Zepp

Medlem
  • Innehållsantal

    8 894
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    351

Zepp vann senast 16 Maj

Zepp hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

17 254 Enastående

1 följare

Om Zepp

  • Rank
    Guru

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Landvetter

Senaste besökare till profilen

2 844 profilvisningar
  1. Du behöver inte alls hålla med mig, och du har en poäng och förmodligen har du läst det på på normala diabetesidor där man kan tycka att låga 60 HBA1c är bra.. bra mycket bättre än 100 iallafall! Men vi pratar om Peter, med låga 30, finns lixom inte ens en chans att han diabetiker/prediabetiker! Men om vi skall bli petimetriga, så skadar varje höjning av fasteblodsockret via HBA1C, glykoliserade apolipoproteiner.. grejen är fortfarande att vi är vad vi äter i medelsnitt! En av anledningarna till att jag slutade mäta mitt blodsocker var att det gjorde ont, mitt HBA1C hamnade på 32! Dvs jag var varken diabetiker eller insulinresisten! Dvs det är skit samma om under en glukosbelastning blodsockret stiger till 11, jag har fortfarande kvar mina dextrosoltabletter. alldrig användt dessa.. för jag fattade rätt snabbt att blodsockret skulle stiga iallalfall efter en halv timme. Det viktiga är hur som helst vilket blodsocker man mäter efter två timmar.. det indikerar hur ens kropp fungerar effter en hög Glykemisk Load/GI/GL! Dvs nu blir jag litta trött, så jag länkar till Dr Bernstein, som för övrigt själv är typ 1 diabetiker!
  2. Skruva du på men så länge HBA1c ligger på låga nivåer får man lov att uppmäta vilka fastevärden som helst.. även 11 vid en glukosbelastning! Jag såg hellre att du fokuserade på HBA1c, vilket för övrigt tyder på att du inte lider utav hyperglykemi alls! Metformin är för övrigt fusk.. är mest till för folk som lever utav glukos, som är fettskrämda/har diabetes.. eller vill banta utan att ändra sin kost!
  3. Det är nog främst en anpassning till (äta 5-6 måltider per dag), dvs bullshit, du har redan testat att hoppa frukosten antagligen då utan större problem.. så anpassa utmaningen till lunch och kvällsmåltid! Dvs man kan anpassa knytnävs konceptet till olika många måltider man äter, dvs ju färre ju större knytnäve! Eh.. nu kommer jag helt plötsligt in på något så befängt som kalorier.. tada, du vet de där som bor i din garderob och syr in dina kläder under natten. Så här är det.. de där jäkla kalorierna finns där hur som helst, en av finesserna med att äta färre måltider är att man då sällan orkar äta lika mycket mat, per måltid!
  4. Jag ställer dock en annan diagnos, dvs övre medelåldern, och tror mig ha stöd för detta hos din läkare? Det är en jävla åkomma, dock inget sjukligt tillstånd.. oså finns det inga mediciner mot detta heller.. iallafall inga som hjälper. Inte nog med det, du har bidragit med olika symptom; Dvs inte minsta tecken på insulinresistens/diabetes av någon sort! Såå.. trots att du mätt upp 11 mitt i glukosbelastningen (som antagligen handlar om Fat Induced Insulin Resistans/LCHF) så sjunker blodsockret ner till normala.. i ditt fall även ner till ursprungsnivån! Så här är det, kommer man in till läkaren och har 7 eller mer fastande, så tas iallafall ytterligare ett prov några dagar senare för att utesluta att patienten fuskat/tillfälligheter! Då gör man en glukosbelastning och tar helst samtidigt HBA1c, samt en massa andra prover! Så det inte handlar om infektioner, hypothyreos annat!
  5. Hej och välkommen! Vi går direkt på sak; 13,5/2,2=6,1, bör ligga på 6,0 eller under, bättre om det ligger på 5 och om det närmar sig 4 så är det superbra. Oså tar vi de olika värdena för sig, dvs 13,5 är väldans högt hur som helst.. oså hoppar vi till HDL, det är superhögt! Vad är det då som pågår.. mest troligt håller HDL på och räddar dina värden.. högt HDL är en (1) skyddsfaktor! Kan handla om någon form av omställning i kroppen.. en helt ny homeostas.. oså har du gått ner i vikt, mer än ett kilo per månad, dvs allt kan inte vara vatten? Oså till din APOkvot där är det värre; "Män: Under 0,7 = mycket bra 0,7-0,9 = ok Över 0,9 = förhöjd risk" https://www.dietdoctor.com/se/kolesterol#apokvot Nu blev allt så där krongligt som man inte vill att det skall bli, så då blir vi tvungna dyka djupare in i vad de där Aporna är för något. Dvs det är de skepp som transporterar runt kolesterol och triglycerider i ditt blod.. det är bra och de skall göra så. Hur som helst så skall levern bryta ner dessa när de är förbrukade, dvs själva Aporna! Risken med förhöjt totalkolesterol, LDL-C och höga APO-B är att levern inte hinner med och att i stället macrofagerna tar hand om dessa, då binder de in dessa i kärlväggen och det är så ateroskleros uppstår. Iallafall, vid höga värden föreslås i första hand livstilsförändringar/kostomläggning. Och som jag sagt tidigare, inget inlägg utan Ivor Cummins. Han har iallafall en bra förmåga att reda ut en massa saker, sen så är det upp till dig ta till dig och fundera på vad som gäller just dig/om det är övergående eller ej, om det är något tillfälligt eller genetiskt?
  6. 1,52/1,64= 0,9 Kvinnor: Under 0,6 = mycket bra 0,6-0,8 = ok Över 0,8 = förhöjd risk https://www.dietdoctor.com/se/kolesterol#apokvot Fortfarande inga tecken på FH även om kvoten är lite höjd!
  7. Bullshit, dina värden tyder inte alls på FH! Aså vem är det som påstår detta? Dvs du kan säkert ha far eller mor eller någon annan nära släkting som lider utav detta, men dina värden pekar i så fall ännu på att du är undantaget i din familj! 7,87/1,56=5,0.. det är bra.. allt under 6 är bra, ju lägre ju bättre! Iallafall så är LDL-C värdelöst i sig för att diagnosticera något som helst och pratar vi FH så pratar vi om skithöga nivåer.. typ 20 och över.. på LDL-C! Utan det mesta tyder på att du är en medelålders kvinna, som lever ett ganska normalt liv med allt det för med sig och äter en ganska normal kost? Dvs jag säger inte att det som är normalt i vårt samhälle är det mest optimala.. utan det är snarare så som det oftast ser ut. På det så är du kvinna; Högt HDL-kolesterol och kvinnligt kön underskattade skyddsfaktorer http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=2861
  8. Något säger mig att du är en frisk kvinna men som stirrar för mycket på vågen! Gör som Effie säger, ät när du är hungrig och ät tills du är mätt. Dvs om du får för dig att det räcker med två måltider per dag så bör dessa då vara större/mer kalorier/fett/protein/grönsaker än om du äter tre gånger per dag. Det finns både fördelar och nackdelar med att äta flera eller färre måltider per dag! Fördelen är, det är svårt att äta för mycket, man får en massa extra tid över för annat, kroppen får lära sig att leva av det man lagrat efter måltiderna, man får en normal aptit, som gör det lätt att bedöma hur mycket man behöver äta för att stå sig till nästa planerade måltid/man behöver inte handla lika ofta. Nackdelen med att äta oftare är att man får mindre tid för annat, man måste handla oftare, man måste äta mindre varje gång, man måste hålla koll på kalorierna, man riskerar att leva av det man åt senast.. innan kroppen vant sig med att leva utav det man har i lager/dvs skiftet mellan anabolt och katabolt tillstånd/kroppen behöver bägge. Iallafall vad du skriver, du verkar göra av med en massa energi, mer åt hållet 3000 Kcal!
  9. Vattnet kommer och går! Snarare tvärt om, det är svårare att lägga på sig muskelvikt än att förbränna fettvikt! Som regel går jag upp ett kilo vid varje träningspass, det är allt vatten jag dricker! Oså varierar vi något kilo från dag till dag! Iallafall, det är bra att träna.. iallafall bättre än att aldrig träna, men resultatet tar månader innan man märker något, sen är det bara att hålla på. Dvs.. bättre att träna något man gillar än inget alls, får då kan det tänkas att man fortsätter. Hur som helst så förbränner man sällan särkildt mycket kalorier på ett träningspass.. men man får en annan homeostas/bättre kondition/en bättre fysik förmåga.. rent ut sagt, man blir en mer aktiv person i sitt vardagsliv i bästa fall. Utan det är oftast som så, att om man börjar träna, så blir man ofta trött av det, sen så blir man mindre fysiskt aktiv under resten av dygnet, dvs både kaloriförbrukning och fettförbräning blir ett nollsummespel! Såå Maffemaria har ett lite annorlunda koncept, dvs att i första hand öka på sin fettoxidationsförmåga, det gör man främst via långa lågintensiva övningar. Gejen är att vid högintensiva ansträngningar sk Anaeroba så förbrukar man en massa glukos, dvs man blir alldrig omställd till att bli en som bränner fett vid ansträngning! Men hav tröst, för det finns en massa vetenskap som visar att man iallafall behöver träna ett år innan man når stadiet av att i huvudsak förbränna fett vid fysisk ansträngning.. under det året spelar det lixom inte så jättestor roll vilken typ av träning du utför, bara du utför den frekvent och uthålligt.
  10. Först o främst så är jag glad för att du misslyckat med att bli diagnosticerad som diabetiker! För det andra så hänger folk upp allt för mycket på sina glukosvärden och förövrigt vissa på sina ketonvärden. Dvs att dra för långa slutsatser av sitt fastesocker är lika dumt som att dra långtgående slutsatser utav LDL-C! Iallafall när det gäller blodsocker.. HBA1c säger mest och då får man lov att mäta upp höga prostprandiala värden nästan hur högt som helst! Och det är där glukosbelastningen kommer in.. är värdena tebaxs till fastevärdena eller iallafall hamnar inom 4-6.. så är man iallafall inte insulinresitent! Är man inte nöjd med detta, så kan man alltid mäta C-peptid.. det är litta samma som HBa1C, dvs medelinsulinet.. utifall man har hört talas om den hemska åkomman Hyperinsulinemi! Grejen är att det då handlar om metabolt syndrom, dvs då har man både högre HBA1C och högre C-peptid! Iallafall, som Bio pepåkat flera gånger, man behöver gå rätt högt i ketos innan fastesockret påverkas nämvärt, mer troligt ligga på 3 under långa perioder.
  11. Beror förmodligen på att du är av manligt kön! Dvs kvinnors blodsocker kan vid samma tid nå dygnshögsta.. iallafall om de har familj med barn. Såå.. vid cirka 17 sjunker din stressnivå, du är färdig med dagens vedermödor, nu skall det blir skönt att komma hem och slappa samt äta en god måltid framför TVn. För många kvinnor är det nu som stressnivån ökar, dvs de skall hem, hämta barn på dagis, handla, laga till mat, och snart kommer även gubben hem, då skall man ha planerat och genomfört allt, barnen är svinhugriga, gubben är trött, osv! Låter väl kanske lite femtiotal ioförsig.. men det finns fortfarande reminisenser kvar.. en hel del!
  12. Grattis.. först tappade du vatten, sen kom det tillbaka, vattnet altså! Så nu är det bara att köra på för du är antagligen igenom de mesta omställningar i kroppen.. iomed att vattnet kom tillbaka? Vi består till stora delar utav vatten så det är lixom ingen nackdel för de flesta! Dvs det är nu det börjar. Vad är det då som börjar.. ja iallafall efter fyra veckor så har hjärnan iallafall vant sig vid att inte alltid få så mycket glukos utan skiftat till ta en del ketoner i stället! Oså kommer vi till musklerna, de brukar ta ytterligare månader innan de ställt om till att ta mer fett som energi i brist på glukos. Ett bra tecken på detta är riddarustning och död råtta i munnen! Om ett halvår är du ute på andra sidan!
  13. Bra så att börja med.. lesson to take home, fundera på vad som gjort vad! Som jag tidigare pepåkat, det är hur lätt som helst att hamna i ketos.. det är hur lä'tt som helst att följa någon annans råd.. det viktiga är att lära sig vad som gjorde vad! Iallafall.. alla som följer en VLCalorie diet hamnar som regel i ketos.. så länge man står ut, likaså om man följer en VLCarb Diet.. så länge man står ut! Dvs skit samma hur alla andra äter, både kalorierna och carbsen kan spela roll.. men pratar vi diabetes så kan det tänkas att carbsen spelar en avgörande roll? Personligen anser jag att en VLCarb diet är lättare att stå ut med1 Dvs man får lov att äta riktigt god mat från bra matvaror, man får äta sig mätt, man behöver varken handla, laga till och äta lika många måltider.. man får en massa extra tid över! Nackdelen är att man blir ett UFO, dvs man äter inte det som andra äter! På jobbet, när företaget bjuder på Semla, Wienerbröd, Godis då dricker jag en slät kopp kaffe.. en semla var tionde år tycker jag är lämpligt! Bland släkt och vänner.. jag är fucking diabetiker, vill ni att jag skall dö i förtid/har ni inget alternativ så tar jag en slät kopp kaffe. Iallafall så har jag lärt mig genom åren.. värst är barnkalas, tårta, kaffebröd, godis och läsk, jag äter mig mätt innan jag åker, smakar på något och berömmer värdinnan/värden.
  14. Japp.. jag vet.. eller rättare sagt det är den vanligaste biverkan utav att gå från normalkost till LCHF.. tillomed vanligare biverkan än viktnedgång! Pluttarna är det som du inte tar upp, samt döda tarmbakterier, döda tarmepitelceller! Att de blir stenhårda och svåra att klämma ut har med olika mekanismer att göra, dels så leder mindre ickedigesterbara ämnen till att tjocktarmen får en lägre fyllnadsgrad, dvs vilket ger en lägre signal att uppsöka toa.. dvs det uppstår mer sällan någon panik.. risken är att man struntar i den otydligare signalen.. iallafall i början med LCHF! Hur som helst, tjocktarmen släpper en klutt cirka tre gånger per dag till ändtarmen, för att påminna om att tömma tarmen dagligen, när då klutten är mindre så ger det inte lika stark signal. Därmed kommer vi osökt in på fibrer.. lever man på Normalkost så är den som regel berikad med fibrer/tröskavfall, sådant som är värdelöst ur näringssynpunkt, men ger stor volym.. lite extra pengar till företaget. Oså kommer vi in på LCHF och fibrer, grejen är då att när man drar ner på en massa snabba kolhydrater (med extra fibrer/tröskavfall) så kan man/bör man tillföra mer grönsaker, de innehåller som regel helt naturliga fibrer, sådana vi är anpassade för, dvs vårt tarmsystem. De tillför lixom inte särskildt mycket men hur som helst en del vattenlösliga vitaminer som inte förekommer lika frekvent i strikt animalisk föda, samt en del fibrer som vårt tarmsystem är konstruerat för att ta hand om. Inte nog med detta, finns knep inom LCHF för att undvika förstoppning, Psyliumfrön/loppfrön, vissa sötningsmedel som har laxerande verkan, magnesiumoxid, hela linfrön. Oandrasidan, det är sådant som passerar rakt igenom tarmsystemet, binder en hel del vatten.. själv föredrar jag sk naturliga fibrer med lite samma verkan, typ kål eller i värstigaste fallet jordärtskockor/lök/vitlök!
  15. De glömde den främsta nackdelen med LCHF.. dvs den innehåller kopiösa mängder kalorier.. främst i form utav fett! Vilket såklart får biverkningar.. främst att man inte vill handla, laga till och äta så ofta.. då får man problem med vad man skall göra av all sin tid! I värsta fall får man börja motionera, studerar, umgås med andra.