Tuva

Medlem
  • Innehållsantal

    774
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    33

Allt postat av Tuva

  1. Själva köttätandet: inga problem. Vi är omnivorer och vissa saker MÅSTE vi få ur djurriket (eller en fabrik men jag vet vad jag väljer). Men jag har långt ifrån tjock hud när det gäller välfärden för de djur jag ska äta. De ska ha det bra och det SKA få kosta. Jag behöver ju inte äta 300 gr stek 3 ggr om dan. Vårt behov av kött är inte så himla stort. Beroende på geografiskt läge och tidspunkt i historien. Vi är om inte annat VÄLDIGT anpassningsbara djur. ;-) Jag äter vanligtvis bara kött nån gång om dagen och så inte nån jättebit. Funkar bra. Resten av tallriken fylls upp med alla möjliga sorters grönsaker; färska, kokta, med fet sås, smörstekt - nomnom. Lite frukt och mycket bär i boost. Rötter. Jag äter en liberal LCHF som är någon sorts bastard mellan Paleo och LCHF; Paleo med mejerier eller LCHF med frukt? Linser och bönor ibland (HUMMUS!!!) Mår precis hur bra som helst. Det här gör att det är ganska enkelt att välja de lite dyrare men mycket bättre alternativen: jag drar ner på mängden och gläder mig åt kvaliteten. :-)
  2. Men det är sant. B12 produceras i kroppen. Lite för långt ner i tarmkanalen bara för att tas upp av kroppen så för att tillgodogöra sig av den egenproducerade B12 måste man äta avföringen. Själv äter jag hellre en bit fisk eller en bit kött jag men smaken är som baken (haha) delad. ;-)
  3. Tuva

    Maskar och diabetes

    Jo, jag tror jag hörde talas om försök på allvar för sådär 20 år sen. Omfattningen idag vet jag inte om jag ska vara ärlig. Blir nog till att nörda lite över det de närmaste dagarna. ;-)
  4. Tuva

    Maskar och diabetes

    Ok det här är både äckligt, skrämmande, hoppfullt och djupt fascinerande på en gång. En intervju med en kvinna som heter Carrie Arnolds om användandet av maskar i sårbehandling. Det som fick mig att dra andan av obehag och ilska är när hon berättar VARFÖR det har börjat forskas på det här: diabetesexplotionen. Sjukvården drunknar i diabetesrelaterade sår som vägrar läka. Plågsamt och dyrt. Förbannade diabetes och förbannelse i evighet över de som motarbetar FUNGERANDE behandlingar (LCHF och/eller fasta m.fl.).
  5. Insulinhypotesen är något intressant på spåren men kan inte stämma helt. Det vet vi ju redan när vi tittar på kulturer som ätit stora mängder kolhydrater i form av stärkelse och frukt utan att bli sjuka. Ju fortare vi kommer fram till pudelns kärna desto bättre för allas vår hälsa desto bättre: ren, "obearbetad" mat - alltså inte kemiskt processad, maskinellt dödad mat. Stenmalt koskitsgödslat emmervete är väsenskilt från det acellulära stålmalda roundupbesprutade vetet i mackorna. Ett färskt äpple något helt annat än ett glas äppeljuice. Precis som transfett visade sig vara något HELT annat än smör...
  6. "The lead investigators of the trial, noted scientists Ancel Keys and Ivan Frantz" Varför är jag inte förvånad över att den gömdes i en låda? Varför är jag inte förvånad att den utfördes på mentalpatienter i ett blatant utnyttjande av svaga?
  7. Jag förstår de som blir sådär blodsmakande ilskna. Efter att i kanske tiotals år, kanske nästan hela livet, fått helt uppå väggarna tokiga råd, blivit föraktfullt bemött (men herregud människa, ät mindre och spring mer, din lata glupska lufs), slitit och kämpat med hunger, självförakt och timmars svettande på gymmet utan att vikten kröp nedåt.. Att sen då ta steget ut i det okända. Göra PRECIS tvärtom. Stå på sig inför hoten om Smördöden, himlade ögon, förnärmade fnysningar och klagomål när man vägrar äta den där tårtbiten som man nu VET kommer göra en sjuk i flera dagar... Bli frisk. Bil av med värk. Bli pigg. Få LUST att träna kanske för försa gången i sitt liv. Se centimetrarna smälta bort utan hunger och tandagnisslan. Att sen då stå inför de självbelåtet hånfullt småleende Auktoriteterna som rapar upp "Smördöden! Lat! Glupsk!" Att inte alla kan hålla sig civiliserade då kan jag förstå. Vad Auktoitererna inte förstår är allt lidande de har åsamkat så många. I all välmening. Utan att för den skull tycka det är okej. Det är ALDRIG okej att hota eller bära sig illa åt. Det gäller alla även om det ibland betyder att man får ta både ett och tre riktigt djupa andetag innan man öppnar munnen eller trycker på "Skicka"
  8. Jag har ludna tår ( no joke, måste raka dem om jag ska vara läcker i sandaler haha!) och socialt en smula udda. Inte tål jag vete heller. Antar att jag är en av dem där med mer neanderthalare i släktträdet. ;-)
  9. "Enligt resultatet fanns i stället en 22-procentig ökad risk att dö för varje 30mg/dL som kolesterolnivån sänktes i serumet." Tänk om det hade varit tvärtom. Vilka svarta krigsrubriker vi hade sett kablat över vartenda media.... "Smördöden! Smördöden kommer att drabba eder! Se, becel är räddaren och kommer frälsa eder från SMÖRDÖDEN!"
  10. Åh. Där jag jag sitta och mysa hur ofta som helst. Kycklinglever, stekt: jättenäringsrikt. Rågbröd med mycket fibrer: mycket näringsfattigt Smör; riktigt näringstätt Margarin, typ Becel; mycket näringsfattigt. Nästan allt som vi "ska" äta är näringsfattigt och allt som är livsfarligt och bör ätas med försiktigthet är näringstätt. Det är som upp-och-ned-vända världen..
  11. Precis min tanke. En öppensinnad grupp i anda Kostfonden. En sorts intressegrupp unde det kanske? LCHF är ju, trots allt, inte Det Enda Sanna när det kommer till nutrition. Det finns liksom inte en chans att äpplen och potatis är dålig mat i en oförstörd kropp. Som t.ex. barn. Däremot är det en av de allra bästa sätten för en metabolt skadad kropp att läka. En av dem. Stenålderskost med mycket fruktågrönt funkar också ypperligt för väldigt många. GAPS för andra. Så jag vill inte för allt i världen ersätta SLVs dogma med LCHFs dogma. Jag vill lyfta vetenskap och nyfikenhet och öppenhet. :-)
  12. Min utgångspunkt är att alla borde se över sockerintaget och skära ner 99%. De som har olika hälsoproblem borde sen prova att ta ut alla spannmål, om inte annat ALLT vete. Lägg sen till, eller bibehåll, en aktiv livsstil; hundpomenader, crossfit, bergsklättring, cykla till jobbet, mocka stall eller vad det nu är man sysslar med. Där tror jag att de allra flesta redan har löst det mesta som plågar dem: vikt, ork, sug, ledproblem och en massa annat. En MASSA annat. OM det inte räcker kan man börja finslipa; trimma ner potatisar eller vara försiktigare med frukt t.ex. Jag tror nämligen inte att potäter och äpplen är stora bovar i vår hälsokatastrof.
  13. Tjock som en smock var jag. Det förklarade en del av hälsoproblemen. Och så började jag bli till åren. (Drygt 40) Det förklarade resten. Knävärk. 80% borta. Och nej, det var inte vikten, det försvann långt innan det. Ledvärk. 100% borta. Naglar tunna som papper. Kan numera använda sem som skruvmejslar och måste fila ner dem med fotfil.. Snustorr hud. Har fått slänga alla handkrämerna jag hade överallt. Torrt hår. Kan praktiskt taget tvätta håret med diskmedel utan att det blir torrt. Magproblem; stressmage, tålde inte nötkött eller kryddor, hade kunnat driva en liten gas-bil med mina egna utsläpp. Känner mig lite som en prinsessa numera. PMS av värre sorten (tänk 1-2 dagar morrande varghona och 1 dag gråtfärdig hormonhög i ett hörn). Redan första månaden. Trallande glad och därför kom den mensen som en överraskning. Avgrundsdjupa vinterdepressioner med självmordsfantasier och hela klabbet. 5 helt depressionsfria år. Sista vintern svår men misstänker den påbörjade menopausen. Flunsor och snuvor varje år, ni vet, så som alla får.. Det hör ju till? Känner av ibland men är nästan alltid frisk nästa morgon. Kanske 2 sjukdagar om året? Ett godissug som var konstant, susade i huvudet från sisådär klockan 10 tills jag gick och lade mig. *poof* Som bortblåst. Ah. Ja just det ja. Jag gick ner 25 kilo också. Gick upp 12 när hormonerna började krångla men der är väl smällar man får ta. Har inte lust just nu i mitt liv att inkorporera längre fastor och det verkar tyvärr vara det enda som biter på fläsket. Jag tränar hårt 3 gr i veckan och då blir det för meckigt, just nu, att få till fastor emellan.
  14. Tja. Medininering är ju det enda hoppet som återstår, eller hur? Livsmedelsverket rådlägger folk om hur de ska äta och folk bara skiter i det och äter en massa chips. Eller så LJUGER folk hela tiden och säger att de följer SLV:s råd men läkarna vet ju att om du gör som SLV säger så blir du ju inte fet, sjuk och trött. Eller hur? Den enda logiska förklaringen kan ju bara vara att folk LJUGER om vad de äter. Om de bara åt mer fullkornsbröd med margarin skulle de bli friskare. Alltså är den enda räddningen mediciner eftersom folk är antingen dumma i hela huvudet (feta glupska och lata) eller patologiska lögnhalsar (smygätande feta glupska och lata). Ju.
  15. Tuva

    Smör

    Tänk såhär: Ju mindre bearbetat och ju längre vi ätit det historiskt desto större chans att det är nyttigt. Växtoljor har inte funnits före den industriella revolutionen. I rest my case. Omättade och fleromättade fetter i sin naturliga förpackning är de bästa fetterna efter vad jag har kunnat läsa mig till. D.v.s. nötter, fisk, avocado, oliver (oh ljufva gudsfrukt!) o.s.v. De är känsliga för värme, syre och sol och härsknar fort. Därför är de inte bra när de har mobbats i fabrik, deodoriserats, färgats och smaksatts. Mättat fett är neutralt för hjärtat. Fabriksframställda mättade fetter, det vi känner som transfetter, är rena döden och ligger bakom mättat fetts oförtjänt dåliga rykte. Ju mer jag läser på om nutrition desto mer övertygad är jag om att det ALLTID handlar om kvalitet och ursprung. Vi tappar bort det när vi sliter sönder maten i macronutrienter sas. Äpple är bra mat. Äppeljuce är läsk med lite vitaminer. Potatis med en klick smör är bra mat. Chips är ren skit. Jag är ingen stor vän av spannmål men jag kan lova dig att det är en himmelsvid skillnad mellan stenmalet vete och det acellulära stålmalda vi köper i butik. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3402009/) På pappret kan de se EXAKT likadana ut när man koncentrar blicken på macronutrienter men de har näringsmässigt och metabolt nästan inget gemensamt.
  16. Jag äter liberal LCHF. Mer nån sorts ohelig paleo-isch variant med frukter ibland och mejerier. Jag älskar rötter också. Jag har räknat på kul några gånger. Hur jag än mumsar och äter KAN jag inte komma över 130-150 gram kolhydrater på en dag. Det går inte, inte ens de dagar jag äter rötter till lunch och en boost med banan till kvällsmat. Enda sättet för mig skulle vara att go vegan all in och inte äta något annat än just rötter och frukt (vilket jag inte tror är nyttigt även om jag verkligen gillar mina rötter och grönsaker) eller ja, äta spannmål och socker. Då är det ju en baggis att komma upp i "hälsosamma" siffror enligt Livsmedelsverket. Jag skulle verkligen vilja höra vad det är som är så problematiskt med följande dag: Kaffe med gräddskvätt. Är aldrig hungrig på morgonen. Lunch med jättehög av grönsaker i olika färger. En klick (eller två) salladsdressing. En skopa kalla rotfrukter (rovor eller sötpotatis t.ex., med kryddor). Lite nötter och/eller frön. Proteinkälla från djurriket. Kvällsmat. Mindre tallrik liknande lunchen eller en boost med banan, grekisk yoghurt, en klick nötsmör, några bär, lite bladgrönt och vatten. Beror på omständigheter. Darrbent hård träning 2-3 ggr i veckan, en timme i stöten. Förr åt jag såhär: Müsli och fil Pasta eller potatis och protein. Lite gurka eller en tomatbit. Fullständigt körd klockan tre.... Frukt eller godis.. Vid femtiden på väg hem. Grinigt hungrig. Chokladbit eller yoghurtdryck. Kvällsmaten mer pasta. Snålade lite på såsen för det var ju fett i den.Så. Himla. Sugen. klockan 21. Choklad. Men jag åt 60% kolhydrater, det gjorde jag. Och snålade på fettet.. Träna? HAHAHAHA! Jag orkade knappt ta mig upp ur soffan och förresten hade jag ont i lederna och var så tjock att det var ett gym-pass att ta sig uppför trappen. Synd bara att jag hade så himla dålig karaktär, va? Märkligt hur min karaktär blev så fantastiskt bra så forst jag slutade äta spannål.
  17. Min umgängeskrets (i flera länder dessutom) är till 90% högskoleubildad. En del med fler än en examen. De är precis lika medicinskt auktoritetstroende som min familj som är till 75% UTAN högskoleutbildning. I snitt. Det finns rebeller i båda lägren. De har (annars skulle jag nog inte välja att umgås med dem) nyfikenhet, integritet, ofta en smula "udda", ifrågasättande, beredda att lära sig nya saker hela tiden, Men när det gäller sjukvård och hälsa har de som sagt nästan alla en, i mitt tycke, ohälsosam respekt för medicinsk auktoritet. Precis som jag var. Jag var nyfiken, Jag var intresserad lekman. Jag läste på. Jag visste att fibrer var bra och fullkornspasta var rena drömmen för tarmarna och att fett, speciellt smör, var fullkomligt livsfarligt och ingenstans hade jag stött på varningsord mot socker. Jag var fet, blev sjukligare för varje år, "åldern" tog ut sin rätt (för bövelen jag var bara 30-40 år då! ) Jag säger bara tack gode gud för ett fritt internet. Det var inte förrän jag själv genom experimenterande hade löst ett hälsoproblem efter ett annat och ett tredje med alternativa meoder som jag VERKLIGEN började fundera på vadf*n det var de visste egentligen. INGA av mina mer permanenta hälsoproblem har lösts genom konventionell medicinsk assistens. INGA. De har hjälpt mig med nån enstaka penicillinkur (å andra sidan har jag sluppit ett antal penicillinkurer eftrsom jag vägrat ta emot receptet utan att läkaren först kollat om det ä ett viris eller bakterier som ligger bakom..) Mina depressioner. Mina leder. Min rygg. Mina exem. Min krångliga mage. Min övervikt. Allt har jag läkt eller åtminstone fått bukt med ner till fungerande nivåer (fortfarande lite trind och min rygg behöver konstant vaksamhet) med hjälp av alternativa metoder och inte ett enda av de piller läkarna rekommenderat. Nu vill jag inte på något vis banka på sjukvårdspersonal. Deras arbetskultur är extremt auktoritär och de har fantastiskt lite tid att ägna sig ordentligt åt sina patienter. Det är löpande band med plåster och piller för inget annat hinns med.
  18. Tuva

    Sluta med kaffe?

    Mitt kaffe! Mit älskade kaffe! RÖR INTE MITT KAFFE!!! Men. Jag är så himla gammal att jag påbörjat klimakteriet och numera vaknar minst två ggr varje natt av att det är så obehagligt varmt under täcket. Kroppen har dessutom börjat värmepuffa lite då och då över dagen. Tips för att dra ner värmevallningar: Inte dricka alkohol. Gör jag redan. Inte äta kryddad mat - inte så ofta men helt utan tänker jag inte vara. Då är jag hellre svettig. Träna. Gör jag redan. Sluta röka. Avklarat för 25 år sen. Inte klä sig i syntetiska ämnen eller sova på syntetiska lakan. Min hud har alltid vrålat av obehag över syntetiska ämnen, jag får fortfarande myrkrypningar av minnet av banlonbyxorna och acryltröjorna på 70-talet. Urk! En hög med vitaminer (C, E och lite sånt) och det täcker jag med min kost. Så jag lär få se över min kaffekonsumtion. I alla fall dra ner från mina 6-8 koppar i kanske 3. Nån jäkla måtta på renlevnade får det väl ändå vara?
  19. Vad var det jag läste????? Att föräldrarna inte ser att barnet inte mår bra har väl inget med LCHF att göra - det finns väl såna föräldrar som äter godis och fullkornsbröd också. Suck! Jag har extremt svårt att se några föräldrar med ett barn med typ 1 diabetes inte börja oroa sig om barnet inte växer på ett halvår t.ex. Det enda jag ser är att de vill svartmåla folk som äter LCHF. De borde SKÄMMAS. Det är ju skitenkelt att göra ett likadant fast tvärtom fall. Med folk som lyder råden till punkt och pricka. Trattar i ungen fullkorn så det knastrar i tänderna och skyr mättat fett som pesten. Blodsockret svårkontollerat.. Eller hur?
  20. Alltid lika kul det där med socker och folks humör och de lärdas fnysanden åt populasens lättrogenhet.. Förr åt jag socker. Godisgris var jag. Jag var fet och jag hade ett OHYGGLIGT humör när jag blev "hungrig". Det tog mig många år att lära mig att vända irritationen inåt och svälja mina morranden och fräsanden - och jag hade ALLTID något i väskan i nödsituationer. Nu äter jag inte socker och det spelar ingen roll hur hungrig jag blir: jag blir inte ens mulen eller lite sammanbiten. Jag kan gå 36 timmar utan mat om det kniper utan att ha lust att strypa ens en liten myra. Förr åt jag socker. Speciellt på vintrarna när jag kämpade med djupa vinterdepressioner. Första vintern utan socker var första vintern på 30 år UTAN vinterdepression. !!!!!!!! Jag säger det igen: FÖRSTA vintern på 30 ÅR utan vinterdepression. (Vi pratar riktiga depressioner med dagliga självmordsfantasier i flera månader i sträck..) Förutom ett par dagar kring julen det året. Då åt jag julgodis i måttliga mängder och efter ett par dagar ville jag inte gå ur sängen för livet var svart. Jag skiter högaktningsfullt vad Coca Colas forskare kommer fram till om sockrets oskadlighet. Jag litar mer på min egen kropp, jag.
  21. För det första ser jag ingenting som pekar på att någon i studien äter LCHF. För det andra är frågan vad som ligger bakom "högre fettintag". Är det lax och smör eller småkaor med socker och margarin? För det tredje skulle jag fantastiskt gärna en enda gång se en dietist/nutritionist förklara för mig vad det är som är så fantastiskt näringsrikt i vetemjöl och socker. Vilket ju är de två allra, allra, allra största kolhyrdatskällorna i vår moderna kost.
  22. Rökning höjer metabolismen marginellt. Så när man slutar röka kan man inte äta riktigt lika mycket som innan. Och så brukar folk tycka så vansinnigt synd om sig själv att de tröstäter - plus att de har tråkigt när de inte kan sysselsätta fingrarna med en cig. BAM! 20 kilo. Vill man sluta röka (vilket jag varmt rekommenderar till alla, förstås) men inte vill likna Michelingubben efter ett par månader borde man nog ha en plan som tar hand om de vanligaste fällorna: En kost som inte triggar sug (LCHF/paleo/vad som funkar för den individen) Gör det lättare att anpassa matlusten. En klar motivation: de vill inte få kärlkramp, slaganfall, lungcancer, hjärtsnörp, dra runt med en syrgastub istället för att kunna gå ut med hunden/cykla/spela golf i ålderdomen. Motverkar de värsta anfallen av självömkan. Tja. Tråkigt? Börja knyppla eller brodera eller grafitti i källaren eller skaffa en hund eller gå på den där trum-kursen du alltid drömt om..
  23. Jag blir mycket mer sällan sjuk. Känner ofa av att nåt "är på gång" men efter att ha sovit på saken vaknar jag näsan ofelbart frisk och nyter. Så nej, jag känns inte vid att det ligger liksom "på lur". Hur gör du när det bli sådär? Tar du hänsyn till det och drar ner på stress/träning och vårdar din nattsömn extra väl? Det kan göra underverk i kroppen att låta henne få lite arbetsro.