MaWii

Medlem
  • Innehållsantal

    21
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om MaWii

  • Rank

  • Födelsedag 1985-03-01

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Lund
  1. Massor med bra info i denna tråden! Det är inte så enkelt som man kan tro. Olika fettsyror funkar olika, aminosyror tas upp olika, blodsocker, insulin, sjuklighet, fettinlagring, hormoner... Jag tycker att MKJ ställer en viktig och berättigad fråga. Självklart ska vi bedriva vetenskap och vara nyfikna på blodsocker- och insulinrespons på den maten vi äter på LCHF. Jag vill inte bara anta, det är ovetenskapligt och då har man inga argument varken för sin egen motivation eller inför en antagonist.
  2. Mm, jag har också sen/utebliven mens. Har cykler på 31-37 dagar i vanliga fall (jag vet, det är långt emellan och dessutom varierar) men nu har det gått 44 dagar. Inga symptom som tyder på varken mens eller graviditet, så jag tror den bara är rejält sen.
  3. Strikt LCHF för mig handlar mest om att dra ner på mjölkprodukterna och titta en extra gång på vilken typ av grönsak jag äter. Jag har märkt att när jag försöker strama upp kolhydratintaget är det lätt hänt att det blir mer protein istället, kött och ägg, så det får man ju också se upp för. Strikt LCHF handlar om att äta de basala livsmedlena, och inte joxa så mycket.
  4. Tack för dina råd, uppskattas självklart, men vill ju också komma fram till en lösning på min situation Men alla gillar väl att prata om kiss och bajs, så jag fortsätter... Jag har nästan aldrig mörkt kiss. Må vara hänt morgonen efter en alkoholhaltig kväll att det är mörkt gult i toan, men annars är det ljust så ljust oavsett träning, törst, vätska. Som citronjuice, fast inte grumligt!
  5. Tack allihopa för era svar! Många nämnde magnesium, och det var nytt för mig i sammanhanget. Har också fått veta att magnesium är ett ganska svårupptagligt mineral, så det verkar ju inte osannolikt att jag kan ha brist. Eftersom jag tydligen hade en burk magnesium hemma ska jag testa tillskott. (En vän berättade att magnesium kan vara lättare för kroppen att absorbera genom huden, och att det finns badsalt och hudolja med magnesium!) Många av er tipsade om att äta mer fibrer, tack för det! Är inte helt övertygad om fibrernas förträfflighet, men icke desto mindre kan det vara så att jag äter för lite av det.
  6. Tack bra! Satte PB i bänkpress, också. Nöjd! Och väldigt tillfredsställd av maten jag senare åt.
  7. Registrerade min mat under 20 dagar på en månad, och det hamnade nästan alltid på 15 E% protein, 5-10 E% kolhydrater och 75-80 E% fett, så det är nog inte proportionerna det är fel på. Tror inte jag kommer ge mig på att äta 12 msk kokosfett, haha Det löser sig säkert, tack så mycket!
  8. Ja, det kan ha nåt med saken att göra. När matvanorna förändras letar man efter lite annorlunda signaler. Men till saken hör också att jag aldrig haft nåt problem med att gå på toa där jag är. Hos kompis, i skolan, eller som nu på jobbet. Med det vill jag säga att jag aldrig ignorerat signalerna. Har jag känt att jag behöver bajsa så har jag gjort det. Men det klart, med mindre bulkmedel i tarmarna och därmed mindre volym blir det väl inte lika tydligt.
  9. Det är nog inte det som ställer till det för mig. 1) Jag dricker definitivt bra med vatten. Två liter en dag jag inte tränar. 2) Jag cyklar minst 30 minuter per dag, har en hund, och styrketränar 3-4 ggr per vecka. 3) När jag styrketränar gör jag knäböj, och andra stora core-involverade lyft. Har inga som helst problem med huksittande.
  10. Men jag har ju obehag av det. Om man blir svullen om magen av det, och känner obehag, så är det ju inte ett normaltillstånd.
  11. Jag äter i genomsnitt 1 msk kokosfett per dag. Vad har just kokosfett med förstoppning att göra?
  12. Hej alla! Jag åt LCHF förra året, februari-september, och nu äter jag LCHF igen sen februari. Denna gången har jag dragit ner på mjölkprodukterna, styrketränar mer och tyngre och skaffat lite bättre dygnsrytm, det är de väsentliga skillnaderna. Utöver det är jag allt oftare förstoppad, det är inte ovanligt att det går två, tre, fyra dagar. I hela mitt liv har jag bajsat en gång per dag, nästan alltid efter första koppen kaffe eller dagens första mål mat. Jag dricker kaffe som vanligt, och jag äter frukost på samma sätt. Magen känns såklart stor och uppkörd. Behövs det mer fibrer? Jag äter grönsaker, inga berg av sallad men lite av varje, både färskt och i olika tillagade former.
  13. Jag brukar äta middag, sedan träna vid tio-tiden dagen efter, och komma hem och äta vid 13. Nu öppnar inte gymmet förrän kl 15 (Religiöst trams! Jag trodde Sverige var sekulariserat?) och följaktligen blir det käk först kl 18. Det blir 23 timmar. Läbbigt! Återkommer imorgon om hur det gick.
  14. Jag tycker god vodka med ett smaksatt mineralvatten är skitbra. De sinnessjuka smakerna som just släppts (Chocolate Milkshake? Strawberry sundae??) kan man ju undvika, men en melon eller svartvinbär funkar bra. Men det får inte vara billig vodka, då känner man verkligen hur illa den smakar.