Paleo 2.0

Medlem
  • Innehållsantal

    78
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

36 Bra

Om Paleo 2.0

  • Rank

  • Födelsedag 1976-05-08

Profile Information

  • Gender
    Not Telling
  • Location
    Stockholm
  • Interests
    HIT, Lowcarb, forskning, terränglöpning och självklart mat och mera mat.
  1. Om det inte redan är sagt.. 1. Ta vågen till närmaste soptipp (Eller kanske du har ett nyfiket barn som gillar att skruva upp och ha sönder saker). 2. Sätt inte för höga mål, jag brukar säga att jag kör 100% LCHF 80% av tiden, helt enkelt bort med press och ångest. 3. Satsa på hälsa och inte viktnedgång (viktnedgång kommer när kroppen mår bra och är redo!)
  2. Om jag inte är upptagen på annat håll ska jag försöka komma.
  3. Jo det är lite tidigt det vet jag och visst orsaken till långsam respons till förändringen har oftast med hur pass illa kroppen är däran och om man jojo bantat tidigare, men hur vanligt är det att man går upp 2-3kg under dom första 2 veckorna. Är inte något jag minns att jag läst många gånger direkt. Ja mått är en bra mycket bättre faktor att gå efter än vikt.
  4. Äter du fortfarande efter den där dieten?

    1. Paleo 2.0

      Paleo 2.0

      Tror jag får den frågan minst en gång i veckan på jobbet..

      Börjar bli bra trött på den nu..

  5. Jag ser ingen fördel med att köra 5:2 när 16:8 fungerar så bra
  6. Hej. Jag har en tjej kompis som nyligen börjat med LCHF (ca 3 veckor) hon har än så länge bara gott upp i vikt, men känner sig tajtare, mindre hungrig och piggare. Det här är inte första gången jag coachar någon med LCHF men det är första gången jag råkat ut för någon som bara går upp i vikt. Vill höra om någon har erfarenhet eller hört om liknande fall samt vill jag veta ifall vikt nedgång har kommit senare mm. Lite fakta : Hon är 165cm lång och väger idag ca 75kg. Tränar 2-3 gånger i veckan (spinning eller styrkepass). Fettet sitter mestadels på armar, ben och överkropp. Har P-stav (japp vet att detta kan göra att det går segt med vikten). Jag har än så länge inte börjat köra nå hardcore grejer så som att kontrollera kalori intag, PF och andra tricks. Min teori är att det är antingen P-staven eller träningen som gör att vågen inte rör sig, nu har hon inte bokfört måtten tyvärr så jag har mindre att gå på. Dock tycker man ju att hon borde ha släppt en del vatten och gott ner lite fettmassa iaf. Va tror ni? Tiny och Zepp?
  7. Mmmm ska se ifall jag kan dyka upp och samtidigt ta med lite annat LCHF folk (läs mina följeslagare).
  8. Det ska gå bra att gå upp i muskelmassa med strikt till liberal LCHF. Det gäller bara att se till att man ligger på ett energi överskott varje dag. Och stimulera muskler med träning 1-2 gånger i veckan (Se HIT, Super slow (BIG 5 / BIG 3 Workout). Träna hårt/tungt när du tränar se sedan till att få mycket vila så musklerna hinner utvecklas tills du tränar dem nästa gång tiden varierar men brukar hamna på 5-7 dagar. Ta fram hur mycket energi du bör peta i dig per dag med denna keto kalkulator gjord för främst LCHF : http://keto-calculator.ankerl.com/ Se sedan över hur du kan fördela energi intaget på 3-5 måltider, mata in råvarorna här och mängd du tänkt äta : http://www.fineli.fi/foodbasket.php?lang=sv Det kan va relativt svårt att få i sig väldigt mycket energi genom ren mat så köp dig en stor burk med smak/lukt fri ekologisk kokosfett och äta ca 25-100g per måltid tills du kommer upp i önskad energi intag. (Börja men ett längre intag tills tarmarna har vant sig annars finns risken att du får slut på toa papper relativt fort.) Lycka till!
  9. Får äta en jävla massa ägg om man ska komma upp i dagliga RDI't för vitamin A, du täcker dagliga intaget av vitamin E med ett ägg iaf så ingen fara där Lever är att föredra.
  10. Vad jag förstår så är dessa två vitaminer metaboliskt kopplade till varandra, alltså ökar man intaget av vitamin D så bör man även öka intaget av vitamin A. Annars finns det risk att man får vitamin A brist. Hittade denna information för ett tag sedan då jag kände mig väldigt låg och sex driften va typ i botten. Hade under ett par veckors tid ökat mitt intag av D till ca 7000-9000 units per dag, innan dess har jag även tagit men i formatet 4000-6000 units per dag. Efter att ha läst på Jack Kruses sida så började jag ät ca 200g Ekologisk Leverpastej i veckan. Det blir ca 7000-11000 units av vitamin A i veckan. Hur som jag märkte skillnad efter 2 dagar då jag va helt återställd. Någon som hört om detta tidigare eller varit med om samma sak, jag är mest förvånad om att jag inte sätt det nämnas någonsin här på kostdoktorns sida/forum.
  11. Om dom inte smakar så mycket går det nog att blanda ner i det mesta, alt göra sallad eller använda i smoothies..
  12. Den här tråden borde ligga under LCHF nybörjare.. Att gå ner kosmetiska kilon tar längre tid, 4 veckor är inte mycket, ät på och må bra. Det tar helt enkelt tid för kroppen att anpassa sig till den nya dieten hur lång tid det tar innan kroppen börjar bestämma sig för att släppa på det samlade fettet varierar. Alt testa periodisk fasta (16:8) ett par dagar och se ifall det rör sig på vågen.
  13. Lite om överträning: Överträning brukar definieras som en obalans mellan träning och återhämtning och kan ge upphov till ett antal symtom av vilka ständig träningsvärk är ett tidigt. Överträning kan dock även yttra sig i bl.a. förhöjd vilopuls, ökad irritabilitet, nedsatt aptit, viktnedgång, förlust av träningsmotivation, nedsatt prestationsförmåga, men även i lägre vilopuls och lågt blodsocker. Viloperioden beror naturligtvis på graden av överträning men 3-5 dagar för lättare symtom och upp till flera månader om symtomen blivit kroniska (vilket även kräver läkarkontakt).
  14. Ska skriva ett långt inlägg snart behöver bara få en liten pause på jobbet..