LasseSocker

Medlem
  • Innehållsantal

    40
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

35 Bra

Om LasseSocker

  • Rank

  • Födelsedag 1970-12-07

Profile Information

  • Gender
    Not Telling
  • Location
    Stockholm
  1. Det kan väl omöjligen vara farligt för någon att äta riktig normal mat som människan ätit genom årmiljonerna?
  2. Kul att läsa det du skriver! Du skriver så skönt rakt på sak och utan krusiduller. Dessutom med en smittande entusiasm. Tycker du borde börja blogga!
  3. Min andedräkt har tyvärr inte blivit bättre med tiden. Jag får leva med det, verkar det som. Blir en hel del sockerfria halstabletter. Tyvärr innehåller alla sötningsmedel som ger mig magknip vid hög konsumtion. Vill gärna hitta något annat som kan dölja likstanken. Tips någon?
  4. Många goda råd ovan! Det är egentligen hur enkelt som helst: FETT, TÅLAMOD, MER FETT
  5. Ja, man blir förvånad första gången man testar fettkaffe. Det låter ju hur äckligt som helst. Och man kan väl inte bli mätt på vätska? Men det visar sig att det smakar supergott och man håller sig mätt och glad länge!
  6. Just det! Det är så lätt att vara fast i den mentala låsningen att frukost måste vara en särskild typ av mat. Så är det ju inte. Det är bara gammalt trams vi fått itutat oss. Man kan lika gärna äta entrecote med bea till frukost och bacon med ägg till middag.
  7. Ja det är viktigt att vara förberedd på att akutsituationer kan uppstå. Ställ inte för höga krav på dig själv att du ska vara duktig och laga underbar mat jämt. Se till att alltid ha något enkel LCHF-mässig snabbmat hemma. Några tips: Kasslerskiva som du brer ett tjockt lager bearnaisesås på. Kokta ägg med majonnäs (ha alltid ett lager med färdigkokta ägg i kylen). Ostskivor med smör på (rulla/vik). Kallkorv med majonnäs. Fettkaffe kan också räcka som mättande måltid när du kommit in i fetträsket ordentligt.
  8. Det går bra med köpes, bara du har koll på att innehållet är ok. Tips på bra bea, med mycket lågt kolhydratinnehåll: Lohmanders eller Erik Lallerstedts. Både är lika goda kalla som varma. Majonnäs ska du vara extra noga med då de billigaste märkena innehåller en hel del socker. Hellman's är bra med bara 1,5 g kolhydrater per 100 g (varav socker 0,2 g).
  9. Som margaretha påpekade så missar du ju fettet. Hur kommer det sig att du inte tar till dig detta viktiga som tjatas i nästan alla trådar här och all information om LCHF?
  10. Precis som någon annan påpekade så skall du normalt sett inte behöva mellanmål om du äter ordentlig LCHF-mat. Men första tiden, innan du hunnit lära dig att lita på dina ohungerskänslor, så kan det kännas tryggt att ha vettiga mellanmål att gosa med. Då minskar du även risken att trilla dit på skräp. Nötter är lite farliga då dessa är lätt att överäta framför tv:n samt att de innehåller en inte obetydlig mängd kolhydrater, så bra att du inte gillar det så mycket. Frukt och bär ska du ta det väldigt försiktigt med. Rekommenderar som mellanmål ostskivor med smör, gurkstavar med bearnaise-dipp, kokta ägg med majonnäs (gör egen eller välj ett märke med låg mängd kolhydrater, t ex Hellman's). Fettkaffe är också ett utmärkt mellanmål, om än lite trist.
  11. LCHF-macka: Kasslerskiva med ett tjockt lager bearnaisesås på! Perfekt när man inte orkar laga mat och det är för sent på kvällen för fettkaffe.
  12. Ja, tänk att svårare än så är det faktiskt inte. Om folk bara kunde släppa den gamla fettskräcken så vore det ju hur enkelt som helst!
  13. Nej, du ska verkligen inte oroa dig för detta i början. Efter några månader, OM viktminskningen avtar, så kan du börja fundera på att räkna på mängden du intar. Men när du inleder din nya kosthållning så är det viktigaste att du resolut ställer om kroppen från kolhydrattorsk till fettorsk. Det ger dig bättre chanser att lyckas långsiktigt än att hålla på och smådutta och räkna. Äter man strikt LCHF, utan att glömma vad HF står för så brukar det (för de flesta) bli självreglerande: Du kommer automatiskt att äta tillräckligt lite för att uppnå hälsoeffekter och viktnedgång. Det kommer att ge dig en trygg och stabil mättnadskänsla som minskar risken för att du trillar dit på småätande och därmed i värsta fall ger upp. Så öka på fettmängden! Ät fasansfullt groteska mängder med fett första tiden. Tycker du att rent fett är äckligt så var lite påhittig att "dölja" det i såser, grytor, soppor. Drick kanske fettkaffe efter maten. Eventuell fettdiarré går oftast över efter en vecka ca.
  14. Jo, det är det visst! Jag blev helt slut bara av att läsa om det... Man måste acceptera att man inte alltid kan vara på topp. Särskilt inte om man lever ett stressigt liv. Till Malin303: Tränar du mycket? Isf, varför anstränga dig ännu mer när du känner dig slut? Dra ner på träningen och vila mer borde väl vara det naturliga om man är trött?
  15. Många verkar ha svårt för rent synligt smör. Jag var själv lika i början, men nu skulle jag kunna äta det rent från paketet (men gör inte det...). Lider man av smörskräck så kan man lätt dölja stora smörmängder i såser, grytor, röror etc. Man kan t.o.m göra soppor där vätskan till stor del består av smält smör. Om du blandar med grädde/creme fraiche eller passerade tomater och eventuellt "reder" med ägg så upplever du inte det rena smöret på samma sätt. Det blir då faktiskt väldigt likt traditionell finmat. Lite som fina franska köket, som någon nämnde tidigare.