Lotta_B

Medlem
  • Innehållsantal

    203
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Lotta_B

  1. Jag hittade länken till den jag använde: http://www.phlaunt.com/diabetes/DietMakeupCalc.php
  2. Lotta_B

    Cancer

    Instämmer med föregående: ös ut allt du kan och vill ?
  3. Ja, det är på tok för lite för att ens driva dina organ. Leta upp en bra BMR-kalkylator där du kan lägga in mängden fett, protein, kolhydrater som du önskar inta per dag. Jag hittar inte den som jag själv brukade använda och trivdes med, men det är i vilket fall en smaksak.
  4. Jag ser mig knappast som "mindre vältränad" Om resultatet av träning står still så finns det all anledning att testa ett annat upplägg, t.ex. RPT. TS vill bli vältränad med definierade muskler och då är det bättre att fokusera på det (tillsammans med LCHF och gärna strikt sådan) och inte vad vågen visar. För TS del så hade jag dragit ner på slutat med energikrävande aktiviteter som cykel och löpning. Fokus på promenader, men framför allt styrketräning och att köra ett annat upplägg ett tag, om det så innebär att lyfta och bära tunga stenar och stockar (vilket är alldeles utmärkt träning ) i stället för att stå på gymmet.
  5. Mitt huvudsyfte med inlägget var snarare att träna enl. RPT
  6. Jag testade LeanGains för ett antal år sedan för skojs skull. Det är ett väldigt lyckat träningsupplägg med RPT (Reverse Pyramid Training). Kostmässigt körde jag strikt LCHF, men med något av hans kostupplägg i övrigt (periodisk fasta samt BMR-uträkning). Jag ökade i styrka, tappade fett och hade energi i kroppen.
  7. Lotta_B

    Cancer

    Inget mer att tillägga utöver de råd och tips som du redan har fått, men vill skicka en styrkekram till dig ?
  8. De ser åt vilket håll vindarna vänder, men behöver även behålla sin återkommande klientel ? En vän menar t.ex. att Viktväktarna faktisk fungerar, eftersom hon går ner varje gång hon börjar med det ... (Hon jobbar ständigt med att gå ner i vikt och är aldrig nöjd egentligen.)
  9. Det hände mig i början (jag passerade 10-årsjubileet för några dagar sedan :D). Min chef frågade lite försynt om det var något problem som låg bakom (om jag t.ex. inte trivdes med de andra eller om någon hade betett sig illa mot mig), men accepterade när jag förklarade att jag inte är hungrig vid lunchtid. Sedan var det en massa andra gliringar f.ö. från kollegorna (inte från chefen). Det är bara du som kan avgöra vad som är bäst för dig och skulle vi ständigt vara andra till lags så skulle vi mula in kakor, godis och glass i tid och otid. Instämmer i det som både Rolle och Effie skriver. Stå på dig!
  10. Ostchipsen (snarare ostknappar) som du kan köpa är supergoda, men dyra. I alla fall av märket Grok.
  11. Denna helg så blir det träning på söndag (27/5) i stället för på lördag. Kl 11–12.30 och vi träffas i ljusgården på Stadion.
  12. Uppehåll? Kanske vi kan lägga in fler dragkampspass? Vilken dag skulle kunna fungera för dig? Jag tränar gärna oftare och fungerar det för de andra så är det bara positivt
  13. Kul! Vi tränar på onsdagar (18-19.30) och lördagar (11-12.30). I morgon kommer vi dock att träna redan kl 9.15 med anledning av Lundakarnevalen. Jag tar med kaffe Du är varmt välkommen! Vi samlas i ljusgården som ligger i anslutning till (gamla) Stadion (mitt emot MFF-shoppen) strax innan träning. För den som är på FB så finns vi här och vanlig webb MalmöDK.
  14. Efter ett antal år med en träningslust som inte kommit igång riktigt, så har jag nu hittat till dragkampens fantastiska värld! Sanningen är att klubben i Malmö var så gott som död när jag kontaktade dem. Nu är vi några som är igång och har superkul på passen. Vi är taggade och går in för träningen, men framför allt så har vi grymt roligt tillsammans. Vad jag nu undrar är om det finns någon i Malmö med omnejd som är sugen på att komma och testa ett pass Vi håller till vid Stadion (den gamla och egentligen den enda).
  15. Lotta_B

    Svullnad pga värmen

    Träna vadmusklerna! Jag har själv haft problem med svullna vader (även efter kostomläggning). På grund av komplex för mina s.k. fotbollsvader så har jag undvikit att träna dem specifikt. Dock läste jag någonstans att vadmusklerna hjälper hjärtat med att "pumpa upp" blodet från benen. Då började jag träna vadmusklerna specifikt och har sedan dess inte fått svullna vader. Tidigare kunde de kännas som att de skulle sprängas, men inte numera.
  16. Den senaste tiden har jag nog vaknat mer eller mindre på rygg. Jag har inga metabola sjukdomar, ligger inte i riskzonen för några sjukdomar överlag. Därför är jag ett dåligt exempel (eller ett bra?) hahahahaha Något som jag och en kollega pratade om var att vi båda valde att ligga med ryggen mot våra resp. partners. Det är faktiskt snarare det som har avgjort vilken sida jag somnar på (för det har varierat genom åren).
  17. Jag somnar 95 procent av gångerna i högerläge. Jag sover oftast väldigt bra. Perioder då jag inte sover bra har att göra med stress hos mig själv. Personligen ser jag stress som en grundläggande faktor till både sämre hälsa och sämre sömn/svårt med insomning (inte bara för egen del).
  18. God morgon! Kickar igång dagen med en kaffe och vispgrädde. Snart blir det workshop på min praktikplats och sedan studier (läser till 3D-printingspecialist). Känner mig härligt mör efter gårdagens dragkampsträning Ha en fin dag allihop!
  19. Tack MariaF! Ja, det är verkligen skönt att ha hittat en träningsform som inspirerar mig på nytt och roliga människor att träna med
  20. Det var ett tag sedan jag skrev, men roligt att läsa igenom träningsresan som jag hade Livet har gått vidare. Träningsmässigt så har det mest varit inlines (rekreationsturer samt Berlin Maraton Inlines 2015) och kajak (ren rekreation). Jag har sökt efter energin och inspirationen att fortsätta träna tungt, men det har gått i vågor. Kosten håller jag fast vid och mår bäst utan spannmål även om jag äter det ibland. Nu har jag hittat dragkamp och vi är några som hjälps åt att peppa varandra för att komma igång. Det känns riktigt bra
  21. Tack för alla kramar!!! Det har varit så intensivt med alla vardagsrutiner och allt annat som ska fixas, så i morgon sticker jag iväg för ett benpass med mina strongmankompisar. Egentiden blir lidande, men helt ärligt så har den inte heller varit speciellt lockande. Dags att knuffa ut mig själv ytterligare en bit. Börjar dessutom se lite klen ut, har tappat sex kg ...
  22. Uppdatering: träningen inför strongwomantävlingen, brist på ordentlig vila emellanåt och efteråt gjorde att kroppen sa ifrån, den blev söndertränad. Grepptävlingen fick jag hoppa över då äldsta sonen blev inlagd på sjukhus för att utreda svimningsanfall. De gjorde alla tester som finns att göra, men hittade inget. Trolig orsak är att han är lång och smal och dessutom växte ganska mycket under den perioden. Han har inte svimmat fler gånger efter det. För lite mer än en månad sedan så avled min man hastigt här hemma, en fredagkväll. Nu efter begravningen så känner jag mig betydligt lugnare. Jag uppskattar livet, njuter av vårvädret och bygger upp en fungerande vardag för mig och barnen, men fanken vilken skillnad det är att behöva göra allt själv! Släktingar och vänner finns, stöttar och erbjuder sin hjälp (och jag tar emot den), men de kan ändå inte ersätta någon att dela vardagsbestyren med. Eller att sitta och diskutera något som står i tidningen, visas på tv, hänt under dagen ... Jag har börjat komma igång med träningen igen. Passar på att träna i ju-jutsuklubbens lilla gym (några kvadratmetrar, men där finns en skivstång) medan äldste sonen tränar ju-jutsu.
  23. Det är absolut inte kört! Jag använder fettkaffe eller varm choklad (hett vatten, kakao och smör som mixas ihop) som "återställare" eller för att stilla ett ev. sötsug. Det kan också vara bra att rensa ut triggers från skafferi och kylskåp. På banan igen Beklagar sorgen!