Nessima

Medlem
  • Innehållsantal

    281
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    1

Nessima vann senast 26 Juni 2013

Nessima hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

163 Utmärkt

Om Nessima

  • Rank
    Stammis
  • Födelsedag 1988-07-08

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Linköping
  1. Efter sjukomgången i november lade jag på mig ett kilo när jag kunde äta igen. Ingen panik dock, viktmässigt ligger jag på en helt okej nivå. Det jag behöver nu är styrka och kondition. För att motivera mig själv har jag anmält mig till Tjejmilen i september (jag ska ju bli stockholmsbo, så loppet känns nästan som ett måste). Det är så skönt att springa igen!
  2. Jag skulle vilja ha en lista med lite vanliga livsmedel och hur länge de håller i packningen Eller en markering kanske vid recepten för om det lämpar sig för längre turer (alltså om det håller flera dagar i packningen innan tillagning).
  3. Jag tror att det är vanligt med rubbningar i början. För egen del blödde jag i flera veckor (någon månad till om med om jag inte minns fel) när jag började äta strikt. Sen gick det över och cykeln blev totalt förutsägbar igen.
  4. Om det är en bra mängd kolhydrater kan bara du avgöra. Jag tycker att det är onödigt liberalt, speciellt eftersom kolhydraterna inte huvudsakligen kommer ifrån grönsaker, men om du trivs på den nivån så är det bra. (Sen verkar du ha räknat fel på kolhydraterna i frukosten från grädden. 30 g grädde blir inte 6,38 g kh.) Vill du bli av med sötsug så behöver du nog (tyvärr) stryka chokladen, bären och yoghurten. De är saker som triggar mångas sug. Du kan ju alltid testa att återintroducera dessa varor senare om du tror att du kan hantera dem. Eller tvärt om. Testar ett tag så som du gör nu, men är medveten om att du eventuellt kan behöva stryka dem senare.
  5. Om du tycker att du känner/är tillräckligt bekväm med dina arbetskamrater skulle jag föreslå att du berättar för dem att du försöker att gå ner i vikt och inte ska äta fikabröd eller liknande. Jag upplever i alla fall att jag alltid sköter mig i andras sällskap om de vet om att jag försöker något visst. Hoppas att du lyckas!
  6. - 2 kg på en vecka. Inget jag rekommenderar för del i receptet har varit en oerhört envis magsjuka med kräkningar under en hel vecka (om än inte varje dag). Idag var första dagen som magen inte kändes som ett sår när jag vaknade. Jag har levt på pannacotta och jordgubbssmoothies. Inte så lchf direkt...
  7. Dags för en liten graf. Såhär snabbt har jag gått ner efter graviditeten denna gången. Grafen börjar fem dagar efter Siri föddes. Dagen innan hon föddes vägde jag in på 89 kg.
  8. 69,8 kg. Nu är jag officiellt tillbaka till innan-graviditeten-vikten, så allt ytterligare är bara en bonus mot mitt tidigare mål att hamna runt 65 kg där jag trivs som bäst. Tanken är i alla fall inte att vare sig slappna av eller kämpa mer nu utan fortsätta precis som vanligt. Två mål mat om dagen, och stora sådana, samt träna en gång i veckan (mer för den mentala hälsan än den fysiska).
  9. Nytt lägsta efter graviditeten: 70,5 kg. Testade att stå i tåspetsskor på baletten i förra veckan. Jag kan inte annat än förstå att balettdansöser vanligen är väldigt tunna (även om vi tänker bort de traditionellt estetiska anledningarna). Ska man stå på en sådan yttepytteyta så vill man ha så lite tryck som möjligt. 15 kg hade jag nog behövt tappa om jag verkligen ville dansa på tåspets (tur att jag inte har några sådana planer för jag skulle nog se ut som ett benrangel då)!
  10. Ketonmätstickor kan bli gamla! Jag har tidigare noterat att ketonmätstickorna har ett bäst-före-datum men har alltid trott att det varit lite höftat i luften. Det är ju inte mat som ruttnar/möglar etc. Imorse tänkte jag mäta min ketos och fick först HI som resultat (alltså över 8 mmol/l. Givetvis ett helt orimligt svar. Konstaterade att bäst-före-datumet var för några månader sedan och testade med ytterligare två stickor. Fick då 5,5 respektive 5,7 mmol/l. Även det känns som orimliga resultat. Det skulle i princip innebära svält och jag äter verkligen inte lite nu.
  11. Har pendlat mycket i vikt de senaste veckorna, men som känt så är det ju så det funkar. Vätska och tarminnehåll påverkar ju onekligen vikten. Idag är den 71,5 kg, härom dagen var den något kilo mer. Jag väger mig fortfarande dagligen och för diagram (men så är jag ju känd bland familj och vänner som den galna personen som för diagram över allt, allt, allt). Känner mig dock inte arg på mig själv och min kropp den här gången så som jag gjorde efter förra graviditeten. Det upptar inte hela mitt fokus, eller knappt något av mitt fokus, att försöka gå ner i vikt. Men så ska jag inte gifta mig om någon månad heller, det har jag ju redan gjort
  12. Vägde idag in på 71,8 kg, vilket innebär att det nu är under två kilo kvar till min vikt innan graviditeten. Den här vikten är heller ingen ovanlig vikt för mig som ogravid utan jag brukar väga mellan 68 och 72 kg (även om jag föredrar den lägre vikten). Det gick lite snabbare än planerat att komma hit, men jag har ätit väldigt dåligt på grund av att jag har varit sjuk (inget allvarligt). Nästa vecka börjar baletten. Jag försöker bestämma mig för vad jag ska ha på mig på lektionerna. Dansdräkt och trikåer är rekommenderat, men inget krav. Man undrar ju bara om det är någon annan som kommer att ha det, dansdräkt alltså, eller om de flesta kommer ha mjuka träningskläder. Sen tror jag inte att dansdräkt är något jag egentligen skulle passa i. Allt som sitter ihop överdel och underdel brukar vara svårt eftersom jag har så breda höfter i förhållande till överkroppen. Sen brukar dansdräkterna vara väldigt urringade i ryggen, vilket inte ser så snyggt ut med en stabil sportbh.
  13. Ytterligare ett kilo borta nu. Det känns som att det går långsamt, men det gör det väl egentligen inte. Det är ju alltid bara så att man vill att allt ska hända över en natt! Jag har anmält mig till en balettkurs nu i höst. Jag inbillar mig att det både kommer att vara helt fantastisk träning och roligt Framförallt borde det väl ge bra hållning!
  14. För min del tror jag att mejerierna får mig att överäta. Och så går jag runt och är sugen på saker hela tiden. Någonstans kring 0,5 dl per dag verkar vara tillräckligt för att jag ska komma ur fas med hungerskänslorna. Så om det beror på kolhydrater eller protein eller på att det är för gott vet jag inte. Jag klarar ganska stora mängder av kolhydrater från rotfrukter och liknande utan att tappa kontrollen.
  15. Jag är jurist (inriktad på affärsjuridik) som älskar att sticka och virka. Och som tycker om att organisera och planera saker (till andras förtvivlan). Njuter av att vara ute i naturen på hajk och laga mat över öppen eld, även om det inte händer lika ofta sen jag fick barn. Men när de blir större ska det ökas på igen!