Jump to content

Zepp

Medlem
  • Posts

    9,590
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    370

Zepp last won the day on January 17

Zepp had the most liked content!

1 Follower

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Landvetter

Recent Profile Visitors

4,508 profile views

Zepp's Achievements

Guru

Guru (6/7)

18.7k

Reputation

  1. Iomed att jag numera är allergisk mot Pubmed, så köper jag Fungs förklaring rakt av! Iallafall, det är den där första incretin inducerade följt av den glukosinducerade hyperinsulin situationen man bör undvika! Hur svårt är det att koppla, undvik alla snabba kolhydrater, ät alla essentiella aminosyror din kropp behöver, lite fler om du vill träna och få en fit kropp! Framförallt bör man undvika att bli insulinresistent.. fråga mig om hur GLUT4 och 1 fungerar, det går att läsa om i Pubmed, utifall man orkar.. gör det om du inte har koll på LCHF, dvs om du är en newbie på LCHF! Skit samma.. aminosyror, speciellt vissa essentiella (antar jag?) är fucking mer insulinogena än glukos i blodet (ytterligare ett antagande från mig)! Hallå, är det någon där ute som har lite koll på hur olika macronutrienter tas upp? Snabba kolhydrater tas upp rätt snabbt, bryts ner rätt snabbt i magen, ger en snabb respons av incretinhormoner som ger signal om at spruta ut en massa insulin! Vad jag läser så kan man ta upp i blodet cirka 1 gram glukos per kilo kroppsvikt per timme, mest beroende på kroppsvikt per längd antagligen? Det går rätt snabbt, så förutom magens incretinhormoner så reagerar leverns huvudvens sensorer om det kommer ett skitlass av glukos den vägen, dvs ingen mer glukoneogens/ketosis.. inte ens något försök att omvandla glukoida aminosyror till glukos, man blir fucking tvungen att kissa dessa som kväve på sina rosor! Sååå, Insulinet är jätteviktigt för att putta olika aminosyror till olika ställen och jag har lite indikationer om insulinet utsöndras proportionerligt till mängden aminosyror (sammansättningen av dessa)/ (dvs man kan äta vegetariskt/veganskt) antar jag) Oså om man då kan undvika den där första toppen av snabba kolhydrater.. iallafall reducera den till 20-10 gram per måltid.. dvs det blir mest en massa gröna blad isåfall! Nästa grej är att vi likt förbannat behöver essentiella aminosyor, vissa av dem är hyperinsulinogena för att putta olika aminosyror på de ställen där de behövs mest! Anyone får föreslå vilka essentiella aminosyror de tycker är bäst för deras situation.. oså får de föreslå vilket insulinpåslag de vill ha för att putta olika aminosyror till olika delar av kroppen? Dvs nu blir det komplicerat.. lixom livet i övrigt! Iallafall till MariaF och alla andra LCHFare och andra som läser här, protein är sällan något problem, snarare tvärt om! Sååå max 10E% kolisar, gärna 5E% kolisar den första månaden, gärna 1,5 gram protein per kilo normalvikt per längd, go even 2,0 per kilo normalvikt för din längd! Dvs om din apetit säger att du inte orkar äta mer fett! Dvs det e sådant som kan hända för personer som går ner i vikt! Dvs man skall i förstone inte blanda ihop det med personer som äter low kalories och ändå inte går ner i vikt!
  2. Mm, som sagt det tog mig ett år innan jag hittade något så när till min aptitreglering, innan dess åt jag typ "för säkerhets skull" när andra åt. Dvs egentligen tills jag vågade lita på den! Inte nog med det, i mina yngre år jobbade jag iallafall tillfälligtvis som chaufför (25-30.. arbetslös), men min bror fixade påhäng för mig, på det åkeriet han var anställd på! Yack, i bland fick man gå upp vid 3-4 på natten för att vara hos kunden vid 7-tiden, tvärs över landet! Och på den tiden kunde jag få ett C i mitt körkort, om jag ville.. om min arbetsgivare/dvs min brors arbetsgivare skrivit på! Jag struntade i det! Iallafall, det där med tidiga morgnar och i princip oreglerad arbetstid var inget för mig.. speciellt det med tidiga morgnar! Så jag föll tillbaka på min utbildning som verkstadsmekaniker, när tillfället gav sig! Iallafall, på de företag jag jobbat på så har de antingen haft egen lunch eller kunnat erbjuda lunch via utkörning/dra av på lönen, för löjligt låg kostnad.. cirka 80-90 sek per portion! Iallafall hälften av arbetsstyrkan ville inte köpa mat till lunchen, de hade med sig mackor eller matlådor.. nemas problemas om man har familj. lagar jättegod mat och man får rester över.. jag har fortfarande problem med att förstå de som levde på samma ostmackor varje dag? Vi går vidare.. man måste finna sin egen diet, som funkar i ens egen livstil!
  3. Bra, du har iallafall börjat sniffa på det som är din aptitreglering.. som egentligen är det som borde avgöra hur mycket och hur ofta.. för att inte tala om vad man borde äta! Jag lovar, det tog mig minst ett år att få kontakt med min aptitreglering/hunger! Så jag gjorde som alla dedikerade LCHFare skall göra, dvs ett lass med äggobacon till frukost, problemet uppstod rätt snart, jag var proppmätt när lunchen serverades vid 12-tiden! Såå jag fick bestämma mig för om jag skulle äta frukost eller lunch.. hoppade frukosten, iomed att det var enklast oså åt jag lunch, den var/är tidsbestämd.. oså sen något på kvällen.. litta olika beroende på hur hungrig jag var. Det om mina matval.. dvs jag anpassade dem till min arbetsituation, men gissa att jag längtade till lunchen! Dvs jag får lite indikationer om att du har en del kilon för din längd som framöver skulle kunna vara ett hälsoproblem.. iallafall i det långa loppet? Hur som helst, det finns ingen "one size fix diet", utan man får göra det bästa man kan och likt förbannat måste man äta, ofta när andra gör det. En del äter frukost och sen lunch, andra äter lunch och kvällsmat, andra äter tre gånger per dag, man kan äta när man vill och hur sällan om man är singel och slipper jobba! Alla andra får i princip anpassa mattider och matmängder till andra, dvs vi är sociala djur.
  4. Eller rättare sagt.. man har blandat ihop FH med Metabolt syndrom! Dvs jag är 100% inne på Attias analys, dvs extremt höga LDL-p är en riskfaktor, (läs en (1) risk för ateroskleros! Och hur vet man att man inte lider utav FH.. enligt Eenfeldt och andra, man vet det om ens föräldrar/syskon/släktingar dött i medelåldern av helt igenkloggade kärl, typ! Det finns visst något dyrt test oxå, men så långt kommer man sällan på en vårdcentral. Utan då går vi vidare och kikar på det metabola syndromet.. närmare bestämt en av indikationerna, nämligen förhöjt blodsocker. Då kan det hampa sig som så att olika blodkroppar blir nedsmetade med socker, det innebär att de inte längre kan fästa på leverns receptorer där de skall fästa för att destrueras efter att ha gjort sitt jobb! Så åter till LDL, då kallas de för glyk-LDL, de kan snurra runt i blodet tills macrofagerna tar hand om dessa och binder in dem i kärlens väggar för destruktion där! Det är som regel inget problem.. så länge man inte överskrider kroppens förmåga att bryta ner dessa.
  5. Mm jag åt lunch och kvällsmat förut, typ 16:8.. oså blidde jag pensionär, blev aldrig hungrig! Såå i dag blir det mer 23:1 dvs till slut blev jag tvungen att ta tag i matvanorna!
  6. Själva ekvationen är superenkel, det är verkligen inget problem.. 1:1 är lätt att förstå! Till att börja med kan jag lugna dig angående att excesser av protein höjer blodsockret.. det gör det inte.. det är en hoax, dvs protein är mer insulinogent än glukos/vitt bröd i princip vilken annan kolhydrat som helst, men det höjer inte blodsockret per se/per gram! Enda anledningen till att protein går in i glukoneogenes är när halten glukos från födan är på tok för lite för att upprätthålla ett normalt blodsocker, allt annat överskott av protein går in i Urecykeln och kissas ut. Men då är man redan i det metabola tillstånd som kallas för ketos, dvs ketonkroppar ersätter redan en ansenlig del av behovet av glukos, främst för hjärnan och hjärtat. Och ketonkroppar tillverkas i levern från fett, när glukogenese går på högvarv och förbrukar ensymer för att bilda glukos utav glycerol samt glukoida aminosyror. Kruxet att förstå är nog aminosyror (protein) är mer insulinogena än glukos? Det man skall förstå är att glukos tas upp först cirka 1 gram per kilo och timme, det innebär då att magen signalerar via inkretinhormon att nu kommer ett skitlass med glukos som behöver lagras så öka insulinutsöndringen. Detta sker inte senare när aminosyrorna tas upp, utan det påverkas mest av mängden fria aminosyror i blodet, och olika aminosyror skall till olika ställen, det fixar insulin till stora delar. Efter det tas fett upp, de mesta,. iallafall alla längre fettsyror transporteras av Kylomicroner och går via lymfsystemet tills det puttas ut via Vena Cava där de sen snabbt kan nå muskler eller fettceller, där deras innehåll kan lagras för framtida kaloribehov.
  7. Bra fråga, man bör äta minst en gång om dagen, eller varanan dag åtminstone! Och då skall man hur som helt få i sig allt man behöver av Kalorier, macronutrienter, vitaminer, mineraler, spårämnen och litta annat Allvarligt talat.. äter man LCHF så brukar man landa på två (2) måltider per dag.. finns lixom inte en chans att man ens funderar på mellanmål. Eller ; Bara som exempel på mat man kan äta ! https://www.dietdoctor.com/se/lchf
  8. Jag vill slå ett slag för Skaldeman index, dvs SI! Det är ett sätt att i huvudet beräkna huruvida man äter LCHF eller ej, baserat på gram Macronutrienter! Dvs det skall vara minimum 1:1, dvs fett 1 och kolhydrater+protein är oxå 1! Då går vi till en normalperson, som drar cirka 1500-2500 Kcal per dag, dvs jag utgår från cirka 2000 Kcal per dag, denne kan eventuellt vara en man, men det går att räkna om. Sååå, SI, cirka 2000 Kcal per dag i snitt, vilket enligt SI ger, 150 gram fett + 150 gram protein+kolhydrater! 150*9=1350 Kcal + 150*4 =600 Kcal.. = 1950 Kcal, dvs cirka 2000 Kcal, per dag i snitt! Detta kallas för LCHF, nemas problemas utifall man är av normallängd, normalkön, normalålder, normal aktivitetsnivå! Sen så dyker vi närmare in på LC, dvs låg andel kolhydraterna utav de cirka 2000 Kcal man förbrukar, i snitt per dag! Jag sätter det till 25 gram kolhydrater per dag, vilket ger cirka 100 Kcal i snitt, av rätt goda skäl, för då ryms en hel del gröna blad, kål, grönsaker samt lite rotfrukter, frukt och bär i kosten.. en semla om året samt någon tårtbit/kaka/bulle vid familjesamankomster! Iallafall så skall man helst ta dessa från grönsaker iomed att det finns lite vattenlösliga vitaminer, en och annan mineral, lite fibrer och en massa vatten. Så om alla är med på att 25 gram kolisar är hyfsat strikt, dvs främst grönisar.. så går vi vidare till de där 150 P+K, dvs resten är 150-25= 125 gram protein! Och vi utgår fortfarande från någon som drar cirka 2000 Kcal per dag.. möjligtvis en medelålders man, som har en ideal/optimal vikt på cirka 75-80 kilo! Då hamnar 125 gram/75-80 på 1,66-1,56 gram protein per kilo per dag i snitt, det anses av vissa vara en högproteinkost, dvs HP, jag sätter det till optimalare delen för en person som har en ideal/normal vikt på cirka 75-80 kilo! Nu blir det krongligare, dvs macronutrienter, de kallas så för att de kan bidra med Kcal och de är lätta att mäta upp! I själva verket så har olika macronutrienter olika funktioner i kroppen, dvs det är fett + kolhydrater som utgör energin medans protein är byggstenar i kroppen, för muskler, benstomme, interna organ, hud, hår, hormoner, litta annat smått och gott! 'Inte ens det är 100% korrekt, men det stämmer mellan tummen och pekfingret, speciellt när man skall handla, laga och äta mat! Oså nu kommer vi osökt in på min, "tjata hål i huvudet", dvs proteinet är konstanten i födan! Dvs vi applicerar det på den där personen som drog 1950 Kcal per dag, men "hen" kanske inte väger 75-80 kilo utan mer och flera av de andra kilona kan ligga på hälsovådliga eller estetiskt ofördelaktiga nivåer.. då vore det praktiskt om man kunde gå ner i vikt, till en iallafall hälsosammare nivå? Då vänder vi på ekvationen, dvs vi sätter proteinet som en konstant, dvs 125 P (det är inte hugget i sten), samt vi har lyckats hålla 25 gram kolisar, (det är iallafall LC)! Resten är fett! Och då kikar vi på hur det ser ut om man håller upp proteinet samt lyckas hålla kolisarna till LC! Då kan det se ut som så, 125 gram P + 100 gram fett + 25 gram kolisar.. via munnen, + 25 gram fett från fettdepåerna = 1950 Kcal. Såå, det är inte bara proteinet som är konstant utan även kaloribehovet, dvs vem vill losa muskler, benstomme, hud, hår, interna organ. lite annat bra att ha i kroppen, samt sänka sin ämnesomsättning? Iallafall, 150:150 = 1950 Kcal är bara ett räkneexepel, som ger cirka 69E% från fett och cirka 31E% från protein+kolhydrater, det ger hur som helst ingen brist på protein, utan snarare tvärt om!
  9. Det är hur krongligt som helst att förklara.. likt förbannat.. samma, samma! Dvs protein är fortfarande konstanten i vår kost, den varken minskar eller ökar oavsett man har medecinska eller estetiska skäl för att gå ner i vikt.. förutom mineraler, vitaminer och spårämnen, som oxå bör hållas på optimal nivå! Sååå.. protein bör ligga på optimal nivå.. cirka 1,0-1,5 gram per normalvikt.. i värsta fall på 0,6-0,8 gram per kilo inledningsvis! Dvs proteinerna är essentiella, medans fett och kolhydrater främst kommer in som "Kalorier".. via munnen! Då blir det dags att hålla koll på var alla kalorierna kommer ifrån.. speciellt om man behöver gå ner i vikt av medecinska skäl eller av estetiska! Dvs tanken är då att förbruka en hel del lagrat fett.. så då lägger man in det i sin kalkulation, dvs för varje kilo man går ner i vikt kan man kalkulera cirka 7000 Kcal per kilo kroppsvikt! Så då ser kalkuleringen lite annorlunda ut, dvs P= 0,8-1,5/normal kroppsvikt för sin längd/aktivitetsnivå, kolisar främst från gröna blad, en och annan frukt, en semla om året, lite tårta på familjehögtider! Resten är fett.. för att komma upp till de kalorierna som kroppen behöver, för att nå sitt snitt av Kcal som behövs varje dag.. för att må bra och ha hälsan! Dvs grejen är att ha koll på alla macronutrienter, samt hur mycket av dessa (främst fett) som tas ur lagren.. oså på det var någonstans man ligger 1500-2500 Kcal per dag! Dvs nr 2, tvinga mig inte att Googla PE.. 1:1 är samma, samma, det är minimum.. dvs inget man bör överskrida. oså på det, protein är fortfarande konstanten i födan, resten av Kcal handlar om fett och/eller kolhydrater! Sååå, hur man än ser på det, protein /(aminosyror) är konstanten i födan.. likaså vitaminer, mineraler och spårämnen, fett och kolisar är främst Kcal! För det första får man pröva sig fram, tills man kommer underfund om vilken medecinsk eller estetisk åkomma man lider utav! Proteinet är konstanten i födan, resten varierar!
  10. Um.. prexis.. vid 1:1 var typ minimum, bara för att få koll! Dvs du har rätt, SI skiljer sig inte på något sätt från LCHF, troligen inte heller från PE? Sådåså.. då kollar vi på Naimans ratio.. då närmar vi oss strikt LCHF.. dvs proteinet är essentiellt, det skall man inte minska på, utan det är kolhydraterna först och sen fett, om man har medecinska behov av att gå ner i vikt, främst fettvikt! Sååå, Naimans ratio protein/kolhydrater+ fett.. är lika med Skaldemans Index 1:1! Dvs både Naiman och Skaldeman har koll och försöker förklara hur det går till, dvs om man behöver gå ner i vikt, (främst av medecinska skäl) så får iallafall proteinet hållas konstant, medans kalorierna i övrigt kan komma från fett+kolisar via munnen samt det fett som frigörs via lipolys från lagrade fettdepåer! "Jag är inte så vass på matematik och kanske har missuppfattat det men handlade inte Skaldemans ratio om att fettmängden skulle överstiga/vara lika som protein+kolhydrater tillsammans?Naimans ratio är ju att proteinet ska överstiga/vara lika som fett + kolhydrater tillsammans." Samma samma, olika förklaringar, dvs SI 1:1 är lixom minimum.. för att uppnå någon som helst macronutrientfördelning som påverkar homeostasen/viktnedgång, om den behövs av främst medecinska skäl! Oså vidare till viktnedgång, både av medecinska och av estetiska skäl, har man alla Skaldemans böcker hemma så vet man att det är mer att ta hänsyn till.. typ essentiellt behov av protein, då kan man i så fall köra entrecote dieten, bara äta entrecote, 1-2-3 gånger om dagen.. 7 dar i veckan! I värsta fall får man köra fettfasta, dvs minimum (dvs 0,6-0,8 gram protein/per kilo normalvikt för ens längd), resten fett via munnen/uttag ur fettdepåer.. alla kolisar från gröna blad i princip, dvs det gäller främst lågförbrukare av kalorier! Oså till Naimans Ratio, påminner om Skaldemans Ratio, hur man än vrider och vänder på det!
  11. Han låter således lika som vår gamla Guru Skaldeman? Skaldeman introducerade Skaldeman index, (SI), dvs fett i gram/protein + kolhydrater i gram.. vid lika ger 1/1.. vilket ger 66E% fett+33E% protein+kolhydrater, vilket ger att man kan göra en överslagsberäkning i huvudet baserat på gram macronutrienter! Det var på den gamla goda tiden innan alla kostbevakningsprogram och appar!
  12. Bara så att du vet, jag orkar inte längre kolla alla länkar på Youtube.. iallafall om DD och hans team anser att PE ligger inom LCHF-zonen, så räcker det för mig! Oså till protein/aminosyror.. det är och förblir konstanten i födan, (macronutrienter) dvs behovet minskar inte, de är essentiella, vilket varken kolisar eller fett är.. förutom O3/O6! Oså igen.. LCHF är ingen proteindiet.. det är en fettdiet, dvs då närmar vi oss Kalorier, dvs protein/aminosyroror är byggstenar för muskler, benstomme, vissa andra aminosyror går in i hjärnan och omvandlas där till Serotonin osv! Sååå jag framhärdar.. protein är konstanten i födan, det funkar nästan lika bra med vegetariskt protein, förutom att det rätt sällan innehåller alla essentiella aminosyrorna, så på vegetarisk diet kan man behöva äta mer protein! Oså till behovet av essentiellt protein, finns en hel del god vetenskap/många studier iallafall.. dvs minibehovet för hälsa på lite längre sikt, sätter de till 0,6-0,8 gram högvärdigt protein per dag och kilo, (dvs främst av animalisk källa) för vuxna.. mer för barn, som växer, det e därför vi tvingar barn att äta/dricka mejerier så att de inte skall lida brist på essentiella aminosyror! Oså till vuxna, det sätter jag till minimum 0,8-1,0 gram högvärdigt animaliskt protein per dag och kilo i snitt för att överleva fram till pensionen utan värsta krämpor och muskelförluster! Minimum av något essentiellt är inte det samma som optimalt, dvs mer optimalt proteinintag ligger iallafall över 1,0, mer troligt upp mot 1,5, för fortfarande aktiva jobbande personer, ju mer aktivt liv ju högre protein-intag.. dvs man behöver inte vara rädd för att äta några skivor av Söndagssteken! Summa summarum.. högvärdigt protein är konstanten i födan, (av macronutrienterna), resten av macronutrienterna är sk kalorier, de kan man få från antingen fett eller kolhydrater, sen så behöver man oxå vitaminer,mineraler, spårämnen, de får man som regel av en väl sammansatt och varierad kost.
  13. Prexis, det är budskapet vi främst vill framföra på det här forumet! Dvs ät riktig mat.. gärna med inriktning mot LCHF, så kan det hampa sig att man hamnar i ett tillstånd liknande 16:8, på grund av att man får låta aptitregleringen sköta matintaget/planeringen/inköpen!
  14. Nuuuu, närmar vi oss pudelns kärna, dvs det är jättelätt att ställa om till LCHF, behöver inte ta mer än en månad! Det som tar tid är den mentala omställningen! Aså varför dricker du kaffe om du inte gillar smaken? Sååå, allt måste smaka sött, det är en gammal vana.. eventuellt förknippat med sockerkicken man får på köpet? Iallafall så tar det en tid att få nya vanor och nya kickar.
  15. Det är en rätt vanlig biverkan, iallafall efter några veckor!
×
×
  • Create New...