Niklas Sternberg

Medlem
  • Innehållsantal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

9 Neutral

Om Niklas Sternberg

  • Rank
    Nyanländ
  1. Har även jag tjatat om Kerrygold på Lidl ett bra tag. De har det ju i Tyskland, så fungerande kylkedja Irland-Tyskland?-Sverige borde vara på plats tänkte jag. Hittills har jag fryst och tagit med i handbaggaget när jag hälsat på släkt där ett par gånger om året. Så nyligen såg jag att det dykt upp Irländskt smör av märket "Milbona" i lokala Lidlbutiken. Ingen kunde dock upplysa om i vilken mån det var gräsbetat eller ej, så jag mailade kundtjänst. Efter ett par veckor kom svaret, och kärnan var som följer: "Denna produkt, Äkta irländskt smör från märket Milbona, är gjord på mjölk från kor som betar fritt. Däremot meddelar leverantören att vid extrema väderförhållanden kan man ett få dagar på vinterna bli tvungen att ge korna foder." Verkar alltså som att jag kan sluta fippla med smör i väskan på flyget. Hejja Lidl! /Niklas
  2. Ta en weekend i Berlin? Där säljer Lidl (och de flesta andra kedjor) Kerrygold för ett lägre kilopris än vanligt smör i Svenska butiker. Frys och ta hem i handbagaget. (Tillåtet enligt EU-regler, tog hem ett kilo på detta sätt i går som test. Nästa gång kanske jag checkar in en kylväska.) Eller (och!) maila Svenska Lidl och be dem ta in Kerrygold här. Dom sägs vara kända för att vara känsliga för sina kunders synpunkter och har uppenbarligen en upparbetad kylkedja från Irland till Tyskland och därifrån till sina Svenska butiker. Ju fler som hör av sig desto snarare kan vi handla vårt gräsbetade smör nere på hörnet! /N
  3. Tänkte tipsa om min nya favvorgrejj efter träningen: Kör ett glas färsk organisk kycklingbuljong från Scandinavian Organics som jag kokar upp med en bamseklick smör och en gnutta cayennepeppar. Till sist tillsätter jag en matsked olivolja - mitt sätt att få O9. Kompletteras med ett par hårkokta ägg ger detta en vettig proteindos för återhämtning och så mycket bra fett du väljer att lägga till. Dessutom tycker jag mig märka att mina gamla gnissliga leder känns mer välsmorda, något som KAN ha med ett regelbundet intag av kollagen/gelatin att göra. Rekommenderas! PS. Jag har ingen koppling till företaget - men jag är definitivt ett fan. DS.
  4. John, när det gäller nötkött är jag nöjd med Gröna gårdar, som levererar till Stockholm. Däremot har jag fortfarande inte hittat "gräsbetade" ägg eller smör/grädde, så alla tips är välkommna! /N
  5. Hej! Har på sistone läst en del om balansen mellan omega 3 och omega 6 i kosten och dess betydelse för hälsan. Syftet med denna tråd är inte främst att diskutera om, hur eller varför det skulle kunna vara vettigt att hålla koll på denna kvot, utan att samla tips för hur den som äter LCHF-kost bättre ska kunna göra så, om man tycker att det verkar vara en bra idé att göra så. Kortfattat kan man säga att de som förspråkar att det här är viktigt menar att kvoten O6:O3 i kosten bör ligga på max 2:1, och idealt närma sig 1:1. När jag kikar på mitt kosthåll hittar jag snabbt ett fåtal livsmedel som står för en stor del av mitt fettintag. Dessa är, i princip: - Kött. - Fet fisk. - Smör och grädde. I viss mån även Creme Fraiche och fet youghurt. - Ägg. När det gäller samtliga dessa animaliska livsmedel verkar det vara så att fettsyrabalansen i dem beror på vad djuren i fråga äter/ätit. Om de har ätit en naturlig kost kommer andelen O6 vara lägre och vi får en bra kvot. Om de ätit spannmål och/eller soja kommer O6 att öka kraftigt och kvoten bli avsevärt sämre. För kött och fisk har jag hittat acceptabla lösningar i form av gräsbetat kött från Gröna Gårdar respektive vildfångad sill och makrill från nordsjön, snarare än odlad lax. När det gäller ägg och feta mjölkprodukter däremot verkar det vara hart när omöjligt att få tag på "gräsbetade" varianter med bra fettsyrabalans, i alla fall om man inte har känningar hos någon lokal bonde. De olika "omega 3" ägg som finns i dag verkar helt enkelt vara ägg från höns uppfödda på spannmål, med en tillsats av fiskolja för att ge en liten halt DHA/EPA i ägget (som man nog lättare och billigare får i sig i form av fiskoljekapslar). Däremot anges inte halten av O6/O3 i övrigt, och man kan inte dra några slutsatser om att hönsen skulle få en högre andel naturligt foder (gräs, insekter och maskar typ) varför andelen O6 nog tyvärr måste antas vara hög. detta gäller vad jag kan förstå i lika hög grad ekologisk ägg. Ekologisk spannmål innehåller lika mycket O6 som annan, vilket innebär att även ekologiska höns, och deras ägg, gör så. Såååå - i denna tråd fiskar jag alltså efter tips på "gräsbetade" feta mejerier och smör, samt "riktiga" omega-3 ägg. Som går att få tag på i vanliga butiker - i mitt fall i Stockholms innerstad. Allt i syfte att eliminera några av de största källorna till O6 i min kost och närma mig en bättre total kvot av O6:O3. Några tips? /Niklas Sternberg www.at-sthlm.se