Lello

Medlem
  • Innehållsantal

    107
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

57 Utmärkt

Om Lello

  • Rank
    Stammis
  • Födelsedag 1976-08-11

Profile Information

  • Gender
    Not Telling
  1. Lello

    Järntillskott?

    Jag har gjord den stora tabben att de senaste åren inte tagit järntabletter efter blodgivningen. Anledningen var att jag alltid legat runt 170 i HB och då trott att det bara var bra att "tappa" ur lite järn. Det visade sig sedan på den vanliga hälsokontrollen att mitt Ferritinvärde var nere på 22 (ref 30-300) (HB fortfarande runt 170) Läkaren ville såklart dubbelkolla så jag inte "läckte" järn någon annanstans än vid blodgivningen. Nu efter 6 månader utan blodgivning och utan järntabletter har värdet återhämtat sig och jag hade igår 69 i Ferritin och läkaren tyckte att det var fritt fram för blodgivning igen ?? dock med järntabletter efter ? Min fundering nu är om jag inte ska boosta järnvärdet genom att ta Niferex en vecka innan blodgivningen och sen de Niferex jag får efter tappningen + ytterligare en vecka? Jag har ju högt HB och det är ju kanon när jag tränar så mycket som jag gör, jag vill ju optimera mina värden så långt jag kan... så frågan är om det är mer fördelaktigt att ha runt 250 i Ferritinvärde än att ha som nu 69? Hur skulle 250 påverka mig i vardagen och när jag tränar? Glada hälsningar Lello
  2. Vad är det för processer som resistentsrkelse gör så sockret går ner?
  3. Intressant iakttagelse på mina två senaste hälsokontrollresultat. Har haft glukos värde (fastande) på 6.2 både i jan 2015 och jan 2016, båda proven är tagna på förmiddagen... Kan det vara kortisolet från sennatten/morgonen som höjer blodsockret? Men borde det inte utsöndras insulin då för att sänka det? Mitt långtidssocker låg vid båda tillfällena på 26 (ref är mellan 27-42) Jag äter ju ganska strikt LCHF så det är inte tillförsel av kolhydrater som höjt mitt blodsocker.... Är inte diabetiker. Men vet att min pappa (som är pre typ-2 diabetiker) också har högre blodsocker på morgonen (han äter inte LCHF) Kan detta fenomen vara ärftligt? Resultaten från feb 2014 och feb 2012 var båda på 4.5. Började styrketräna i jan 2012 och började med LCHF i mars 2013. Tankar kring det?
  4. Jag tar även 800mg Magnesium Citrate/Chelate samt 25mg Zink varje kväll. Samt Omega 3, K2 och D vitamin på morgonen. Har bara missat skriva det i textfoten
  5. Ingen aning, men vill ligga högt i spannet (ref 75-250) så man får vara frisk och glad och kan träna hårt
  6. RDI av kalcium verkar vara 800mg, och då räcker det med 100g hårdost: http://matkalkyl.se/naringsamnen56.php
  7. Jag har tagit prover i jan-feb, målet är att ligga runt 200nmol/l Mitt kalcium har legat mellan 2.34-2.4 vid alla fyra mättillfällerna, men då har jag som sagt alltid ätit yoghurt på morgonen. Frågan är vad som händer med dessa värden nu när jag slutat äta yoghurt..?
  8. Funderingar kring kalcium. Tidigare åt jag 10% grekisk yoghurt varje morgon. Men har nu gått över till ägg och bacon till frulle. Kan jag nu behöva Kalciumtillskott eller vad tror ni? Äter 2500IE D vitamin samt K2 och omega 3 varje dag. Hur ska ska jag tänka?
  9. Nu fick jag in de sista provsvaren som jag gärna diskuterar här med er kunniga Långtidssockret: B-HbA1c (IFCC) Värde: 26 (ref 27-40) Ligger detta lågt pga att jag äter ganska strikt lågkolhydratkost och har gjort det i några år nu..? Apolipoprotein A-1 (apo A1) Värde: 1,86 (ref 1,10-1,80) Precis som Peter B sa så är det över... men endast positivt va? S-Testosteron Värde: 9,6 (ref10-30) uppenbarligen är man ingen hingst.. Men antar att hormoner kan svaja fort upp och ner eller? S-Kobalamin (ModE) (B12) Värde: 950 (ref 150-650) S-25-OH Vitamin D Värde: 157 (ref 75-250) Jag har under 12mån ätit 2500IE, när jag åt 5000IE i 12 månader låg jag på 285... Kanske ska höja dosen lite till typ 3500-4000IE per dag.. vill ju gärna ligga i det övre spannet.. Alla kommentarer mottages gärna..
  10. Skönt att höra. En fundering, hur påverkar träning dessa värden. Jag styrketränar ganska hårt 4ggr/veckan för muskelbyggande.
  11. Hej på er. Igår fick jag delar av mina provsvar, resten ramlar nog in idag Så här såg kolesterolet ut, skulle gärna vilja ha era kommentarer på detta: fP-LDL-kolesterol 2,8 1,4-4,7 mmol/L fP-Triglycerid 0,60 0,45-2,6 mmol/L P-Apo B/Apo A1(kvot) 0,5 <1 P-Apolipoprotein B 1,00 0,50-1,50 g/L P-HDL-kolesterol 2,0 0,8-2,1 mmol/L P-Kolesterol 5,1 3,3-6,9 mmol/L Om ni också är intresserade av att kolla era blodvärden så har jag fixat en unik rabattkod för alla som är medlemmar i Facebook gruppen ”Styrketräning & lågkolhydratkost (LCHF)” gå med i denna grupp och ta del av rabattkoden som ger alla medlemmar 15% i rabatt på alla blodanalyser som www.werlabs.se erbjuder. Du hittar den unika rabattkoden i det fastnålade inlägget i gruppen: https://www.facebook...74987396080519/ Gruppen Styrketräning & lågkolhydratkost (LCHF) är för oss som inte har viktnedgång som huvudfokus med lågkolhydratkosten, utan vill bygga muskler på ett hälsosamt sätt med en bra lågkolhydratkost. Välkomna..
  12. Hej. För alla er som är intresserade av att kolla era blodvärden så har jag fixat en unik rabattkod för alla som är medlemmar i Facebook gruppen ”Styrketräning & lågkolhydratkost (LCHF)” gå med i denna grupp och ta del av rabattkoden som ger alla medlemmar 15% i rabatt på alla blodanalyser som www.werlabs.se erbjuder. Du hittar den unika rabattkoden i det fastnålade inlägget i gruppen: https://www.facebook.com/groups/1474987396080519/ Gruppen Styrketräning & lågkolhydratkost (LCHF) är för oss som inte har viktnedgång som huvudfokus med lågkolhydratkosten, utan vill bygga muskler på ett hälsosamt sätt med en bra lågkolhydratkost. Välkomna.. Glada hälsningar Lennart Gustafsson
  13. Jag hade ätit 5000IE/ dag i ett år och hade 285nmol. Har nu börjat ta 2500IE/dag. Ska ta om provet om ett år tänkte jag. Verkar vara olika hur bra man tar upp D-Vitamin.