Zepp

Medlem
  • Innehållsantal

    9 130
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    361

Zepp vann senast 24 Oktober

Zepp hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

17 911 Enastående

1 följare

Om Zepp

  • Rank
    Guru

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Landvetter

Senaste besökare till profilen

3 138 profilvisningar
  1. Så är det.. LCHF-pannkakor blir omelett, jag tycker ioförsig att omelett är gott! Pannkakor är och förblir för mig stekt mjöl med socker! Iallafall är man desperat och/eller sockerjunkie så kan man alltid experimentera med lite oilka sötningsmedel. Då får man antingen fortsätta på den desperata vägen.. eller börja äta riktig mat.. dvs det finns inte ens en teoretisk chans att man kan efterlikna stekt mjöl med socker ! Grejen är snarare mental.. slopa pannkakorna och ät riktig mat i stället, typ lika sorters omellet.. eller varför inte biff med lök? Vad jag förstått så finns det ännu ingen lag om vad vi skall äta till frukost, lunch eller middag.. så i princip kan man äta biff med lök varje måltid utan att hamna i fängelse? Men nu så är det här en typ LCHF-site.. nu blir det krongligt, dvs man bör variera sin mat, man bör helst äta sk riktig mat.. iallafall i så stor utsträckning som har tid och råd med,, för näringsintag och hälsa! Såå LCHF-pannkakor smakar omelett, fine for me, jag föredrar hur som helst baconomelett och pannkakor som smakar stekt mjöl med socker är jag lixom inte alls sugen på! Ja kan i nöd äta något sådant när man bor på hotell, men som regel så får man äggröra/andra sorters tillagade ägg, ofta bönor i tomatsås ibland bacon samt massor av ost/smör, samt torkad skinka, grönsaker!
  2. Då begriper jag ditt problem lite bättre! Inte nog med det, jag är diagnosticerad allergiker och astmatiker.. ja jag har haft och har fortfarande luftrörsbesvär! Såå då får jag främst Antihistaminer på recept, (desloratadin), de är oxå receptfria men dyrare iomed att de säljs i mindre förpackningar! Iallafall så har jag märkt minimal skillnad.. dvs jag har funderat på om jag verkligen är en "allergiker"! Dvs jag tar dem främst när det är extra mycket på gång/allt annat är skit/eller lite mer positivt, när jag är utomlands på semester, för att slippa allergier från What ever, det kan räcka med alla virus man får på flygplanet! Sååå, jag dricker en del rött vin.. gärna billigt sådant antingen från "bag in Box" eller lokalt producerat på turistorterna, rött vin är en vanlig källa till histaminer av antagligen rätt naturliga orsaker? Sådåså, det är lixom en annan grej än allergi fasten det tangerar varandra! Dvs naturligt innehåll i matvaror av histamin har en lite annan anames än vanlig allergi, det handlar mer om att det fattas något ensym i magen för att bryta ner vanligt förekommande histamin från i övrigt rätt vanliga livsmedel. Såå jag gör självklart vad varje insatt person gör dvs jag köper Daosin det ensym som eventuellt kan fattas i magen! Det gjorde ingen skillnad!
  3. Prexis.. du tänker förmodligen rätt, men jag har inga bra studier på just Glyfosfat. Såå om några årmiljoner så kommer vi vara anpassade för Glyfosfat oxå.. utifall vi har tid att vänta? Iallafall.. jag är lixom inte helt säker på att just Glyfosfat är det ämne som vi behöver anpassa oss för/mot.. lite funderingar kring om det tas upp.. mer då huruvida det påverkar maten vi äter.. huruvida vi odlar mer näringslös mat, som klarar sig tack vare Glyfosfat.. många frågor blir det hur som helst!
  4. Det är värre än så.. dvs de mesta vegetabilier innehåller egna bekämpningsmedel, främst mot svamp och bakterier men oxå mot att djur skall äta upp deras avkomma! Iallafall, vi har utvecklats som djurart lite bredvid grönsakerna, dvs vi har utvecklat tollerans mot deras försvar från att bli uppätna! Det om detta och kampen mellan olika arter för sin överlevnad! Det som sprutas mest emot är svamp i stora grönsaksodlingar.. IE.. mögelsvampar/litta sådana.. främst bladiga sådana! Dvs man besprutar olika sorters grönsaker med olika medel.. lite beroende på vilken del vi vill äta! Och så pågår det forskning/utveckling av nya sorters grönsaker/rotfrukter.. ofta då går det ut på att slippa bespruta med dyra kemikalier.. dvs att växterna själva skall kunna producera dessa.. win-win, billigt för odlaren/billigt för konsumenten.. lite sämre för lever och njure! Iallafall så efter lyckade försök så fick man fram en sorts potatis som fick namnet Magnum Bonum.. lite nästan ekologiskt/väldigt lite besprutning/god motståndskraft mot bladmögel samt nematoder! Man fick införa saluförbud för den potatisen iomed att den innehöll på tok för höga halter Solanin, vilket skyddar den kemiskt, men gör den otjänlig som människoföda!
  5. Vad är det som gör att du inte mår så bra utav Aubergine och Avokado? Dvs Aubergine har jag testat.. förstår fortfarande inte finessen med dem, de går inte att äta råa, man skall skiva och lägga på salt och vattna ur för annars så smakar de beskt.. beskt smakar de hur som helst.. oså blir de slutligen som något slem i maten hur som helst! Avokado är en helt annan sak.. de är rätt goda om de är perfekt mogna.. och där uppstår problemet, det handlar om enskilda dagar, för varje enskild frukt.. så antingen är de inte mogna.. eller så är de övermogna, prickar man in exakt rätt dag så är de juvliga!
  6. Jag har en påse ICA Steviaströ, den köpte jag för många år sedan.. har väl använt max 1 %.. mest troligt är att den går i arv? Hur som helst ICA fick inte benämna den "Steviaströ" antagligen på grund av att den i huvudsak innehöll främst Erythtritol? Dvs shame on them.. hur svårt kunde det vara att kalla det för Erythtritol-strö, med en gnutta Stevia? Såå.. egentligen tycker jag det är rätt och riktigt.. man skall inte lura lättlurade person som sällan eller aldrig läser innehållsförteckningar! Iallafall, LCHFare.. iallafall lite pålästa köpte Stevia-ströt för främst Erythtritolen.. ofta för bakning/efterätter/för att bjuda någon annan på något sött som inte höjer blodsockret/insulin? Sådå åter till Nicks.. verkar som att de utvecklat det lite till, typ klumpförebyggande.. iallafall så har min påse "ICA Steviaströ" stått i mitt kök i många år nu, utan att klumpa sig ett endaste dugg! Dvs det är Erythtritiol, med en gnutta Stevia och en alldeles onödig andel "klumpförebyggande medel"! Men hur krongligt allt skall bli.. så jag dra lite skillnaden mellan Erythtritol och Stevia, dvs det finns en god anledning till att de blandar dessa! Vi börjar med den huvudsakliga beståndsdelen, dvs Erythtritol, den smakar sött, den tas upp i kroppen men används inte som energi, den kissas ut i princip.. nackdelen är dock att den i för stora mängder kan ge en bismak samt verka avkylande.. men då får man nog vara sockerjunkie! Oså till Steviaglycosiderna.. man kan köpa dessa oxå på nätet.. grejen är att de är så söta att de blir svåra att dosera.. man får dosera med pipett! Iallafall.. inte ens jäst använder någon utav dem.. de ger bara söt smak!
  7. Välkommen först o främst.. men det där du skriver vill jag ha svar på.. dvs "min kropp tar inte upp alla vitaminer genom föda".. gäller det mineraler och spårämnen oxå?????? Dvs då har du någon form av sjukdom/malabsorbation.. är det verkligen så.. har du någon diagnos på detta! Hur som helst, jag är laktosintollerant, så jag äter inte så mycket mejerier.. mest smör och ost! Och jag får allt kalcium jag behöver från grönsaker.. dvs jag får tugga själv.. inte få det via korna! Nu så råkar det vara så himla bra att jag gillar grönsaker.. det är ännu bättre att det upplägget funkar perfekt med LCHF! Såå, du får en frisedel utav mig att skippa mejerier förutom smör och ost, samt äta hur mycket grönsaker som helst.. speciellt gröna bladiga sådana, samt även någon frukt samt rotfrukt på helgen! Oså får du en frisedel till, dvs de där f*king 20 gram kolisarna.. du får en frisedel att äta upp till 10-20E% kolisar.. dvs då kan du i princip inte få plats med någon högprosesad junkfood! Oså till dina problem.. förutom allergi.. låter lite som omställningsproblem iallafall, dödstrött i hjärnan är iallafall ett av de vanligaste, förutom riddarustning och död råtta i munnen! Såå.. hur kan det här hampa sig, jo hjärnan kan ta uppemot 70% ketoner, men det tar några veckor att uppeglera ketolysensymerna, det är det vanligaste omställningssymptomet. Hjärtat däremot, en rätt viktig muskel i det stora hela, kan föredra ketoner framför glukos.. troligtvis kan det hur som helst krävas en adaptering och uppreglering av ketolysensymer. So what.. det är antagligen ett arv från våra förfäder.. hjärtat drar cirka 99,99E% ketonkroppar om så krävs.. för att spara på glukos.. främst för dina röda blodkroppar, vissa delar utav hjärna/njuren som explicit bara kan använda glukos.. ofta då i ett anaerobt tillstånd. Då blir restprodukten laktat, som går till levern och genomgår glukoneogenes, dvs den bildar mer glukos.. om så skulle behövas! Iallafall om man äter tillräckligt med fett (triglycerider)(triacylglycerol).. dvs f*cking fett, i tillräcklig mängd (kalorier) så är cirka 10% av fettet glycerol, det går då till att antingen binda mer fett i fettväven eller till glukoneogenesen för att upprätthålla den blodsockerhalt som kroppen vill ha! Lika gäller fett (triglycerider)(triacylglycerol) som tas ut ur fettväven, det ger ett kaloritillskott, det ger även ett glukostillskott! Kruxet är.. insulin måste vara lågt.. iallafall normalt.. iomed att det främst är det hormon som styr huruvida fett (triglycerider)(triacylglycerol) skall lagras eller förbrännas! Och det hela går till så här i stora drag.. det mesta du äter lagras, vi har bara några få gram av macronutrienter i blodet momentant, en stund efteråt.. typ 2-4 timmar efter måltiden så tas kalorierna ut ur lagren, dvs det är då man skall förbruka merparten av det man ätit. Kruxet härvidlag, behöver inte stämma på dig men generellt iallafall, insulinet måste sjunka, iallafall om det tidigare var högre, det är som regel högre efter en måltid! Iallafall med diverse frisedlar från mig och hela forumet.. kör på.. ge det några veckor/månader till.. utnyttja frisedlarna när du så behöver! Iallafall det tråkiga.. skit i de där 20 grammen, det viktigaste är nog att du lagar all din mat själv.. från de bästa råvaror du kan lägga händerna på, så gör inte alltid jag, men det ligger i bakhuvudet hur som helst! Och LCHF innebär fortfarande hög andel fett av ens kaloribehov (E%), gärna gräsbetat/ekologiskt/närodlat/vitamin och mineralrikt/dvs näringsrik mat.. dvs stort fokus på näringsrik mat.. skippa resten.. eller njut det på speciella dagar, typ födelsedagar/bröllop/dop/begravningar!
  8. Zepp

    Vacciner

    Vaccin gör inte att man inte blir sjuk, det gör bara att man blir mindre sjuk, i bästa fall.. iomed att man redan förvarnat immunförsvaret, att det adaptiva immunförsvaret fått smaka på avdödade bakterier/virus! Man blir alltid smittad oavsett man är vaccinerad eller ej.. grejen med vacciner är att man uppreglerat det adaptiva immunförsvaret! Oså till årets förväntade influensa.. enligt prognoserna så är den av en sort som främst drabbar äldre, det f*king viruset grasserar redan i Asien, det kommer hit via flygplan och fåglar som emigrerar. Sen så till vaccination som metod, där finns en massa kunskap och det viktigaste är då.. att alla andra är vaccinerade, till minstingen 75-80% av befolkningen, då är sannolikheten att man skall smittas själv minimal. Såå.. den främsta orsaken att vaccinera sig själv är man skall undvika att föra smittan vidare till folk med sämre immunförsvar/äldre/barn, förutom den egna fördelen att det går över på en vecka, för en själv. Oså till nackdelen med vaccinationer, den gör att fler svaga individer överlever/att folk som är gamla och skröpliga överlever iallafall ett år till/att nyfödda barn överlever.. dvs det sker ingen utsortering av vem som skall föra sina gener vidare! En annan nackdel är att vacciner är som vilken annan handelsvara som helst, man köper från något företag, som är fena på att producera billigt! Ibland så händer det.. lite beroende olika upphandlingsregler och tillverkningsmetoder att man tillför olika komponenter till vaccinet.. typ adjuvanter.. som triggar immunförsvaret lite extra! Det har då fördelen att man blir extra uppreglerad i det adaptiva immunförsvaret.. nackdelen är dock det kan gå lite för långt och slå ut lite olika delar.. senast det hände här i landet ledde det till att främst unga människor drabbades utav narkolepsi! För att dra en parallell, den sk Spanska sjukan, drabbade främst unga friska individer, dvs deras immunförsvar överreagerade och slog ut livsviktiga funktioner! Dvs Spanska sjukan var en i princip vanlig influensa.. man misstänker att den hade evolverat ytterligare, men det fanns oxå försvårande faktorer, typ första världskriget/skyttegravar/j*vligt dåliga sanitära förhållanden/fattigdom/bara tanken på att dra ihop en massa unga män från olika länder att vistas i samma skyttegravar var en befängd ide, de smittade varandra när väl flunsan fick fäste!
  9. Jag tror att du skjuter över målet? För det bästa animaliska fettet får du genom att köpa bra köttråvaror/gräsbetat kött/ekologiskt smör. Dvs en kombo av gräsbetat kött/vildfångad fet fisk/frigående grisar/höns, ägg från dessa/lite vilt/ekologiskt smör.. glöm inte det vegetabiliska, kallpressad olivolja/cocosfett som oxå är bra fetter. Och så skall du ha bil.. för man blir värsta miljöbusen när man skall åka runt och köpa tjänlig mat.. det blir lixom lite av ett antiklimax.. iomed att de vanliga affärerna inte alltid för de varor man vill köpa. Ankfett tror jag mest säljs till exklusiva resturanger i Sthlm/Gbg/Malmö? Iallafall det är förmodligen inget speciellt med ankfett.. förutom eventuellt smaken.. dvs i princip allt fågelfett är relativt högt på Omega-6, av Zoologiska orsaker och på grund av att de oftast föds upp på spannmål! Och då hamnar vi egentligen på samma dilemma.. har du någon granne som föder upp ankor/gäss/höns/kalkoner.. köp direkt från dem.
  10. Mnjaeä och ö.. rinnigt är olagat.. en riktigt tillagad fransk omelett för övrigt alla andra omeletter är "krämiga"! Franska omelett är genomstekt på bägge sidor utifall man lärt sig konsttycket, dvs man viker ihop den, det går lättare med mjöl i omeletten.. men jag kör utan mjöl. Nackdelen med att göra den i ugnen eller micron är att det blir ett himla passande för när man skall vika ihop den! Fransk omelett.. de flesta andra omeletter oxå för övrigt viks ihop.. så att de blir "krämiga" i mitten!
  11. Om man säger som så.. så tror jag att själva epitetet Fransk omelett är själva grunden.. basen i omelett? Behärskar man då denna matlagning så kan man sen.. utifall man vill utöka det till lite mer avancerade omeletter. Hur som helst, den skall vara krämig inuti, det är ett tillbehör till den övriga frukosten! Såå då kommer vi lite till olika kostmodeller.. typ vitlöksbaguett, ost, färska grönsaker, vin, stekt bacon/stekt njure/rester från föregående dags middag! På LCHF.. så hoppar många frukost, så då faller även omeletten bort, men det finns de som går upp i svinottan och då brukar det även bacon ingå.. iomed att det är rätt långt till lunch. Oså för LCHF och många andra som inte behöver förlänga sin nattfasta av hälso eller viktorsak utan trivs med att äta lagom med mat tre gånger per dag.. iallafall vill äta frukost, så funkar en Fransk omelett som handen i handsken?
  12. Zepp

    Rootpasta

    Såå.. många svar! Iallafall det funkar på LCHF iomed att det är lite kalorier och kolhydrater, nackdelen är då att det inte tillför några näringsämnen förutom eventuellt resistent stärkelse? Funkar oxå för bantning samt veganskt.. men fortfarande utan nämvärd näring! Bäst funkar det att lura äldre släktingar att de får pasta.. yngre personer kan man alltid lura genom att säga att det är det senaste inom Asiatisk mat.. eller rättare sagt de har ätit detta i århundraden. Själv lurar man sig främst iomed att man mest köper vatten och lite fibrer för ett väldans högt kilopris! Iallafall.. jag har nog alltid en påse hemma eller fler, möjligtvis använder jag en sådan några få gånger om året, mest för min mors skull, själv kunde det kvitta eller ersättas av strimlad vitkål, ibland får hon bägge! Vitkål är dels nyttigare samt billigare, samt godare!
  13. Mm, inne på lite samma sak.. dvs i dag så mår allt fler sämre och det sjunker i åldrarna.. och de som verkar må allra sämst är främst unga flickor/unga kvinnor vad jag läser? Jag är lixom inte så säker på att det är en helt adekvat slutsats.. troligen mådde unga människor oavsett kön dåligt även förut, det är en besvärlig tid i livet från barn till vuxen, grejen var nog snarare att ingen brydde sig förr.. dvs förr eller senare får de göra lumpen, (unga män) då får de lära sig att samarbeta i grupp, lyda order, anpassa sig och unga flickor fick gå hushållsskola/gifta sig, lära sig att sköta barn/man och ett hem! Dvs det var troligtvis inte bättre förr? Så ett hopp till äldre, som får psykiatriska diagnoser.. främst depression, det är lite samma grej egentligen för normalbefolkningen.. dvs det handlar mest troligt om socialt samband.. om att när ens cirklar rubbas och man inte ser några möjliga vägar ut så tenderar rätt många att anlägga en depressiv agenda, dvs det handlar rätt mycket om social tillhörighet/om erkännande/om att finna en roll i sitt sociala samband! Såå.. då hoppar jag till ett lite/rätt mycket kontroversiellt ämne.. dvs personer som inte får bekräftelse i ett rätt normalt sammanhang.. men får det i en kriminell miljö.. där får de bekräftelse/där är de någon/de får status/pengar/knark/en samhörighet med personer med liknande förutsättningar! Dvs då har de fallit utanför den där äldrepersonens inflytande.. dvs denne har i dag ersatt av myndigheter, statliga men främst kommunala! Oså snabbt tillbaka de få som verkligen är psykiskt sjuka.. troligen via arv/gener.. typ min mor som är bipolär! Man vet fortfarande inte orsaken till varför man blir bipolär.. iallafall så kan en del kraftiga psykiatriska medikamenter hjälpa.. iallafall tillfälligt, vissa andra även på lite längre sikt.. dämpar skoven! Dvs både antipsykotiska och de antidepressiva, samt de sedativa och antiepileptiska.. beror till stora delar av vilken form av bipolär sjukdom man lider utav och vilken social kontext man lever i! Det handlar ofta om att träffa rätt psykiatriker.. få rätt diagnos, få tid att ställa in rätt dos av de olika psykiatriska medikamenterna.. dvs psykiatrikerna har i dag ersatt de där äldre.. har man tur så får man även träffa ett vårdteam, bestående utav socialsekreterare/psykiatriker/psykologer/vanliga läkare och andra kommunal- landstings-anställd personal! Åter till rätt friska personer som mitt i livet får psykiska problem.. det är som sagt rätt normalt.. framförallt i en västerländsk kontext.. där kan vissa psykiatriska medikamenter tillfälligt använda vara tillämpliga.. innan det leder till värsta tänkbara scenario, typ antidepressiva/sedativa eller ångestdämpande! Det är främst lång tids användning av dessa mediciner som kan leda till att biverkningarna kan bli större än nyttan! De är kraftigt verksamma mediciner som går in och påverkar en massa saker.. och det är samma som alla andra mediciner som har kraftig verkan, de har då oxå kraftiga biverkningar! Man får väga nyttan mot nackdelarna! Oså en braskplapp angående psykiatriska mediciner.. finns knappast några som inte fasats ut efter 10-20 år, på grund av alla biverkningar! Dvs det går f*king inte att rättta till allt som är fel i hjärnan eller den sociala kontexten.. med mediciner.. men för vissa skulle en bra psykiatriker/senaste psykofarmaka/senaste psykiatriska teorier iallafall kunna hjälpa till att få ett fungerande liv.. för en själv, men oxå för sina barn/sina andra nära och kära! Ibland får jag funderingar om jag har ett arv från min mor.. utifall jag ärvt någon släng av bipoläritet.. utifall om jag skulle kunna må lite bättre med någon psykofarmaka.. något arv har jag troligen.. men jag lutar än så länge mot att det mest handlar om det sociala arvet, med en bipolär moder och allt det för med sig av påfrestningar?
  14. Zepp

    Rootpasta

    Det är nog detsamma som Shiratakinudlar? Jag har alltid sådana hemma.. utfall mor vill ha spagetti! Iallafall, de smakar inget och innehåller nästan inga kalorier eller digesterbara kolhydrater. "Shiratakinudlar (japanska: 白滝) är en typ av japanska nudlar som framställs av mjöl från växten Amorphophallus konjac. Ordet "shirataki" är japanska för "vitt vattenfall", vilket beskriver nudlarnas utseende. Shiratakinudlar består till största del av vatten och glukomannan (en vattenlöslig kostfiber), vilket ger nudlarna ett mycket lågt kolhydrats- och kaloriinnehåll (cirka 8 kcal per 100 g). Shiratakinudlar används därför som ingrediens i olika lågkolhydratdieter." https://sv.wikipedia.org/wiki/Shiratakinudlar Såå, ja de funkar på LCHF, bantning, och är veganska.. tre flugor i en smäll.. fast de är hemskt dyra i förhållande till kaloriinnehåll!
  15. Bra video om psykiatriska mediciner.. det gäller för övrigt andra mediciner oxå som oftast då botar/angriper något symptom!