Gå till innehåll

Zepp

Medlem
  • Innehållsantal

    9 590
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    370

Allt postat av Zepp

  1. Iomed att jag numera är allergisk mot Pubmed, så köper jag Fungs förklaring rakt av! Iallafall, det är den där första incretin inducerade följt av den glukosinducerade hyperinsulin situationen man bör undvika! Hur svårt är det att koppla, undvik alla snabba kolhydrater, ät alla essentiella aminosyror din kropp behöver, lite fler om du vill träna och få en fit kropp! Framförallt bör man undvika att bli insulinresistent.. fråga mig om hur GLUT4 och 1 fungerar, det går att läsa om i Pubmed, utifall man orkar.. gör det om du inte har koll på LCHF, dvs om du är en newbie på LCHF!
  2. Mm, som sagt det tog mig ett år innan jag hittade något så när till min aptitreglering, innan dess åt jag typ "för säkerhets skull" när andra åt. Dvs egentligen tills jag vågade lita på den! Inte nog med det, i mina yngre år jobbade jag iallafall tillfälligtvis som chaufför (25-30.. arbetslös), men min bror fixade påhäng för mig, på det åkeriet han var anställd på! Yack, i bland fick man gå upp vid 3-4 på natten för att vara hos kunden vid 7-tiden, tvärs över landet! Och på den tiden kunde jag få ett C i mitt körkort, om jag ville.. om min arbetsgivare/dvs min brors arbetsg
  3. Bra, du har iallafall börjat sniffa på det som är din aptitreglering.. som egentligen är det som borde avgöra hur mycket och hur ofta.. för att inte tala om vad man borde äta! Jag lovar, det tog mig minst ett år att få kontakt med min aptitreglering/hunger! Så jag gjorde som alla dedikerade LCHFare skall göra, dvs ett lass med äggobacon till frukost, problemet uppstod rätt snart, jag var proppmätt när lunchen serverades vid 12-tiden! Såå jag fick bestämma mig för om jag skulle äta frukost eller lunch.. hoppade frukosten, iomed att det var enklast oså åt jag lunch, den var/är tid
  4. Eller rättare sagt.. man har blandat ihop FH med Metabolt syndrom! Dvs jag är 100% inne på Attias analys, dvs extremt höga LDL-p är en riskfaktor, (läs en (1) risk för ateroskleros! Och hur vet man att man inte lider utav FH.. enligt Eenfeldt och andra, man vet det om ens föräldrar/syskon/släktingar dött i medelåldern av helt igenkloggade kärl, typ! Det finns visst något dyrt test oxå, men så långt kommer man sällan på en vårdcentral. Utan då går vi vidare och kikar på det metabola syndromet.. närmare bestämt en av indikationerna, nämligen förhöjt blodsocker. Då kan de
  5. Mm jag åt lunch och kvällsmat förut, typ 16:8.. oså blidde jag pensionär, blev aldrig hungrig! Såå i dag blir det mer 23:1 dvs till slut blev jag tvungen att ta tag i matvanorna!
  6. Själva ekvationen är superenkel, det är verkligen inget problem.. 1:1 är lätt att förstå! Till att börja med kan jag lugna dig angående att excesser av protein höjer blodsockret.. det gör det inte.. det är en hoax, dvs protein är mer insulinogent än glukos/vitt bröd i princip vilken annan kolhydrat som helst, men det höjer inte blodsockret per se/per gram! Enda anledningen till att protein går in i glukoneogenes är när halten glukos från födan är på tok för lite för att upprätthålla ett normalt blodsocker, allt annat överskott av protein går in i Urecykeln och kissas ut. Men då
  7. Bra fråga, man bör äta minst en gång om dagen, eller varanan dag åtminstone! Och då skall man hur som helt få i sig allt man behöver av Kalorier, macronutrienter, vitaminer, mineraler, spårämnen och litta annat Allvarligt talat.. äter man LCHF så brukar man landa på två (2) måltider per dag.. finns lixom inte en chans att man ens funderar på mellanmål. Eller ; Bara som exempel på mat man kan äta ! https://www.dietdoctor.com/se/lchf
  8. Jag vill slå ett slag för Skaldeman index, dvs SI! Det är ett sätt att i huvudet beräkna huruvida man äter LCHF eller ej, baserat på gram Macronutrienter! Dvs det skall vara minimum 1:1, dvs fett 1 och kolhydrater+protein är oxå 1! Då går vi till en normalperson, som drar cirka 1500-2500 Kcal per dag, dvs jag utgår från cirka 2000 Kcal per dag, denne kan eventuellt vara en man, men det går att räkna om. Sååå, SI, cirka 2000 Kcal per dag i snitt, vilket enligt SI ger, 150 gram fett + 150 gram protein+kolhydrater! 150*9=1350 Kcal + 150*4 =600 Kcal.. = 1950 Kcal, dvs cirk
  9. Det är hur krongligt som helst att förklara.. likt förbannat.. samma, samma! Dvs protein är fortfarande konstanten i vår kost, den varken minskar eller ökar oavsett man har medecinska eller estetiska skäl för att gå ner i vikt.. förutom mineraler, vitaminer och spårämnen, som oxå bör hållas på optimal nivå! Sååå.. protein bör ligga på optimal nivå.. cirka 1,0-1,5 gram per normalvikt.. i värsta fall på 0,6-0,8 gram per kilo inledningsvis! Dvs proteinerna är essentiella, medans fett och kolhydrater främst kommer in som "Kalorier".. via munnen! Då blir det dags att hålla koll
  10. Um.. prexis.. vid 1:1 var typ minimum, bara för att få koll! Dvs du har rätt, SI skiljer sig inte på något sätt från LCHF, troligen inte heller från PE? Sådåså.. då kollar vi på Naimans ratio.. då närmar vi oss strikt LCHF.. dvs proteinet är essentiellt, det skall man inte minska på, utan det är kolhydraterna först och sen fett, om man har medecinska behov av att gå ner i vikt, främst fettvikt! Sååå, Naimans ratio protein/kolhydrater+ fett.. är lika med Skaldemans Index 1:1! Dvs både Naiman och Skaldeman har koll och försöker förklara hur det går till, dvs om man behöver g
  11. Han låter således lika som vår gamla Guru Skaldeman? Skaldeman introducerade Skaldeman index, (SI), dvs fett i gram/protein + kolhydrater i gram.. vid lika ger 1/1.. vilket ger 66E% fett+33E% protein+kolhydrater, vilket ger att man kan göra en överslagsberäkning i huvudet baserat på gram macronutrienter! Det var på den gamla goda tiden innan alla kostbevakningsprogram och appar!
  12. Bara så att du vet, jag orkar inte längre kolla alla länkar på Youtube.. iallafall om DD och hans team anser att PE ligger inom LCHF-zonen, så räcker det för mig! Oså till protein/aminosyror.. det är och förblir konstanten i födan, (macronutrienter) dvs behovet minskar inte, de är essentiella, vilket varken kolisar eller fett är.. förutom O3/O6! Oså igen.. LCHF är ingen proteindiet.. det är en fettdiet, dvs då närmar vi oss Kalorier, dvs protein/aminosyroror är byggstenar för muskler, benstomme, vissa andra aminosyror går in i hjärnan och omvandlas där till Serotonin osv! Sååå j
  13. Prexis, det är budskapet vi främst vill framföra på det här forumet! Dvs ät riktig mat.. gärna med inriktning mot LCHF, så kan det hampa sig att man hamnar i ett tillstånd liknande 16:8, på grund av att man får låta aptitregleringen sköta matintaget/planeringen/inköpen!
  14. Nuuuu, närmar vi oss pudelns kärna, dvs det är jättelätt att ställa om till LCHF, behöver inte ta mer än en månad! Det som tar tid är den mentala omställningen! Aså varför dricker du kaffe om du inte gillar smaken? Sååå, allt måste smaka sött, det är en gammal vana.. eventuellt förknippat med sockerkicken man får på köpet? Iallafall så tar det en tid att få nya vanor och nya kickar.
  15. Det är en rätt vanlig biverkan, iallafall efter några veckor!
  16. Tror vi lämnat Göran i bakvattnet.. oså lite Name dropping på det? Och jag är inte bättre! Iallafall är jag inne på både Attias och Rawnskog, där de.. bägge läkare, har granskat vetenskapen på området, med lite olika inriktningar! Vi börjar med Attia.. kort summering.. "Its a number game", dvs onormalt höga LDL-p är ett oroande tecken, vilket kan tyda olika sjukliga tillstånd, typ metabolt syndrom/diabetes eller Familjär Hypokolesterolemia av Homozogyt eller Heterozogyt version, patogener, gifter eller annat, vilka kan leda till Ateroskleros. Man får undersöka själva orsake
  17. Ja aså, du är nu att betrakta som en Typ 0 diabetiker oså har du gått ner 30 kilo, är de inte nyfikna hur du lyckats med det? Dvs du är antagligen Diabetisk fortfarande, men du håller det under kontroll. Du har ett HBA1c som en tonåring! "HbA1c är ett mått på medelblodsockret de senaste 3 månaderna enligt: Sista 30 dagarna bestämmer 50% av HbA1c Sista 30-90 dagarna bestämmer 40% av HbA1c Sista 90-120 dagarna bestämer 10% av HbA1c. HbA1c anger inte medelblodsockret utan måste översättas enligt: " https://www.diabeteshandboken.se/innehåll/10.-vad-är
  18. Du får först o främst utvärdera varför LCHF skulle kunna påverka din vikt, din hälsa, men framförallt dina matvanor! Dvs LCHF är lätt att adaptera till, tar max en månad, rent fysiologisk/hormoniellt.. matvanorna kan dock ta tre månader, dvs det är vanor/dvs en mental omställning! Iallafall så är det vanligt att måltidsfrekvensen faller till 16:8 helt av sig självt. Hur som helst så en gång i månaden för kvinnor så är det inte alls ovanligt att både kläder och skor sitter tightare! Oså lite om hur LCHF fungerar och vilka det fungerar bäst för! Det handlar till stora de
  19. Vi "fuskar" alla på LCHF, dvs det är inget fusk, det är en del av våra matvanor! Rätt många "fuskar" med sprit, vin eller öl på helgen.. och som du vet, det funkar för de flesta, medans vissa måste ha det varje dag! Sååå.. vi lever vuxna liv, vi äter gott, vi äter så hälsosamt vi kan och ibland sitter det fint med ett glas vin, eller en wiskey, eller en öl, eller en efterätt!
  20. Egentligen kan man göra som man vill.. såvida man inte blir nojad av enstaka kilon eller centimetrar! För det naturliga är att både vikt och mått varierar över dygn, veckor, (+ en viss tid i månaden för främst kvinnor). Oså finns det alla varianter.. typ känna på byxliningen, med det förbehållet att sådant främst märks på de med bukfettma! Man kan väga/mäta morgon, middag, kväll, om man har tid och lust i 7-14 dar, då inser man hur mycket det varierar.. oså går man vidare, för det är den långsiktiga trenden som är viktigast.. iallafall om man vill/behöver gå ner i vikt/minska på
  21. Iallafall.. till försvar för både Helges och min snabbis! "Curbing carbohydrates is more effective than cutting calories for individuals who want to quickly reduce the amount of fat in their liver, report UT Southwestern Medical Center researchers. "What this study tells us is that if your doctor says that you need to reduce the amount of fat in your liver, you can do something within a month," said Dr. Jeffrey Browning, assistant professor of internal medicine at UT Southwestern and the study's lead author. The results, available online and in an upcoming issue of the Ame
  22. Teorier i all ära, men vi börjar där! Dvs du anser att din normalvikt ligger kring 85 kilo för din längd? Vilket ger, cirka 300-400 gram kött, fågel. fisk, ägg, ost per dag, minimum.. i snitt! Och iomed att du nämner övervikt samt att du tidigare mest kört med långa promenader så betvivlar jag att du behöver extra protein? Iallafall kan vi konstatera att du inte lider brist på protein! Osendå till kalorierna.. går du ner i vikt på den kosten samt träningen, dvs du skall räkna alla kalorier du förbrukar, även de som du tar från fettdepåerna! Räkna cirka 7000 Kcal f
  23. Har inte jag heller läst innan! Men det var nog en sk snabbis? Dvs om man har en massa extra visceralt fett lagrat, så kommer det hur som helst att pocka på att bli förbränt/flyttat innan man hamnar på någon jämvikt, hormoniellt eller viktmässigt?
  24. Du gör antagligen inget fel! Dvs man måste förstå vad typ 2 diabetes handlar om, dvs Insulinresistens! Såå, vi börjar med symptomen på typ 2 diabetes.. högt blodsocker, 7-8 är iallafall normalt postprandialt, (dvs efter en måltid)! Oså skall det efter någon timma sjunka till ungefär 4-5, en nivå kroppen strävar att hålla oavsett vad du äter eller förbrukar. Hur som helst, typ 2 är reversibelt, det går att fixa via kost och motion, dvs det är främst dina muskelceller som är insulinresisstenta, dvs de negligerar insulinets signaler om att lagra mer glukos, iomed att de redan
  25. Zepp

    ApoA1

    Låg risk: Kvinnor < 0,6; Män < 0,7 Måttlig risk: Kvinnor 0,6-0,8; Män 0,7-0,9 Hög risk: Kvinnor > 0,8; Män > 0,9 https://werlabs.se/halsokontroll/hjart-och-karlsjukdom/apo-kvot/ Har oxå tagit prover på Werlabs, önskar bara att mina var lika bra som dina! Ta alla prover du har råd med, något/några kommer att sticka ut hur som helst! Vad gäller APO-kvot och triglycerider så finns det inget att anmärka! På det kan man göra den "Gamla utvärderingen", dvs Tot-C/HDL-C, bör vara under 6, hellre på 5, ungdomar på 4, du hamnar på 3,09.. dvs 6,8/2,2=3,09,
×
×
  • Skapa nytt...