Gå till innehåll

Zepp

Medlem
  • Innehållsantal

    9 590
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    370

Zepp vann senast 17 Januari

Zepp hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

18 738 Enastående

1 följare

Om Zepp

  • Rank
    Guru

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Landvetter

Senaste besökare till profilen

4 367 profilvisningar
  1. Iomed att jag numera är allergisk mot Pubmed, så köper jag Fungs förklaring rakt av! Iallafall, det är den där första incretin inducerade följt av den glukosinducerade hyperinsulin situationen man bör undvika! Hur svårt är det att koppla, undvik alla snabba kolhydrater, ät alla essentiella aminosyror din kropp behöver, lite fler om du vill träna och få en fit kropp! Framförallt bör man undvika att bli insulinresistent.. fråga mig om hur GLUT4 och 1 fungerar, det går att läsa om i Pubmed, utifall man orkar.. gör det om du inte har koll på LCHF, dvs om du är en newbie på LCHF!
  2. Mm, som sagt det tog mig ett år innan jag hittade något så när till min aptitreglering, innan dess åt jag typ "för säkerhets skull" när andra åt. Dvs egentligen tills jag vågade lita på den! Inte nog med det, i mina yngre år jobbade jag iallafall tillfälligtvis som chaufför (25-30.. arbetslös), men min bror fixade påhäng för mig, på det åkeriet han var anställd på! Yack, i bland fick man gå upp vid 3-4 på natten för att vara hos kunden vid 7-tiden, tvärs över landet! Och på den tiden kunde jag få ett C i mitt körkort, om jag ville.. om min arbetsgivare/dvs min brors arbetsg
  3. Bra, du har iallafall börjat sniffa på det som är din aptitreglering.. som egentligen är det som borde avgöra hur mycket och hur ofta.. för att inte tala om vad man borde äta! Jag lovar, det tog mig minst ett år att få kontakt med min aptitreglering/hunger! Så jag gjorde som alla dedikerade LCHFare skall göra, dvs ett lass med äggobacon till frukost, problemet uppstod rätt snart, jag var proppmätt när lunchen serverades vid 12-tiden! Såå jag fick bestämma mig för om jag skulle äta frukost eller lunch.. hoppade frukosten, iomed att det var enklast oså åt jag lunch, den var/är tid
  4. Eller rättare sagt.. man har blandat ihop FH med Metabolt syndrom! Dvs jag är 100% inne på Attias analys, dvs extremt höga LDL-p är en riskfaktor, (läs en (1) risk för ateroskleros! Och hur vet man att man inte lider utav FH.. enligt Eenfeldt och andra, man vet det om ens föräldrar/syskon/släktingar dött i medelåldern av helt igenkloggade kärl, typ! Det finns visst något dyrt test oxå, men så långt kommer man sällan på en vårdcentral. Utan då går vi vidare och kikar på det metabola syndromet.. närmare bestämt en av indikationerna, nämligen förhöjt blodsocker. Då kan de
  5. Mm jag åt lunch och kvällsmat förut, typ 16:8.. oså blidde jag pensionär, blev aldrig hungrig! Såå i dag blir det mer 23:1 dvs till slut blev jag tvungen att ta tag i matvanorna!
  6. Själva ekvationen är superenkel, det är verkligen inget problem.. 1:1 är lätt att förstå! Till att börja med kan jag lugna dig angående att excesser av protein höjer blodsockret.. det gör det inte.. det är en hoax, dvs protein är mer insulinogent än glukos/vitt bröd i princip vilken annan kolhydrat som helst, men det höjer inte blodsockret per se/per gram! Enda anledningen till att protein går in i glukoneogenes är när halten glukos från födan är på tok för lite för att upprätthålla ett normalt blodsocker, allt annat överskott av protein går in i Urecykeln och kissas ut. Men då
  7. Bra fråga, man bör äta minst en gång om dagen, eller varanan dag åtminstone! Och då skall man hur som helt få i sig allt man behöver av Kalorier, macronutrienter, vitaminer, mineraler, spårämnen och litta annat Allvarligt talat.. äter man LCHF så brukar man landa på två (2) måltider per dag.. finns lixom inte en chans att man ens funderar på mellanmål. Eller ; Bara som exempel på mat man kan äta ! https://www.dietdoctor.com/se/lchf
  8. Jag vill slå ett slag för Skaldeman index, dvs SI! Det är ett sätt att i huvudet beräkna huruvida man äter LCHF eller ej, baserat på gram Macronutrienter! Dvs det skall vara minimum 1:1, dvs fett 1 och kolhydrater+protein är oxå 1! Då går vi till en normalperson, som drar cirka 1500-2500 Kcal per dag, dvs jag utgår från cirka 2000 Kcal per dag, denne kan eventuellt vara en man, men det går att räkna om. Sååå, SI, cirka 2000 Kcal per dag i snitt, vilket enligt SI ger, 150 gram fett + 150 gram protein+kolhydrater! 150*9=1350 Kcal + 150*4 =600 Kcal.. = 1950 Kcal, dvs cirk
  9. Det är hur krongligt som helst att förklara.. likt förbannat.. samma, samma! Dvs protein är fortfarande konstanten i vår kost, den varken minskar eller ökar oavsett man har medecinska eller estetiska skäl för att gå ner i vikt.. förutom mineraler, vitaminer och spårämnen, som oxå bör hållas på optimal nivå! Sååå.. protein bör ligga på optimal nivå.. cirka 1,0-1,5 gram per normalvikt.. i värsta fall på 0,6-0,8 gram per kilo inledningsvis! Dvs proteinerna är essentiella, medans fett och kolhydrater främst kommer in som "Kalorier".. via munnen! Då blir det dags att hålla koll
  10. Um.. prexis.. vid 1:1 var typ minimum, bara för att få koll! Dvs du har rätt, SI skiljer sig inte på något sätt från LCHF, troligen inte heller från PE? Sådåså.. då kollar vi på Naimans ratio.. då närmar vi oss strikt LCHF.. dvs proteinet är essentiellt, det skall man inte minska på, utan det är kolhydraterna först och sen fett, om man har medecinska behov av att gå ner i vikt, främst fettvikt! Sååå, Naimans ratio protein/kolhydrater+ fett.. är lika med Skaldemans Index 1:1! Dvs både Naiman och Skaldeman har koll och försöker förklara hur det går till, dvs om man behöver g
  11. Han låter således lika som vår gamla Guru Skaldeman? Skaldeman introducerade Skaldeman index, (SI), dvs fett i gram/protein + kolhydrater i gram.. vid lika ger 1/1.. vilket ger 66E% fett+33E% protein+kolhydrater, vilket ger att man kan göra en överslagsberäkning i huvudet baserat på gram macronutrienter! Det var på den gamla goda tiden innan alla kostbevakningsprogram och appar!
  12. Bara så att du vet, jag orkar inte längre kolla alla länkar på Youtube.. iallafall om DD och hans team anser att PE ligger inom LCHF-zonen, så räcker det för mig! Oså till protein/aminosyror.. det är och förblir konstanten i födan, (macronutrienter) dvs behovet minskar inte, de är essentiella, vilket varken kolisar eller fett är.. förutom O3/O6! Oså igen.. LCHF är ingen proteindiet.. det är en fettdiet, dvs då närmar vi oss Kalorier, dvs protein/aminosyroror är byggstenar för muskler, benstomme, vissa andra aminosyror går in i hjärnan och omvandlas där till Serotonin osv! Sååå j
  13. Prexis, det är budskapet vi främst vill framföra på det här forumet! Dvs ät riktig mat.. gärna med inriktning mot LCHF, så kan det hampa sig att man hamnar i ett tillstånd liknande 16:8, på grund av att man får låta aptitregleringen sköta matintaget/planeringen/inköpen!
  14. Nuuuu, närmar vi oss pudelns kärna, dvs det är jättelätt att ställa om till LCHF, behöver inte ta mer än en månad! Det som tar tid är den mentala omställningen! Aså varför dricker du kaffe om du inte gillar smaken? Sååå, allt måste smaka sött, det är en gammal vana.. eventuellt förknippat med sockerkicken man får på köpet? Iallafall så tar det en tid att få nya vanor och nya kickar.
  15. Det är en rätt vanlig biverkan, iallafall efter några veckor!
×
×
  • Skapa nytt...