Syster Yster

Medlem
  • Innehållsantal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

5 Neutral

Om Syster Yster

  • Rank
    Nyanländ
  1. Jag har ätit LCHF i drygt 5 år. Tar lab-prover en gång om året. Brukar ligga över 0.80 i magnesium (blodprov). Senaste mätning låg jag på 0.69. Du har skrivit någonstans att magnesiumvärdet i blod inte säger så mycket och jag är inte orolig. Men det skulle vara intressant att veta: Om det skulle visa sig att man har magnesiumtillskott fastän man äter nötter varje dag och tar magnesiumtillskott några gånger i veckan - vad skulle det kunna bero på? Vilka symtom kan man få vid magnesiumbrist?
  2. Om samtidigt intag av fett och kolhydrater: "Ett stort problem är att man länge föreställde sig att kroppsvikten bäst regleras genom kalorirestriktioner inriktade på fett. Insikt saknades om att kostfett blir oemotståndligt fetmabildande främst i kombination med snabba kolhydrater som ligger bakom hormonstyrd fettinlagring. Användningen av Livsmedelsverkets gamla nyckelhålsmärkning ökade parallellt med övervikt och diabetes." Ur utbildningshäftet "Kolhydrater" av Göran Petersson, professor i Kemisk Miljövetenskap, Chalmers. Tips: Googla på Göran Petersson, Chalmers. Där finns gedigen kunskap att hämta inom projektet "Granskande biokemisk miljö- och hälsoforskning med inriktning på konsumentprodukter".
  3. Jag brukar "bottna" med äggröra innan jag går hemifrån. Alternativt gör jag som TillMinus och tar med mig kokta ägg. Efter flera år med LCHF har jag inget sug efter sötsaker, men ibland känner man sig tvingad till avsteg av sociala skäl. Det man absolut bör undvika (fr.a. om man är sockerberoende) är allt som innehåller vetemjöl. Det höjer blodsockret mer än socker. Vetemjöl (vitt eller fullkorn) är inget livsmedel, det är ett dödsmedel.
  4. En en meter lång tumstock ÄR en meter lång. Ett en meter långt måttband ÄR en meter långt. För de flesta av oss funkar det inte att mäta midjemåttet med en tumstock. Det innebär inte att det är fel på tumstocken. Den är bara inte användbar i sammanhanget. För de flesta av oss funkar det inte att gå ner i vikt och bli friska genom att minska på kaloriintaget som sådant. För de flesta av oss funkar det däremot att gå ner i vikt och bli friska genom att äta sådan mat som får kroppen att sluta skrika efter mera mat. Det innebär inte att det är fel på energibalansteorin. Den är bara inte användbar i sammanhanget.
  5. Vad jag egentligen undrar är hur mycket protein man bör äta för att fylla kroppens behov av protein. Alltså minst X antal gram protein per kilo kroppsvikt för normalviktig person.
  6. Hur mycket protein bör man äta per dag i relation till sin kroppsvikt? Är det olika för män och kvinnor? Olika för smala och feta?