hur påverkar det då kolesterolet.. jo alla dina celler förutom könsceller producerar sitt eget kolesterol.. men när man tillför cellgiftet Statin så stängs den av! Och då måste alla celler suga upp så mycket kolesterol de kan ur blodet.. på så sätt sänks blodets kolesterolhalt! Och då skall man ha klart för sig att minst 90% av kolesterolet i blodet är producerat utav dina egna celler! Iallafall.. Insulin stimulerar våra celler att producera mer kolesterol medans Glukagon nedgreglerar det hela!
  10. Mm fortsätta att läsa flödet.. iallafall om du kan ta till dig informationen! Hur som helst.. vill du ha ett (1) enda värde att hålla koll på förutom din ålder så är det HDL/APOa1! Jämrans, det blev visst tre saker att hålla koll på bara det? Och då har jag inte ens nämnt trigyceriderna! Altså HDL-C är en sak, APOa1 litta sama men endå inte lika, och Triglyceriderna är ytterligare en annan sak. Grejen är.. HDL-C skall inte vara lågt,, dvs under 1,0 helst uppemot 2! Det samma gäller APOa1, det skall heller inte vara lågt. En helt annan grej är om Trigyceriderna är svinhöga, dvs över 1,7! Såå till en början.. Tot-C/HDL-C bör vara 6 eller under! Och fortsätt att äta dina ägg.. överväg i stället om Mykotoxiner dvs Statiner är en brist du har?
  11. Fördelen med gräsbetat kött är inte så mycket Omega-3 utan mer kvoten O-3/O-6! Oså kommer såklart allt annat tjafs, som global uppvärmning, öppna landskap, svenska jordbrukares överlevnad, ett uthålligt svenskt jordbruk och sist men inte minst vår arts överlevnad! Iallafall för att återgå till Eikosanoidsystemet, vi behöver få i oss både Omega-3 och Omega-6 i rimliga proportioner. https://en.wikipedia.org/wiki/Eicosanoid Bägge behandlas i samma process, med samma ensymer.. så det är lixom litta petimetrigt att vi får i oss dessa på ungefär samma proportioner. Och det är främsta orsaken till att man skall äta gräsbetat kött, samt vildfångad fisk. Grejen är att det är rätt lätt det hela.. se bara till att få i sig EPA+DHA samt DLA+DGLA i ungefär samma proportioner! Så sköter sig Eikosanoiderna på hyfsat rätt sätt! Så kika på innehållsförteckningarna på all mat som man köper i affären, där skall stå hur mycket gräs och örter min mat har ätit! Eller när det gäller fisk och skaldjur hur stor andel alger, krill!
  12. Lägre blodtryck är den vanligaste biverkningen efter den vanligaste, viktnedgång, på LCHF! Bra för de flesta, men inte lika bra för de som redan var lågtryckare. I början är det bra mycket vanligare.. och det är därför som det rekommenderas att man dricker cirka 1-2 glas hemmakokad benbuljong per dag! Det funkar säkert med köpebuljong av god kvalitet oxå? Iallafall det handlar om hormoner och/eller olika salter, menna dessa hormoner nu igen, iallafall, Insulin främjar återupptag av salter i njuren och kroppen använder salt för att reglera blodvolymen.. och vatten följer med via Osmos! RAS är det systemet som reglerar blodtryck/blodvolym/blodsalthalt! "The renin–angiotensin system (RAS) or the renin–angiotensin–aldosterone system (RAAS) is a hormone system that is involved in the regulation of the plasma sodium concentration and arterial blood pressure." https://en.wikipedia.org/wiki/Renin–angiotensin_system
  13. Pricken över I-et! Litta samma som med LCHF, dvs det finns de som behöver vara extra noga, med kolhydrater eller att bygga upp sin aeroba förmåga! Som regel går de båda hand i hand! Dvs det är bra mycket enklare om man begriper att de är kommunicerande kärl! Såå.. vi kommer in i olika skepnad/ålder/metabol status och närmar oss övre medelåldern.. kom inte och säg att någon ägnat särskildt mycket tankar åt detta innan, de är undantag! Iallafall, man sitter där helt oförhappandes med en utbildning/fast arbete/en viss form av karriär/radhus, bostadsrätt eller villa, en drös barn samt oftast en partner.. och vikten bara ökar i samma proportioner som orken minskar! Menna, då är det lixom litta försent att välja ett annorlunda liv.. även om det känns som en frestelse från han i underjorden.. och att sälja sin själ verkar vara en lätt väg. Utan då skall man i stället ställa allt tillrätta, rätt kost och sen träning på detta för att åtminstone återfå minst en reminisens från sin ungdom. Om man säger som så, det är sällan fel att försöka åtgärda en del i ens livsföring.. men man skall lixom inte tro att ungdomen kommer tillbaka. För övrigt så var det inte sååå kul att vara ung heller, den åldern hade sina bekymmer, men oxå fördelar främst mentalt.. man var naiv och alla möjligheter stod framfören och det fanns gott om år att fixa diverse felval på! Iallafall, när de åren gått och barnen flyttat hemifrån.. och både ens egen samt ens partners magge bara växer så kommer sista rycket! Det finns då som regel en hel del att ta igen.
  14. Näe.. palmitinsyra är en sak och MCT är något annat. MCTn består oftast utav Laurinsyra och Kaprylsyra.
  15. Mnjae.. jag skulle inte spotta ut det om det råkade hamna i min mun, vilket jag skulle gjort om jag visste att det var transfettsmargarin! Oså snabbt till det andra/resten, dvs palmolja är ett vegetabiliskt fett som är mättat, främst palmitinsyra, dvs sådant som vi själva till stora delar är uppbyggda utav.. främst våra fettreserver! Det är per se knappast farligt att äta.. men då får du samtidigt hela jordens klimat/skogsskövling/förtryck av U-länders befolkning på ditt samvete.. så om det inte bekymrar dig så käka margarin! Dessutom så smakar det inte smör.. även om de tillsatt artificiella smakämnen som smakar smör, men som är starkt misstänkt cancerframkallande. Summa sumarum.. det är enklare att äta svenskt smör.. och bonusen då är att du dels bidrar till öppna landskap, gynnar svensk jordbruksnäring/svenska jordbrukare som skulle kunna ha lite efterfrågan på sina produkter.