Zepp

Medlem
  • Innehållsantal

    9 299
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    361

Zepp vann senast 24 Oktober 2019

Zepp hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

18 146 Enastående

1 följare

Om Zepp

  • Rank
    Guru

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Landvetter

Senaste besökare till profilen

3 516 profilvisningar
  1. Det finns garanterat undantag.. men de är inte vanliga, det vanliga är snarare att man är kraftig överviktig/diabetiker/metabolt syndrom innan man ens fundilerar på något så extremt som en ketogenare diet. Såå, nu kommer min kontrollfråga.. kan det tänkas att du är i det närmaste iallafall normalviktig/frisk/hyfsat ung.. iallafall inte jättegammal överviktig och sjuk? För det händer att unga friska normalviktiga för sin längd får för sig att äta en mer ketogenare diet, av någon underlig anledning? Iallafall på LCHF så är det dags, om man inte gjorde det förut att äta kopiösa mängder grönisar, dvs lågkolhydrathaltiga sådan.. främst gröna blad till varje måltid! De bygger volymen på tallriken, de är mest vatten, några fibrer samt vattenlösliga vitaminer, nästan inga som helst kalorier, de får du då från olivoljan! Angående olivoljan, välj Fruttato, den är mildast! Dvs gör en vinigrett. Det funkar lika bra med smörslungad blomkål.. kom nu och säg inte att du inte gillar blomkål, kläm i åtminstone en (1) vitlöksklyfta, kom sen inte och säg att du inte gillar vitlök! Då får du köpa/göra surkål, funkar ungefär lika bra! Dvs jag säger lite tvärt om, det blir en massa grönsaker, främst gröna blad på tallriken, dååå, kan man få tillföra en del extra fett i form av vinigretter/smörslungning.. eller bara skirat smör/Ghee!
  2. Tur för hen.. iallafall så är det ofta ett säkert tecken, dvs död råtta i munnen samt riddarustning, men hav hopp, din partner kan upptäcka det senare och lyckligt meddela dig att du är i Ketos? Jag har inga större problem med Lifsume.. om man bara själv har lite koll på sin längd samt inte har oförväntade åsikter om sin vikt till sin ålder! Dvs 75 gram är minimum om man vill snabbbanta. lägg dig hellre då på 100 gram protein! Testa andra såser helt enkelt.. och hur mycket extra prima av dyraste sort jungruelig olivolja strilar du på dina grönsaker? Och hur mycket grönsísar äter du? Aså fettet skall komma från maten, feta matvaror, stek i smör, cocosfett, olivolja! Det är inte såsen man skall bli mätt på!
  3. Jag undrar.. bor du i USA iomed att du anger alla värden i USA-mått? Iallafall så är det inget fel på GI, det är ingen bantningsmetod, det är inte LCHF heller! Hur som helst varesig GI, LCHF, talriksmodellen, annat så kan man gå loss på vad man får lov att äta, vilket inte alltid är vad man borde äta! Oså med ett BMI på 28,6, så har jag väldans svårt att tro att man behöver gå ner 25-30 kilo då blir det ju bara skinn och ben kvar? Jag räknar, 14+30=44 år, Anna S antyder att du är kvinna, du är ingen tonåring, du kan därmed inte väga som en tonåring, eller se ut som en tonåring! Hela iden med LCHF är.. iallafall stora delar utav den är att man skall bli mätt på mer fett i kosten, max 1-2-3 måltider per dag, men då krävs att man äter i huvdsak riktig mat som man lagat till själv från de bästa råvaror man kan köpa! Ågg är typ 90% vatten, men jättenyttiga livsmedel, man får tillsätta fett, gärna bacon och smör! Oså handlar det alltid om kalorier hur som helst, både vad gäller hunger och viktnedgång, det är en balansgång, hitta din balans. I början är det en kamp, suget efter kolisar, äckelmätt av för mycket fett, det går över/det sliter till sig.. det bästa med LCHF är att man bara behöver äta 1-2 gånger per dag, så man får en massa tid till fritt förfogande.
  4. Man känner som regel inte själv att man luktar acceton ur munnen, det gör främst någon väldans nära och kär.. typ någon man delar säng med. Oså det om protein, det är själva basen i födan.. jag brukar sätta 0,8-1,5 gram per kilo normalvikt för din längd! Dvs kolhydrater och fett är främst energi, (kalorier), medan proteinet (aminosyrorna) är byggstenar för din kropp.. kort förklararat, man äter för spillet i proteolysen/proteinsyntesen! Därmed hoppar vi snabbt till mejerier, de är tillbehör, du skall helst äta fullfeta matvaror, typ fläsk, lax, sill, avocado, entrecote, biff med kappa, till det en massa gröna bladiga grönsaker! Mejerier förutom smör är vad många newbies börjar äta i tron att det är LCHF, de är tillbehör/matlagningsingredienser!.. man skall inte äta fett, man skall äta mat och fettet skall komma från maten! Finns smaklöst cocosfett oxå samt olivolja av god kvalitet, strila lite extra prima jungfruelig olivolja på alla dina grönisar. Iallafall så är det kanon att steka fett färskt fläsk i cocosfett, smakerna riktigt gifter sig!
  5. Det är inte helt ovanligt att man börjar med LCHF för bantningssyften, det är varken ovanligt att man i början rasar i vikt och kissar ut överskott av ketoner, eller att man finner ett nytt sätt att tänka på mat och ätande. Iallafall så skall jag förklara "optimal ketos", det är ett begrepp myntat av främst två forskare, som är LCHF-förespråkare.. dvs det finns ingen finess med att ligga varken under eller över 1-3 i blodketoner! För det första.. Newbi på ketogen diet, det tar ett tag att uppreglera ketolysensymer i olika celler för att använda ketoner som energi/ersätta en hel del glukos.. tar bara 1-6 månader, för diabetiker kan det ta ett helt år! Dessa är då främst vissa celler i hjärnan, hjärtat och delar av njuren, alla tre grejorna kan vara bra att ha för framtida behov! Så får jag väl oxå nämna sjukvårdens oro för ketoner i blod, urin och utandningsluft, den stora faran är typ1 diabetiker, de har obetydlig eller obefintlig insulinproduktion, de kan råka ut för något som heter ketoacidos, finns annat som sjukvården kan misstänka, dvs ätstörningar i form av bulimi/anorexi/svält/idiotbantning, oså medecinska problem som maldigestion eller malabsorbation, Celiaki, finns fler! Hur som helst det är blodsockermätarna för typ 1 som är poppis för folk som vill vara i optimal ketos.. ketonstickorna kostar skjortan om du inte är diagnosticerad typ 1! Inte nog med det, det finns Ketonix, det är typ en utandningsmätare, samma som en alkomätare och den är främst för epileptiker.. så om du är frisk och kör ketogen diet för bantning och det optimala då är 1-3, så rekomenderas epileptiker att ligga över 4, för att slippa epileptiska anfall! Så man behandlar epileptiker med ketogen kost, på vissa avdelningar, medans man på andra avdelningar där man behandlar diabetiker typ2 rekomenderar 50-60 E% kolhydrater, Metformin och extra insulin! Iallafall när man väl år inne på att mäta blodketoner, så lär de gå upp och ner.. och då kommer vi osökt in på svältketos och postexercise ketos, det kan hos friska i vissa stunder gå ända upp till 6, men det går som regel om man är ung och frisk fort över! På grund av att ketonhalten i blodet stiger för mycket så utsöndras insulin, som stänger ner lipolysen/uttaget ur fettväven! Blättan blättan en hel del biokemi och ensymologi.. iallafall sattra dig och kissa på ketostixen, det kan alltid var intressant att se hur saker och ting förändras över tid när ketolysensymerna uppreglerats! Hur som helst, dina muskelceller har nästan inga ketolysensymer alls, de går i stället över till att förbränna fett i betaoxidation, för det krävs extra syre/ökad syreupptagningsförmåga, det uppnår man med lågintensiv träning! Och nu återkommer jag till protein (aminosyror), det är basen i din föda iomed att de är essentiella, vill du köra en kraschdiet/keto, så blir det antagligen en hel del kycklingfile.. iomed att fett och kolhydrater är främst energi, medans proteinerna är byggstenar för en massa bra att ha saker som muskler, benstomme, en del andra viktiga saker. Iallafall, jag gissar, du är ung, du är frisk, du är missnöjd med din kroppskomposition.. kom inte och säg att du låter vågen eller BMI styra ditt tänk, vågen är den främsta lögnaren som finns för den mäter varken din hälsa eller ditt välbefinnande! Utan då är det (oftast) som så att träning och en väl sammansatt kost (inte för få kalorier/protein) är en framgångsrik modell. Strunta i proteinpulver, ät ditt protein från bra råvaror.. det är främst folk som bodybuildar på hög nivå som behöver proteinpulver!
  6. Jag får nog reda ut en del missförstånd, jag börjar med 1-3 i ketonvärden, det är blodkteoner, skaffa i så fall en blodsockermätare som även mäter blodketoner, de finns främst för typ 1 diabetiker men är rätt populära bland folk som äter en ketogen diet! Dvs det är komplext.. tex så finns det minst tre ketoner att mäta, blodketoner, urinketoner och utandningsketoner! Om jag säger som så, det är blodketonerna som är viktigast/de som ersätter glukos för din kropps celler, urinketoner är överskott som du kissar ut och utandningsketoner är faktiskt inga riktiga ketoner utan Acceton. Det viktiga är att du mår bra och är frisk i övrigt då får du lov att kissa hur många ketoner som helst, det är dock överskott. eventuellt så bantar du för hårt? Inte nog med det, du har rasat i vikt.. så jag kikade lite på kalorierna, de blir cirka 1311 Kcal, det är verkligen inte mycket om du är vuxen och av normallängd? Sååå jag tjatar, oavsett kalorier så är proteiner (aminosyror) konstanten i din föda och jag sätter den till mellan 0,8 till 1,5 gram per dag i snitt för din längd/normalvikt för din längd! Dvs banta gärna om du har bråttom, men du skall likt förbannat äta alla essentiella aminosyror som din kropp behöver samt en hel del bladiga grönsaker för några vattenlösliga vitaminer! Iallafall på cirka 1300 Kcal och newbie på LCHF, så får du hur stort utslag som helst på Ketostix, det får även de som anammar VV/viktklubb/fastar, det är i princip inga problem så länge man mår bra! Frågan är då om vad man lär sig, huruvida man lagt om till en mer uthållig livstil.. eller om man egentligen behöver gå ner i vikt?
  7. Jag åratals erfarenhet av MCT, endast dock från cocosfett! Oså vadå teskedar, stek din mat i cocosfett snutta inte med teskedar, det är inget hälsotillskott, det är dina kalorier! Nu så har du inte länkat till den videon så den kan jag inte uttala mig om, men jag kan säga så mycket som så att MCT-olja eller rentcocosfett vilket är nästan det samma har en extra ketogen effekt, och det är bra för då ersätter det ansenliga mångder glukos, vilket du då slipper att äta! Iomed att jag har några års erfarenhet så rekommendera jag främst kombon fett fläsk och cocosfett, det blir svingott. Kyckling funkar oxå bra att steka på rätt hög temperatur i cocosfett!
  8. Altså, det är det här med att skilja på livstilsfaktorer och medicinska problem, typ hypothreos, som främst drabbar kvinnor! Dvs läkarna har svårt att skilja på det och de är ändå utbildade på detta! Lite högt tryck är inte ens i 57 års ålder det värsta man kan ha men det kan vara annat som ställer till det.. det är fucking svårt ens för en läkare att få grepp om vad som gör vad. Dels så handlar det om vilken läkare man träffar, dels handlar det om hur man mår själv och vilka slutsattser man då drar! Iallafall gå till 10 olika läkare så får man 10 olika diagnoser!
  9. Vitlök, andra sorters lök, vissa svavalde vinsorter, sattsa helst på vitlök!
  10. Främst du och jag antagligen?
  11. Mm.. man kan äta "veganskt" eller LCHF och se frisk och smal på utsidan! Iallafall iomed att alla Veganer och LCHFare äter olika.. så beror det främst på om de äter en väl sammansatt hälsosam föda. I övrigt ger jag inget för Pernilla Månsson Colt som näringsfysiolog, men hon är bra programledare.. vilket hon borde fokusera på. Iallafall om man är 41 år och smal så finns det inga garantier för att man är frisk.. det visar sig senare!
  12. Mm, eller byta Guru mot Besserwisser.. Messerschmit går lika bra, men det funkar nog bara för folk som växt upp med Galenskaparna och After shave?
  13. Jag tror inte ni behöver någon LCHF-läkare, utan mest nya prov och utsättning av mediciner.. iallafall så skall jag varna för LCHF, en vanlig biverkning är lägre blodtryck! Dvs WTF, jag vet inte om hon drabbats av sagda biverkan, du får i så fall ta på dig det och hitta eventuellt någon ny läkare som ställer ny diagnos på hennes nya värden. Hur som helst iomed att du nämner din vikt för 40 år sedan så utgår jag från att ingen utav er är purunga? Sååå, vet inte hur jag skall linda in det här.. men med stigande ålder/utslitning av kroppen så är det inte helt ovanligt att man får högre blodtryck! Det skall man då helst skilja från olika metabola sjukdomar. Dvs vi talar då om metabolt syndrom/ateroskleros/stelare blodkärl av andra orsaker.. för att inte tala om hela Renin-Angiotensin-sytemet! https://sv.wikipedia.org/wiki/Renin–angiotensinsystemet Dvs kom in till en läkare och ha högre blodtryck.. iallafall om man är lite äldre, så går man därifrån med ett recept.. på gott och ont, dvs varför uppsöker man läkare om man inte får ett recept? Är man ung och smal så får man råd om kost och motion!.. när man helst vi ha ett recept/piller!
  14. Hur vi andas, kissar, svettas ut, på något sätt/vilket sätt som helst! Iallafall så leder vår ämnesomsättning snarare till att vi får ett överskott av "bikarbonat", som kroppen är lämpad för att göra sig av med eller att använda i PH-bufferingsystemet! Använd i stället bikarbonat som rengöringsmedel.. om man promt skall köpa sådant! Blodets PH är så himla noga reglerat, dvs man blir inte sjuk.. man dör rätt snabbt om blodets PH förändras inom snäva gränser! https://sv.wikipedia.org/wiki/Fysiologiskt_pH Man har olika PH i olika organ.. blodet/kroppen fixar det av sig själv utan att äta/dricka onödigt bikarbonat! Inte nog med det så finns det olika toxiska och medecinska tillstånd där man kan råka ut för antingen Alkalos eller Acidos! https://www.merckmanuals.com/home/hormonal-and-metabolic-disorders/acid-base-balance/overview-of-acid-base-balance
  15. Ät du basiskt om du tycker det är gott, det påverkar hur som helst inte din kropps PH! Utan det är snarare som så att kroppen har som en stor uppgift att göra sig av med basiska ämnen.. och dessa är/kommer från din ämnesomsättning, dvs du andas ut kodioxid! "In tissue, cellular respiration produces carbon dioxide as a waste product; as one of the primary roles of the cardiovascular system, most of this CO2 is rapidly removed from the tissues by its hydration to bicarbonate ion.[6] The bicarbonate ion present in the blood plasma is transported to the lungs, where it is dehydrated back into CO2 and released during exhalation. These hydration and dehydration conversions of CO2 and H2CO3, which are normally very slow, are facilitated by carbonic anhydrase in both the blood and duodenum.[7] While in the blood, bicarbonate ion serves to neutralize acid introduced to the blood through other metabolic processes (e.g. lactic acid, ketone bodies); likewise, any bases (e.g. urea from the catabolism of proteins) are neutralized by carbonic acid (H2CO3)." https://en.wikipedia.org/wiki/Bicarbonate_buffer_system