Gå till innehåll

Ti Ti

Medlem
  • Innehållsantal

    460
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    2

Ti Ti vann senast 12 December 2020

Ti Ti hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

633 Enastående

Om Ti Ti

  • Rank
    Stammis

Senaste besökare till profilen

612 profilvisningar
  1. Inget jag hört talas om, men i nyheterna idag varnar man för tillskott med för höga halter av D-vitamin: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kraftigt-okad-forsaljning-av-d-vitamin-under-pandemin-livsmedelsverket-varnar
  2. Det finns en bok som, översatt till svenska, heter "Stoppa Alzheimers nu!" av den amerikanske läkaren Bruce Fife som jag tycker alla borde läsa. Jag lämnade det som inköpsförslag till mitt lokala bibliotek när den kom ut i svensk översättning, och de köpte in den. Jag tror inte att biblioteken i Sverige får så värst många inköpsförslag för det är förvånansvärt ofta de köpt in de böcker jag föreslagit, och då får man alltid första tjing, dvs boken reserveras i den personens namn som föreslagit inköpet.
  3. Exakt detta har jag påtalat för såväl mina brittiska som nordamerikanska internetkompisar, som drar alla "anti-vaxxers" över en kam - att det i Sverige faktiskt användes ett vaccin (Pandemrix om jag minns rätt) som orsakade livslånga och allvarliga hälsoproblem. Siffran 400 känns bekant, likaså att man i efterhand har uppskattat att vaccinet räddade livet på 40 personer. Var det värt det? Själv valde jag att inte vaccinera mig, eftersom svininfluensan inte var på långa vägar så riskfyllt som Covid.
  4. Hej och välkommen! Hela min viktminskningsresa på drygt 20 kilo bestod av platåer. Så här såg mitt personliga mönster ut som upprepade sig i flera månaders tid: Långsamt mätt av allt mindre och färre måltider under 3-4 veckors tid Vrålhunger, ökade mängder mat Plopp! 1,5-2 kilo i viktminskning i ett svep Jag är 55+ så jag insåg att för min del var inte LCHF någon "quick fix" utan det fick ta den tid det tog. Det är dessutom bättre att mäta sig än väga sig. Eftersom du tränar kan du mycket väl tappa i fettvikt men öka i muskelvikt.
  5. Jag vill understryka det Zepp skrev om energiprocent eftersom det är ett vanligt nybörjarmisstag att tro att 80% av måltiden i gram räknat ska var fett när det i stället är 80% av energiinnehållet i måltiden. Räkneexempel på en måltid på 1.000 kcal: 1 gram fett motsvarar 9,3 Kcal 80% av 1.000 Kcal = 800 Kcal 800 Kcal ./. 9,3 ≈ 86 gram Om man som nybörjare är ovan vid fettintag är det ofta bäst att skynda långsamt, dvs långsamt öka fettinnehållet i måltiderna.
  6. Mitt tips är att spara till en dag i månaden i stället för lite varje dag När jag först började med LCHF för flera år sedan lovade jag mig en kolhydratrik dag per månad. Jag ville ju inte kasta bort den på vad som helst, utan ville planera dagen. Hela månaden gick jag och tänkte på vad jag var mest sugen på: pizza, varma mackor, chips och ostbågar osv. När dagen äntligen kom (sista dagen av första månaden på LCHF) så räckte det med en måltid för att jag skulle få nog, och inte var det så gott längre som jag hade föreställt mig. Fyra veckor utan snabba kolhydrater hade dämpat mitt sug. A
  7. Använd måttband i stället för våg för att mäta förändrinng! Som Katerina skriver så kan man mycket väl tappa kroppsfett och bygga muskler samtidigt, vilket gör att man blir smalare men väger detsamma som tidigare.
  8. Ti Ti

    Kramper

    Kramp nattetid kan bero på brist på magnesium, zink eller en av B-vitaminerna (minns inte vilken, men den kräver intag av andra B-vitaminer för att tas upp). Själv brukar jag ta en brustablett typ Berocca (eller annat märke av just B-vitamin, de brukar även innehålla magnesium och zink) på kvällen några dagar i rad, då brukar det ge med sig.
  9. Jag fick motsatt effekt efter att jag ätit LCHF en tid - antingen var det inaktiva hårsäckar som åter blev aktiva, eller så var det nybildade hårsäckar, för det växte ut nya hårstån, på ställen där det inte funnits några innan (det var precis i hårfästet i pannan, så det syntes rätt väl). Det var väl en 7-8 år sedan, och effekten håller i sig.
  10. Ah, två olika sidor med senaste nytt, tack! Det vore ju smidigt med någon sorts markering även på sidan https://www.dietdoctor.com/se/nytt eftersom den ju innehåller fler nyheter från bl a detta forum samt diverse bloggar.
  11. Plustecken? Var då? Själv brukar jag gå in på sidan nedan och har fram tills idag alltid kunna läsa artiklarna under rubriken Diet Doctor men artikeln som just nu är längst upp går inte att läsa om man inte är medlem.
  12. Ti Ti

    KAM - utredning?

    Det var en sjukgymnast som berättade för mig att det finns en utbildning för akupunktur för vårdpersonal. Hon behandlade min tennisarmbåge/golfhandled (spelar varken eller) med infrarött och akupunktur.
  13. Ti Ti

    KAM - utredning?

    Numera kan sjukvårdsutbildad personal i Sverige lära sig akupunktur, men det är en specifik utbildning. Dottern till en av mina tidigare kollegor gick sin läkarutbildning i Tyskland, och där ingick homeopati som en obligatorisk del av utbildningen.
  14. Är det som högst på morgonen/när du vaknar? "Något annat intressant man kan se på blodsockerkurvan ovan är att blodsockret för dessa diabetiker verkar vara relativt högt på morgonen, redan innan frukost, och sedan sjunka. Det är faktiskt vanligt och kallas ”dawn phenomenon” eller ”gryningsfenomen” på svenska. Vissa hormonnivåer, såsom kortisol, når sin normala dygnstopp under efternatten/morgonen, och leder bland annat till att levern släpper ut lagrat socker i blodet." https://www.dietdoctor.com/se/diabetes/blodsocker-och-diabetes
  15. Fast det visste vi ju redan, eller hur? Frukt och juice har gjort att frätskador på tänderna ökar "En forskningsrapport visar att nästan var tredje ungdom i åldern 15-17 år har frätskador på tänderna. Något som forskaren tycker är alarmerande.– Det är sorgligt att se när de är så unga, säger Maria Jarkander, övertandläkare och forskare." https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fratskador-pa-tander-okar-bland-unga-halsosamma-personer-kan-vara-i-riskgruppen
×
×
  • Skapa nytt...