Gå till innehåll

quest

Medlem
  • Innehållsantal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om quest

  • Rank
    Nyanländ
  1. Som många andra såg jag Vetenskapens värld igår och tyckte programmet var intressant. Jag tänker nu försöka mej på det som beskrivits som periodisk fasta här på forumet tidigare, dvs som jag förstått det att man fastar 16-20 timmar under dygnet. Är det någon som vet om det har någon betydelse hur länge fastan pågår? Dvs, desto längre desto bättre (inte för länge förstås, då svälter man ju)? Eller finns det en optimal längd? Säkert individuellt men det kanske ändå finns teorier kring detta? Och under fastan kan man dricka vatten och te men inget annat - är det så?
  2. Jag börjar också inse att det är är någonstans som "hemligheten" ligger. Det är inget problem att sluta med kolhydrater, sötsuget är borta och hungerkänslorna också för det mesta. Fast ibland är det svårt att veta om man är hungrig eller om man bara är "van" att äta med vissa mellanrum.
  3. Tack för svar! Så om det är för mycket protein och för litet fett - hur ska man ändra på det hela? Jag misstänker att det handlar om att dra ner på måltiderna kanske? För att äta bara en klick smör känns ju konstigt... Jag har nu prövat med att bara dricka en kopp te med en tsk kokosfett i till frukost, jag får se om jag håller mej mätt till lunch på detta. Man är ju så van vid att äta frukost, lunch och middag så det är svårt att ställa om från detta.
  4. Jag har nu hållit på med LCHF i snart en månad och ser små framsteg på vågen och med måttbandet (någon cm och något kilo). Men jag har via andra inlägg här på forumet förstått att det är mäta och räkna som gäller om man vill få kontroll över vad som händer. Detta känns dock svårt, idag har jag t ex med mej rester från en Boeuf Bourgignonne som jag ska äta till lunch. Hur ska jag kunna räkna ut hur mycket protein/fett/kolhydrater det finns i detta? Finns det någon sida där ungefärligt innehåll i olika maträtter anges? Jag är kvinna, 47 år, rör mig genom promenader (30 min) 2-3 gg/vecka samt tr
  5. En fundering kring det här med vatten... Jag är törstig och dricker mycket vatten, det blir nog runt 2 liter per dag. Dessutom ca 3 koppar te. Men jag behöver gå på toa mer sällan nu än tidigare (har ätit lchf i ca 3 veckor nu). Hur fungerar detta?
  6. Jag läste en artikel av Cathrine Schück där hon menade att kvinnor över 45 år skulle pröva på att utesluta mjölk, yougurt, grädde, smör för att få igång viktminskningen. Känns svårt att få till fettintaget om man inte får använda sej av smör och/eller grädde? Är det någon som erfarenheter/synpunkter på detta? I så fall borde väl även ost uteslutas och då känns det som att det blir väldigt lite kvar...?
×
×
  • Skapa nytt...