Gå till innehåll

Ti Ti

Medlem
  • Innehållsantal

    457
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    1

Ti Ti vann senast 26 Juni 2014

Ti Ti hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

622 Enastående

Om Ti Ti

  • Rank
    Stammis

Senaste besökare till profilen

540 profilvisningar
  1. Hej och välkommen! Hela min viktminskningsresa på drygt 20 kilo bestod av platåer. Så här såg mitt personliga mönster ut som upprepade sig i flera månaders tid: Långsamt mätt av allt mindre och färre måltider under 3-4 veckors tid Vrålhunger, ökade mängder mat Plopp! 1,5-2 kilo i viktminskning i ett svep Jag är 55+ så jag insåg att för min del var inte LCHF någon "quick fix" utan det fick ta den tid det tog. Det är dessutom bättre att mäta sig än väga sig. Eftersom du tränar kan du mycket väl tappa i fettvikt men öka i muskelvikt.
  2. Jag vill understryka det Zepp skrev om energiprocent eftersom det är ett vanligt nybörjarmisstag att tro att 80% av måltiden i gram räknat ska var fett när det i stället är 80% av energiinnehållet i måltiden. Räkneexempel på en måltid på 1.000 kcal: 1 gram fett motsvarar 9,3 Kcal 80% av 1.000 Kcal = 800 Kcal 800 Kcal ./. 9,3 ≈ 86 gram Om man som nybörjare är ovan vid fettintag är det ofta bäst att skynda långsamt, dvs långsamt öka fettinnehållet i måltiderna.
  3. Mitt tips är att spara till en dag i månaden i stället för lite varje dag När jag först började med LCHF för flera år sedan lovade jag mig en kolhydratrik dag per månad. Jag ville ju inte kasta bort den på vad som helst, utan ville planera dagen. Hela månaden gick jag och tänkte på vad jag var mest sugen på: pizza, varma mackor, chips och ostbågar osv. När dagen äntligen kom (sista dagen av första månaden på LCHF) så räckte det med en måltid för att jag skulle få nog, och inte var det så gott längre som jag hade föreställt mig. Fyra veckor utan snabba kolhydrater hade dämpat mitt sug. Andra månaden hann gå innan jag hade bestämt mig för vad jag skulle "unna" mig och då tänkte jag att nä, nä, du får inte spara en missad dag, den är förbi. Tredje månaden iddes jag inte ta någon kolhydratdag längre.
  4. Använd måttband i stället för våg för att mäta förändrinng! Som Katerina skriver så kan man mycket väl tappa kroppsfett och bygga muskler samtidigt, vilket gör att man blir smalare men väger detsamma som tidigare.
  5. Ti Ti

    Kramper

    Kramp nattetid kan bero på brist på magnesium, zink eller en av B-vitaminerna (minns inte vilken, men den kräver intag av andra B-vitaminer för att tas upp). Själv brukar jag ta en brustablett typ Berocca (eller annat märke av just B-vitamin, de brukar även innehålla magnesium och zink) på kvällen några dagar i rad, då brukar det ge med sig.
  6. Jag fick motsatt effekt efter att jag ätit LCHF en tid - antingen var det inaktiva hårsäckar som åter blev aktiva, eller så var det nybildade hårsäckar, för det växte ut nya hårstån, på ställen där det inte funnits några innan (det var precis i hårfästet i pannan, så det syntes rätt väl). Det var väl en 7-8 år sedan, och effekten håller i sig.
  7. Ah, två olika sidor med senaste nytt, tack! Det vore ju smidigt med någon sorts markering även på sidan https://www.dietdoctor.com/se/nytt eftersom den ju innehåller fler nyheter från bl a detta forum samt diverse bloggar.
  8. Plustecken? Var då? Själv brukar jag gå in på sidan nedan och har fram tills idag alltid kunna läsa artiklarna under rubriken Diet Doctor men artikeln som just nu är längst upp går inte att läsa om man inte är medlem.
  9. Ti Ti

    KAM - utredning?

    Det var en sjukgymnast som berättade för mig att det finns en utbildning för akupunktur för vårdpersonal. Hon behandlade min tennisarmbåge/golfhandled (spelar varken eller) med infrarött och akupunktur.
  10. Ti Ti

    KAM - utredning?

    Numera kan sjukvårdsutbildad personal i Sverige lära sig akupunktur, men det är en specifik utbildning. Dottern till en av mina tidigare kollegor gick sin läkarutbildning i Tyskland, och där ingick homeopati som en obligatorisk del av utbildningen.
  11. Är det som högst på morgonen/när du vaknar? "Något annat intressant man kan se på blodsockerkurvan ovan är att blodsockret för dessa diabetiker verkar vara relativt högt på morgonen, redan innan frukost, och sedan sjunka. Det är faktiskt vanligt och kallas ”dawn phenomenon” eller ”gryningsfenomen” på svenska. Vissa hormonnivåer, såsom kortisol, når sin normala dygnstopp under efternatten/morgonen, och leder bland annat till att levern släpper ut lagrat socker i blodet." https://www.dietdoctor.com/se/diabetes/blodsocker-och-diabetes
  12. Fast det visste vi ju redan, eller hur? Frukt och juice har gjort att frätskador på tänderna ökar "En forskningsrapport visar att nästan var tredje ungdom i åldern 15-17 år har frätskador på tänderna. Något som forskaren tycker är alarmerande.– Det är sorgligt att se när de är så unga, säger Maria Jarkander, övertandläkare och forskare." https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fratskador-pa-tander-okar-bland-unga-halsosamma-personer-kan-vara-i-riskgruppen
  13. Oj vad konstigt forumet har blivit på sistone men i alla fall... Det jag är på jakt efter är diabetiker med typ 2 diabetes som har ett användarkonto på Facebook för att jag just nu stångas med en person som säger att kosten inte har någon inverkan på insulindosen. Här är länken och jag heter Kristina Rautiainen på Facebook: https://www.facebook.com/ole.madsen/posts/10215318899024246?comment_id=10215349590791521&reply_comment_id=10215351288033951&notif_id=1537528668881502&notif_t=feed_comment_reply
  14. Ti Ti

    Lipödem

    Det finns en grupp på Facebook som heter Lipödem & Ketogen kost, där många säger sig ha upplevt att både svullnad (mått) och framför allt smärta avtar när man äter keto. Däremot verkar det inte ha någon större effekt på vikten, speciellt om man passerat 50.
  15. Brist på magnesium, zink eller en B-vitamin (minns inte vilken, kan vara B12) kan ge kramp och till och med sendrag nattetid. Jag råkar ut för det typ 3-4 gånger per år och tar då en brustablett 1-2 timmar innan jag går till sängs. Efter ungefär 4 kvällar brukar det ge med sig.
×
×
  • Skapa nytt...