Jump to content

Pathfinder

Medlem
  • Posts

    139
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Everything posted by Pathfinder

  1. Hur har du det med sömnen? Det har en stor inverkan på hur kroppen fungerar, mer än man kanske förstår. För lite sömn behandlar kroppen som stress, och när kroppen är stressad reagerar den som inför hot, och hot kan vara allt från fysiskt hot, svält, krig men också psykiskt stress som vantrivsel på jobbet, arbetslöshet, omställningar i livet med mera. Vid hot håller kroppen då fast vid allt fett eftersom stenåldermänniskans hot var ofta något som hade med brist på mat att göra och vår "moderna" kropp reagerar likadant. Det är därför svältdieter bara fungerar kortsiktigt, sen slår överlevnadsreläet till och kroppen går på sparlåga. Hoppas att du snart kommer underfund med vad det är som stoppar dig från att gå ner i vikt, och att du i övrigt mår toppen!
  2. Känner mig glad att jag lyckats sprida info om LCHF till expats i Frankrike! Det var genom en journalist som ville skriva en artikel om att gå ner i vikt i Frankrike för "The Connexion", den populäraste tidningen på engelska i Frankrike ( 50 000 ex/mån men många fler läser den men är för snåla att köpa den själv ). Jag svarade och kom med i Juli-numret tillsammans med min man som verkligen är en LCHF succé! De andra; en tjej som slutade med bröd/vete och gick ner så mycket att hon behövde en "tummy tuck", en man som slutade med att äta restaurangmaten som var subventionerad av hans arbetsgivare och så en dam med gastric bypass. Tyvärr tryckte de inte website adressen för "dietdoctor" men det är ju inte särskilt svårt att hitta om man letar på LCHF, Low carb high fat eller Popular Swedish diet Andra goda nyheter är att min hårfrisörska och hennes man också har börjat med LCHF och mår fantastiskt, förutom att de också gått ner massor i vikt! LCHF rocks!
  3. Åter igen slås jag av det fantastiska kunnandet av Forumets medlemmar, men.......... Kanske är jag helt ute och cyklar, men kan det inte ligga mer på personligt plan än rent kroppsligt att du mår dåligt? 3 år av heltidsjobb och heltids studier kan knäcka vem som helst. Återkommande infektioner är ett av kroppens signaler att säga "stopp, jag orkar inte rusa omkring längre, jag måste vila nu". Tyvärr verkar det ligga i tidens anda att ignorera att man är trött och inte hjälper det att omgivningen säger saker som "kom igen", "work through the pain" och "orkar jag så orkar väl du". Vi är alla olika och har olika gränser för vad vi kan göra utan att bruka våld på oss själva. LCHF lär oss att lyssna på kroppens signaler när den säger att den är mätt, och det är jättebra! Kanske vi måste lära oss att också lyssna till när den säger ifrån, när det är dags att ta det lite lugnt. I början brukar det vara en viskning; man orkar inte riktigt lika bra, det känns inte riktigt lika roligt. Det blir lite som att leva i motlut. Vilar man lite så känner man sig bättre, och då är det bra. Tyvärr kör man vanligtvis på som vanligt och tycker att lite får man väl ta, kanske gör ett extrapass för att få bättre kondis så man ska orka bättre, fastän kroppen menade att den bara ville ha ett par timmars extra sömn den här veckan. Då blir det starkare signaler; motlutet blir större, lusten blir mindre, hemlivet blir lidande för att man inte orkar som förut och stubinen blir kort. Man kan känna sig missförstådd och ouppskattad när man jobbar så hårt att man nästan knäcks och ingen säger att man är toppen. Så man gör lite till och blir så trött att man inte ens hör kroppen längre, inte heller att familjen är orolig. Det kan vara obehagligt att ta en ordentlig titt på hur man egentligen lever, det är lättare att ta att det är ett medicinskt fel. Nu brukar ju också hälsoproblem komma som ett brev på posten, man råkar lättare ut för olyckor också. Kroppen och hjärnan börjar jobba ihop för att få dig att lyssna, och tar till vad de kan - man blir lättare sjuk, man har helt plötsligt en massa småsår och förstås ont i nacke och rygg i sinom tid, allt för att få dig att sakta ner. Det är också då man går in i väggen. Pang krasch boom, där ligger du och kan inte komma upp ur sängen. Utbränd, och om man som du blev lite bränd tidigare, kan det lätt hända igen. Du skrev att du var tvungen att plugga och jobba samtidigt för att förbättre din livssituation, men kanske det vore bra att titta på alternativa metoder till att få det du vill ha. Men lifecoach-hatten på så säger jag att man bör sätta realistiska mål inom realistisk tid, utvärdera vad som verkligen känns viktigt och vad man är beredd att ge upp för att uppnå det önskade resultatet. När jag tar på mig Reiki-luvan(mer relaxed) säger jag att kanske det är bäst att gå in i sig själv och tänka goda tankar, go with the flow, meditera lite grann, gå på promenader med goda vänner och låta tanken gå dit den vill och låta Universum guida dig. Väldigt olika metoder, och det beror på personlighet och omständigheter vad som passar bäst, men båda fungerar. Vad funkar för dig?
  4. Hormoner spelar in, och vi är båda i den åldern så jag vet hur det känns..... Varning för mejeriprodukter m a o. Vad gäller kalcium behövs det nog inte ätas stora mängder ost etc, så prova med att äta vad du måste för att få i dig tillräckligt, men inte mer. Sömn är jätteviktigt, för man äter lätt för mycket när man känner sig trött. Grönsaker är bra, men det är lätt att ta för stora portioner och då rusar kolhydraterna i höjden, även om man äter "godkända" som broccoli och blomkål. Väg tills du vet hur en portion egentligen ser ut, för tar man det på en höft blir det väldigt ofta fel. Ägg är bra mat, och kan varieras väldigt. Ibland tar jag ett kokt ägg med Kalles kaviar som fika, och har hårdkokta ägg i kylen så det är lika lätt att stoppa i sig som ost ; )
  5. Jag gillar selleri, kan doppas i lite salt om man vill och så är det fint "crunch".
  6. Om du älskar att dansa, så dansa! Dansa som träning och inte bara som belöning, ta den ev. extra kostnaden eftersom dansen gör dig lycklig, och när man är lycklig ids man inte bråka om småsaker. Det finns så mycket roliga träningspass baserade på dans, och så måste det väl ge extra mycket endorfiner när man tränar på ett sätt man älskar? Bannlys vågen om den gör dig olycklig, eller väg dig bara nån gång i månaden. Du vet ju redan att det märks på kläderna samt att man inte är lika lös i skinnet. Du ser jättefin ut på ditt foto, så gör saker som får dig att bli lika fin inuti också. Lycka till! Anna
  7. Hej! Vad glad jag blev av att se att Frankrike fattar galoppen och tar initiativ! http://www.connexionfrance.com/france-bans-unlimited-refills-fizzy-drinks-16802-view-article.html Anna
  8. Det kommer säkert att bli mycket som är nästan rätt, men ändå helt fel, precis som Modesty's medel för trög mage. Det gör, om inget annat, livet mer intressant! Som tur är har jag vänner som köper med sig från Sverige, eller som skickar till mig. Modesty, vilken website använder du?
  9. Jättetack! Nu ska jag ge mig ut och försöka hitta det i butikerna också, betydligt lättare nu när jag vet vad jag ska fråga efter ; )
  10. Igår serverade jag mina Bed & Breakfast gäster LCHF tårta, gjord på mandelmjöl och fiberhusk. Den blev väldigt uppskattad, och mina gäster var imponerade över att en tårta utan socker kan smaka så bra! En av de franska damerna ville ha receptet, och det ger jag gladeligen, men vad heter fiberhusk på franska? Jag vet inte heller vad det heter på engelska, så tacksam om någon kan hjälpa mig med det också. Jag hade också ett franskt par förra veckan, och de ska starta LCHF på måndag efter att ha hört hur min man gick ner 30 kg på 4 månader. Det sprider sig som ringar på vattnet! Känns jättekul med genuint intresse, och kul också att kunna introducera svensk mat som gravlax med svensk potatis sallad. en udda kombination, men man tager vad man haver när man bara har 5 minuters varsel! Vi äter en ganska strikt LCHF, men erbjuder ris, pasta eller potatis till våra gäster. Bra sätt att få igång en diskussion; "varför äter inte ni pasta-ris-potatis?" Men som sagt, vad heter fiberhusk på engelska och franska?
  11. Jag återkommer till att mejeriprodukter (utom smör) och nötter verkar sabotera för kvinnor. Det kan också vara en god ide att mäta kolhydraterna i början så att man får en översikt om vad som är en OK portion. Även tillåten mat i för stora mängder påverkar vikten negativt. Ät för mycket och du blir fet, drick för mycket och du blir full.
  12. En uppdatering; jag har nu gått ner 3 kg sen början av januari då jag nästan helt slutat med mejeriprodukter(förutom smör) och nötter. Gav upp vinet också, men efter 2 vita veckor har jag gått tillbaka till ett eller två små glas torrt vitt vin till maten. Konstigt nog verkar det hjälpa viktminskningen! Jag har också skaffat hund igen efter 2 år utan fyrbent kompis, och det gör promenaderna så mycket roligare! Om det nu kunde sluta regna och blåsa skulle det bli ännu roligare, och Sassy skulle inte heller vara svart utan vit när vi kommer tillbaka. Hon äter hemlagad mat, jag vägrar fabrikslagad hundmat sen mina tidigare två hundar dog av cancer i inälvorna. Till de som fastnat: prova utesluta mejeri produkter och nötter, speciellt om du är kvinna.
  13. Jag åt också ugnsbakad lax idag,med Herbamare som krydda tillsammans med gröna bönor och smör. Gott och snabbt för jag var sen med allt. Tillbaka till Bawfs inlägg! Det låter inte alls bra, hur länge har du känt så här? Smakar korven,kaffet och cigaretterna som vanligt, eller har de också ändrat smak? Tar du nån medicin, för det kan inverka på smaken. Dysgeusia är en förandring av smaken, som kan bl a bero på zinkbrist, astmamedicin med albuterol eller chemoterapi. Eller så är det kanske så att du helt enkelt har superkänsligt smaksinne.
  14. Är det någon som vet hur många det är som äter LCHF i Sverige? Av nån anledning har jag fått för mig att det är 10% av befolkningen, stämmer det? Det är alltid kul att som utlänning diskutera sitt hemland, och särskilt när man gör något så konstigt som att inte äta kolhydrater. När jag berättat att det är väldigt många som äter så i Sverige blir de genast mer intresserade, så ännu bättre om jag kan backa upp det med en siffra.
  15. Ta en titt: www.youtube.com/watch?v=D5Uzj-7LuGw Mycket bra!
  16. Jag har kört strikt i 3 veckor sen jag insåg att jag fick i mig mer kolhydrater än jag trott. Nu har jag börjat svettas på natten. Är det ett tecken på Ketos? Det luktar ingenting speciellt, smaken i munnen är normal, och inga andra tecken på övergångsbesvär. Någon nämnde att svettningar berodde på Ketos eller överskott av protein, och jag undrar om det gäller generellt.
  17. Kanske de också hade ett ideal som nästan ingen kunde se ut som, även om det för dem var att vara fet eftersom de var så magra själva, istället för vårt ideal att vara smal när det är alltför lätt att bli tjock? Vara solbränd var det ju bara bönder som var innan den industriella revolutionen, så då var det fint att vara blek. Efteråt så var det fabriksarbetare som var bleka, och hej hopp, då blev det fint att vara brun igen! Undrar vad man behöver äta för att få en kropp smidig som en katt? Jag kanske ska prova med att äta lite möss och fånga fåglar i trädgården
  18. Jag har också stått stilla ett tag och låg på ett BMI runt 26, och det är där de flesta verkar fastna. Jag åt mer nötter och drack mer vin under jul/nyår, då gick jag upp i vikt och svällde över linningen! Nu har jag varit strikt och vägt och mätt allt jag äter och dricker, och det är förvånande hur många kolhydrater man får i sig även på bra mat. Kvinnor verkar känsligare för mejeriprodukter, så det kan vara bra att dra ner på det. Sen så är det det här med motion - även om LCHF gör att man går ner i vikt så är motion fundamentalt för att cellerna inte ska bli Insulinresistanta! Jag märker direkt på kroppen när jag motionerat, allt fungerar bättre och jag smalnar av väldigt kvickt. Jag tillät mig ett glas rödvin i lördags, och tyvärr visade det sig att det triggar mitt snacksug på direkten. Ska kolla om det även gäller för vitt vin också på lördag ; ) Nu äter jag 20 g kolhydrater per dag, och serverar allt med en extra smörklick. Det håller mig mätt och belåten, även om jag saknar mina stora portioner av broccolipure och blomkålsmos. Trots att det bara är runt 5 g kolhydrater per 100g i broccoli och blomkål så drar det iväg rätt snabbt om varje portion är gjord på 300g. Då får man i sig 15g kolisar direkt, nästan hela dagsransonen! Grädden i kaffet har också kolisar, och det finns också lite i smör, så det måste man räkna in också. För att magen ska fungera bör man få i sig lite fibrer varje måltid, och sallad funkar bra. När jag är lat tar jag en handfull Ruccola direkt från kylen till munnen - inte särskilt "ladylike", men det sparar på disken! Paprika är bra som "bröd" med ost eller leverpastej eller vad man nu vill ha som pålägg, men den röda är på gränsen till för mycket kolhydrater. Men så god! Känns lite trist att räkna kolhydrater, men tills man får kläm visuellt på hur mycket kolisar det är i olika mat är det en bra idé. Lycka till, och glöm inte att det viktigaste är att man mår bra!
  19. Vilken inspiration du är till oss alla som stirrar oss blinda på vågen, och inte ser att det som är viktigt är att vi nu mår så bra på LCHF. Ett par kilo hit eller dit väger lätt när man inser att den generella hälsan har gått i mål! Du ser fortfarande fantastisk ut efter 11 graviditeter, inte illa! Bravo!
  20. Jag skulle nog räkna kolhydrater istället. Efter en jul med mycket vin, jordnötter och ost, så var det dags att skärpa till sig. Tidigare har jag inte brytt mig om att räkna kolisar, utan har hållt mig till "tillåten" mat. Det blev en grym överraskning! Jag trodde att jag ätit en strikt LCHF före julen, men kolisarna drar iväg snabbt även om man äter rätt om man äter för mycket. Det förklarar varför jag inte gått ner mer/blivit smalare. Trodde mest att det berodde på åldern. Jag dricker koffeinfritt kaffe numera eftersom jag blev så spattig, men häller i mycket grädde. Dricker man många koppar så blir det inte så bra kolhydratmässigt. Samma med broccoli, purjolök och blomkål. Den här veckan väger jag maten och skriver upp allt jag äter, och har hållt mig till 20 g kolhydrater per dag. Inget vin heller, förutom igår. Då var det dags för en till överraskning: ett glas och jag blev supersugen på snacks! Tog en ostbit, och fick ordentligt ont i magen Kanske jag bör vara försiktig med ost och grädde. Smör går bra . Jag har inte gått ner så mycket i vikt sen jag började med LCHF, men har blivit 2 storlekar mindre iallafall. Om jag äter mycket mejerivaror så blir jag lite plufsig, så den här veckan har varit en tankeställare eftersom jag bara har haft grädde i kaffet 2 ggr om dan och smalnat av. Skriv upp vad du äter och håll koll på kolisarna, du kanske också har fått i dig mer än vad du trott? Tills man får klart för sig hur stora mängder av varje sort man bör hålla sig till är det väldigt lätt att få i sig för mycket av det goda. Äter man för mycket blir man fet, dricker man för mycket blir man full - så enkelt är det, även på LCHF! www.basiquebedandbreakfast.com
  21. Hej igen! Det tog lite längre tid än jag trodde att få ihop en hemsida! Nu är det gjort iallafall, och finns att se på; http://www.basiquebedandbreakfast.com/ Välkomna!
  22. Du har ju nyss fått barn, och då har du massor av hormoner i kroppen som gör att du ska kunna amma utan att förlora massor i vikt. Jag jobbar på en teori som går ut på att kvinnor är extra känsliga för mejeriprodukter eftersom det kommer från kossor som nyss kalvat. Kvinnokroppen "känner igen" kossornas hormon, och börjar uppföra sig om den är lite gravid/ammande, dvs lägger på lite extra vikt för att klara av att föda ett litet knyte förutom sig själv. Hormoner är väldigt spännande! Cortisol(stresshomon) är nog den hormon som ställer till det mest i kropparna, och gör det väldigt svårt att gå ner i vikt och att sova ordentligt. Det tar längre tid för kvinnor jämfört med män att gå ner i vikt på LCHF, och generellt blir viktminskningen mindre också. Hursomhelst, båda könen mår trots allt bättre på en low carb diet, så det jämnar ut sig. Fortsätt med LCHF, och acceptera att det tar längre tid som kvinna som nyss fått barn att gå ner i vikt, det är tillräckligt tufft nog ändå.
  23. Hej! Om du är stressad kan det hända att du får stress-svett på natten, speciellt om det är undermedveten stress.(Kan också orsaka illamående och magknip.) Typiskt om det är nåt man skjuter åt sidan, nåt man inte tycker att man kan göra nåt åt, eller att det känns fånigt att oroa sig över. Hjärnan har sin egen agenda, och gillar inte att bli ignorerad. Annars kan det bero på att du är kvinna i en speciell ålder. Eller Jackpot - både och! Det finns säkert massor av andra orsaker, men utan att veta mer om dig är det omöjligt att ställa diagnos - något som för övrigt bör göras av läkare. Men som sagt, vi andra kan vädra våra teorier och hoppas att det är något som "ringer rätt". Hoppas att du känner dig bättre snart!
  24. När min mage börjar "svampa" till sig drar jag ner rejält på mejeriprodukter, och det hjälper för mig. Nötter tar jag det försiktigt med då också. Sen när jag har varit smal ett tag,då kryper ost och nötter tillbaka in i kosten..........Om jag dricker vin utan att snaxa på ost och nötter går det bra, så inget fel på vinet Min man verkar kunna äta hur mycket ost som helst, min bror också, så kanske det är ett kvinnligt problem?
×
×
  • Create New...