Zepp

Medlem
  • Innehållsantal

    8 987
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    357

Allt postat av Zepp

  1. "Cholesterol synthesis is a complex and energy-expensive process, and it is clearly advantageous to an organism to be able to regulate the synthesis of cholesterol so as to complement the intake of cholesterol in the diet. In mammals, cholesterol production is regulated by intracellular cholesterol concentration and by the hormones glucagon and insulin." "Glucagon stimulates phosphorylation (inactivation), and insulin promotes dephosphorylation, activating the enzyme and favoring cholesterol synthesis." http://www.bioinfo.org.cn/book/biochemistry/chapt20/bio8.htm Såå, vi kanske skulle tänka mer på förhållandet mellan Glukagon och Insulin?
  2. Vet inte om du behöver tänka om i nutid? Iallafall som Peter pepåkar, kalorierna totalt är väldans låga.. påminner mer om bantning? Oså skall jag slå ett slag för att protein (aminosyror) är din konstant i födan, dvs minimum 0,8-1,0 per din normalvikt för din längd/ditt kön och din aktivitetsnivå/din stressfaktor för din yrkesutövning! Dvs jag läser nästan dagligdags om hur barnmorskor är ett av våra mest underbemannade och stressade delar av vårt samhälle! Hur som helst. till de där 1249 Kcal skall du oxå räkna de kilon du förlorar i form av eget kroppsfett, (cirka 7000 Kcal per kilo) då kan det tänkas att din kropp förbrukar cirka 1800-2000 Kcal per dag.? Dvs kör på iallafall i tre månader, håll upp ditt proteinintag för din längd och kön.. iallafall på minimum! Alla andra macronutrienter får lov att variera under denna period,, dvs Kcalorierna intagna via munnen. Oså skall du även tänka på micronutrieneter samt spårämnen/mineraler/vitaminer. Dvs enklast är att basera sin kost på animaliska livsmedel och bladiga grönsaker!
  3. Grattis då har du inga tecken på Hypothyreos iallafall! Aså välkommen i gänget, mitt stora sömnproblem är att jag är skitvarm. det får max vara 15-16 grader i sovrummet om jag överhuvdtaget skall kunna sova! Och jag måste frysa innan jag går och lägger mig.. annars är det ingen ide! Bäst sover jag på vintern med vidöppet fönster och temperaturen sjunker ner mot nollgrader i sovrummet, med extra filt! Kruxet är att man inte vill gå upp när väl klockan ringer.. för det är svinkallt! Iallafall törsten antyder omsttällningsproblem, ta några saltsupar och känn om det blir bättre?
  4. Jaa.. oså skall du fundera på lite om du är "lite äldre", jag får lixom för mig det? Om jag gissat rätt så skall du även fundera på om du skall köra strikt, jag rekommenderar detta, för de som inser att de är lite äldre och kanske borde ätit lite annorlunda tidigare, när de knappast hade möjlighet eller ens tanke på något så befängt! Befängd blir man som regel först när man passerat medelåldern.. eller förälder!
  5. Grattis du har nu snubblat över en av våra moderna tiders hemligheter! Dvs det varierar beroende på källa.. iallafall om bägge källorna antyder att samma livsmedel är lite låga på kolhydrater samt sen kan man kolla detta på SLV/Finneli eller andra ställen , då är de förmodligen rätt så låga på digesterbara kolhydrater! Dvs Lifesum duger så gott som någon annan! Aså på något sätt får jag för mig att du är van att leva utav bröd/kolisar, men jag säger som Jesus, man kan inte leva enbart av bröd, (Slut på citat) iallafall så kan man oxå leva på en LCHF-diet.. iallafall på riktig mat. " " Yada yada bägge bilderna från kostdoktorn.. kombinera dessa till vilka måltider du vill!
  6. Välkömmen, till det här forumet som förhopningsvis kommer att ställa dina tankar på ända1 Dvs vad är det för fel på äggobacon? WTF ett halv paket ekologiskt bacon samt två ägg per portion är ju lixom bara hotellvistelse! Oså några skivor ost, proscuto , salami, ruccolablad, litta andra färska grönsaker! Dvs fortsätt för det du nämnt är lixom inget större fel på per se, dvs det är riktig mat/frukost! Oandrasidan så kunde du shifta din frukost till hotell/strikt lchf dvs äggobacon! Osen när du njutit av din hiotellfrukost ett tag så kan du skippa frukost över huvud taget.. såvida du inte är en sådan som går upp 5 på morgonen, därvidlag kan frukost vara rätt bra! Men då behöver man sällan äta lunch.
  7. Bra att du drar upp det där igen, dvs skillnaden mellan kolhydrat-gram/pocent och E%! Såå vi är liksom inne på samma, dvs de är en himmelsvid skillnad mellan E% och gram%! Iallafall så anser jag som så.. att kalorier spelar roll samt att en mer ketogenare diet ! Oså har jag fucking en massa problem med mina kommentarer på min nya W10 dator, den ändrar mina ordval Såå bortsett från det faktum att ens laptop som varit ens följeslagare nästan lika länge som ens katt.. jag lägger härmed ner alla kommentarer om eventuella partners! E% är en sak Macrofördelning något annat och kaloribehov en helt annan grej! Såå under 100gram kolisar per dag så anser våra väl utbildade (iallafalla de flesta fall) att man tangerar ett ketabolt tilltånd! Oså får resten spekulera om huruvida Mandelkubb eller kanelbullar är det godaste/bästa till kaffet!
  8. Får se om det är någon hjälp men 5%K är i själva verket 5 E%, dvs i pocent av ditt kaloribehov och någon har räknat ut att 20 gram per dag stämmer för någon som drar cirka 2000 Kcal! Och läkarna som oxå utgår från att alla behöver 2000 Kcal per dag sätter ketogen diet till 100 gram kolisar eller under! Det är hur som helst rätt svårt att landa på 5E% kolisar, då får man nästan utesluta alla grönsaker! Inte nog med olika E%, så är protein/aminosyror essentiellt, så det följer lixom inte alltid macronutrient fördelningen.. iomed att de är konstanter i födan, då de behövs för att bibehålla muskler, benstomme, ensymer och en del hormoner/signalsubstanser, så de sätter man minimum till 1-0,8 gram per kilo normalvikt för ens längd, tränar man det minsta så kan man i stället lägga sig på 1,5 gram protein per kilo och dag. Såå då kan man få rätt höga E% protein iallafall om ens kaloribehov via måltider sjunker, dvs man skall oxå räka in det kroppsegna fett man förbrukar, detta sätter man till cirka 7000 Kcal per kilo. Iallafall, först tappar man som regel några kilon vatten, effter minst fyra veckor så kan man sen räkna resterande viktnedgång till kroppsfett och kroppen verkar max vara villig att släppa cirka ett halvt kilo per vecka.. max och det ger vid handen cirka 500 Kcal per dag.
  9. Det enda ketonmätaren säger är att du har brist på glukos, det i sig är positivt om man lagt om till en ketogenare diet! Samma utslag inträffar även för bantare! Dvs det tar iallafall 3-4 veckor att ställa om till en ketogen diet. Dvs bantarna minskar kalorierna för att förbränna kroppsfett.. det kan strikta LCHFare oxå göra, men framförallt så minskar de på kolhydraterna. Hur som helst så lite oberoende på orsak och inriktning, om kroppen är van vid hög andel kolhydrater så hamnar man rätt ofta i ett metabolt tillstånd som kallas för ketos!
  10. Välkommen! Svårt att säga, men det du upplever är lixom inte helt ovanligt! Oså mäter du ketoner, det verkar lite seriöst? Joo, jag vågar påstå att torr mun/törstig är helt normalt när man får den befängda iden att man skall gå över till strikt LCHF/ketogen diet! Iallafall så är jag lika befängd.. men jag var lite korkad så det tog cirka 3 månader innan jag landade på strikt! Såå, jag är mest inne på omställningsbesvär, du kan luta dig emot att det värsta är över inom tre veckor! Och under tiden skall du dricka och ta saltsupar så länge du behöver det. Omställning är omställning, det kan kännas skit, oså om man är normalt funtad så kan man fundilera på varför man får sådana omställningsproblem? Yada, yada..är man ung och frisk så skall man ju kunna skifta diet lite hur som helst? Sååå omställningsymptomen kanske tyder på att du inte är tonåring längre?
  11. Jo jag somnade nästan! Men du verkar ha driven och viljan, det höll mig vaken! Oså skall vi reda ut det här med LCHF, det är ingen one size fix anything diet! Utan som bäst så löser det vissa saker som tex hyperinsulinemi.. vilket fortgår vanligtvis i 10-30 år innan man får diagnosen metabolt syndrom/diabetes! Oså till LCHF och träning.. är man frisk funkar LCHF skitbra, framförallt om man är frisk, främst vad gäller uthållighet! Är man sjuk så fungerar ingeting.. inte ens kolhydratladdning! Först så vill jag att du läser Cleppatråden.. från början till slut. Tror vi har gått igenom det mesta man kan säga där om LCHF och träning? Oså på det, ponera att du inte har gener för en triathlet, utan för något annat? Själv så var min dröm att bli författare, men det sket sig, så jag skriver här i stället!
  12. Du får ursäkta mig Börje, jag ögnade bara igenom studien som du gjorde.. eller snabbare! Iallafall.. LCHF borde egentligen heta LCHFNP, för de som behöver gå ner i vikt eller är diabetiker så heter det då LCHFHP, iomed att proteinet är konstanten i födan! Det är essentiellt förutom att det är aptitdämpande/ger omedelbar mättnad! Iallafall.. protein är en av konstanterna i födan och vill man gå ner i vikt eller reducera metabolt syndrom/diabetes typ 2 så är det av väldans självklara skål som så att protein lär öka iallafall initialt som E%. Oså kommer vi lite osökt in på kontroverserna, dvs vi skall ju rädda jorden genom att äta mindre kött, oandrasidan så får vi i oss färre kalorier om vi får merparten av vårt protein från animaliska källor? Såå kontroversen är således om vi skall offra vår hälsa eller om vi skall rädda jorden?
  13. Iomed att det bara gått tre veckor så är det förmodligen omställningsproblemen? Fortsätt med magnesiumet, det värsta som kan hända utifall det är fel sort är att du slipper ett annat omställningsproblem nämligen förstoppning. Oså testa saltrådet, dvs vanligt bordsalt, för på strikt LCHF i början så kissar man ut en massa salt, när insulinet droppar rätt mycket. Mineralsalt använder man främst för annat, dvs lite mer balans mellan magnesium och kalium! Medans vanligt bordssalt (natriumklorid) använder man för att reglera blodvolym/blodtryck.. dvs kroppen använder detta för att hålla ett normalt blodtryck! Oså lite djupdykning i hur muskler fungerar, de drar ihop sig av kalciumjoner och slappnar av magnesiumjoner!
  14. Triglyceriderna minst 12 timmar fastande och så även HDL/APOa1 För om jag fattat något så när så mäter man triglycerider i alla lipoproteiner.. dvs även i HDL? Grejen är nog att om man lyckas mäta höga triglycerider i HDL eller Kylomicroner.. då får man en helt annan anames/slutsats, än om man i själva verket mäter trigycerider från VLDL/IDL/LDL/LDL-remnants/OX-LDL! Såå.. jag säger som jag brukar göra.. det duger inte att mäta en enda sak.. helst bör man alltid mäta minst 5-10 andra och då har jag inte ens nämnt FS/C-peptid/HBA1c/lite olika inflamatoriska markörer samt en del vitaminer/salter och mineraler!
  15. Du får en frisedel utav mig att äta allt du odlar i din egen trädgård, samt svamp och bär som du plockar i skogen!
  16. Zepp

    P-glukos.

    Nej det tror inte jag, utan du är hur som helst tillräcklig kunnig för att skilja på Hypoglykemi och ett rätt lågt blodsocker som man inte ser så ofta hos normalkostare som regel lever i snitt på 50E% carbs! När man väl börjat mäta sitt blodsocker så opptäcker man att det varierar o det värsta.. iallafall på LCHF, utan att man mår dåligt! Dels så är det postprandiala värden, dels är det fastevärden, dels är det gryningsvärden (styrda av dygnsrytmen) sen så finns det postexercise värden, stressvärden, en massa olika andra situationer som påverkar blodsockervärdet. Oså kommer vi osökt in på olika värden man mätt själv, iallafall så kan man räkna med att värdena varierar från verkligheten med cirka 10-20%. Och den variationen beror sen på andra saker kalibrering av mätare varje dag, nya stickor som skall förvaras i kylskåp, man bör sticka sig 2-3 gånger vid varje tillfälle, det är petnoga med rengöringen av fingrarna! Dvs blodsocker under 3 är iallafall teoretiskt något man bör känna av, mer än att man är lite trött, man blir typ svettig, får dimsyn, högre hjärtfrekvens, dvs vanliga obehagskänslor, dvs kroppen talar om att här är något på tok och du bör nog lägga dig ner en stund.. kanske äta något? Oså på det, det är skillnad på lågt blodsocker och hastigt fallande blodsocker! Såå då får man sen jämföra de som lever på normalkost (50E% Kolisar) och de som lever på typ LCHF, dvs normalkostarna känner det ofta som världens blodsockerfall om de inte får kanelbullar stup i kvarten, medans LCHFare oftast blir förvånade att de har ett lågt blodsocker och ändå mår bra! Summa summarum, du är iallafall bevandrad/utbildad i sjukvårdskunskap.. du har kollegor att fråga om råd, kanske även någon läkare.. och du hade inte börjat äta LCHF om du trott att det vore livsfarligt.. eller? Då är det rätt sällan någon ko på isen!
  17. Zepp

    P-glukos.

    Du har kunskapen, utbildningen och tillgång till blodsockermätare och får löjligt låga värden på blodsocker! Oså på det så mår du iallafall hyfsat bra? Oså käkar du LCHF! Vi får ta och reda ut det där du och jag! Iallafall så varierar fastesockret rätt mycket, på LCHF efter lite längre tid så tenderar det ofta att stiga lite, ofta 5-6.. iomed att det inte längre går åt så mycket glukos. Oså finns det de som kör jävligt strikt LCHF, dvs nästan zero carbs, då brukar fastesockret hur som helst hamna inom 4-6 hur som helst! Oså finns det diabetiker som mäter fastesocker ner mot 3,5 utan att må dåligt, men de är då oftast LCHare eller vältränade/fysiskt aktiva! Aså.. normalt så mäter man inte ett glukosvärde på ner till 3 utan att må rätt så dåligt.. oavsett man käkar LCHF eller ej! Dvs jag drar slutsatsen att dina uppmätta värden är fel, iomed att du fortfarande mår bra! Oså får jag fråga huruvida du är diabetesköterska, diabetescentralen brukar kalibrera sina mätapparater rätt ofta!
  18. Typ 1 karaktäriseras av högt blodsocker, höga ketonhalter och att man rasar i vikt! Newbies på LCHF karaktäriseras av normalt blodsocker, höga halter urinketoner (man kissar ut överskottet), samt smak av död råtta i munnen och riddarrustning! Iallafall, typ 1 har förlorat förmågan att producera insulin, newbies på LCHF har inte hunnit uppreglera sina ketolysensymer.. så det är typ ett limpotillstånd. Träning är bra.. för nästan allt som har med hälsa att göra i princip och på rimliga nivåer. Hur som helst, det är främst stora delar utav hjärnan och hjärtat som accepterar ketoner i stället för glukos. Hjärnan kan ta upp mot 70% ketoner och hjärtat cirka 99%, men det tar vanligtvis 3 veckor för att uppreglera ketolysensymerna som krävs för de cellerna skall skall bli omställda. Oså till musklerna, de är inte lika bra på att bilda ketolysensymer, (riddarustningen), utan de är bättre på gå över till betaoxidation, dvs fettförbräning. Muskler är iallafall en ansenlig del av din kropp, så även om de inte använder särskildt hög procent ketoner så iomed deras volym så blir det en del iallafall. En grej man bör ta hänsyn till är att all betoxidation/fettförbräning i muskler tarvar syre, dvs vi pratar om aerob förbräning.. så man startar lugnt/värmer upp, innan man tar till storsläggan. Det är hur lätt som helst att gå in på gymmet.. lägga på de värsta vikterna eller köra värsta tempot direkt, men då blir det anaerob träning med laktatöverskott. Börja med att värma upp i minst 15-20 minuter det är vad det tar för att dra igång fettförbränningen. Oså när vi ändå är inne på träning o sådant, olika fördelar, dvs att använda sina muskler skickar signaler om att jag vill behålla mina muskler/ökad proteinsyntes, muskler som inte används försvinner. Bättre syreupptag/fler mitocondrier i främst musklerna.. sammanfattat .. bättre kondition och styrka. En ökad betaoxidation/fettförbräning ger ökad uthållighet! Man får fler GLUT4 och GLUT1.. dvs man får en ökad insulinkänslighet.
  19. Välkommen först o främst.. och du verkar ha koll hur som helst! Dvs du drar rätt slutsatser, det är omställningsbesvär som du beskriver! Iallafall nu när det gått en vecka, vänta iallafall 3 till innan du är ute ur den första fasen! Oså kommer jag osökt in på ett av det vanligaste råden för Newbies på LCHF, drick två koppar hemmakokad benbuljong per dag iallafall första månaden! Allvarligt talat, gott råd för de som har all tid i världen, utan det handlar till stora delar om blodtryck/puls, dvs vanligt bordsalt, så de flesta tar saltshotts, saltar extra på maten. Dvs kroppen använder salt för att reglera blodvolymen, vatten följer med via Osmos.. dvs vanligt bordsalt! Mineralsalter samt magnesiumsalt använder man för andra saker, typ mer kalium/magnesium! Förutom Epsomsalt (en variant av magnesium) som säljs som laxermedel/vätskedrivande/pulshöjande! Dvs blodtryck/blodvolym är komunicerande kärl med puls! I början så kissar man ut ett överskott av ketoner, ett gott tecken på en ny start i livet, men så småningom så använder kroppen dessa ketoner och då kissar du inte ut lika mycket längre. Dvs det tar iallafall tre veckor för hjärnan och hjärtat att acceptera ketoner i stället för glukos.. när den tiden är förbi så får du garanterat mindre utslag på ketostixen, fasten att du är mer stadigt i ketos.
  20. Tycker ju oxå att det borde synts mer/mindre på vågen.. såvida du inte är jättelång och musklig. Framförallt för att de flesta överviktiga brukar tappa några kilo vatten den första månaden! Så låt oss utgå från att det mesta är vatten? Iallafall låt oss säga att du inte lider utav den ovanliga åkomman "metabolt frisk" utan har lite uppförsbacke därvidlag, då kan det tänkas att du har "metabolt syndrom" då är det en upphill battle, först att bli av med insulinresistensen, sen att landa på 1-2 måltider per dag, mindre portioner/kalorier medans vikten reduceras? Ibland är det inte ens säkert att det bara är kroppen som spökar utan även knoppen.. dvs det är lite som att treva sig fram, ny kostmodell, ny homeostas, nya måltidsrutiner, nya signaler om aptit och hunger/mättnad! Hur som helst om nu inte allt är vatten så har du förbrukat cirka 200 Kcal kroppseget fett per dag! Och hur ser det ut förutom vattnet när folk går ner väldans fort, jo kroppen verkar gilla cirka 500 Kcal per dag.. initialt, för de som är extra överviktiga/insulinresistenta! Dvs översatt till kilon, cirka ett halvt kilo per vecka, som kroppen max verkar vilja släppa frivilligt, innan den anser att det är världens svält på gång och slår om homeostasen för att bevara vikten. Så mitt råd är att fortsätta, twerka lite på mängden fett (kalorierna) samt antalet måltider per dygn, testa någon dag även en (1) måltid, utifall du har en kontext där sådant accepteras?
  21. Min amatörmässiga diagnos är att du lider utav det ovanliga syndromet som går under benämningen "Metabolt frisk"? Det har sina biverkningar, när man fastar och går direkt på strikt LCHF! Dvs det finns risk för att man går ner i vikt, man orkar inte äta lika ofta/lika mycket. Så då skall jag sia lite om framtiden men först spekulera i om vd det handlar om. Fasta och sen strikt LCHF ger en helt ny homeostas som kroppen inte är van vid.. som du inte är van vid, det blir nya signaler att tyda. Såå.. om man inte fastar längre så har du rätt, man borde iallafall peta i sig lite protein och andra näringsämnen, typ bladiga grönsaker. Oså hoppar jag till framtidsiandet, det kommer att slita till sig rätt snart, när väl kroppen och knoppen vant sig vid den nya homeostasen/de nya signalerna om hunger och aptitreglering. Iallafall så blir du förr eller senare tvungen att leva ett socialt liv.. dvs äta lite samma som omgivningen!
  22. Zepp

    Blodsocker

    Vi har haft, vi har och kommer framledes även att ha en massa trådar där det frågas om friska värden på en massa olika saker.. och det vanligaste svaret är att det beror på. Och vad beror det då på.. jo det är som så att man måste sätta enskilda värden mot alla andra värden som oxå är sk hälsoparametrar. Det finns garanterat tusentals att ta hänsyn till varav kanske 100 är väl kända och går att mäta. Iallafall så håller jag mig till Metabolt syndrom, vilket egentligen är det du undrar om.. och det är oftast detta som vi diskuterar här på forumet. Då finns det 5 tecken; "Det finns flera definitioner av det metabola syndromet. International Diabetes Federation väljer följande definition: Bukfetma, plus minst två av följande: Förhöjd mängd triglycerider (fett) i blodet Låg andel HDL-kolesterol i blodet Högt blodtryck Nedsatt glukostolerans eller diabetes typ 2 På det så har kvinnor ibland två extra; Ett flertal kvinnor som lider av PCOS, en hormonell obalans, lider också av ett metabolt syndrom. Metabolt syndrom kan måhända också ses vid så kallad hypoprolaktinemi. En teori är att den centrala störningen i metabolt syndrom är höga insulinvärden, eventuellt sekundärt till insulinresistens. Ett flertal studier visar effekt på de ingående komponenterna i metabolt syndrom av kolhydratfattig kost.[2] Detta sänker normalt insulinnivåer i blodet." https://sv.wikipedia.org/wiki/Metabolt_syndrom Så det man bör undvika är i själva verket metabolt syndrom.. det föregås oftast utav hyperinsulinemi, vilket kan fortgå i 10-30 år innan insulinresistensen blir så allvarlig att man inte längre kan mäta ett normalt blodsocker och då har man som regel oftast minst tre av de fem kriterierna, fyra för kvinnor med PCOS!
  23. Zepp

    Blodsocker

    Nej det hjälper dig inte ett dugg! För din kropp strävar efter att hålla cirka 5-6 oavsett vad du äter. Dvs det är snarare som så att alla avvikelser för utom postprandiala värden direkt efter måltid skulle kunna vara ett hot? Dvs vi pratar då om hyperinsulinemi,, dvs man kan ha normalt blodsocker i 20-30 år medans den kroniska hyperinsulinemin blir allt mer kronisk! Iallafall.. när de 20-30 åren är förbi så får man diagnosen Diabetes typ 2! Oså till viktminskning o sådant vilket är populärt tema, om man verkligen behöver detta så krävs en extremt radikal diet/regim; 1, man får bara äta riktig mat från färska råvaror som man lagat till själv. 2, man bör max äta två gånger per dag. 3, man bör inte äta fler kalorier än vad man behöver och stora delar utav dessa bör bestå utav fett.
  24. Du dricker väl inte sörjan? Ser man bara till kolhydraterna så är den iallafall inte värre än grädde, vilket inte skall drickas den heller, i stället för att äta riktig mat. Så då kommer frågan varför du inte använder grädde eller mjölk i kaffet? Rent LCHF-mässigt för de som behöver något i kaffet, så rekommenderas 40% grädde, smör eller cocosfett, (sk MBC).. en variant är äggmjölk! https://www.alltomlchf.se/maten/recept/aggmjolk/