Gå till innehåll

LiNGeN

Medlem
  • Innehållsantal

    23
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

9 Neutral

Om LiNGeN

  • Rank

  1. Parma, serrano, pancetta, paprika, peppar, chili, gräslök, persilja, dill, nötmjölsbröd, smör, tomat, gurka, zucchini, aubergine, spenat, ruccola eller vilken annan människoriktig mat som helst som passar dig själv med mjuk/hård/färskost eller annan typ av riktigt producerad ost. Det är iallafall vad jag ibland njuter av!
  2. Förresten glömde påpeka att jag även kontaktade Arla och Valio för deras Smetana produkter och påpekade mitt intresse för en ekologisk variant på samma sätt där: Arla: http://www.arla.se/om-arla/kontakta-oss/tyck--onska1/ Valio: konsumentkontakt@valio.fi
  3. Jag kontaktade nyligen Lindahls AB via deras kontaktformulär på deras hemsida för att påpeka mitt intresse av en ekologisk variant av deras Ryska Yoghurt, se nedan: Deras svar indikerar att om tillräckligt många väcker förfrågan så ser dem "naturligtvis över möjligheterna att tillverka även en ekologisk rysk yoghurt", så alla ni som vill ha detta, på dem bara! http://www.lindahlsab.se/kontakt.aspx Notera att jag påpekade ekologisk mjölk från frigående, gräsbetande & välmående kor, vi kanske ska poängtera att mjölken bör komma från svenska kor och produceras i Sverige? Dag
  4. Detta har bland annat diskuterats tidigare i denna tråd. Jag skulle vilja tipsa om en yoghurt som är fetare än Lindahls ryska (tysktillverkade) yoghurt: Wapnö Matyoghurt naturell 18 % Denna yoghurt är gjord på mjölk från deras lokala gårds kor som är gräsbetande. Näringsvärde per 100 g: Protein 4,2g Kolhydrat 3,1g Fett 18g Rysk yoghurt: Protein 3,5 g Kolhydrater 4,0 g Fett 17 g Man vinner på fett och kolhydrater men förlorar på en andel mjölkprotein, vinsten är dock större än förlusten. Dessutom så är yoghurten närproducerad och till och med "härproducerat", en benämnin
  5. Jag är osäker på kvalitén av fläsksvålar, om du inte gör din fläskvål själv och köper det i påsar så får man passa sig för halvfabrikat där tillsatser framkommer. Huruvida bra näringskvaliteten i fläsksvålar är efter tillagningen vet jag inte och kan inte svara på det. Rent generellt sett så förstörs till viss del både makronutrienter (kolhydrater, proteiner, fetter och kostfibrer) & mikronutrienter (vitaminer och mineraler) av uppvärmning i högre temperaturer beroende på vad dess kemiska uppbyggnad (olika fettmolekyler klarar av olika temperaturer innan oxidation) består av och hur väl "s
  6. Förmodligen är han här för att inbjuda diskussion kring svaret från Dr. John McDougall vars samtalsämne råkar ha att göra med kost och näring. Ställ dig själv samma fråga, "Vad gör du här på detta forum, MagnusH?". Vi kan inte komma någonvart (utvecklas) som människor om vi snöar in oss i olika grupper som inte kan/orkar/vill tänka annorlunda, se Are Low-Carb Zealots Close-Minded?. Apropå doktorns svar så verkar han mer nöjd att han mest förargat/spridit negativitet för sitt i min mening arroganta framträdande i Jimmys intervju. Han verkar inte göra sig mer lyhörd för alternativa teorier ä
  7. Facepalm... Hade gärna kommit med motargument mot ditt hopplösa sådana ovan men får nöja mig med att bara säga, nej, om det finns något som betraktats som fakta så är det kommersiell köttproduktion som är sjukt ineffektiv. Ekologiskt uppfödda djur är mycket bättre för miljön. Vad säger du om den kommersiella industrin för växter & vegetabilier? Skogar skördas för att odla vegetabilier för att tjäna pengar på att sälja det. Metan, intressant att du tar upp det. Vad ska vi göra åt saken? Vad ska vi göra åt alla vilda djur som släpper ut metangas, ska vi jaga dem och döda dem (red
  8. Använd salt i all matlagning där det är möjligt och dosera lite mer än vanligt. (Undvik raffinerad bordssalt som endast innehåller natrium, riktig vara av bergssalter & havssalter är att rekommendera som ger ett större spektrum av mineraler. Det är vanligt att man åter tillsätter jod till raffinerad salt och kallar denna jodsalt men då kvarstår alla de andra spårämnen av mineraler som annars finns i oraffinerad bergssalt & havssalt.) Drick vatten när du är törstig och även lite extra utöver det, till exempel om och när man känner huvudvärken krypa fram. Men överdriv inte vatteninta
  9. Någon som har erfarenheter av förändringar med allergi i form av nysningar, klåda, nästäppa och rinnsnuva? Inte bara pollen utan även kvalster, damm och ren överkänslighet mot olika luftmiljöer?
  10. Själv tenderar jag att ibland få en något rinnande näsa kort efter jag ätit aningen större måltider.
  11. Jag har numera inga favoriter bland smältbara kolhydrater. Inga. Jag undviker alla källor av det så långt det går. Om jag skulle behöva nämna en kolhydrat som jag inte är orolig för att svälja så är det lösliga, gelbenägna, fermenterbara kostfibrer.Yoghurt & vispgrädde ger av en viss sötma. Hallon tenderar även vara utsökta. Svar på ämnet är iallafall mest sannolikt fruktos! Dubbelnougat...Nutella...vit (socker)choklad...och mer hemskheter som numera är minnen blott.
  12. Här kommer de ägg som jag har i mitt kylskåp: http://www.hyllehog.se/
  13. Min uppfattning är att sådana här kramper kan bero på olika saker och att det man behöver göra för att lösa problemet är alltså att motverka eller ta bort problemkällan: Näringsbrist: Vatten (innehåller även spår av mineraler). Mineraler (natrium, magnesium, kalium, selen, jod och kalcium är de mineraler jag ser återkomma mest när det talas om kramp). Vitaminer (B1/2/6/9/12 Vitamin, E Vitamin, C Vitamin och D2/3 Vitamin som sägs koordinera med mineralerna ovan). Onaturlig användning av fötterna: Man använder skor större delen av dagen och/eller har gjort större delen av sitt liv (många m
  14. Jag är inte anonym men klicka på min profil och sedan på "Skicka mig ett meddelande". Jag tror jag gör så att jag ändrar mitt inlägg istället så slipper vi skicka PM.
×
×
  • Skapa nytt...