Zepp

Medlem
  • Innehållsantal

    7 050
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    302

Zepp vann senast 16 Augusti

Zepp hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

12 436 Enastående

Om Zepp

  • Rank
    Guru

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Landvetter

Senaste besökare till profilen

1 169 profilvisningar
  1. Rapsolja och olivolja

    Jag har ingen anung.. men jag misstänker starkt att det är halten Erukasyra och påstötningar från livsmedelsindustrin? Egentligen så inbillar jag att det handlar om som det mesta som får lov att säljas som livsmedel.. dvs inte bevisat giftigt så får det lov att säljas? Därmed inte sagt att det är nyttigt!
  2. Läkare och LCHF

    Mnjae.. då skulle läkarutbildningen bli nästan livslång? Läkarutbildningen är på fem och ett halvt år, då kan de bli anställda som AT-läkare/underläkare. Sen så arbetar/utbildar läkare sig ytterligare i fem år för specialistkompetens. Dvs, det viktiga här att förstå är att läkare främst är experter på medicin. Och det är så vi skall använda dem! Läkarutbildningen bekostas av skattemedel, och de avlönas sen oftast utav skattebetalare, så ett krav vi då har som skattebetalare är att de skall i sin gärning använda "vetenskap och beprövad erfarenhet"! Problemet härvidlag är att både vetenskapen och den beprövade erfarenheten spretar mer än vad vi skulle kunna önska. Om man säger som så.. kost och livsstil är inte deras gebit.. det är till stora delar upp till var och en.. i bästa/värsta fall får man en tid hos en dietist, eller psykolog eller psykiatriker.
  3. Min LCHF-resa

    Mnjaeä.. ändra som sagt vad inte för mycket på ett vinnande koncept.. iallafall inte mer än marginellt! För det första så antyder dina blodketoner att du befinner dig i "keto sweet spot", dvs dietinducerad ketos! För det andra så att bränna socker är lixom inga problem du behöver bekymra dig om.. iallafall inte på din nuvarande kost. Och återupptar du din träning så kommer det i sig leda till ökad hunger/post exercise ketosis/ökat kaloriintag! Och då såg jag gärna att proteinintaget ökade upp till iallafall 100 gram per dag i snitt. Dvs om du äter cirka samma blandning av macronutrienter som nu/samma typ av måltider så ökar de främst i volym, per måltid.
  4. Rapsolja och olivolja

    Mm.. nu blandas det friskt här, allergikvot, omega-3/6, Eikosanoider, andel enkelomättade fettsyror, andel giftiga enkelomättade fettsyror! Och rapsolja innehåller/innehöll förr höga halter av det potentiellt giftiga Omega-9/enkelomättade Erukasyra! "Rapsodlare har förädlat växten så att modern raps har en utmärkt fettsyresammansättning med hög andel enkelomättat fett och saknar den giftiga erukasyra som tidigare gjorde raps olämpligt som livsmedel." https://sv.wikipedia.org/wiki/Rapsolja Hur som helst.. Food grade rapsolja får numera bara innehålla upp till 2 pocent Erukasyra i USA och 5 % i EU.. internationellt går det under benämningen Canola oil. Och så länge man inte dricker rapsolja som huvudsaklig energikälla så lär man sällan komma upp i toxiska nivåer. "Erucic acid is a monounsaturated omega-9 fatty acid, denoted 22:1ω9. It has the formula CH3(CH2)7CH=CH(CH2)11COOH. It is prevalent in wallflower seed with a reported content of 20 to 54% in high erucic acid rapeseed oil" "Publication of animal studies with erucic acid through the 1970s led to governments worldwide moving away from oils with high levels of erucic acid" "Food-grade rapeseed oil (also known as canola oil, rapeseed 00 oil, low erucic acid rapeseed oil, LEAR oil, and rapeseed canola-equivalent oil) is regulated to a maximum of 2% erucic acid by weight in the USA[8] and 5% in the EU" https://en.wikipedia.org/wiki/Erucic_acid
  5. Min LCHF-resa

    Underbart framställd tabell! Iallafall så anser jag att du bör fortsätta på samma bana minst ett halvår till utan större förändringar! Och givetvis har du förlorat lite muskler.. främst de som krävdes för att bära de extra 10 kilona men kanske oxå de som träningen vidmakthöll? Satsa gärna på Maffeträning samt styrketräning.. bägge passar bäst på en LCHF diet! Egentligen förklarar det minskade midjemåttet hela din viktnedgång.. dvs man brukar approximera ett kilo per centimeter! Såå det behöver lixom inte egentligen vara något problem.. utifall viktminskningen främst är kopplad till minskat midjemått! Så någonstans där under det abdominala fettet så kan man överväga att du i själva verket är en sådan där smal person? Och är det så att du främst förlorat bukfett.. så är det oxå en hälsofaktor.. bukfett är tecken på metabolt syndrom, eller andra icke hälsosamma saker.
  6. Motivation

    Mitt bästa tips är att göra aktiva val när man handlar, dvs bunkra upp med sådant du kan äta när motivationen tryter. Dvs det är i affären som det avgörs.. och av någon himla konstig anledning så verkar det som att jag äter upp allt jag handlat.. oavsett om det var LCHF eller ej!
  7. Rapsolja och olivolja

    Mah.. för mig känns det lite krystat iomed att med oljor/iallafall flytande så handlar det främst om enkelomättat fett! Såvida inte ens stora energiintag kommer från oljor på flaska/burk.. vilket det inte skall göra! Utan fettet skall komma främst från feta matvaror.. typ kött/fisk/avocado/lax/skaldjur. Och smör/cocosolja är för stekningen.. oliv-/raps-olja är för att sprinkla på grönisarna! Och nötkött är högt på enkelomättat fett.. och vill man få i sig de elongerade Omega 3 så får man dessa främst från fisk/skaldjur!
  8. D-vitaminbrist, kalcium

    Iallafall.. alla fettlösliga vitaminer kan nå toxiska nivåer vad jag vet.. och det är därför man säger att man inte skall äta lever mer än 1-2 gånger per vecka.. på grund utav främst A-vitaminförgiftning! Och D3 ökar altså kalciumupptag och kalciumomsättningen.. K2 är det vitamin som sen ser till att kalciumet hamnar i skelett och tänder. Och det är så D3 skall fungera, bland annat, samt ingå i immunförsvaret.. det är egentligen ett prohormon, som reglerar en hel del! Hur som helst.. man bör ligga inom normalintervallet på D3.. och ända sättet är att ta prover på 25-OH-D. Och så länge det provet visar för låga värden så bör dosen ökas.. eller så får man sola mer, vid medelhavet! "Ofta bestäms referensvärdet för en substans som populationsmedelvärdet +/-2SD. För D-vitamin skulle ett sådant värde påverkas av bl.a. ålder, kost, klädsel, etnicitet, latitud och årstid. I stället bedöms D-vitaminstatus utifrån patofysiologiska tröskelvärden. Gränsen för D-vitaminbrist har länge dragits vid 25(OH)-vitamin D-koncentrationen 25 nmol/L, eftersom patienter med osteomalaci eller rakit har serumkoncentrationer under detta värde [1, 2]. Nyligen har begreppet D-vitamininsufficiens införts. Det är ett mindre uttalat underskott som kan medföra hälsorisker på längre sikt. Det finns ingen konsensus för gränsvärdet mellan insufficiens (suboptimala nivåer) och optimala nivåer, men 75 nmol/L rekommenderas oftast [1, 3-7]. Risk för toxiska nivåer anses föreligga > 250 nmol/L " http://www.regionhalland.se/vard-halsa/for-vardgivare/laboratorier/klinisk-kemi-och-transfusionsmedicin/klinisk-kemi/mer-om-analysen1/25oh-vitamin-d-mer-om-analysen-/ Och sen så till K2.. dvs tar man tillskott av D3 bör man oxå ta K2! Eller så äter man en massa fermenterad föda, typ surströming, Natto, surkål, eller sådant som fermenteras i stora delar till K-vitamin i tarmen, typ grönkål.
  9. MAF-tråd

    Mm, prexis man varnar just för Five Fingers på grund av skaderisken! Men nu så har du lärt dig en läxa, däremot så tror jag inte att du behöver skänka dina FF till loppis? Inflammation är ofta en irritation.. ofta utav överansträngning, iallafall vad gäller senor och ligament. Och jag tror det är litta samma med Maffe.. man blir lixom inte en fullfjädrad maratonlöpare på några månader.. men det är säkert en bra start mot en bättre uthållighet? Och resultaten lär komma och kännas igen när man väl liknar en maratonlöpare utseendemässigt, viktmässigt, uthållighetsmässigt och i övrigt blir så frisk?
  10. Läkare och LCHF

    Man skall nog inte skälla rent ut på läkare i allmänhet? Framförallt så är de bra att ha när du vet vilka sjukdomar du lider av och kan lägga fram din symptombeskrivning på så sätt att du får rätt behandling/medecin/prover! Och läkare kostbehandlar i princip inte utan det är dietisterna som kostbehandlar. Sen så skall man se vad läkare är/deras utbildning, de startar i princip sina läkardagar som Underläkare för att sen läsa in en specialitet.. och en vanlig sådan är altså Allmänmedicin, dvs den du möter på vårdcentralen! De utbildas således på medicin.. och de är fena på att veta vilken medicin som hjälper mot vilket symptom.. och det skall vi vara glada för! Och sen på det så är läkare som de flesta.. fast med högre utbildning! Således så äter de som gemene man. För det tredje så pysslar de som sagt inte med kost och det är nästan dödfött som du vet att övertyga folk i gemen att de borde äta en hälsosammare kost samt motionera!
  11. Att blanda

    Man bör äta enligt LCHF+GI+GL.. plus allt annat som tillför näring. Det är vad man äter i snitt över längre perioder som spelar mest roll.
  12. D-vitaminbrist, kalcium

    Jag tog oxå 800 IE och hamnade på nästan bristsymptom efter ett test på 25-OH-D.. det räckte uppenbarligen inte! Så nu tar jag cirka 2000 IE och i kombo med K2! http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vitaminer/A-D-E-K/K2-D3-vitamin-i-olivolja.htm
  13. Förvirrad-LCHF eller inte? :/

    Alldeles riktigt.. såå, en av de bättre markörerna för dåliga blodfetter är Tot-C/HDL-C! Och detta finns det studier på! En ännubättre indikation är APO-kvot.. eller kvoten LDL-P/HDL-P, de är i princip samma men med olika mätmetoder. Grejen är, att det är transportpartiklarna i blodet.. främst LDL-P och APO-b som är typ aterosklerosiska.. dvs det handlar mer om homeostas, leverns funktion, genetiska predispositationer! En helt annan grej.. men som kan lägga lök på laxen är Glyc-LDL! Förmodligen oxå Glyc-HDL eller någon annan form utav blodpartiklar som är glykoliserade.. dvs de tas inte längre upp av levern för nedbrytning utan tas om hand utav macrofager som binder dem i kärlväggen.. dvs en arterosklerotisk process! Hur som helst, bästa indikationen på detta är fortfarande HBA1c! Det mäter dina glycoliserade röda blodkroppar.. det är lixom en indikation på hur övriga blodkroppar är nedsmetade utav socker.
  14. Stanna i ketos

    Grattis hur som helst, barnen är jordens salt! I vilket fall som helst,en, den kanske främsta fördelen med LCHF är att man slipper äta stup i kvarten.. det håller jag med om! Och det spelar lixom ingen roll huruvida det blir 1 eller två, eller tre måltider per dag.. åt man mindre ena dagen så äter man som regel mer en annan dag! Grejen är väl i så fall problematisk utifall man gör av med 3-4-5000Kcal per dag? Har du koll på hur många Kcal då gör av med? Eller är det bara en anpassning till Morfar?
  15. High Carb Vs Low Carb (vegan)

    Altså frågan är egentligen för allmänt ställd.. för att svara på en väldigt komplex biologisk/biokemisk/hormoniell/genetisk matris.. och då har jag inte ens nämt psykosociala och socioekonimiska hänsynstaganden! Och en av anledningarna till att du inte hittat de studier du vill komma åt är att det faktiskt är j*vligt ont om studier på kost, över huvudtaget! Vill du däremot ha reda på vilken medicin som hjälper mot vilket symptom/syndrom.. så har du att läsa i veckor! Hur som helst.. lika bra att du bara accepterar rätt av att det är j*vligt ont om långsiktiga/dubbelblinda/väl uppsatta studier på kost.. samt att olika begrepp förvirrar det hela. Såå.. du blir lixom tvungen att använda ditt sunda förnuft.. och på det sen kika på lite kortare studier, samt kika sen oxå på hur du själv reagerar på olika kostupplägg! Sunt förnuft är det ofta ont om.. däremot så förekommer alldeles för mycket utav reklam för olika kosttillskott.. samt sen oxå en jämrans massa bloggar som förespråkar olika dietupplägg! Hur som helst.. jag är den första att erkänna att man kan leva och ha hälsan på en vegansk kost.. bara det finns sunt förnuft och sen på det insikt om human biokemi samt flygfrakter hit med olika livsmedel.. det sista är lixom inget problem.. vi svenskar tillhör lixom en av världens rikaste befolkningar! Osen.. på det, bland oss svenskar så finns det oxå en del personer som lever på junkfood, röker, super och lever ett allmänt sk skörleverne.. och är friska långt upp i åren!