Jump to content

KataM

Medlem
  • Posts

    357
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Everything posted by KataM

  1. Jag har experimenterat mig fram genom åren och har nu ett grundrecept jag följer som fungerar bra att göra bullar av. 4 ägg 80 gr smält smör 2 dl valfria mejerivaror 4 dl mjöl (mandel, nöt etc.)/fröer varav minst 1 dl kokosmjöl 2 tsk bakpulver 2 msk fiberhusk (kan uteslutas) ev. kryddor Blanda torra och våta ingredienser var för sig. Blanda sedan ihop allt. Jag brukar grädda i varmluftsugn på 175 grader. Då tar det 20-25 minuter för bullar och 50-60 minuter om jag gör formlimpa. Äggen kan vispas ordentligt, men oftast vispar jag bara ihop dem ganska lätt med en gaffel. Mejerivaror är ju olika flytande - det är skillnad på grädde och riven ost - men blir degen för lös är det bara att hälla i lite mer av det torra. Jag vet inte hur viktigt kokosmjölet verkligen är. Men jag tror utan att veta säkert att det gör en hel del för konsistensen, så kanske är det det som gör att bullarna inte flyter ut. (Jag använder förresten samma recept till mjuka kakor. Inget jag äter varje dag, men snart är det fettisdagen och då ska jag använda kardemumma som krydda och göra mig en semla.)
  2. Jag vill ha kravmärkt, kallpressat kokosfett med smak och föredrar glasburkar, vilket minskar valmöjligheterna något. Brukar köpa Cocosa stora burk, 1300 ml, på Apotea. http://www.apotea.se/cocosa-extra-virgin-coconut-oil-1300-ml
  3. Hoppsan! Jag gillar bitter choklad också, så jag måste vara riktigt illa ute...
  4. Bra tips här! Frågan är ju bara hur du bor som student, det är inte alltid man har tillgång till frys i det läget. Berätta mer om detta, så blir det lättare att ge råd. :-)
  5. Hur vi upplever lukter är till stor del inlärt och kulturellt betingat, har jag lärt mig. Så när vi lever i en kultur där naturliga mänskliga lukter inte är socialt accepterade och ska döljas med diverse "luktagott", är det kanske inte så konstigt att vi upplever svettlukt som obehaglig. Djurens lukter har vi nog för det mesta inte lärt oss att rygga inför. Men om vi började parfymera husdjuren samtidigt som vi lärde våra barn att de luktade illa i sitt naturliga tillstånd, skulle vi förmodligen lära oss att uppfatta också deras lukter som otäcka. Personligen föredrar jag för det mesta svettlukt framför de moln av konstgjorda dofter som många sprider omkring sig. Kan knappast föreställa mig hur jobbigt det måste vara för dem som faktiskt blir sjuka av konstgjorda doftämnen.
  6. Jag upptäckte bara härom dagen hur gott det är med torkade tomater. Nu har jag en mat-tork, men förmodligen kan man torka i ugn också. Tunna skivor ska det vara, tycker jag. Vill man, kan man dippa i lite olja och örtsalt.
  7. Jag gör av med 1500 - 2000 kronor per månad på mat, men då ska det sägas att jag odlar en hel del grönsaker själv. Är kvinna, 51 år och inte särskilt fysiskt aktiv. Jag roade mig med att titta på konsumentverkets kostnadsberäkning för mat. Enligt den bör en kvinna i min ålder som bara äter hemlagat, lägga 1810:-/månad på mat, räknat på icke-ekologisk mat. Jag köper en del, men inte allt, ekologiskt/KRAV-märkt. Så jag är väl rätt genomsnittlig i mina matkostnader.
  8. Via avföring i dåligt renat vatten kan också hepatit spridas. Det var det det stora koka-frysta-bär-larmet för ett par år sedan handlade om.
  9. Hemkokt buljong kanske kunde vara något. Det tar ju lite tid att koka, men är inte svårt och sköter sig självt med bara lite tillsyn då och då. Går bra att frysa i lagom portioner. Kycklingbuljong är min favorit, kan bli riktigt fet och god.
  10. Snabba tankar på kvällskvisten: Äter du kött med insprängt fett / fettranden kvar, kyckling med skinn, fisk som lax och makrill, kan det bli rätt mycket fett, särskilt om du steker i fett. Om det är tillräckligt avgör din mättnadskänsla, tänker jag. Äter du sallad, kan du kanske ringla lämplig olja över. Dricker du kaffe till maten, kan du ha kokosolja i det. Avokado i salladen får upp fetthalten en del.
  11. Mina kunskaper i polska är lite skakiga. Säger hon något om vad hon bygger sina åsikter på? Jag skulle nog vilja ha väldigt bra bevis för att tro att det går en gräns just vid 92 grader. Och varför skulle det vara farligt om ägget spricker? Det har ju i alla fall inget med temperaturen att göra. (Sedan tycker jag att löskokta är något av det godaste som finns, men det är en annan sak )
  12. Läste någonstans (minns inte var) att om man vill skydda sig helt, måste man ta till kläder av riktigt tjocka tyger, som jeans. Antar att tunt tyg stoppar en del av UV-strålningen, men inte särskilt mycket. Varför inte sy en tröja av myggnät.
  13. För det första ser jag till att maten inte står och blir gammal. Rester äter jag upp en annan dag. Det som ändå inte går att äta komposterar jag med bokashi-metoden. Där kan jag slänga allt utom grova ben och sådant som flyter. Jorden använder jag sedan i mina grönsaksodlingar. Glasburkar, stora som små, använder jag för att förvara torkade grönsaker och hemgjort örtsalt i. En gammal köksgardin är omsydd till rejäla handdukar att använda när jag sköljt grönsaker, så behöver jag inte använda så mycket papper. Däremot måste jag erkänna att det går åt en del plastpåsar när jag fryser in grönsaker. Jag använder burkar i första hand, men när frysen börjar bli riktigt full fram på höstkanten, kan man knö in påsar där burkar inte får plats. Ibland får man vara lite pragmatisk. Sedan har jag stickat och vävt disktrasor av restgarn. De är gjorda i lin/bomull, går att tvätta i 60 grader och håller i åratal. Kan till och med komposteras när de är utslitna.
  14. Själv fick jag just i dag ett reklam-mejl från Apotea, som bland annat upplyste mig om att de säljer ekologiska geléhjärtan nu till Alla Hjärtans Dag. Som om godis blir nyttigt bara för att det är ekologiskt. *dunkar huvudet i bordet av frustration*
  15. Blir alltid lika irriterad när Coops tidning Mersmak dimper ned i postlådan. Den vanliga kolhydratstinna maten och veogmat är det enda som gäller. De gånger (när jag fått tidningen, ska sägas) som de i förbifarten nämnt något om LCHF eller lågkolhydratskost,har det varit i negativa ordalag. Men jag är med i Coops medlemspanel och idag kom en undersökning just kring vad man tycker om Mersmak. Så nu har jag sågat den längs fotknölarna och önskat reportage och recept på LCHF-tema. Känns bra! Hoppas några fler LCHF:are är med och sågar de med.
  16. Förra året gjorde jag något slags variant på ischoklad/chokladtryffel. Jag kör oftast på känn, så jag kan inte tala om så här ett år efteråt exakt hur jag gjorde. Men jag smälte 80% choklad tillsammans med några skedar kokosfett och lite grädde och fyllde knäckformar. Det blev riktigt gott. Har också gjort en egen variant på Bounty. Smälter ungefär en matsked kokosfett och blandar med någon deciliter kokosflingor och en äggvita. Gör en stång och gräddar tills den får lite färg, låter svalna, skär i bitar och doppar i mörk choklad. Innan doppningen kan man bre på lite mandelsmör eller jordnötssmör om man vill. Visst är det bra om man kan avstå helt, i alla fall om man är sockerberoende. Men vet man att det blir svårt, tänker jag att det nog ändå är bättre att ha lite eget godis så att man inte flippar ur totalt på helt fel saker.
  17. Jojjens Westerviksgrill: Kött från gris, kött från nöt, koksalt, vitpeppar, paprika, svartpeppar, koriander, muskot, persilja, ingefära, antioxidationsmedel E301, konserveringsmedel E250. Kötthalt: 99% Stensåkra Lammkorv: Lammkött, Nötkött, Lök, Salt, Grisfett, Chilipeppar, Timjan, Senap, Vitlök, Vitpeppar, Citronsyra, Arom, Konserveringsmedel Natriumnitrit. Kötthalt 98%, Fetthalt 20,8%
  18. Jag tycker klart bäst om Holistics. Billig är den inte, men klart godast av dem jag smakat. LCHF-klubbens med smak provade jag i somras. Den var väl okej, men i botten låg en massa kokosrester - tänk dig riktigt söndermixade kokosflingor. Tyvärr är det den enda jag kan få tag på där jag bo, för att få tag på Holistics får jag numera åka flera mil. Så bara i förrgår letade jag mig runt på nätet och hittade flera olika sorter på apotea.se. Bra priser, fraktfritt och paketet fanns att hämta redan idag. Här är en länk till Renée Voltairs hemsida, där det står om skillnaden mellan hennes kokosoljor: http://shop.reneevoltaire.se/matprodukter-bakning-virgin-kokosolja-p-438. Har dock inte provat dem, så jag kan inte uttala mig om dem.
  19. Jag äter frukost, middag och kvällsmat. Dock inte på så bestämda tider som innan LCHF. Förut gjorde blodsockersvängningarna att jag blev ett monster om jag inte fick min middag senast 13.00. Nu kan hon bli både två och halv tre innan maten står på bordet och det påverkar sedan vid vilken tid på kvällen jag blir hungrig. Att äta på något så när regelbundna tider är självklart för mig, inte för att jag tror att det är så viktigt att äta på bestämda klockslag, utan för att jag är mycket av en rutinmänniska över lag. Vi är olika och huvudsaken är att vi hittar ett sätt som passar oss själva och vår livssituation.
  20. Tycker själv att matlagning aldrig varit lättare än nu. Gillar i grunden att laga mat, men det är inte alltid tid och lust infinner sig, så jag gör storkok och fryser i lagom portioner att ta till när det behövs. Gör då ofta "grundmat" som kan förvandlas till lite av varje. Pullled pork eller köttfärsröra, till exempel, kan ätas som den är tillsammans med valfria grönsaker, användas som bas till en soppa eller gryta, "klickas ner" i en omelett, blandas med grönsaker och förvandlas till en gratäng och förmodligen ett antal saker till som jag inte kommit på än. Ännu snabbare går det så klart med helt färdiga rätter. Får man in rutinen att flytta maten från frysen till kylen på morgonen, så går det på nolltid att värma den på kvällen. Att koka lite broccoli eller blomkål till, tar inte lång tid. Fisk är ju också snabblagat. Har man en bit tinad lax och en avokado, kan man sno ihop en riktigt smaskig måltid på en kvart. Tärna avokadon medan fisken steker och blanda med lite crème fraiche, citronsaft och lämpliga kryddor. Klart. Det är så gott, så det skulle jag kunna äta sju dagar i veckan. Att det finns vissa saker man saknar, är ju lite grand en annan sak. Potatis har aldrig varit en favorit för mig. Bröd däremot... Så jag bakar eget LCHF-bröd för att kunna ta en skiva till frukost. Men jämfört med att baka vanligt bröd (har alltid gjort mitt eget) går det väldigt mycket snabbare. Och så faller jag ju för andra frestelser ibland, men det får man nog räkna med. Vanor tar tid att bryta, man får helt enkelt vara lite fördragsam med sig själv när det händer. (Jag är också ensamstående och det har faktiskt sina fördelar när det gäller matlagning. Jag kan experimentera bäst jag vill och om det blir misslyckat så behöver ingen mer än jag lida av det. )
  21. När jag började med LCHF, kollade jag upp just det där med C-vitaminer i olika råvaror. Till min förvåning upptäckte jag att många grönsaker slår både kiwi och apelsin, som brukar nämnas som våra bästa källor. Paprika ligger högt på listan,liksom kål av olika slag. Vid tillagning försvinner en del så klart, men det lär fortfarande inte vara något problem att få i sig vad man behöver. Gå in till exempel på Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas. Där kan man enkelt jämföra, både färskt, fryst och tillagat på olika sätt.
  22. KataM

    Fredagsmys...

    Det borde vara förbjudet att lägga ut sådana bilder - nu blev jag ju jättesugen!
  23. "Bara" 11% socker. En skrämmande god illustration till hur självklart det är med socker idag. Hur kunde det bli så här...?
×
×
  • Create New...