rylandes

Medlem
  • Innehållsantal

    244
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    7

Allt postat av rylandes

  1. Prova Kalium också. Det finns ju någonting som heter Natrium-Kalium-pumpen, där en av huvuduppgifterna är att reglera vätskebalansen. Med Magnesium och salt som tillskott så får jag kramp mer sällan. Lägger jag till Kalium som jag gjort nu i sommar, så har jag ännu inte fått någon kramp. ---
  2. Jag tror nog inte på enskilda "undermedel" utan snarare på en ordentlig utredning följt av tex RECODE protokollet. Problemet är ju att få det i Sverige. ---
  3. Jag föreslår att du koncentrerar dig på Dale Bredesen och hans RECODE protokoll (som Tureborgaren pekar på) eftersom det idag är den enda fungerande terapin. Med hundratals patienter med positiv utgång. Han har också utbildat mer än 500 läkare och annan sjukvårdspersonal. Bredesen har på ett Ingenjörsmässigt sätt tagit ett helhetsgrepp på problematiken och insett att Amyloid-placken och proteinklumparna som kallas Tau inte är orsaken till sjukdomen. Utan del av kroppens försvarsmekanism, där man stänger ned delar av hjärnan för att skydda helheten. Han har delat in Alzheimer's i 3 huvudgrupper/orsaker: 1. Inflammation - från infektion, diet eller andra orsaker. 2. Brist - På näringsämnen, hormoner eller andra molekyler. 3. Giftiga substanser - Metaller eller biotoxiner som är producerade av mikrober som mögel. Patienten får genomgå ett stort antal provtagningar samt ett samtal om den individuella situationen. En individuell handlingsplan tas fram för att åtgärda de brister som framkommit. Där en Ketogen diet bär en central roll. Intervju: https://www.youtube.com/watch?v=Sq7uVZ_0D3U ---
  4. Vi hade en tråd där Dale Bredesen togs upp. Är nog ledande Alzheimerforskare idag. Det pekas också på en bra intervju. https://forum.kostdoktorn.se/topic/12122-högt-ldl/?page=3&tab=comments#comment-145413 ---
  5. Ja tyvärr! Det är ju inte första gången heller. Kommer ni ihåg för några år sedan när Veganaktivister lyckades rensa bort Denise Mingers kritik mot “The China Study” by T. Colin Campbell från Wikipedia. https://deniseminger.com/2010/07/07/the-china-study-fact-or-fallac/ https://deniseminger.com/2010/08/06/final-china-study-response-html/ ---
  6. Du har alldeles rätt. Den kopplingen vet vi troligen för lite om Dock används hans idéer specifikt i kreationism. Det har jag svårt för. ---
  7. Zepp! Jag tror man säger mindre än 10000 fertila kvinnor i en försiktig uppskattning. Vilket ger en population nere på 20000-30000 individer. Idén är inte oomstridd men tankeväckande. Det är intressant att se hur synen på DNA har förändrats och fördjupats med åren. Det skiljer en hel del nu mot förr. En fullständig anpassning till t.e.x. spannmål påstås ta mer än 100000 år. Medan en utslagning kan ske direkt. Folk från Mellersta Östern har ju på 10000 år skaffat sig en viss anpassning till spannmål, medan vi ifrån norr inte har det. Vilket ger oss problem. Det påstås ju att många av oss nordbor har en anpassning att kunna äta mycket frukt och bär i säsong och spara detta i fettcellerna för att lättare överleva vintern. Denna anpassning är ju idag snarast en belastning. Sen Epigenetik. EPI = ett prefix från grekiskan med betydelsen: på, i, över, efter, framför, före. - I anslutning till är nog en vettig översättning. Jag var väldigt fascinerad av Epigenetik för ett antal år sedan. Läste massor och försökte förstå funktionen och sammanhangen med begränsad framgång. Bruce Lipton tror jag inte är rätt man att ha som hjälp att förstå Epigenetik. Hans föredrag är visserligen kul men är nog en grov miss-representation av vad huvudfåran tycker och tänker. Jag är vanligen rätt svag för fritänkare och försöker vara en själv. Jag är mindre svag för religiös kreationism och helt kall för hans idé om att tro och bön och positiva tankar ska kunna påverka cancerceller. Epigenetisk påverkan anses ju normalt nollställas efter varje generation, med några få undantag så vitt vi vet idag. ---
  8. Den som har aktiverat den här frågan igen och drivit den hårt ett antal år är Thomas Seyfried. ---
  9. Ja det måste det ju vara. Det har ju gått flera dagar sen sist.😉 ---
  10. Fett täpper inte till blodkärlen, det är inte så processen ser ut. När det händer om det händer så sker det alltid i eller efter hjärtats pumpfunktion, på högtrycksidan alltså. I de grövsta kärlen artärerna. Om fett satte igen så skulle detta naturligtvis ske i de finaste blodkärlen först och långt efter hjärtat där trycket är lägst. Det där är en gammal och felaktig 50-60 tals idé, som vissa gärna vill hålla liv i. Sannolikt av kommersiella skäl. Det som faktiskt händer är att det uppstår en skada i kärlväggen, nära hjärtat och ofta där kärlen delar på sig. Skadan kapslas in, inflammation uppstår och kärlväggen sväller upp. Så uppstår en förträngning. ---
  11. Jag håller med. Egna och andras erfarenheter säger att det är bäst att hålla sig strikt så länge man orkar och kan, helst hela vägen till målet. Då kan det vara läge att byta till en mer liberal för att hålla sig kvar där. Periodisk fasta är bra att ta till när och om det inte längre flyter på och man har fastnat under vägen. ---
  12. Malcolm Kendrick har i sin långa serie om orsakerna till hjärtsjukdom, i avsnitt 59 gjort en kort (nåja) resumé. Mycket läsvärd för de som inte orkar igenom hela serien. https://drmalcolmkendrick.org/2018/11/27/what-causes-heart-disease-part-59/ ---
  13. rylandes

    Högt LDL

    Man räknar med att i den Amerikanska befolkningen (ca 300 miljoner) har 25% (75 miljoner) en kopia av ApoE4. Medan ca 7 miljoner har 2 kopior av ApoE4 och har den högsta risken till Alzheimers mm.. ---
  14. rylandes

    Högt LDL

    Jo det är en möjlighet eller kanske snarare risk som fler pekar på. En bra genomgång om detta samt om annan terapi för Alzheimers finns i boken med den kaxiga titeln: "The End Of Alzheimer's, The First Program to Prevent and Reverse Cognitive Decline" av Dale E Bredesen. ---
  15. Katerina. Jag har hört om många som inte fastat före provtagning och då blir värdet snedvridet. Jag har också sett rekommendationer mellan 8-12 timmar. Själv tror jag 8 timmar är helt OK. Skillnaden är sannolikt väldigt liten. Dave Feldman menar att han ser påverkan så långt bort som 3 dagar. Nu är han en siffernörd. I praktiken är den skillnaden liten. Dock intressant ur ett tekniskt perspektiv. ---
  16. Innan man börjar analysera för mycket kanske man ska ställa sig grundfrågan 1A: Fastade du i 8 timmar före provtagningen? Annars påverkas dina mätvärden av det du har ätit. Dave Feldman har gjort det jag inte kan hitta att någon annan gjort före honom, nämligen att utföra dessa provtagningar ett antal gånger under dagen. Samt under ett antal dagar i följd. I samband med mat och däremellan, för att se hur mycket det påverkar. Det svänger ordentligt efter måltid och påverkas upp till 3 dagar efter denna. Ett prov utan föregående fasta är alltså inte att lita på. ---
  17. Det är en vanesak. Jag har flyttat runt den måltiden jag äter till olika tider på dagen. Det tar ett par dagar så har kroppen vant sig vid den nya tiden. Hur mycket den protesterar verkar vara beroende av aktivitetsnivån. Är man stillasittande protesteras det mycket.😊 ---
  18. rylandes

    Högt LDL

    Så vitt jag vet så räknas LDL värdet fortfarande ut. Andra mätmetoder är nog ännu för dyra. Däremot så har det dykt upp nya formler som stödjer sig på en Brasiliansk respektive Mexikansk gruppstudie. Det är möjligt att dessa redan börjat användas i Sverige. Dessa är ju ännu värre än Friedewald för oss LCHF''are. Räkna du ut ditt eget värde enligt Friedewald o Iran så får du något att jämföra med. Malcolm Kendrik har ju skrivit mycket klokt i detta ämne. Han har ju under de senaste 3 åren med 57 direkta inlägg och ett antal anknytande försökt att reda ut hela problematiken. Samt nu till slut levererat en mycket elegant och sammanhängande teori om hjärtsjukdom. Väl värd att läsa, men det tar tid. Vill även peka på Ivor Cummins "The Fat Emperor" som har ett antal bra skrifter och filmer i ämnet. Främst dessa 2: https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=fuj6nxCDBZ0 https://www.youtube.com/watch?v=hFkrGIYIM74 Den senaste pekar på några mycket intressanta studier bl.a. om Glucocalyx som är en tjock matta av typ "flimmerhår" på insidan av blodådrorna. Dessa är det första skyddslagret och relativt nyupptäckta. En av studierna pekar på att intag av kolhydrater minskar glucocalyx lagret med upp till 60%, samt att det tar mellan 8-10 timmar att bygga upp igen. Under den tiden så finns det större möjlighet för bl.a. ldl partiklar att smita förbi. Nästa studie fick fram att det bara var oxiderade ldl (OxLDL) som tog sig igenom. Stämmer det så är det våldsamt intressant och en dödsstöt till fröoljorna med mycket Omega 6. Personligen så tror jag att ldl värdet är mest av intresse för att sälja statiner. ---
  19. Och du ville säga vad??? Är vi överens om att Autofagin går för fullt bara under fasta? ---
  20. Det är ju riktigt som Zepp säger att Autofagi aldrig går till noll. Men det är ju viktigt att inse att när vi med semantik försöker bringa klarhet med våra förklaringsmodeller av biologiska processer, så berör vi ju kanske bara några aspekter av en komplex helhet. Samtidigt kanske vi oavsiktligt döljer andra. Med det sagt vill jag peka på en annan syn på ovanstående: När matsmältningssystemet går på tomgång så finns det tid till andra processer. Så även om Autofagi alltid finns där så är det stor skillnad på frekvensen eller effekten om man är i fasta eller inte. ---
  21. Hör inte det samman med den gamla fabeln om att det fett vi äter, (i synnerhet mättat) fastnar på insidan av våra ådror, så det till slut blir stopp? Den är ju så totalt felaktig från början till slut. Men man hör den rätt ofta. De väsentliga mätvärdena blir nästan alltid bättre och blir de inte det. Så är det sannolikt annat som påverkar. Detta bör då utredas. Håller med Peter B. Orsakerna till hjärtsjukdom får man troligen söka på annat håll. ---
  22. Kanske för vi har minst 400000 års erfarenhet av tillagat kött. Det finns inget kanske i att vi är köttätare, därtill är bevisningen alldeles för tydlig. Vi har också en lång historia med rötter bär och nötter mm. Spannmål har vi dock en väldigt kort och tveksam historia med. ---
  23. En av grundtankarna med fasta (och även LCHF) är ju att få kroppen att använda sina egna reserver. När man äter kolhydrater sätter kroppen ut insulin. Som i sin tur stryper utflödet ur fettcellerna, eftersom kroppen behöver ta hand om det som kommer. Om du hela tiden har en hög insulinnivå i blodet, så vänjer sig kroppen att hela tiden begära extern föda genom hungerkänslor. Isf. att ta av sina egna reserver. Om du fastar eller kör en strikt LCHF så har du tillgång till reserverna och hungerkänslorna kommer oftast bara flyktigt då och då. Som en påminnelse om att det vore trevligt med lite extern föda ändå. Det finns ju ett känt fall med en Skotte som fastade i över ett år under läkarkontroll och bara drack vatten samt vitaminer och mineraler. --
  24. Ekner! Det vore bra om du ville utveckla din kommentar, gärna med hänvisning till vilken statistik du visar på. Själv tillhör jag "solförespråkarna" och vill nog hävda tvärtom. --
  25. Jag tror Peter B är inne på rätt spår. Följande har jag hört från 2 olika vanligtvis initierade källor: Det sitter en skrämsel-apostel i TV och skrämmer folk om solande. Själv sitter jag hemma framför TV'n och blir orolig. Börjar noja över några fläckar som jag har. Inser att det sannolikt inte är någon fara, men tycker ändå det är tryggast att gå till vården. Som så småningom tar bort fläckarna. Efter en tid får jag lugnande besked. Nu finns jag som en post i cancerregistret. Jag behöver alltså inte ha cancer för att hamna där. Obs! Ovanstående är ett exempel. --