Zepp

Medlem
  • Innehållsantal

    7 266
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    309

Zepp vann senast 6 Oktober

Zepp hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

13 005 Enastående

Om Zepp

  • Rank
    Guru

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Landvetter

Senaste besökare till profilen

1 306 profilvisningar
  1. Seriös eller ej.. grejen är att vi vet att den mentala biten är minst 50%.. så WTF, äta fett för att sen bajsa ut det är ju helt befängt. För vissa så är den mentala biten betydligt större än 50%.. dvs ändra vanor/livstil, lära sig lite om macronutrienter, nya recept.. utifall man överhuvdtaget lagade någon mat själv, köpa helt nya matvaror. Oså blir man tvungen att rannsaka sin livstil.. det är lixom obekvämt.. fredagsmys alla dagar i veckan är knappast något som funkar ihop med ett sk västerländsk leverne.. utan då är det snarare två timmars löprundor varje dag som gäller, förutom alla andra timmar man tillbringar på gymmet. Med andra ord, man kan inte äta mer än vad man gör av med. Jag är inte jätteförtjust i fasta, men det blir bra mycket lättare på LCHF.. det spelar lixom inte jättestor roll om man äter en eller två gånger per dag.
  2. Bästa kosten för typ 2-diabetes?

    Mm.. prexis! Vi får akta oss väldigt noga för att plocka ut enskilda händelser uppmätta eller uppskattade, under hela vår mänskliga tillvaro! Och sen dra långtgående slutsatser från sådana "enskilda förhållanden"! Eller så drar man helt enkelt slutsatsen om att det handlar om Meridianen man lever på.. och att alla skall flytta till bra platser närmast Ekvatorn? Aså.. det är väl inget tvivel om att vi som art borde leva någonstans runt ekvatorn, gärna på någon ö i Stilla havet, och livnära oss på kokosnötter och fisk? Iallafall.. jag betvivlar inte att Hadza har sina problem. men de borde då flytta till någon söderhavsö. Aså igen.. våra paleolitiska förfäder här i Norden, de fick lixom alldrig det valet.. så de fick lixom anpassa sig till klimatet och bära ved och annat för att överleva.. därmed borde de då ha förbrukat åtsklligt mer kalorier.. iallafall bland vuxna! Osen snabbt tillbaka till Okinawa.. enligt vissa veganska förespråkare så levde de enligt studier efter kriget på cirka 80% kolhydrater.. jag betvivlar inte det.. iomed Operation Iceberg så bombade man och utplånnade man cirka 100,000 utav Okinawas befolkning, samt alla deras grisar! https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_om_Okinawa Iallafall.. Okinawerna var sötpotatisodlare och grisfarmare.. man kan då antingen anse att de åt den mesta sötpotatisen själva och höll grisarna som husdjur, mest för att kela med? Nu så råkar det hampa sig som så att jag är uppvuxen på bondgård.. så jag vet att grisar knappast hålls som sällskapsdjur, de är lixom inte så sällskapliga, utan de hålls för att de kan omvandla rester/överskott till animalier som man sen kan äta! Och de föds på sommaren, slaktas på vintern! Likaså gäller sötpotatis,, andra kaloririka vegetabilier, de sås på våren och skördas först på hösten. Grejen för alla jordbrukare är att kunna lagra.. för sommaren som är själva svältperioden. Kan avslöja att vi hade frysen full av älg, gris, nöt, och magasinen fulla med säd samt källaren full med potatis/ärtor, inlagda grönsaker/en del konserverad frukt. Aså åt Okinawerna gris hela året.. knappast, men ser man till deras nuvarande högt skattade traditionella kost så är den allt annat än fettfri, det är förmodligen deras sk festmåltider.. deras bästa rätter.. litta som vårt nuvarande julbord? Osen snabbt tillbaka till Sverige.. fredag hela veckan.. eh, godis chips,läsk, bullar kakor.. framför TVn, det är lixom en helt annan situation. Och det är knappast något problem med högt kolhydratintag, utifall det kommer från bra livsmedel och i en normal lagad måltid.. problemajset kommer iomed att man blir tvungen att göra av med en hel del glukos innan man tillför mer.. iomed vår dåliga förmåga att lagra glukos.
  3. Bästa kosten för typ 2-diabetes?

    Mm.. hur som helst, jag har försökt att hitta länkar till var ifrån jag tog mitt påstående, dels Okinawa och även Ancel Keys studier på militär personal, deras kaloribehov osv! Jag säger inte att jag har rätt i mitt uttalande.. utan det är nog väldigt beroende utav olika situationer, vilket habitat/annat/uppdelning mellan manligt/kvinnligt/osv! Iallafall i den gamla studien av Okinawa så var uppskattningen att jordbrukande män krävde minst cirka 3500 Kcal, medans kejsarens byråkrater kunde klara sig bra på cirka 2000 Kcal. Och Ancel Keys studier på militärer, främst i Italien under WW2 landade på cirka 5000 Kcal.. de gick ner i vikt hur som helst, när de levde på K-rations under stora delar av kampanjen. Och som du redan vet.. jag är lixom inte jättförtjust i studierna av Hadza.. de är lixom en anomli.. för om det vore så som det beskrivs så vore de redan utplånade som grupp, vilket de nästan är faktiskt! De var iallafall Hunterghaterers/honey hunters.. no problems att all med Honey hunters! Iallafall så är Honey hunting inget specefikt för dessa, utan det är rätt väl känt från olika världsdelar.. även från Tysklands skogar! https://en.wikipedia.org/wiki/Honey_hunting Såå.. nu har vi ytterligare ett problem på halsen.. dvs vi Europeers beroende utav honung för energi.. jag antar/tror att det är rudimentärt.. det är habitatberoende, det är till skillnad mot beroende utav animalier/vegetabilier antingen tillfälligheter eller säsongsberoende under vissa klimatförutsättningar. Och det återstår hur som helst undersökningar om huruvida vildbis honungskakor kan bidra med all annan näring och då bör oxå ingå larver, pollen och vax. Summa summarum.. Hadza levde ett underbart liv.. de levde lite som västerlänningar.. inte allt för hög anstränging för födan, utan de kunde skörda sin föda i godisfacken? Grejen är jag inte tror på detta! Och det baserar jag främst på att de/vi behöver all annan essentiell näring förutom kalorier.. och jag betvivlar oxå att honung fanns tillgänglig året runt. Iallafall det bästa jag kan länka till är Härjulfs mat! "En vikingafamilj på 10 personer kan förbruka 9,5 miljoner kcal per år eller 26 000 kcal per dygn, det motsvarar 2 600 kcal per person/dygn." http://www.forntidateknik.z.se/IFT/mat/harjulf.htm Fördela det sen över generationer, manligt/kvinnligt.. och rekomendera sen minst 2600 Kcal i snitt per person.. men rekommendera sen oxå allt fysiskt slit för födan, vedhuggning, vattenbärning, flytta bostaden några gånger per år.. osv, iallafall om man har vikingagener! Altås jag har inga som helst problem med att begripa att vi trots eventuella paleolitiska/vikinga-gener i dag lever ett helt annat liv.. och det i sig kanske är själva problemet? Som Edit då! Varför framhåller man hela tiden lågkaloriförbrukande paleolitiska ancestors.. helst sådana som hade högt beroende utav vegetabilier? När i stort sett alla.. med få undantag var väldigt beroende utav jakt/fiske?
  4. Bästa kosten för typ 2-diabetes?

    Now we are talking Consensus! Aså, jag tror inte en endaste dag att det skulle vara skadligt att svepa ett och annat glas uppslammat potatisstärkelse.. frågan är väl mer vad det ersatte? Förmodligen går det lika bra med Selleri? Dvs jag ser här två helt olika frågeställningar, dels den om biomee och dels den om fibrer/RS. Ioförsej så är de då ofta kopplade till varandra.. och där ingår som sagt vad även Svål, senor och brosk! Den tredje grejen är väl då hur dessa påverkar olika saker.. tex magsäckstömningstackt/hur fort blodsocker stiger/hur mycket insulin som då behövs/hur hyperglykemi/hyperinsulinemi påverkar insulinkänsligheten.. och sist men inte minst hur extra kalorier.. upp till 5% av energibehovet tillfört som fettsyror via tjocktarmen påverkar via second meal effect aptiten och hur mycket man faktiskt äter nästa måltid.. eller på kvällen.. för där måste hur som helst vara en fördröjning. Och Acetat är vinäger, Butyrat är smörsyra, bägge dessa kan intas via maten om man anser att de är nödvändiga för vår överlevnad.. Propionat får jag lixom inget grepp om vad det skulle benämnas.. men förekommer vad jag begriper i Surströmming hur som helst. Såå.. vinäger, lagrade mejerier och surströmming kanske är den kost vi borde leva på i större utsträckning.. den som fixar ett sådant tillskott kommer nog bli rik? Osen till olika tillskott, de är främst för folk som äter en undermålig kost och lever undermåliga liv! Nämenaltså, jag tar ju oxå tillskott.. och jag erkänner, jag lever ett sk västerländskt liv, dvs ett undermåligt sådant.. tillbringar min arbetstid framför en dator, rör inte mer på mig än vad min arbetsgivare anser nödvändigt och på kvällarna så är jag trött och är till stora delar passiv/TV-tittande/Internetsurfande, osv. Och jag har mätt upp mina D3 nivåer, de låg på låga nivåer och då tog jag cirka 800IE tillskott per dag.. så numera tar jag cirka 2500 IE i kombo med K2 iomed att jag läst att det skulle kunna vara fördelaktigt. På det så tar jag Magnesium.. mest för att jag alltid haft lätt för kramper.. oså har jag alltid Omega-3 kapslar att ta till när jag tycker att jag äter för lite fisk/skaldjur! Osen på det.. detta kanske är mer lämpat för en helt ny tråd ioförsej, men det lag läst om Paleolitiska/Neolitiska befolkningar så var de knappast bantande/lågkaloriförbrukare, utan de drog i princip i sig 3000-5000 Kcal per dag! Det i sig kan nog förklara en del av vår nuvarande situation.. vi förbrukar mindre altså äter vi mindre och får samtidigt i oss färre näringsämnen, speciellt som vi främst äter högprocessad mat, som till stora delar saknar många näringsämnen, fibrer, RS, annat!
  5. Bra fundering.. grejen är att det är lite olyckligt formulerat? Iallafall.. utan intag av energi, vitaminer, mineraler, spårämnen.. dvs vi pratar "svält" typ Biafra, så bryts nog alla depåer av essentiella ämnen ner.. för att användas bäst där de behövs bäst. Hur som helst.. jag antar att man med skelettvävnad dåligt översatt från engelska menar vävnad fäst vid skelettet, dvs muskler och senor? http://intranet.tdmu.edu.ua/data/kafedra/internal/histolog/classes_stud/en/med/lik/ptn/1/08 Chondroid tissue. Bony tissue. Muscular tissues..htm
  6. Vätskebalansen och salt?

    Du har fattat rätt.. i början så sjunker Insulin och du kissar ut både Ketonkroppar och olika salter! Såå.. det e därför man rekommenderar att man i början dricker minst två koppar hemakokt benbuljong, per dag (jag skulle vilja ha en studie om hur många som faktiskt följer det rådet?) ! Iallafall.. torr mun.. och eventuellt smak av död råtta i munnen och på det känslan av att bära full riddarustning varje gång man går upp för en trappa är ett gott tecken på att man inlett LCHF och är i en omställningsfas! Hur som helst.. Insulin stimulerar njuren att återuppta mer salt.. främst natrium, helst vanligt sk koksalt.. gärna ekologiskt.. och det handlar om att kroppen använder salt för att reglera blodvolymen. Njuren återupptar salt och vatten följer med via Osmos, blodvolymen stiger, blodtrycket ökar.. utan att andra hormoner behöver ingripa. Inte nog med detta.. vi har mekanismer/signalsubstanser som triggar saltsug, utifall vi skulle får för lite sådant via kosten. Jag är nog på något sätt inne på att du fortfarande är inne i någon form av omställning?
  7. Bästa kosten för typ 2-diabetes?

    Nu går jag direkt till Summa summarum.. ponera att det var det man tog bort och inte det man lade till som gjorde hela grejen? Litta som med LCHF altså.. fett är inte heller någon underkur.. utan det är att det ersätter en himla massa kolisar! Och tillför man SCFA via tarmen så kan det i sig innebära att man kan få upp till 5% sin energi därifrån. Såvida du inte menar att trots de extra kalorierna från tjocktarmen så blev man insulinkänsligare? Det finns även andra knep.. har redan nämnt MBC i stället för frukost med sockrade flingor.. om du dessutom använder ren MCFA.. ofta salufört under benämingen Brain Octan, så ökar man effekten. Grejen är.. att det oftare handlar om vad man tog bort.. inte så mycket biokemi om vad man lade till! Den andra grejen om att ta bort är om man inte ersätter dåliga matvaror med goda sådana, så är det stor chans att man missar själva målet. Såå.. strunta i potato starch och ät jordärtskockor som en del av en normal måltid.. det funkar även med andra rotfrukter och grönsaker/kål/lök med fibrer av olika sorter.. glöm för f*n inte svål, brosk och senor.. för lite extra SCFA! Och angående träning.. litta annat, det finns tröskeleffekter.. man blir f*n inte hälsosam bara för att man tränar som en dåre.. utan det är snarare som så att våra kroppar kräver iallafall ett minimum av fysisk ansträngning för att upprätthålla olika biokemiska/fysiologiska funktioner. Såå.. återigen, det handlar mer om vad vi ersätter något annat med.. dvs en total avsaknad av fysisk aktivitet märks främst på minskad muskelmassa, minskad uthållighet, muskler och deras försörjningssytem måste användas för hållas på åtminstone en hälsosam nivå.. annars så lär man snart få en homeostas som mer är inriktad mot dvala!
  8. Bästa kosten för typ 2-diabetes?

    Mah.. igen, det är flera bud.. en himla massa olika bud faktiskt! Här steg Insulin??? Vilket kan förklaras utav att GLP1 steg.. det är den funktionen som GLP1 skall ha, det är en signal till bukspottkörteln att börja öka Insulin och minska Glukagon.
  9. Bästa kosten för typ 2-diabetes?

    Mah.. altså igen.. tillför man energi/kalorier så nedregleras de mekanismer som frigör energi ur lager. Insulin ökar/glukagon minskar.. man är fortfarande i ett lagrande tillstånd.. återstår då bara att drastiskt minska på fett och käka 6-8 skivor bröd per dag.. inget smör på macken som sagt vad! Oså.. metabolt syndrom.. då har man redan överskridit bukspottkörtelns förmåga att utsöndra insulin.. kallas för hyperinsulinemi.. men det räcker inte längre! Oså kommer vi osökt in på olika mekanismer.. tada, hyperinsulinemi leder till en extremt ökad stetos, dvs fettinlagring.. i hela kroppen.. adiopot vävnad blir alldrig insulinresistent.. det är bra.. nackdelen med hög stimulans utav steatos är i andra celler.. speciellt i interna organ.. tex lever och bukspott körtel. Steatosen i levern kallas på läkarslang för fettlever.. eller NAFLD! "Non-alcoholic steatohepatitis (NASH) is the most extreme form of NAFLD.[1] NAFLD is the most common liver disorder in developed countries." https://en.wikipedia.org/wiki/Non-alcoholic_fatty_liver_disease Kruxet är att det sker samtidigt i de flesta andra interna organ.. tex bukspottkörteln. Och när väl steatosen gått tillräckligt lång så kan inte bukspottkörteln längre producera lika mycket Insulin.. bang, du har diabetes typ2! Menna.. men man kan ju alltid ta mer Insulin via spruta/pump.. mm, grejen är bara att steatosen så småningom övergår till Cirros, dvs cellerna blir så skadade att de ersätts utav ärrvävnad.. utifall man underhåller och ökar på sin hyperinsulinemi! Och man kan hur som helst fantisera om att ärrvävnad skall prodúcera något som helst.. inte ens om man dricker potato starch uppslammat i vatten! Hela nuvarande RS hypen är befängd, fibrer och RS skall komma från de livsmedel man äter, dvs naturliga råvaror.. inga extra tillsatt till sönderprocessad junkfood! Och där ingår då f*n inte att man dricker potato starch, det räknas inte ens som RS bland livsmedlen.. iomed att folk äter sin potatis uppvärmd/kokt! Utan det är livsmedel som innehåller lite högre halter utav Inulin som räknas som RS.. iomed att det kan ingå i en lagad måltid. Enda grejen med att svepa ett glas Potato starch på morgonen är att du inte blir lika hungrig vid lunch.. iomed second meal effect.. det är i princip samma sak som MBC, funkar på samma sätt/liknade!
  10. Bästa kosten för typ 2-diabetes?

    Stackars j*vla möss, först så förstör man deras biomee, sen så kan de altså inte tillgodgöra sig energin i varken RS eller andra fibrer. De fastade med andra ord? Läs på om Fung och fasta/annat.. betydligt klokare insikter och antagligen mer adekvat för Homo Sapiens i en modern värld med överskott av kalorier..och så går det att överföra till ett sk normalt västerländskt liv!
  11. Bästa kosten för typ 2-diabetes?

    Översatt till svenska.. får man SCFA via tjocktarmen nedregleras att utvinna energi ur lagren.. Insulin ökar och Glukagon minskar. Glukosupptaget ökar och likaså fettinlagring.. GLP1 ökar.. villket är ett Inkretinhormon som signalerar till bukspottkörteln att öka sin insulinproduktion/minska på Glukagon. Det påverkar då LPL på så sätt att mer fett reesterifieras i adiopot vävnad, och att betaoxidation i muskelceller nedregleras.. allt för att kunna bränna glukos/hålla blodsockret i balans. Glukoneogenes sjunker.. och därmed oxå Ketos.. mumma, man blir sockerdriven.. iallafall postprandialt! Slutsats.. man får minska radikalt på fettintaget.. så då är vi lixom åter på 6-8 skivor bröd per dag.. helst med fibrer/tröskavfall.. och inget smör på mackorna! Altså.. får man någon form av energi i blodet, så känner kroppen av det hela och det regleras i en kaskad.. och på sin höjd känner vi till några hundra utav olika ensymer och signalsubstanser som ingår däri. Oandrasidan.. det finns betydligt enklare sätt att komma runt kaskadregleringen.. dvs ju mindre mängd glukos man har att hantera i blodet per tidsenhet så går man en annan väg. Och den vägen brukar i det här landet benämnas LCHF.. då får man en helt annan homeostas.. ibland hamnar man i ett tillstånd som kallas för ketos.. och den himla skiten gör att man får ytterligare en annan homeostas. Fettsyror som fettsyror.. man kan lika gärna äta dem.. iallafall om man anser dem vara smakliga. Aså jag blir främst trött på hur man forskar och forskar på hur man skall kunna äta en högkolhydratdiet.. och ändå så har man röven bakåt!
  12. Bästa kosten för typ 2-diabetes?

    Eh.. kroppen bildar Glykaner hela tiden.. någon brist på Glukos för ändamålet är knappast tänkbart.. iomed att vi kan bilda upp till cirka 200 gram glukos per dag i levern. Och inte nog med det.. vid brist på glukos via födan så ställer kroppen om sina storförbrukare av glukos till att använda mer fett samt i vissa celler ketonkroppar.
  13. Bästa kosten för typ 2-diabetes?

    Det är enklare än vad du tror! Får man energi från SCFA så kallas det då oftast för second meal effect, dvs det tar några timmar innan fibrerna når tjoktarmen och där fermenteras till SCFA.. dvs till energi som kroppen kan använda. FFA är den vanligaste benämningen på fett som frigörs ur fettväven.. och det som reglerar detta är främst insulin, via sin påverkan på HSL.. altså det hormon man menar är Insulin! Insulin påverkar lipolysen på så sätt att det är den främsta regulatorn av esterifiering och reesterifiering av triglycerider i fettväven. Lipaser verkar hela tiden i fettväven.. Lipoproteinlipas är det som främst bygger upp fettväven. Lipoproteinlipas i fettvävnad stimuleras av insulin medan enzymet i muskelvävnad hämmas av insulin. https://sv.wikipedia.org/wiki/Lipoproteinlipas Iallafall.. LPL stimuleras i fettväven utav Insulin och Kylomikroner.. samtidigt som de stänger av lipolys i muskelceller.. tada, det är detta som sker efter en måltid.. sk inlagring. När det inte längre kommer något via leverns portaven så förändras oxå homeostasen.. insulin sjunker, glukagon ökar.. förloppet går från inlagring till uttag. Soo WTF har SCFA med det hela att göra, bortsett från fibrernas/RS påverkan på magsäckstömningstakten? Jo det innebär att insulin fortfarande är normalt och att glukagon inte behöver höjas lika mycket, för det finns fortfarande tillräckligt med energi i blodet.. och märk väl, kroppen vill helst inte lagra/syntetisera SCFA eller för den delen MCFA! Och Glukagon har främst verkan där det finns mest glukagonreceptorer.. dvs i leverns glykogendepåer! I fettväven är det främst den andrenerga effekten som leder till lipolys, men om glukos är högt och likaså Insulin så reesterfieras det.. dvs det hålls fortfarande i lagrat tillstånd. Vid hög fysisk ansträngning så ökar adrenalin.. för att öka mängden FFA.. vid stress ökar Kortisol vilket höjer blodsockret.. Noradrenalin har jag för mig ökar markant vid "flight and fight".. och höjer oxå blodsockret! Vi har fem hormon som höjer blodsocker, bara ett som sänker det. Yada, yada.. kroppen känner av tillförd energi.. reglerar det hela via kaskadreglering.. dvs kroppen är ingen finlirare.. utan bygger det mesta på rätt robusta och enkla system via positiv eller negativ feedback!
  14. Tarmflora i finsk tv

    Om jag säger som så då.. alla som överlevt/fått avkomma, som sen oxå fortplanat sig lär ha levt i ett habitat där de fått all essentiell näring och tillräckligt med energi. Och det varierar vilka livsmedel de fick tag på.. i vissa habitat har man varit beroende utav animalier, i andra utav vegetabilier.. de flesta rätt beroende utav animalier faktiskt. Och om de hade mormor/farmor/farfar/ morfar så har det dessutom funnits ett överskott av energi och övrig näring.. samt tid! Så frågan är vad det är man observerar.. har man "grandparents", så är man välboren.. och det kan vara en fördel med de äldre, de har levt länge, har erfarenhet.. då förs inte bara gener vidare utan oxå kunskap.. speciellt i samhällen utan skriftlig spridning av kunskap. Och antagligen baserar sig sådana kulturer på muntlig tradition iomed att de mins sina föräldrar och deras föräldrar.. tada vi har här altså ursprunget till vördnaden för de äldre i olika kulturer?
  15. Bästa kosten för typ 2-diabetes?

    When assessed by euglycemic-hyperinsulinemic clamp, insulin sensitivity was higher after resistant starch supplementation than after placebo treatment "Hyperinsulinemic-euglycemic clamp technique: The plasma insulin concentration is acutely raised and maintained at 100 μU/ml by a continuous infusion of insulin. Meanwhile, the plasma glucose concentration is held constant at basal levels by a variable glucose infusion. When the steady-state is achieved, the glucose infusion rate equals glucose uptake by all the tissues in the body and is therefore a measure of tissue insulin sensitivity. The hyperinsulinemic clamps are often used to measure insulin resistance." https://en.wikipedia.org/wiki/Glucose_clamp_technique " insulin sensitivity during the meal tolerance test (MTT) was 33% higher (P = 0.05). Forearm muscle glucose clearance during the MTT was also higher after resistant starch supplementation (P = 0.03) despite lower insulin concentrations." Får man mindre mängd glukos i blodet att hantera per timme så behövs inte lika mycket insulin per timme.. rätt enkelt faktiskt. "Subcutaneous abdominal adipose tissue nonesterified fatty acid (NEFA; P = 0.02) and glycerol (P = 0.05) release were lower with resistant starch supplementation, although systemic NEFA concentrations were not significantly altered. " Näe får man fettsyror från Colon så behövs inte lika mycket FFA frigöras. Vilket visas av att inte glycerol frigjordes till blodet.. för lipolysen frigör ALLTID glycerol när FFA binds till Albumin i Lipolysen och bildar FFA/NEFA. " Short-chain fatty acid concentrations (acetate and propionate) were higher during the MTT" Mm.. vore lixom konstigt annat.. så då fick man energi via dessa och lipolysen sjönk.. förutom att magsäckstömningstakten sjönk.. dvs ät mer fibrer.. eller? Därmed så skall man äta minst 6-8 skivor bröd om dagen, gärna fullkorn/dvs med tröskavfall.. or not? I värsta fall så skall man äta sk riktigt mat enligt årstid och som inte är raffinerade som naturligt innehåller RS, fibrer, svål, brosk och senor.. mums mums. Aså.. varför är det ingen som proponerar för svål, brosk och senor.. iomed att vi även har kusar i tjocktarmen som lever på sådant, och bryter ner dessa till Propionat, Acetat och Butyrat?