Gå till innehåll

citronanka

Medlem
  • Innehållsantal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

7 Neutral

Om citronanka

  • Rank
    Nyanländ

Profile Information

  • Gender
    Male
  1. Hej alla, tack för många bra tips! Fortsätt gärna med mer! Omega-3 och d-vitaminer äter jag redan. Har även börjat med en "shot" av gurkmeja, ingefära, kanel, cayenne och kryddnejlika (i pressad citron, äppelcidervinäger och en skvätt färskpressad jucie) för att få i mig antiinflammatoriska kryddor utan att all mat smakar likadant. Det jag främst är lite bekymrad för är just hur man får i sig bra fetter i tillräcklig mängd om man inte ska äta växtoljor (alltså ingen majonnäs) och inte mejeriprodukter (alltså inte grädde, creme fraiche, ost etc som jag idag använder flitigt). Bra tips
  2. Hej! Jag har nyligen fått diagnos fibromyalgi, inte helt oväntat - har varit i "gnisselzonen" (som Anna Hallén så träffsäkert kallar den) i många år. Utmattningssyndrom, olika sorters värk, nedstämdhet, övervikt, trötthet osv osv osv. Nu skulle jag vilja skärpa till kosten till mer antiinflammatorisk och om jag fattat det rätt så ska jag då undvika socker, gluten och stärkelse (vilket jag ju redan gör), rött kött, omega-6/växtoljor, kasein/mejeriprodukter. Hm, nåt mer? Kändes som en lång lista när jag sammanställde tidigare. Hur som helst så har jag funderat jättemycket på vad sj
  3. Måste bara säga att lite av det jag menade med att när jag beklagar mig så får jag alltid höra att jag gör fel, fuskar, inte har ansträngt mig tillräckligt. Typ ovan. Vet att många gör det i bästa välvilja, för att ge mig goda tips - som ovan. Tack tack, jag läser och lär mig massor! Men en liten del av att sucka och beklaga sig är att besvikelsen också måste få ta lite plats ibland. Inte som nån undanflykt, utan som faktisk besvikelse över att kroppen inte reagerar som man hade hoppats TROTS ansträngningar. Trots att man läst på i både forum och bloggar, köpt böcker, känner sig laddad o
  4. Men vad är för mycket? Hur mycket är lagom? Jag vill på inga villkor gå ner i nån slags svältdiet. Menar du att det alltid är så att om vikten står still så äter man för mycket? Att det är enda förklaringen? Har ägnat mig åt att lyssna på kroppen och äta mig lagom mätt på riktig mat, och använt "handmetoden" för att få ett ungefärligt mått på hur mycket som är rimligt att lägga upp på tallriken.
  5. Tack alla för länktips om konstiga fibersorter och enummer. Att lakritsen skulle vara hälsosam inbillade jag mig aldrig - godis är liksom godis. Det är jämförelse med annat godis jag är intresserad av. Och eftersom den är så hård äter jag en bit, sen blir jag trött i käkarna. Utmärkt självreglerande system... Annars är det små mängder mörk choklad som gäller här när det ska vara något "sött" efter maten. Gärna hemmagjord tryffel, som jag spritsar till små toppar och sen fryser in.
  6. Tack, har faktiskt funderat på detta. Men så läser jag " Jag rekommenderar inte heller periodiska fasta för personer med utbrändhet och andra stressrelaterade sjukdomar i bagaget." Precis vad jag har - var sjukskriven för utmattningssyndrom 2011. Hm... Får nog läsa på lite mer.
  7. Precis så tänkte jag också. Att jag måste äta för mycket. Men så började jag lägga in allt i en app (ShapeUp) och det visade det sig att jag åt mellan 1600 och 1800 kcal per vardag, ca 200 kcal mer på helger, med en fördelning där 70% är fett, 20% protein och 10% kolhydrater i snitt. Åt frukost, lunch, middag. Ibland litet mellanmål om det var långt mellan lunch och middag. Inga problem med hungerkänslor. Detta var i höstas när jag alltså rörde på mig mycket mer, just nu mäter jag inte alls. Men det känns ändå som att lägre än så ska jag väl ändå inte ligga om jag ser det långsiktigt? Eller?
  8. Hej! Maken hittade lakritsgodis på apoteket (!) igår, sötad med stevia och med bara 8% kolhydrater. Lät ju bra tyckte han, så han köpte: om man nån gång vill äta lite godis är det ju bättre med sånt här än Gott & Blandat. Goda var de också, med bra lakritssmak (dock lite för hårda, tyckte jag). De heter Nellie Dellies (Anton Bergh/Toms) och fanns som salt och söt lakrits och som nån slags lakritsvingummi. Men jag undrar alltid om något är för bra för att vara sant. Så jag läste innehållsförteckningen och så här ser den ut (klippte den på danska från hemsidan, hoppas ni förstår):
  9. Är i ungefär samma situation: oavsett hur strikt jag kör, så rubbar inte vikten sig mer än några hekto. Har ett stressigt jobb, varit deltidssjukskriven för utmattningssyndrom men lärt mig hantera stressen bättre, gå hem i tid, göra uppgifter "bra nog" (dvs släppa perfektionisten) och så vidare. Tycker jag var märkbart mycket mer ostressad hela hösten och vintern. Tränade mer än jag någonsin gjort (vilket inte är mycket, men ökningen var stor för mig): promenerade 1-1,5 timme per dag hela hösten, gick på gymmet och körde styrketräning med PT en dag i veckan, crosstrainer eller spinning en anna
×
×
  • Skapa nytt...