Gå till innehåll

rylandes

Medlem
  • Innehållsantal

    248
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    7

Inlägg postad av rylandes

  1. Nej tyvärr har inte läst någon av dem.

    Håller på o tragglar mig igenom en rätt tung historia som heter:  Mitochondria in Health and in Sickness. Utgiven av Springer med ett antal författare och 2 namngivna redaktörer: Andrea Urbani, Mohan Babu. Är en genomgång av den senaste forskningen om mitrokondiernas betydelse inom olika grenar av vården o forskningen.

    Några exempel på vad de olika kapitlen handlar om:

    Mitochondrial Metabolism in Cancer. A Tangled Topic. Which Role for Proteomics?

    Mitochondrial Proteins in the Development of Parkinson’s Disease.

    Role of Mitochondria in Host-Pathogen Interaction.

    Mitochondria Lysine Acetylation and Phenotypic Control

    Crosstalk Between Oxidative Stress and Mitochondrial Damage: Focus on Amyotrophic Lateral Sclerosis

    Investigating the Role of Mitochondria in Type 2 Diabetes – Lessons from Lipidomics and Proteomics Studies of Skeletal Muscle and Liver

    Totalt 15 olika delar.

    ----

     

    • Gilla 4
  2. Det som Zepp beskriver är ju en form av "grundläge", det klassiska kalorier in/ut. Därutöver finns det ju en automatisk reglering, med vad som ibland beskrivs som "setpoints".
    Dit kroppen gärna går tillbaka till, uppifrån eller nerifrån. Det betyder att du kan överäta under en period och man går sannolikt upp några kilon. Men sedan planar det ut igen om man behåller samma intag och återgår till tidigare vikt. Samma sak om man går ner i vikt så försöker ju kroppen återta tidigare vikt.

    Problemet är ju att försöka flytta dessa setpoints. Vilket går om man är istadig och lyckas hålla ungefär samma nivå under flera år.

    Det finns ju en mängd exempel på att kalori in/ut hypotesen är en dålig beskrivning över verkligheten. Det är ju ett problem när vi med ord ska försöka beskriva komplexa biokemiska skeenden.

    När jag slutade röka för ett antal år sedan gick jag upp över 20 kg på drygt en månad. Nu var jag lite förvarnad av läkaren som skrev ut nikotinplåstret, om att detta kunde ske. Trots det så blev jag ju rätt chockad eftersom jag försökte hålla igen. Läkaren sa att du hamnar där du hamnar (i vikt), så får du försöka ta hand om det sedan. Det har jag ju hållit på med sen dess med växlande framgång.

    Kärnan i ovanstående är att jag tror vi alltid "överäter", så tar kroppen åt sig det den behöver/vill ha. Sedan är det hormoner (och kanske annat) som styr där vi hamnar. Motion tex. har ju rätt liten inverkan.

    ---

    • Gilla 7
  3. Prova Kalium också.

    Det finns ju någonting som heter Natrium-Kalium-pumpen, där en av huvuduppgifterna är att reglera vätskebalansen.

    Med Magnesium och salt som tillskott så får jag kramp mer sällan. Lägger jag till Kalium som jag gjort nu i sommar, så har jag ännu inte fått någon kramp.

     

    ---

    • Gilla 4
  4. Jag föreslår att du koncentrerar dig på Dale Bredesen och hans RECODE protokoll (som Tureborgaren pekar på) eftersom det idag är den enda fungerande terapin. Med hundratals patienter med positiv utgång. Han har också utbildat mer än 500 läkare och annan sjukvårdspersonal.

    Bredesen har på ett Ingenjörsmässigt sätt tagit ett helhetsgrepp på problematiken och insett att Amyloid-placken och proteinklumparna som kallas Tau inte är orsaken till sjukdomen. Utan del av kroppens försvarsmekanism, där man stänger ned delar av hjärnan för att skydda helheten.

    Han har delat in Alzheimer's i 3 huvudgrupper/orsaker:

    1. Inflammation - från infektion, diet eller andra orsaker.

    2. Brist - På näringsämnen, hormoner eller andra molekyler.

    3. Giftiga substanser - Metaller eller biotoxiner som är producerade av mikrober som mögel.

    Patienten får genomgå ett stort antal provtagningar samt ett samtal om den individuella situationen.
    En individuell handlingsplan tas fram för att åtgärda de brister som framkommit. Där en Ketogen diet bär en central roll.

    Intervju: https://www.youtube.com/watch?v=Sq7uVZ_0D3U

    ---

    • Gilla 4
  5. Zepp!
    Jag tror man säger mindre än 10000 fertila kvinnor i en försiktig uppskattning. Vilket ger en population nere på 20000-30000 individer.
    Idén är inte oomstridd men tankeväckande.

    Det är intressant att se hur synen på DNA har förändrats och fördjupats med åren. Det skiljer en hel del nu mot förr.
    En fullständig anpassning till t.e.x. spannmål påstås ta mer än 100000 år. Medan en utslagning kan ske direkt.
    Folk från Mellersta Östern har ju på 10000 år skaffat sig en viss anpassning till spannmål, medan vi ifrån norr inte har det.
    Vilket ger oss problem.
    Det påstås ju att många av oss nordbor har en anpassning att kunna äta mycket frukt och bär i säsong och spara detta i fettcellerna för att lättare överleva vintern.
    Denna anpassning är ju idag snarast en belastning.

    Sen Epigenetik. EPI = ett prefix från grekiskan med betydelsen: på, i, över, efter, framför, före. -  I anslutning till är nog en vettig översättning.
    Jag var väldigt fascinerad av Epigenetik för ett antal år sedan. Läste massor och försökte förstå funktionen och sammanhangen med begränsad framgång.
    Bruce Lipton tror jag inte är rätt man att ha som hjälp att förstå Epigenetik. Hans föredrag är visserligen kul men är nog en grov miss-representation av vad huvudfåran tycker och tänker.
    Jag är vanligen rätt svag för fritänkare och försöker vara en själv. Jag är mindre svag för religiös kreationism och helt kall för hans idé om att tro och bön och positiva tankar ska kunna påverka cancerceller.

    Epigenetisk påverkan anses ju normalt nollställas efter varje generation, med några få undantag så vitt vi vet idag.

    ---

    • Gilla 2
  6. Jag håller med.

    Egna och andras erfarenheter säger att det är bäst att hålla sig strikt så länge man orkar och kan, helst hela vägen till målet. Då kan det vara läge att byta till en mer liberal för att hålla sig kvar där.

    Periodisk fasta är bra att ta till när och om det inte längre flyter på och man har fastnat under vägen.

    ---

    • Gilla 5
  7. Man räknar med att i den Amerikanska befolkningen (ca 300 miljoner) har 25% (75 miljoner) en kopia av ApoE4.

    Medan ca 7 miljoner har 2 kopior av ApoE4 och har den högsta risken till Alzheimers mm..

    ---

    • Gilla 2
  8. Jo det är en möjlighet eller kanske snarare risk som fler pekar på.

    En bra genomgång om detta samt om annan terapi för Alzheimers finns i boken med den kaxiga titeln: "The End Of Alzheimer's, The First Program to Prevent and Reverse Cognitive Decline" av Dale E Bredesen.

     

    ---

    • Gilla 4
  9. Katerina.

    Jag har hört om många som inte fastat före provtagning och då blir värdet snedvridet.

    Jag har också sett rekommendationer mellan 8-12 timmar.

    Själv tror jag 8 timmar är helt OK. Skillnaden är sannolikt väldigt liten.

    Dave Feldman menar att han ser påverkan så långt bort som 3 dagar. Nu är han en siffernörd. I praktiken är den skillnaden liten. Dock intressant ur ett tekniskt perspektiv.

    ---

    • Gilla 1
  10. Innan man börjar analysera för mycket kanske man ska ställa sig grundfrågan 1A: Fastade du i 8 timmar före provtagningen?

    Annars påverkas dina mätvärden av det du har ätit.

    Dave Feldman har gjort det jag inte kan hitta att någon annan gjort före honom, nämligen att utföra dessa provtagningar ett antal gånger under dagen. Samt under ett antal dagar i följd. I samband med mat och däremellan, för att se hur mycket det påverkar. Det svänger ordentligt efter måltid och påverkas upp till 3 dagar efter denna.

    Ett prov utan föregående fasta är alltså inte att lita på.

    ---

    • Gilla 5
  11. Det är en vanesak.

    Jag har flyttat runt den måltiden jag äter till olika tider på dagen. Det tar ett par dagar så har kroppen vant sig vid den nya tiden.

    Hur mycket den protesterar verkar vara beroende av aktivitetsnivån. Är man stillasittande protesteras det mycket.😊

    ---

    • Gilla 4
  12. Så vitt jag vet så räknas LDL värdet fortfarande ut. Andra mätmetoder är nog ännu för dyra. Däremot så har det dykt upp nya formler som stödjer sig på en Brasiliansk respektive Mexikansk gruppstudie. Det är möjligt att dessa redan börjat användas i Sverige. Dessa är ju ännu värre än Friedewald för oss LCHF''are.

    Räkna du ut ditt eget värde enligt Friedewald o Iran så får du något att jämföra med.

    Malcolm Kendrik har ju skrivit mycket klokt i detta ämne. Han har ju under de senaste 3 åren med 57 direkta inlägg och ett antal anknytande försökt att reda ut hela problematiken. Samt nu till slut levererat en mycket elegant och sammanhängande teori om hjärtsjukdom. Väl värd att läsa, men det tar tid.

    Vill även peka på Ivor Cummins "The Fat Emperor" som har ett antal bra skrifter och filmer i ämnet. Främst dessa 2:

    https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=fuj6nxCDBZ0

    https://www.youtube.com/watch?v=hFkrGIYIM74

    Den senaste pekar på några mycket intressanta studier bl.a. om Glucocalyx som är en tjock matta av typ "flimmerhår" på insidan av blodådrorna. Dessa är det första skyddslagret och relativt nyupptäckta. En av studierna pekar på att intag av kolhydrater minskar glucocalyx lagret med upp till 60%, samt att det tar mellan 8-10 timmar att bygga upp igen. Under den tiden så finns det större möjlighet för bl.a. ldl partiklar att smita förbi.

    Nästa studie fick fram att det bara var oxiderade ldl (OxLDL) som tog sig igenom. Stämmer det så är det våldsamt intressant och en dödsstöt till fröoljorna med mycket Omega 6.

    Personligen så tror jag att ldl värdet är mest av intresse för att sälja statiner.

    ---

    • Gilla 6
  13. Hör inte det samman med den gamla fabeln om att det fett vi äter, (i synnerhet mättat) fastnar på insidan av våra ådror, så det till slut blir stopp?

    Den är ju så totalt felaktig från början till slut. Men man hör den rätt ofta.

    De väsentliga mätvärdena blir nästan alltid bättre och blir de inte det. Så är det sannolikt annat som påverkar. Detta bör då utredas. Håller med Peter B.

    Orsakerna till hjärtsjukdom får man troligen söka på annat håll.

    ---

    • Gilla 4
    • Tack! 1
×
×
  • Skapa nytt...