Bob

Medlem
  • Innehållsantal

    164
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    2

Bob vann senast 18 Juli 2014

Bob hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

159 Utmärkt

Om Bob

  • Rank
    Stammis
  • Födelsedag 1986-12-21

Profile Information

  • Gender
    Not Telling
  • Location
    Umeå för det mesta
  1. Korvgratäng. Tärnade falukorv, knäckte ett ägg över, kryddade med svartpeppar och vitlökspulver, lade på skivade tomater och ost, och körde't i ugnen i 20 minuter. Gott blev det.
  2. 600 g kyckling + 150 gram smör = 2400 kcal; 200g fett, 150g protein. Du äter väldigt mycket. Det brukar gå att äta betydligt mindre mat på LCHF, och ändå vara mätt, men ibland behöver man aktivt minska portionsstorlekarna lite för att ändra gamla ätmönster. Prova käka två gånger om dagen istället, och se hur det fungerar. Eventuellt kan du även minska lite till, men det är upp till dig. Du ska absolut inte behöva gå hungrig.
  3. När du äter väldigt lite kalorier och väldgit lite protein så börjar kroppen förbränna muskler, helt oberoende av om du använder dem eller inte. Du kan stå på gymmet hela dagarna, enda effekten av det blir att du tappar ännu mer muskler (eftersom du gör dig av med energi). Detta är både mycket dåligt och högst undvikbart. En del av poängen med LCHF (till skillnad från t.ex. viktväktarna) är att den inte förbränner dina muskler, så länge du gör det på ett någorlunda vettigt sätt. Att behålla denna muskelmassan är en stor fördel när du tappat dina kilon, då det ökar (eller rättare sagt, bevarar) förbränningen och hjälper dig hålla kilona borta. Förhållningssättet man bör ha är: Först, kolhydratgränsen är en lag, inte över 20g eller vad man nu kör. Sedan, nog protein för att inte tappa muskler, men inte så mycket mer (men någon miss här och där är inte jordens undergång) Slutligen, fyll på med fett tills dess att du är mätt.
  4. Gjorde köttbullar igår. Köpesvarianten brukar ju vara full av potatismjöl, så den undviks nog helst. Hur som helst går det även snabbt att göra själv, och godare blir det också. Dessutom så kan man ju välja kött som man vet är ok, och inte kommer från något slags förintelseläger där de har 23 kor per kvadratmeter och pumpar antibiotika kontinuerligt med dropp. Själva receptet: För 2-3 rediga portioner (4+ om man har en massa annat till antar jag). 500g nötkött. 1 ägg. lite kalvfond. salt, peppar, lite vitlökspulver. Massera ihop ovanstående för hand i en bunke och rulla till bullar (extremt kladdig övning). Stek i smör. Var försiktig i början när du vänder dem, då de inte är så fasta innan ägget börjat koagulera. Plocka upp köttbullarna när de ser klara ut Häll vispgrädde och en skvätt soja i stekpannan. Vi har varit mycket sneaky och lagt smör, grädde, soja och köttsky, i en och samma stekpanna. Detta är alltså i stort sett definitionen brunsås. (det behövs inte redas med mjöl om man lagar sås på vispgrädde). Lägg tillbaka bullarna. Låt puttra ett tag till på lägre värme. Inmundiga entusiastiskt
  5. Skulle tipsa om http://www.reddit.com/r/veganketo/och http://www.reddit.com/r/vegetarianketo om du letar efter folk som experimenterat med detta.
  6. Bob

    Röka i plugget

    Ganska mycket, tror jag. Eller så var det för 10-15 år sedan iallfall. Men chockvärdet i rökningsvarningarna har blivit ganska urvattnat. De flesta som börjar röka i dag gör det medvetna om att rökning orsakar cancer och KOL och det ena och det tredje. De bryr sig helt enkelt inte, eftersom detta är saker som drabbar 60-åringar, och de ska vara unga förevigt eller något.
  7. Har käkat LCHF/ketogent sedan jag var 25 (med vissa avbrott). Fyller 28 i December.
  8. Stir-fry på shiritakinudlar. Riktigt gott. Var egentligen sugen på Pad Thai, men det är lite mer jobb än jag var beredd att lägga ned en måndagskväll.
  9. Det finns ingen förnuftig människa som påstår att kalorier in/kalorier ut är fel. Det är grundläggande fysik. Beskrivningen är dock inkomplett*, och därför följer en del konstiga slutsatser. En uppenbar följd är att man t.ex. kan gå ned i vikt genom att göra sig själv varmare. Eller äta mindre. Båda är att betrakta som felslut. Felet som görs är att man behandlar kaloriintag och kaloriuttag som oberoende variabler, vilket är en förenklad världsbild som inte går att tillämpa på människor (kaloriuttag är en funktion av inte bara kaloriintag, utan även bl.a. makronutrienter). * Isaac Asimov skrev en jättebra essä om inkompletta teorier som heter "The Relativity of Wrong". Rekommenderas varmt.
  10. Woohoo! Bara 25! Går nästan att göra saker igen.
  11. Efter en väldigt lång och synnerligen kall dusch är man ju nästan som en människa igen. Och det är "bara" 26C ute. Finns hopp!
  12. 32C i umeå idag. Inte roligt. Bra råd! En avocado skadar inte heller, så man får i sig lite andra elektrolyter än bara natrium. Gör det verkligen det? Vanligtvis när man kyler extremiteterna så brukar ju blodkärlen dra åt sig för att undvika just att kroppen kyls.
  13. Jag hade inte problem med det heller första 37 kg:na jag tappade...
  14. Är inte avgiftning det levern är till för?
  15. Har legat stilla på 103-104 kg i över ett halvår (jag är rätt lång, så det är inte så illa som det låter). Bestämde mig av icke-relaterade anledningar för att skära ned på mjölk-baserade produkter. Några dagar passerade utan anmärkning, och sedan pang! Först 102kg. Nästa dag 101kg. Nästa dag 100kg. Idag vägde jag 99 kg. Väldigt härligt, då jag började bli ganska less på siffran 103. Har reducerat mitt mjölkproduktsintag till i stort sett bara smör att steka i.