Daniel E

Medlem
  • Innehållsantal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om Daniel E

  • Rank
    Nyanländ
  1. Oj vad mycket bra info! Jag har inte testat magnesium innan men tänker göra det nu. Bra när man sysslar med uthållighetsidrott också.
  2. Det kan ju vara svårt att känna av effekten om du är i ett skov eller håller på att återhämta dig från ett. Förhoppningsvis blir du helt återställd och kan börja göra ditt bästa för att motverka fler skov. Ha tålamod bara för även om det verkar segt så kommer det bli bättre. Jag tog injektioner med interferoner (Betaferon) i nästan 5år utan större problem. Lite influensa första månaden bara sedan kände jag inte av den mer än vid något enstaka tillfälle när jag injicerade fel. Så i början på förra året började jag känna mig allmänt nere som om jag var sjuk. Det var som om kroppen gick på högvarv och fick hela tiden jobba med "något". Jag hade också huvudvärk och mina bihålor var också konstant svullna men när jag gjorde uppehåll med medicnen blev det bra. Det kändes som min kropp fått nog av medicinen och sa stop. Jag fick testa en annan (Copaxone) men även med den fick jag samma biverkningar. Min neurolog tyckte jag mådde så pass bra att det var värt att testa stå utan. Dom där medicinerna bromsar ju bara runt 30% ändå så hade min sjukdom velat leva jävel med mig under dom här åren så hade jag märkt av det ändå. Nu ser vi tiden an och blir jag sämre får jag kanske börja igen och då har det kanske också kommit bättre mediciner i form av tabletter. Tack för infon om omega-3! Ska kolla bakåt i länken!
  3. Intressant! Det är synd att man inte bara kollar värden för det är det som är det intressanta! Vad man tar för stillskott eller att man äter mycket fisk eller att man är brunbränd badvakt behöver inte betyda att man har höga värden av d-vitamin. Något kan vara fel i kroppen och man kan har brist ändå. Man vet heller gåtan till ms och har man ms kanske det är sjukdomen i sig som gör att man har brist? Alla i "ms-banchen" säger att man ska se till och må så bra som möjligt och att man ska "optimera" sig på bästa sätt för att må bra med sjukdomen. Varför då inte se till att värdena av d-vitamin är bra eller att ge lite kosttips som också verkar ha stor påverkan? Här måste ju finnas mycket att vinna mot att skriva ut dyra mediciner och dessutom utan biverkningar.
  4. Jag försöker hålla igen lite på kolhydraterna då jag hört att det är bra vid ms men håller inte så hårt på det. När det gäller omega-3 så kör jag 2000mg om dagen (2 kapslar Pikasol Forte). Jag är dock inte så säker på hur viktig omega-3 är i sammanhanget men har tagit detta i kombination med d-vitaminen hela tiden. Det har fungerat bra och jag har vairt fri från skov så därför fortsätter jag med omega-3. Jag tycker själv att det hade varit lite läskigt att överskrida 5000IE om dagen med tanke på överdosering. Jag har också hört att det är lättare att överdosera om man är mager vilket jag är då jag springer mycket. Jag tror dock inte det är några problem upp mot 10 000IE vintertid när man inte får sol men stå på dig och försök få till ett test innan du ökar på tycker jag. 5000IE som du tar idag är helt klart bättre än ingenting och borde få upp dina värden. Kanske känner du redan skillnad på andra sätt mot när du inte tog d-vitamin vilket kan vara ett tecken på att dina värden är bättre? Jag vet inte hur länge du tagit tillskott men det brukar ta någon månad innan man märker skillnad. Själv sover jag bättre samt är piggare vintertid. Jag är i stort sett aldrig förkyld och har bara varit borta en dag från jobbet (magsjuka) sedan jag fick min diagnos 2007. Jag har blivit av med jobbiga eksem som jag alltid fick vintertid och fick använda starka salvor mot. Min fru säger också att jag är mycket piggare och gladare mot förr. Jag tror jag hade brist innan men fick aldrig kollat vad jag hade för värden som utgång vilket hade varit intressant nu i efterhand. Synd att man inte kartlägger detta på ms-patienter! Fundera på om du märkt något för har du brist borde ökade värden hjälpa på fler sätt förutom att motverka ms. Kul att du har koll på min blogg! Jag skriver inte så mycket om sådant här utan brukar tipsa om Sunes blogg istället. Han har bra koll på både kost och det här med d-vitamin.
  5. Det är konstigt att neurologer och sjukvård inte är mer intresserade när det gäller d-vitamin och ms, speciellt när det nu börjar komma studier som visar på ett samband. Jag har själv ms sedan 2007 och har tagit tillskott med d-vitamin på 4000IE dagligen sedan 2008. Har inte haft några skov och mår kanon. Jag har iof också stått på broms under denna tiden men i somras fixade inte min kropp den längre så jag slutade helt. Utan medicinen mår jag ännu bättre och i somras lyckades jag även tjata mig till en d-vitamintest på vårdcentralen. Jag låg på 151nmol/l vilket är precis där jag vill ligga för att slippa skov. Jag har också haft uppe detta med min neurolog men han är inte intresserad och verkar tycka att d-vitamin mest är en fluga som det är "inne" att forska på. Jag har sammanfattat lite om vad som verkar fungerar för mig i ett blogginlägg för ett tag sedan om någon vill läsa mer. Finns också lite länkar till vad jag grundar mina tankar på. Jag hoppas det kan bli rutin att man kollar d-vitaminstatus på alla ms-patienter! Jag har dock inte tid att vänta och är glad att jag började redan 2008!