Gå till innehåll

Anneth

Medlem
  • Innehållsantal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

6 Neutral

Om Anneth

  • Rank
    Nyanländ
  1. Det här med energiprocent tycker jag personligen att man inte behöver stirra sig blind på - jag kan tex. inte äta så pass mkt fett som man "ska" för då kraschar min mage, men man brukar nog efter hand hitta en balans som passar en själv. Jag äter så pass mycket fett att jag håller mig mätt 5-6 timmar och så får det vara bra så. :-) Lchf handlar för mig mer om att experimentera sig fram till ett ätande som passar just mig än om att slaviskt följa vissa regler. Det handlar inte om att göra allt rätt utan om att lära känna sig själv, sina ätbeteenden, vilken respons kroppen ger på olika typer av mat etc. Då tror jag att det blir bäst i längden. Just nu håller du tex. på att lära dig hur mycket av ditt ätande som inte har med hunger att göra utan som bara finns där som en psykisk vana - det är toppen att du uppmärksammar det och inser hur mycket du tidigare stoppade i dig som inte behövdes. :-) Ketosens infinnande kan variera, den beror ju på just dina förutsättningar. Ett par dagar, upp till en vecka är väl normalt har jag för mig?
  2. Personligen har jag nog bara en enda gång under mina två år med lchf ätit sött fast jag egentligen inte riktigt velat, och det var för att min svåger bakat en tårta för första gången i hela sitt liv och var galet stolt, så då åt jag. :-) I övrigt så har jag gjort avsteg från kosten, men medvetet. Jag vill äta lchf livet ut, men jag vill också ha utrymme för att vid speciella tillfällen äta saker som ligger utanför kosten. Jag personligen ser ingen problematik i detta, det fungerar för mig som är lite mer laid back, men jag förstår att det tänket kanske inte fungerar för den som desperat behöver/vill gå ner i vikt (och därmed inte "har råd" att gång på gång avbryta viktnedgången med snedsteg) eller för den som är verkligt sockerberoende. För mig brukar "fusk" rent konkret innebära att jag går upp ett till ett par kg i vattenvikt. Har jag druckit alkohol prioriterar kroppen att hantera denna vilket gör att det tar ett litet tag innan viktnedgången kickas igång igen efteråt. Jag känner mig svullen och magen blir ofta kass. Det är priset jag får betala. :-)
  3. * Rysk yoghurt med en näve blandade nötter, hallon, kanel eller vaniljpulver. * Kesoplättar ((mixa 1 ägg, 125 gram keso, ½ msk fiberhusk till en slät smet) och stek fyra små plättar. Lägg på exempelvis ost och skinka på dem och lägg ihop dem två och två som små dubbelmackor). * Äggröra smaksatt med riven ost och en klick creme fraiche. * ½ avocado, rullar gjorda på skinka och Boxholms chiliost * 2-minutersbröd: 1 dl mandelmjöl (eller mjöl på blandade nötter), 1 ägg, en klick smör, ev. riven ost, en nypa salt. Blanda, häll i en värmetålig form, in i micron i två minuter. Dricker alltid kaffe och äter grönsaker till varje frukost med, om jag har hemma.
×
×
  • Skapa nytt...