Zepp

Medlem
  • Innehållsantal

    8 329
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    342

Zepp vann senast 11 September

Zepp hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

15 840 Enastående

Om Zepp

  • Rank
    Guru

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Landvetter

Senaste besökare till profilen

2 383 profilvisningar
  1. Zepp

    Vektnedgang.

    Bra fråga.. svaret är väldans komplext, det beror på person till person, sjukdom, metabola skador, mediciner, socioekonomisk situation, hur man mår.. dvs en massa olika faktorer! Iallafall så kan man säga som så att för att göra av med mer än vad man äter.. så behövs någon kalorireduktion/eller ökad kaloriförbrukning! Och vad handlar då LCHF om.. jo att olika kalorier påverkar kroppen på olika sätt. Dvs vi har fyra macronutrienter.. de kallas så för att de kan bidra med kalorier i någon större omfattning, alkohol, fett, kolhydrater och protein! Alla vet att alkohol inte bör vara en stor del av ens kalorier.. det få vet är att protein/aminosyror är konstanten i födan.. iomed att den främst funkar som en byggsten och rätt sällan omvandlas till just energi. Men fett och kolhydrater är utbytbara.. så om man håller alkoholintaget på "normal" nivå och protein/aminosyror konstant i förhållande till sin vikt/längd och fysiska aktivitetsnivå återstår kolhydrater och fett att sköta kroppens energibehov och därmed oxå energi in och ut.. vilket får olika hormoniell påverkan på dels aptit, inlagring, ork och annat! Och vad är då fördelarna/nackdelarna med LCHF-HP.. jo för det första protein är lixom inte det första man skall dra ner på.. det är oftast dyrt, men har den längsta mättnaden/den mest omedelbara mättnaden oxå, och mer fett gör då att man förblir ohungrig längre, dvs grejen är då att man skall äta mer sällan/färre måltider per dag.. iomed att en LCHF-HP måltid tar iallafall uppemot 4 timmar att digestera och lagra.. dvs man kan behöva se över sina måltidsrutiner. Vissa kallar detta för Intermitent fasta.. i själva verket så är det en metabol och hormoniell anpassning till en LCHF-HP måltidsplan.. det väldans normala är då att man äter max två måltider per dag.. emellanåt så kanske man bara äter en (1) måltid per dag, för man är inte hugrig.. då kallas det för 5:2! Iallafall.. finessen med HF/dvs hög E% fett är att man inte höjer insulin nämvärt förutom proteinet som bör hållas konstant och höjer insulin mer än vad kolhydrater gör per gram. Dvs det kan gott räcka med att låta aminosyreintaget få höja insulinet för att putta in detta i proteinsyntesen/hjärnan(serotonin) utan att man skall behöva få hyperinsulin för att bråka med kolhydratintaget/blodsocker. Summa summarum.. tanken med LCHF-HP är dels att äta bättre mat, mer anpassade för vårt behov av dels macronutrieneter, vitaminer och spårämnen utan att orsaka hyperinsulinemi och extra cravings. Dvs kuttar man ut en massa onödiga kolhydrater från junkfood så ryms det mer sk grönsaker en del rotfrukter och en o annan frukt.. bär under säsong.. olika från person till person! Återstår sen den mentala biten.. men behöver man verkligen avstå gratis Wienerbröd på jobbet, när det är gratis.. man får göra som man vill och alla får sen ta konsekvenser.. rättvist eller? Så här på slutet.. visst är det viktigt med kalorierna.. de är dels annorlunda, olika sådana påverkar oss hormoniellt, aptitmässigt och mentalt på en väldans massa sätt. Och nu kommer en filosofisk/betendevetenskaplig betraktelse.. Kaloriräkning är en sk Tautologi.. dvs den stämmer.. den är så himla självklar, dvs om du inte åt något alls så går du ner i vikt! Knepet är att äta god mat.. må bra och att ha hälsan.. ha en god hormoniell balans, få i sig förutom kalorier även vitaminer, mineraler och spårämnen utan att behöva späka sig! Då behöver man hur som helst antingen ha goda gener eller sätta sig in i näringslära.. ett knep är då att iallafall ta till sig lite olika recept på Kostdoktorn/andra LCHF/paleo- siter. Iallafall så har ni i Norge Sofie Hexeberg.. som gett ut en del böcker. https://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?authors=Sofie Hexeberg
  2. Zepp

    LCHF-Betraktelser

    Mm prexis.. som du förstår.. vi vill alla ha stenhård koll på vad du gör för att lyckas så bra! Eventuellt så gör vi som du eller så vill vi bara ha dina recept/dina tips.. för hur du tänker och gör! Jag säger som Effie.. det mest går.. om inte annat så går det åt h*lvete! Och om så inträffar så har man iallafall lärt sig något? Ett tips.. inte för att jag tror att du inte begriper detta.. men för syns skull.. man träder in på LCHF banan.. det verkar ju rätt bra och förr eller senare så får man gäster.. som inte alls är inne på LCHF.. eventuellt blir man bjuden på bröllop/dop//begravningar.. då är det lixom inte bästa tillfälle att strida för LCHF.. utan man gör så gott man kan.. man äter dricker.. utan att gå till överdrift Kontentan av det hela är att du knappast behöver planera in avsteg.. såvida du inte är en eremit.. de kommer ofta.. allt för ofta kanske.. men WTF man skall ju leva oxå.. inte nog med det.. man bör helst oxå ha ett socialt liv!
  3. Mm.. jag tror på konspirationsteorier.. dvs att dessa exitsterar.. folk som tror att Alluminati har ett finger med i allt samt läkemedelsföretag vill tjäna på pengar på att folk är/blir sjuka! Dvs det är för jämförelse lika med att din bilverkstad vill att din bil skall gå sönder för att de skall tjäna extra pengar! Dvs då har man att välja på att köpa en bättre bil från någon seriös tillverkare/leva ett bättre liv så man slipper onödiga sjukdommar! Likt förbannat så måste bilen skötas/servas/repareras.. och likt förbannat så måste man äta riktig mat, skaffa sig en utbildning som gör att man får jobb och kan försörja sig hos en arbetsgivare som uppskattar ens insatser.. gärna att kollegorna uppskattar en oxå.. iallafall står ut med en fasten man bara tar en slät kopp kaffe på fikastunderna! Oså snabbt tillbaka till artikeln.. läkarna har uppgett sina bindningar.. då är det seriöst att visa på några fall där det gått fel.. detta är då främst vad jag förstår för andra läkare att ta till sig, vid användning av de nämnda medicinerna.. i kombo med LCHF/bantning.. även om jag själv har litta svårt för att det skall kallas för ketoacidos.. acidos var det hur som helst! Oså ett 90 graders kast till LCHF.. finns de som får rätt konstiga lipider.. ofta handlar det om tolkningar.. men det finns de kanske någon procent som får sämre värden.. ofta handlar det om övergångsbesvär.. dvs det tar någon månad innan lipider och vikt stabiliserar sig.. oså finns det alltid några där lipiderna blir högre, men kvoten bättre/vikten ökar men kroppskompositionen blir fördelaktigare/osv!
  4. För det första.. jag ögnade artikeln i läkartidningen.. den var faktiskt riktigt seriös.. det var nästan så jag inbillade mig att de/dvs läkarna förstod fördelen med och att en hel del Typ 2 diabetiker går mer åt LCHF/bantar osv? Oså fann jag Annikas kommentar/svar till artikeln.. och den kommentaren vara oxå väldans seriös, dvs utan överdrifter. För det andra, så blir jag tveksam till just ketoacidos.. däremot inte mot att de led utav och hade acidos.. men ketonvärdena antydde inga exeptionella ketonvärden.. möjligen då den sista patienten som uppmättes med 7 i ketonvärden! Dvs postketosis kan lätt gå upp mot 6.. iallafall om man är vältränad.. dvs verkligen orkar köra hög anaerob träning.. dvs förbrukar stora delar av sitt intramuskulära glykogen. Hur som helst så visar blodgaser att de led av acidos.. dvs blodets Ph var surt.. under blodets snäva nivåer för PH! Acidos var det utan tvekan.. mindre troligt att det vara ketoacidos.. iomed att de värdena inte vara exeptionella på något sätt.. nåja om dessa två personer inte var världens mest tränande personer så var det så klart högt.. för dessa! Iallafall.. acidos var det konstaterat och de hade dessutom alla symptom för övrigt på detta.. och som jag brukar säga till alla.. då befinner man sig raskt på närmaste akutmottagning hur som helst! Menna.. de "seriösa läkarna" spekulerar i att det kan bero på läkemedel i kombo med LCHF/bantning.. det är nog inte helt uteslutet.. men då menar jag att läkemedlet isåfall interagerat med blodets PH-buffringsförmåga! "As with any buffer system, the pH is balanced by the presence of both a weak acid (for example, H2CO3) and its conjugate base (for example, HCO− 3) so that any excess acid or base introduced to the system is neutralized. Failure of this system to function properly results in acid-base imbalance, such as acidemia (pH<7.35) and alkalemia (pH>7.45) in the blood." In systemic acid–base balance[edit] In tissue, cellular respiration produces carbon dioxide as a waste product; as one of the primary roles of the cardiovascular system, most of this CO2 is rapidly removed from the tissues by its hydration to bicarbonate ion.[6] The bicarbonate ion present in the blood plasma is transported to the lungs, where it is dehydrated back into CO2 and released during exhalation. These hydration and dehydration conversions of CO2 and H2CO3, which are normally very slow, are facilitated by carbonic anhydrase in both the blood and duodenum.[7] While in the blood, bicarbonate ion serves to neutralize acid introduced to the blood through other metabolic processes (e.g. lactic acid, ketone bodies); likewise, any bases (e.g. urea from the catabolism of proteins) are neutralized by carbonic acid (H2CO3)" https://en.wikipedia.org/wiki/Bicarbonate_buffer_system Iallafall.. finns en massa olika sätt att rubba blodets PH, en är respiratorisk, en annan är medicinsk/toxiologisk, andra handlar om njurens förmåga att utsöndra syror! Hur som helst om man svälter ihjäl.. så lär man till slut dö utav ketoacidos.. iomed att bukspottkörteln inte längre har varken energi eller byggstenar för att bilda insulin. Oså finns det en massa saker till som kan rubba blodets ph.. dvs kräkningar/diaree/lavemang, dvs sådant som tömmer/rubbar magens magsyra/kroppens tillgång till energi, som resullterar i nedreglerad cellular respiration och därmed bicarbonate waste! Dvs om man mäter ketonkroppar i blodet så är det rätt säkert att man inbillar sig att det handlar om ketoacidos.. men om man är lite mer påläst.. så ser man rätt snabbt att det förmodligen inte handlar om ketoacidos.. uttan mer någon rubbning i blodets PH-buffringssystem? Dvs om läkare.. nu säger jag inte att de är dumma eller så men det är trots allt ovanligt att folk frivilligt går på en diet/eventuellt kalorireducerar så att de /(läkarna) kan uppmäta ketonkroppar i blodet.. menna vad är det för fel på kanelbullar med extra pärlsocker.. samt socker i kaffet!
  5. Zepp

    Fasta är inte bra

    Hoppas.. hoppas att det var just detta som gick fram? Oså glömde jag för övrigt att en natts god lång sömn oxå tenderar att leda till ökad Autofagi.. främst när kroppen befinner sig i ett katabolt tillstånd.. dvs lever utav energidepåerna. Finns lixom hur mycket biokemi att läsa om.. förutom homeostas.. iallafall så tenderar GH= tillväxthormon öka under sådana tillstånd, det tenderar att skifta aminosyrorna mot proteinsyntesen.. för att återuppbygga muskelceller/andra viktiga celler! Dvs mycket träning/stress/dålig sömn, triggar litta andra hormoner som då skiftar mer mot energiproduktion= glukoneogenes.. eventuellt oxå ökad ketosis.. dvs främst om man håller ner kalorierna/proteinet.. det blir en balansgång på slak lina.. men främst under omställningen.
  6. Det tycker jag du kan fortsätta med.. iallafall ett tag.. även om E% fett inte ens det är hugget i sten.. om någet är hugget i sten så är det aminosyrebehov i förhålladde till vikt/längd/fysisk aktvitetsnivå! O andra sidan så kan du.. om du vill anama Angelicos livstil.. hård fysisk träning, minimalt med underhudsfett /minimalt med fett på andra ställen oxå/rätt hög kaloriförbrukning! 'Iallaffall så har jag fått för mig att det rätt ofta handlar om kaloribehovet.. aminosyrebehovet är hur som helst konstant.. i förhållande vikt/l'ängd/fysisk aktivitetsnivå!.. varvid E% fett då oxå varierar! Inte nog med det.. kolhydratintaget ligger säkert rätt konstant för dig mig Martina eller Angelico.. dvs det handlar främst om grönsaker/kål/annat, för några vattenlösliga vitaminer/någon folat.. för att fylla ut tallriken/för att få till något som helst aptitliga måltider. Nu så verkar Angelico försvara Martinas råd om minst 200 gram fett.. dvs jag läser rätt sällan Martinas blogg men jag har lixom inte alls svårt att förstå att Angelico drar så mycket fett.. iallafall om jag läst rätt om hur mycket Angelico trånar och på vilken nivå.. vilket jag ioförsig kan rekomendera .. men inget som jag själv pysslar med! Dvs E% är jämförbart.. cirka 80E% är lixom maximum.. främst vid omställningen.. protein/Aminosyror är trots allt konstanten i födan.. dvs det finns orsaker till att 80E% inte bör överskridas i det långa loppet iomed man då blir tvungen att kutta ut även grönsaker/vattenlösliga vitaminer.
  7. Mm.. prexis.. siffror hitan och ditan.. är det inte kalorier så är det gram av olika macronutrienter! Iallafall så tror jag mig kunna översätta 200 gram fett för de som rör på sig.. dvs det blir typ 1800 Kcal bara från fett, resten av macronutrienterna oräknade! Dvs jag skulle storkna/spy/må dåligt sakna resten utav macroniutrieneter förutom alla vitaminer, mineraler, spårämnen om jag åt 200 gram fett! Då är jag mer för E%, dvs så länge man har rätt fungerande aptit och mättnadskänslor.. så är förmodligen E% viktigare.. iallafall om man tenderar att luta mot en LCHF/ketogenare diet? Inte nog med detta.. Gunde sade någon gång att det bästa med att sluta vara en världstjärna i skidåkning var att man inte längre var tvungen att äta långt över sin aptit/mättnadssignaler! Dvs Martina, Gunde, E%, fettma, aptitreglering, macronutrientfördelning.. dvs det finns bara 4 macronutrienter, det betyder att dessa kan bidra med sk kalorier/energi! Iallafall så är alkohol en av dessa.. cirka 7 Kcal gram.. men jag behöver väl knappast behöva förklara varför de inte bör utgöra någon stor del av ens dagliga kaloriintag? Oså till fett och kolhydrater.. de är utbytbara.. iomed att de främst funkar som energi/kalorier.. förutom O3/O6, dvs deras elongerade och desatuerade främst animaliska ! Oså till protein/aminosyror.. de betraktas oxå som macronutrient för att de kan omvandlas till energi om det behövs.. ofta via autofagi, dvs kroppens städprogram, men man bör först o främst tänka att de är byggstenar.. dvs det är som regel bättre att ligga på överskott av protein/aminosyror än att ligga på underskott! Iallafall så kan man köpa kosttillskott med extra mycket essentiella amnosyror, dessa är för typ Gunde och andra som bränner cirka 5000 Kcal och inte orkar/hinner äta allt via normala måltider.. för resten så blir det bara dyrt urin dvs man kissar som regel ut överskottet som ammoniak!
  8. Zepp

    Måste kika in en stund varje dag.

    Vet inte vad Effie menar.. men jag kan avslöja så mycket som så att vi andra dagliga besökare.. uppskattar om man håller sig till en tråd för varje fråga av specefik natur? Dvs, "hej jag har börjat med LCHF och vill ha alla råd och dåd som tänkas kan", för att fortsätta på inslagen LCHF-väg är en tråd.. en sk Newbie tråd, den får lov att spreta.. iomed att man vill veta allt om LCHF/få en massa tips hitan och ditan! Dvs nr 2.. i din "egen tråd" som då i princip bara handlar om dig själv och dina eventuella framgångar/tillkortakommanden så får du då främst kommentarer med olika inrilktning som är specefikt inriktad till dig.. dvs LCHF är trots allt inte så enahhanda som folk först förstår! Men jag tror att jag kan sammanfatta det hela på så sätt att det är lättare att följa dig om du har en egen tråd.. på det så får du självklart kommentera och ställa ytterligare frågor i alla andra trådar.
  9. Zepp

    Stekt fläsk.

    Testa då oxå färskt fläsk stek i Coccosfett.. finns risk för att du äter för många kalorier iförsig men det är svingott!
  10. Mm.. kalorireduktion typ "ät mindre och rör på dig mer" är en Tautologi,, dvs rätt självklar.. men det ger knappast något som helst råd om vad man skall äta, hur ofta eller hur man hanterar social kontext/gamla vanor eller att andra äter på sitt sätt. Här kommer då några brasklappar.. iallafall om man skulle äta lite mindre en dag så sjunker inte ämnesomsättningen.. kroppen tar då från lagrad energi! Är man då inte van vid "fasta" så kan man bli himla sugen.. dvs det tar en tid för kroppen att uppreglera sin förmåga att leva av de hundratusentals kalorier man som regel har lagrat. Jämför gärna det med omställningen till LCHF/ketogen diet.. det tar lite tid att uppreglera olika ensymer och litta olika mekanismer.. som regel tar omställningen cirka tre veckor/tre månader.. för att se ljuset i tunnelen, dvs att kunna leva på en ketogen diet. Och det handlar då om glukosbrist.. dvs när kroppen inte längre får allt glukos den behöver via munnen så får den skifta till att ersätta en hel del med ketonkroppar.. resten gör den i levern via Glukonegenes. Iallafall.. alla måste inte nödvändigtvis befinna sig i "Optimal ketos", som sägs ligga mellan 1-3 mätt som blodketoner utan det alla borde göra är att testa.. att leva ketogent iallafall minst tre månader för att sen efter att ha uppreglerat de biokemiska mekanismerna som vi alla har få ett metabolt tillstånd där vi kan äta lite vad som helst/fasta någon dag/hoppa över enskilda måltider utan att det varken sänker ämnesomsättning eller att får en himla massa cravings.. det är hela grejen.. till stora delar då beroende på hälsa/vikt/mentala hangups/social kontext/osv. Iallafall så kan jag avslöja så mycket som så att kroppen inte är beroende utav om man hoppar över enstaka wienerbröd.
  11. Zepp

    Måste kika in en stund varje dag.

    Sammanfattat.. 3 veckor för ketos, tre månader för fettoxidation och ork, tre år för den mentala omställningen till LCHF-liknande kost. tre skillsmässor och tre nya bostäder för att få reda på hur man vill leva sitt liv och ihop med vem! Vet man då inget om hur man vill ha sitt liv så är det nästan hopplöst?
  12. Gå på mättnadskänsla, kalorikoll och sunda matvanor.. en kombo av minst tre olika synsätt.. det finns garanterat flera som är personliga/genetiska/sociala/sjukdomsorsakade/ eller annat! Iallafall så börjar vi basic.. under en längre period.. säg en vecka så bör man få i sig de kalorier=Atwaterfaktorer som man behöver samt alla vitaminer, mineraler, spårämnen, som man behöver! Det i sig ger vid handen att man kan äta olika mycket olika dagar samt att aptiten varierar. Oså till kalorierna.. de är rätt bra att kika på iomed att de kan indikera hur man ligger till rent energimässigt.. dvs det är skit samma om man struntar i att äta ett helt dygn om man över en längre period, säg en vecka hamnar på ett hyfsat snitt i förhållande till sin längd/vikt och fysiska aktivitetsnivå.. oså bör man därmed räkna in kalorierna man tar från energidepåerna.. dvs räkna cirka 7000 Kcal per kilo som du eventuellt går ner i vikt. Aså om du åt 1000 Kcal per dag över en väldans lång period.. säg månader.. 100% kolisar lär du gå ner i vikt hur som helst.. men det är lixom inte hälsosamt på något sätt! Iallafall till mättnadskontrollen/aptiten.. ju färre måltider ju svårare blir det att äta för många kalorier.. man blir mätt, speciellt om det handlar om högre andel protein och fett. Dvs på någe sätt så får man hitta sin egen matplan.. hur ofta man vill äta.. vilka mål man kan slopa och vilka som är obligatoriska vad gäller social kontext.. typ familj och arbete.. det i sig är oftast det stora mentala problemet!
  13. Zepp

    Älskar Kimchi! Kan jag äta den med ketokost?

    Jag vågar nog gissa att förlusten av kolhydrater är marginell i det hela iomed att grönsakerna man använder redan är låga på kolhydrater. Dvs det ligger inom felmarginalen om kolisar/100 gram minskat med 1 gram.
  14. Zepp

    Fasta är inte bra

    Autofagi lär vara kroppens städprogram, det städar bort felaktiga och förbrukade proteiner och varvid dessa sen går vidare antingen till proteinsyntesen eller används som energi. Det är alltid ett spill mellan Autofagin och proteinsyntesen, så det är detta spill vi behöver äta.. cirka 0,8-2,0 gram per kilo och dag i snitt. Iallafall om man skulle vara rädd för hög Autofagi så bör man undvika träning och motion iomed att det leder till att man skadar en massa celler, mest muskelceller som innehåller en massa protein som då Autofagin måste ta hand om.
  15. Gjorde jag redan för flera år sedan.. dvs gick igenom evidensen för koppling mellan rött kött och cancer.. inte för jag vet så noga men studierna man angav spretade å det vildaste! Så inte nog med att rött kött kan vara en orsak till cancer.. så skall man dessutom välja att leva i rätt land.. för det visar sig nämligen om man tror på studierna att man får olika sorters cancer i olika organ.. beroende på vilket land man lever i! Inte nog med det.. väljer man att leva i Holland så får man bukspottcancer.. i Asien får man även cancer av att äta fisk, är man vegetarian får man cancer i colon.. men om man väljer att leva i Argentina där de äter mest rött kött i hela världen så får de ingen cancer alls.. trots att de är fena på att grilla det.. ihop med grönsaker! Summa summarum.. lagom med rött kött är dödligt, maximalt och helst grillat ihop med grillade tillbehör är främsta skyddet.. minimum med rött kött är oxå dödligt.. iallafall om man skalll tro studierna. Inte nog med det.. är man av Afroafrikanskt ursprung får man mer cancer av korv.. iallafall om man lever i USA.. de av Kaukasisk härkomst kan äta hur mycket korv som helst.. utan att öka risken för cancer.. osv! Dvs det är evidens typ C.. dvs till 99,99% uttalanden från sk experter.. dvs det är samma evidens som "miljarder flugor äter skit.. ät mer skit!