Zepp

Medlem
  • Innehållsantal

    8 497
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    345

Zepp vann senast 8 November

Zepp hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

16 221 Enastående

Om Zepp

  • Rank
    Guru

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Landvetter

Senaste besökare till profilen

2 512 profilvisningar
  1. Zepp

    Högt LDL

    Då får jag i så fall be om ursäkt för själva ordet katastrof.. iallafall och hur som helst, det är lixom på inget sätt normalt att ha sådana lipider vid 26 år! Men TS har anget litta andra grejer som eventuellt kan ha med saken att göra typ födoämnesallergier! Och till dig vill jag säga.. lipidprofilen/APO-lipoproteinprofilen är hur som helst ett symptom, dvs den är rätt generell för Homo Sapiens Sapien, den varierar främst med ålder eller om man är yngre med olika sjukliga tillstånd! Dvs det måste inte nödvändigt vara så för tillfället.. men det är hur som helst inget tecken på cardovaskulär hälsa på längre sikt att ha en massa arterosklerotiska lipo/apolipoproteiner i blodet vid olika provtagningstillfällen! Iallafall så tar jag nu till en sk härskarteknik, dvs jag hänvisar till en auktoritet som jag inbillar mig att både du ocj jag ser upp till, dvs Peter Attia! Its a number game! " The only thing that matters is the number of LDL particles – large, small, or mixed." https://peterattiamd.com/the-straight-dope-on-cholesterol-part-i/ Resten får du läsa själv, så se till att du nu har hela helgen för dig själv så du kan dyka rakt ner i hela kittet! Nästa helg kan jag ge dig ytterligare läsning, men då bara om du ber om det för det tar tid!
  2. Zepp

    Högt LDL

    Menar du att Dave Feldman, Uffe Ravnskov och David Diamond, bara för att nämna några, är "olika bloggare" som har "typ lite för mycket fokus på nya trender!"? Vad är det för "en massa olika utläggningar" du menar? Um.. inte alltid så himla lätt att nå fram med vad man menar.. iallafall så är jag glad för att du iallafall fattat.. iallafall antar jag att du fattat vad jag menar/syftar till? Såå om jag iallafall kan få ett gilla så blir jag glad, dvs jag vill lixom inte sprida något som helst antiinformation! Hur som helst man gör en lipidprofill.. är den kass gör man en till, är den oxå kass gör man en APOlipoproteinprofil, då har man iallafall koll på lipider samt apolipoproteiner.. iallafall om dessa pekar i en viss riktning, så kan då lägga in de i scorediagramet för femårig eventuell CVD! En sak som inte brukar ingå är ålder, dvs ålder är outstanding när det gäller femårig CVD, dvs man bör oroa sig först när man uppnått ansenlig ålder! Oså till Feldman, Ravsnskog, Diamond, de tillför lite olika aspekter på det hela, de du nämde främst Feldman och Ravnskog har tillfört en jävla massa aspekter på lipider/apolipoproteiner, Diamond har jag inte stiftat någon större bekantskap med, men jag tar din positiva attityd till "hen" för att det är litta samma agenda/utsaga? Iallafall bortsett från olika auktoriteter som vi litar på... en jävla taskig lipidprofil/APOlipoproteinprofil är lixom inget friskhetstecken. Dvs har man en katastrofal lipidnivå/oftast LDL-C, men lika gärna en låg HDL-C eller en katatstofal APO-lipoproteinkvot, så är den katastrofal, för tillfället, det går som regel att göra något åt eller så är det tillfälligt. Vi är typ rätt lika, dvs vi delar de flesta gener, vi är typ Homo Sapiens Sapiens, med alla våra fördelar men oxå med våra tillkortakommanden! Iallafall för att återkomma till TS, är man 26, så är det i princip katastrof med de provsvaren, dvs det där bör man undersöka närmare.. man bör dyka ner i en massa andra grejer som kan förklara det hela, det kan dels vara tillfälligt, dels genetiskt, dels på grund av alla allergier/andra orsaker, som man typ orsaker sig själv på grund av allt man lider utav.
  3. Zepp

    LCHF ökar ämnesomsättningen

    Vi skall nog inte fråga expertisen alls, för det finns för många experter som vet hur du och jag skall äta och alla har olika koncept! Att lära sig förstå är såklart det första, men det är så himla mycket en vanlig människa skall förstå och klara av för att själv anse att de har fattat något. Oså skall man handla och laga mat på det! Iallafall, jag har sagt till min diabetiska kollega att det är bättre att du följer med mig till den närliggande lunchresuturangen med buffe än att äta dina mackor! Men han vill ha sina mackor, han vill även ha sina wienerbröd med Oboy på kvällen, dvs han vill inte äta riktig mat! Dvs han har sina mediciner samt insulin.. oså får han äta den mat han gillar.. dvs mest junk. Menna, kom med mig och i stället ät riktig mat som man inte får diabetes utav, varvid han menar att man får det oavsett, men de gånger han varit med mig på lunchresturangen så har han typ ätit diabetesmat, dvs sådan mat som höjer blodsockret, medans jag typ äter antidiabetismat. Så han går loss på pissa/potatis/ris/pasta, med sovel.. oså måste han ha smörgåsar till varje måltid, grönsaker är kaninmat så det äter han inte! Aså jag har lixom inga problem med att han inte klarar grönsakerna iomed hans i övrigt väl tilltagna portioner, men så kommer jag då där, som främst äter sovlet, det blir rätt lite på tallriken, det fyller jag ut med en varierad grönskasbuffe, som varierar på ett rätt bra sätt, samt olika dressingar, en del fetare än andra ioförsig.. oliver, syltat vitlök, tomat, paprika, men jag tar som regel alltid strimlad vitkål som en grund för tillbehören! Dvs hur kan vi/man tänka så annorlunda??
  4. Zepp

    Fliken senaste kommentarer

    Alldeles riktigt, "Senaste kommentarer" var en lisa för själen.. för uppkopplade själar iallafall. Hur som helst, man kunde klicka på Senaste kommentarer, för senaste kommentar i något ämne man missat.. om de var ovidkommande eller ointressanta så glömde man dem bara. Iallafall och det tror jag iallafall alla som skriver här lite mer frekvent.. dvs om någon kommenterat något man skrivit själv, även om det kan ha gått en viss tid. Inte nog med det.. hör och häpna.. ibland finner man att diskutionen redan är död, alla har lagt sina argument, då är det lixom ingen ide att fortsätta kommentera. Inte nog med det igen, man vill följa de trådar som fortfarande lever.
  5. Zepp

    I stället för mandelmjöl?

    Okej du är en baking person då borde du i så fall studera Marianns LCHF, dvs hon är vår baking Queen! Dvs hon har lagt all hon gjort på https://receptlchf.se/alla-recept-pa-marianns-lchf-blogg/ Iallafall så är jag definitivt ingen baking prince, så de paket med mandelmjöl, kokosmjöl, stevia, erytrihol som jag innehar lär ärvas av mina släktingar, dvs de kommer garanterat slänga de i soporna.
  6. Zepp

    LCHF ökar ämnesomsättningen

    Bara för att lägga lite sordin på ert LCHF-halleluja! " • Vilka dina föräldrar och förfäder var och hur deras livssituation såg ut • Huruvida övervikt är vanligt i din familj och släkt • Hur din mamma mådde under graviditeten, inklusive rökning, stress och hälsa • Din födelsevikt • Din familjs sociala klasstillhörighet och bostadsområde • Huruvida du blev ammad • Hur din uppväxt var, speciellt de tidiga åren • Huruvida du var överviktig redan som liten • Om du har upplevt trauma eller annan otrygghet • Hur din sociala omgivning var • Vilka mat- och motionsvanor du utvecklade • Vilka smakpreferenser du utvecklade • Huruvida du utvecklade en extra känslighet för stress och sociala störningar • För mycket skräpmat • Höga stressnivåer, till exempel påfrestande livshändelser • Sömnbrist • Beroendeproblematik • Brist på fysisk aktivitet • Annan ohälsa" https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/vikt/overviktsforskaren-sluta-banta-det-fungerar-inte/ Bra artikel så långt jag kunde läsa iallafall, samt en hel del Confunding factors som i övrigt styr både tankar samt betende! Nu så får ju jag oxå stämma in i LCHF-hallelujakören.. hur enkelt det var, hur mycket god mat man blev tvingad (?) att äta, hur lätt det blev att handla och laga god mat. Dvs.. nu kommer den stora frågan.. dvs är det något fel på oss som hade relativt enkelt att gå över på LCHF och hålla oss där, iallafall i närheten?
  7. Zepp

    Mct olja och kaffe på morgon?

    Det mesta verkar vara rätt iallafall, förutom att det verkar vara en sk "influencer" som har fått betalt för att propåa för vissa produkter. Dvs får man tag i en bra kallpressad Cocosolja så sköter som regel magen/tarmen och ämnesomsättningen det vesäntliga själv. Iallafall om man äter en varierad kost samt motionerar! Dvs det skulle lika gärna kunna gälla för ren kallpressad kokosolja!
  8. Zepp

    Högt LDL

    Jaja kontext är allt i princip, oså alla confundinding factors på det! "• Vilka dina föräldrar och förfäder var och hur deraslivssituation såg ut • Huruvida övervikt är vanligt i din familj och släkt • Hur din mamma mådde under graviditeten, inklusive rökning, stress och hälsa • Din födelsevikt • Din familjs sociala klasstillhörighet och bostadsområde • Huruvida du blev ammad • Hur din uppväxt var, speciellt de tidiga åren • Huruvida du var överviktig redan som liten • Om du har upplevt trauma eller annan otrygghet • Hur din sociala omgivning var • Vilka mat- och motionsvanor du utvecklade • Vilka smakpreferenser du utvecklade • Huruvida du utvecklade en extra känslighet för stress och sociala störningar • För mycket skräpmat • Höga stressnivåer, till exempel påfrestande livshändelser • Sömnbrist • Beroendeproblematik • Brist på fysisk aktivitet • Annan ohälsa!" https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/vikt/overviktsforskaren-sluta-banta-det-fungerar-inte/ Men bortsett från detta så är varken kolesterol eller LDL-C/APOa1 några större problem. Men iallafall, om man nu inte har de förut nämnda problemen att brottas med, vilket läkare, laboratorium eller forskare inte har någon som helst anung om. Utan det är snarare tvärt om, det är de nämnda problemen som evenetuellt orsaker typ dåliga LDL-C/APO-b, andra tillkortakomanden som kan leda till en allt för tidig CVD! Dvs vi som anammat LCHF som ett sätt att äta iallafall, kan i bästa fall undvika hyperglykemi/hyperinsulienemi/metabolt syndrom, men vi har hur som helst en upphill battle, mot alla andra tillkortakommanden vi föds med och sådana som är normalt i vår nuvarande kontext!
  9. Zepp

    Högt LDL

    Det var det säkert, fast jag inte vad mer man borde skriva i så fall? För då kommer vi in på andra artiklar som skrivits och ligger långt fram på kostdoktorns sida. Dvs Apolipoproteiner kan indikera framtida CVD, ja även den gamla lipidpanelen. Men man skall alltid.. jag säger alltid sätt in dessa i sitt sammanhang, så då har man skapat ett scorediagram för detta! "Det svenska SCORE-diagrammet för kardiovaskulär risk Öppnar för bättre möjligheter att förebygga hjärt–kärlsjukdom" http://ww2.lakartidningen.se/ltarkiv/2004/temp/pda28608.pdf http://ww2.lakartidningen.se/ltarkiv/2004/temp/pda28608.pdf Dvs varken apolipoproteinerna, lipidpanelen eller det faktum att man blivit medelålders samt lagt på sig lite vikt.. gör att det är en ko på isen. http://ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/7/7479/LKT0737s2612_2613.pdf Iallafall så finns det rätt bra och välundersökta orsaker mellan antalet apolipoproteiner och framtida femårig risk för femårig CVD, men de skall läggas in i scordiagrammet med de andra vanliga orsakerna. "Det finns vissa faktorer som ökar risken för hjärtinfarkt. Ju äldre vi blir desto större är risken. Ärftliga anlag har också betydelse. Andra riskfaktorer för hjärtinfarkt är rökning, stress, högt blodtryck, övervikt och fetma, förhöjda blodfetter och diabetes. Alla dessa faktorer, tillsammans eller var för sig, snabbar på åldrandet av kärlen." https://www.hjart-lungfonden.se/Sjukdomar/Hjartsjukdomar/Hjartinfarkt/Riskfaktorer-hjartinfarkt/#
  10. Zepp

    LCHF ökar ämnesomsättningen

    Detta är väl det jag allt som oftast brukar framhålla.. även om vi som ofta inte räknar kalorier per se, mer än vad de står för och man är olika. Dvs, kruxet kommer hur som helst att handla om huruvida man lider utav Hyperinsulinemi, vilket för övrigt är en farsot som drar över den del av världen där man har lyckats komma upp till en högre levnadsstandard! Dvs det innebär lixom inte att alla Newbies på det här forumet lider utav Hyperinsulinemi, men det är rätt lätt fixat via västerländskt leverne samt junkfood, iallafall när de blir medelålders!
  11. Måste man läsa hela artikeln för att få kommentera? Iallafall så räckte det med några få sekunder för att inse att det var stora fel i artikeln.. och nej, jag tänker inte lusläsa den, såvida inte någon visar att den innehåll något nytt/veteskapligt nytt/eller något så j*vla befängt! Iallafall,, jag öppnar lätt, dvs vi har ett visst behov av kolhydrater/läs glukos, det är lixom därför som vi har processer för detta, dvs Glukoneogenes samt processer för att ersätta glukosbehovet, dvs Ketogenes! Sådåså, levern kan göra cirka 200 gram glukos per dygn om så krävs.. litta skönt att veta att vi har en backupmekanism! Inte nog med det, vi har andra backupmekanismer, som kan ersätta stora delar utav vårt glukosbehov! Dvs ketogenes.. dvs det sker oxå främst levern.. så var rädd om din lever! Inte nog med detta, musklerna kan i värsta fall ställa om till att öka sin fettförbräningsförmåga om det kniper, via Betaoxidation. Nu går jag Hardcore.. någon smart person har räknat ut att vi behöver cirka 50 gram glukos per dag i snitt, (Det köper jag) för en massa olika saker, varav lever kan producera cirka 200 gram per dygn av olika substrat, typ glukoida aminosyror via munnen, av glycerol från fettet antingen via munnen eller från fettdepåerna, samt Laktat från vår ämnesomsättning/träning! Oså får man sen så på var de behövs, (glukoset altså) iallafall så kan hjärnan använda uppemot cirka 70% ketonkroppar, (hjärnan kan inte använda fett för energi), det lär handla om vår Limbiska delar. Hjärtat lär föredra ketonkroppar.. har problem med glukos som orsakar glycoliserade blodkroppar, osv. Iallafall, det är våra röda blodkroppar som endast kan leva på glukos. samt vissa delar av vår hjärna, samt vissa delar av vår njure! Med det sagt så kanske man skulle gå över till att leva utav 120% kolhydrater to be safe???
  12. Zepp

    Mct olja och kaffe på morgon?

    Ingen egen erfarenhet, men jag kan avslöja så mycket som så.. att vi inom LCHFsfären , har minst lika många tips o trix/bantningsmetoder, som normalkostare har! Om jag säger som så, testa någon vecka, det enda jag kan garantera är att det är ofarligt/ogiftigt! Sådå får jag försöka förklara vad MCT är, det står för Midell Chain Triglycerides, dvs medelkorta fettsyror, grejen är att de har en helt annan väg in i vår kropp efter att vi har inmundigat dessa till skillnad mot längre fettsyror, typ smör/palmitinsyra! Det gör att kroppen inte gärna vill lagra dessa på samma sätt som de längre fettsyrorna, de transporteras inte utav Kylomicroner, de påverkar inte ASP, dvs du blir som regel väldans ohungrig för de tenderar att snurra runt i blodet tills deras de är förbrukade som energi. Dvs längre fettsyror transporteras av Kylomicroner i lymfsystemet och töms sen ut i Vena cava, dvs de går rätt snabbt till lagring och det sker genom att de (Kylomicronerna) uppreglerar Lipoproteinlipas i fettväven,, dvs det stimulerar esterifiering av triglycerider i fettväven. Så skall man vara rädd för Kylomicroner.. knappast, för de lever cirka 20-30 minuter, deras närvaro handlar för det mesta om att man ätit en fettig måltid, när måltiden är lagrad så åker de till levern där de bryts ner.. så långt inga problem, såvida man inte lider utav hyperinsulinemi/insulinresitens/socialt ätande! Iallafall köp i första hand Cocosfett av något bra fabrikat, skillnaden mot ren MCT är cirka några procent eller mindre. Dvs Cocosfett består främst utav Laurinsyra samt Kaprylsyra!
  13. Zepp

    Mct olja och kaffe på morgon?

    Ingen egen erfarenhet, men jag kan avslöja så mycket som så.. att vi inom LCHFsfären , har minst lika många tips o trix/bantningsmetoder, som normalkostare har! Om jag säger som så, testa någon vecka, det enda jag kan garantera är att det är ofarligt/ogiftigt! Sådå får jag försöka förklara vad MCT är, det står för Midell Chain Triglycerides, dvs medelkorta fettsyror, grejen är att de har en helt annan väg in i vår kropp efter att vi har inmundigat dessa till skillnad mot längre fettsyror, typ smör/palmitinsyra! Det gör att kroppen inte gärna vill lagra dessa på samma sätt som de längre fettsyrorna, de transporteras inte utav Kylomicroner, de påverkar inte ASP, dvs du blir som regel väldans ohungrig för de tenderar att snurra runt i blodet tills deras de är förbrukade som energi. Dvs längre fettsyror transporteras av Kylomicroner i lymfsystemet och töms sen ut i Vena cava, dvs de går rätt snabbt till lagring och det sker genom att de (Kylomicronerna) uppreglerar Lipoproteinlipas i fettväven,, dvs det stimulerar esterifiering av triglycerider i fettväven. Så skall man vara rädd för Kylomicroner.. knappast, för de lever cirka 20-30 minuter, deras närvaro handlar för det mesta om att man ätit en fettig måltid, när måltiden är lagrad så åker de till levern där de bryts ner.. så långt inga problem, såvida man inte lider utav hyperinsulinemi/insulinresitens/socialt ätande! Iallafall köp i första hand Cocosfett av något bra fabrikat, skillnaden mot ren MCT är cirka några procent eller mindre. Dvs Cocosfett består främst utav Laurinsyra samt Kaprylsyra!
  14. Zepp

    Högt LDL

    Jag vet inte det jag.. så himla mycket mer har faktiskt inte hänt. Förutom att olika bloggare har en massa olika utläggningar som dels kan vara bra andra lite mindre bra, dvs de är typ lite för mycket fokus på nya trender! Iallafall så tar det minst fem år innan nya tankar slår igenom inom vetenskapen, dvs först när några hundra miljoner plöts ner i ny forskning så får det ett genomslag inom vetenskapen, men först måste de gamla vetenskapsmännen gå i pension. Dvs högt LDL-C/APO-b är för närvarande hur som helst en riskfaktor för CVD, skillnaden i dag är mer att man skiftat fokus till orsaken, till högt LDL, samt i viss mån lågt HDL! Och det är där LCHF kommer in, dvs "insulinhypotesen" denna hypotes som har förkastats av så många.. likt förbannat så drar hyperinsulinemi fram som en farsot över de delar av världen där levnadsstandarden ökar!
  15. Zepp

    Högt LDL

    Um.. iallafall det lilla jag lyckades lär mig gjorde hur som helst att jag kunde förklara för en matematiker hur jag tänkt/räknat, med paranteser hit och dit. Freidwalds formel är vad den är.. en formel för att indikera/räkna på olika på olika faktorer. Dvs på något sätt så verkar det som att mina 60 poäng på Chalmers iallafall gjort mig lite mer allmänbildad iomed att jag genom att klämma in några extra paranteser lyckats förklara hur jag tänkt/räknat?