McHummer

Medlem
  • Innehållsantal

    40
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

25 Bra

Om McHummer

  • Rank

  1. Om du skall äta LCHF för att gå ned i vikt så måste du ha koll på kolhydraterna, fettet och gärna komma i ketos, det hjälper, då vet du att du gör rätt och att du är fettdriven. Om vi skiter i ifall det är bra eller dåligt med processad mat etc. och håller oss till vad du vill uppnå och ställer det mot vad du vill göra för insats så är det inte omöjligt tycker jag. Det går att äta bara korv, biffar, ost m.m. som är av rätt sort, som redan har en bra fördelning av fett och kolhydrat eller så äter man dessa produkter och sätter till rätt mängd fett helt enkelt. Exempelvis kan du äta fläskfärs så är du nästan hemma i fett och kolhydratmängd eller så kan du äta nötfärs och istället lägga på en ostskiva och ha majonäs till eller kryddsmör. Jag har fördelningen 75-80% Fett, 5% Kolhydrat och resten protein som ett sätt att kolla detta. Ett annat är din målvikt t.ex. 85kg omräknat till gram vad gäller protein och sedan inte över 20gram kolhydrat om dagen. Det ger 85gram protein alltså samt HÖGST 20 gram kolhydrat per dag, gärna noll till fem gram bara om du fixar det. Då kommer du i ketos snart. Det finns fler sätt att räkna men går du över gränsen på kolhydrat så är det kört och även för mycket protein för det omvandlas till "kolhydrat" i kroppen och höjer det värdet likatusan. Ingen idé att bara satsa på liten insats om det blir fel menar jag, lite matlagning kan vara tvunget men då menar jag lite och sen får man göra för några dagar så man inte behöver stå varje dag och laga mat. Mat tips för den som inte vill "laga mat" och inte diska: 1. Skinka, ost och smör. Använd osthyvel och hyvla av en bit smör från en bit riktigt smör, lägg den på en ostskiva, lägga på en bit skinka, salami eller annat pålägg utan kolhydrat, rulla ihop och kasta in upprepade gånger i munnen. Disken blir osthyveln, skölj i varmvatten varannan dag eller skit i det och bara lägg in i kylen, diska den aldrig mer eller mindre. Fungerar även utan skinka men med en halv tsk kaviar på varje laddning. Man kan även kasta in ett halvt ägg i munnen då varannan tugga. 2. Korv, ölkorv el. dyl, doppa direkt i majonäsburken (obs majonäs utan tillsatt socker), ta en rejäl klick varje gång och bit av. Ingen disk! 3. Biffar, laga en laddning som räcker två tre dagar, gör biffar på två delar fläskfärs och en del nötfärs, 200gr/styck, ät som de är allt är rätt då i mängder och fördelning. Vill du ha något gott till, tag blandfärs och lägg på ostskiva, ha majonäs till. En tallrik och en kniv och gaffel blir disken, skölj av i varmvatten varannan dag, diska varannan dag bör räcka. 4. Het omelett, fet för att komma i ketos. Hacka ned ett halvt paket bacon och en ölkorv, släng i en rejäl smörklick i stekpannan, den kan gärna vara liten och ha höga kanter. Låt fräsa, skaka en gång och låt fräsa lite till. I med en halv dl. riktig 40% grädde, knäck ned två ägg, rör om så att det blir en röra. Drag av värmen och låt stå ett par minuter så det blir fast, lägg på ett par ostskivor. Ät ur pannan direkt med bestick som inte förstör ev. beläggning. Ha på en klick majonäs om du vill. Detta har jag ätit två gånger om dagen ibland och till frukost bara något eller ett par kokta ägg. Man står sig bra på det. Disk blir en kniv, skölj av i varmvatten bara, ett bestick och stekpannan. Samma sak där diska efter behov, skölj varannan dag diska varannan. 5. Kokta ägg med kaviarmajonäs. Koka typ 12 ägg så du har ett par dagar. Ät t.ex. två i taget med kaviarmajonäs. En tsk kaviar till en dl. majonäs blir bra sälta tycker jag. Kasta in hela ägg i munnen och tryck sedan in en rejäl sked majonäs direkt så är du hemma. Två ägg kräver en dl majonäs tycker jag. Disk. en sked och ev. ett kärl där du har majonäsen. Du kan ju köpa en burk majjo och sedan ha över hälften i en som du sparat, gör kaviarmajonäs på den ena och ha den andra som den är. Då har du redan den saken klar i kylen. 6. Lax. Köp 200gr paket med kallrökt lax, köp en bra röra som är god till men utan tillsatt socker. Ät från förpackningen med bara en gaffel, tryck av bitar med gaffeln och ät ur burken med röra. Jag tänker, romsås el. dyl som pasar bra till men här är det fan noga att kolla sockret. Det kan vara från 4gr till 20gr beroende på tillverkare. Disk blir en gaffel, skit i att diska, slicka av den bara men noga :-) 7. Kaffe och ost, rätt ost fungerar som den är, ätt ett hekto med majonäs eller kaviarmajonäs och ta en stark kopp svart kaffe till. Disk blir kaffekopp typ, skölj av eller skit i det en vecka i taget vettja. 8. Salami med smält ost, lägg salamiskivor på en tallrik, lägg på en ostbit på varje, in i micron så att osten mjuknar bara och lite till, in med det i käften bara sen en efter en. Gott med starkt kaffe också, fan också kaffekoppen måste diskas eller inte... 9. Revbenspjäll med Coleslaw. Köp färdiga revbenspjäll grillade, köp en burk coleslaw med så lite kolhydrat som möjligt. Blanda ut coleslawen med majonäs så det blir 50/50, du får en fetare coleslaw med mindre mängd kolhydrat per hundra gram. Ät som det är bara på pappret från affären och sleva i dig coleslaw med en sked. Disk blir en sked, räcker att slicka av eller skölja av i varmvatten om man nu skall vara noga. Tag lite amarone till om det är fredag/lördag. Ajfan, ett glas att diska, eller skölja i värsta fall... 10. Nötter är inte att förakta heller, det finns bra och dåliga sorter men att kasta in en näve paranöt, macadamia, hasselnöt, mandel eller pekan fungerar. Grymt bra on the fly, kan kombineras med Stark korv i mitt tycke. Bilmat direkt från affären, ingen disk, man kan behöva tvätta händerna dock. Observera att jag inte skojar här eller försöker driva med dig, jag lever såhär själv (åtminstone på jobbet) vad gäller disken, jag har en kniv en gaffel och en sked som ligger på skrivbordet nu då jag skriver, kniven är inte avslickad sedan senast ser jag nu... ha det bra
  2. Jag kan inte heller blåsa upp min till vad jag vill bara genom att blåsa länge MEN visst kan man komma upp en färg till om det finns i luften för det är det sista som räknas. Det tar olika tid att blåsa till t.ex. Orange eller Rött beroende på kan jag uppleva. Men är jag inte i ketos så går det inte att påverkar Ketonixen. Jag passar på att lägga in ett inlägg från mig från annan tråd här bara för att det kom upp jämförelser med blod och utandningsmätning. Det förklarar lite men har också frågor som jag inte fått svar på i den andra tråden. --- 38 inlägg Postad 06 March 2015 - 08:17 Jag blåste idag Orange på min Ketonix, jag tror att jag kunde blåst Rött om jag bara fortsatt lite till men jag lät det vara då jag hade lätt huvudvärk och det är påfrestande med total utandning i det tillståndet. Jag mätte också blodketoner och fick då inget utslag (0.3mmol/l). Detta tyder som jag tolkar det på att jag just nu inte har beta-hydroxbutyrat i blodet upplagrad som sedan kan omvandlas till acetoacetate och förbrännas. Istället är jag i förbränning och har inga reserver att omvandla, jag bränner mitt eget fett enkelt sagt. Skulle jag haft både högt blodvärde och högt värde på Ketonix så skulle det ha betytt att jag ätit mer fett än jag behövde för det hade då tillfälligt lagrat upp sig som beta-hydroxbutyrat. Enligt denna tolkning så är högt värde i blodet ett värde på att man är i ketos men inte att man bränner sitt eget fett bara att man är fettdriven medan ett högt värde på Ketonix visar att man antingen bränner fett eller sitt eget fett, det senare om man samtidigt är i lågt värde på blodmätningen. Att bara mäta blod eller utandning räcker alltså inte för att få klart för sig hur förbränningen sker men det duger bra med bara Ketonix för att se att man bränner fett medan blodmätning bara visar att man bränner fett och är i ketos om man bränner uppätet fett och inte sitt eget. Nu har jag skrivit samma sak på flera olika sätt men jag låter det stå. Kan någon svara på om dessa tankar ovan känns riktiga?
  3. Jag blåste idag Orange på min Ketonix, jag tror att jag kunde blåst Rött om jag bara fortsatt lite till men jag lät det vara då jag hade lätt huvudvärk och det är påfrestande med total utandning i det tillståndet. Jag mätte också blodketoner och fick då inget utslag (0.3mmol/l). Detta tyder som jag tolkar det på att jag just nu inte har beta-hydroxbutyrat i blodet upplagrad som sedan kan omvandlas till acetoacetate och förbrännas. Istället är jag i förbränning och har inga reserver att omvandla, jag bränner mitt eget fett enkelt sagt. Skulle jag haft både högt blodvärde och högt värde på Ketonix så skulle det ha betytt att jag ätit mer fett än jag behövde för det hade då tillfälligt lagrat upp sig som beta-hydroxbutyrat. Enligt denna tolkning så är högt värde i blodet ett värde på att man är i ketos men inte att man bränner sitt eget fett bara att man är fettdriven medan ett högt värde på Ketonix visar att man antingen bränner fett eller sitt eget fett, det senare om man samtidigt är i lågt värde på blodmätningen. Att bara mäta blod eller utandning räcker alltså inte för att få klart för sig hur förbränningen sker men det duger bra med bara Ketonix för att se att man bränner fett medan blodmätning bara visar att man bränner fett och är i ketos om man bränner uppätet fett och inte sitt eget. Nu har jag skrivit samma sak på flera olika sätt men jag låter det stå. Kan någon svara på om dessa tankar ovan känns riktiga?
  4. Jag kör med Lifesum och lägger in vad jag äter. Vill få ut ratio mellan fett, kolhydrat och protein smidigt och även hålla koll överlag. Har nu använt 2 msk. Ica Sötströ i LCHF glass igårkväll. Det ser ut och smakar som socker men skall inte påverka blodsockret alls, man skall inte ramla ur ketosen om man vid något tillfälle använder det som jag tolkar det. Vill nu lägga in det men det blir lite missvisande att lägga in något som har 0%fett, 0%protein och 100%kolhydrat om det inte är "kolhydrater" i den mening jag ser på dem annars. Detta med Stevia och Sötströ skall ju vara något slags nollsummespel, i alla fall i små mängder. Jag lägger in det nu och får leva med tråkiga siffror i min matkalkyl med vetskap om vad det beror på men är ändå instresserad av vad ni vet om den här typen av sötningsmedel. Kan man verkligen bortse från dem som "kolhydrater" som det påstås?
  5. Ämnestiteln är lite skämtsamt tänkt. Jag vill bara redovisa mina senaste dryga knappt 4 veckor med strikt LCHF. Jag har inte fått den effekt i form av viktnedgång av LCHF som jag önskat mer än vid vissa tillfällen genom åren då jag verkligen kört strikt så jag tog tag i det igen för några veckor sedan och började köra strikt. Jag gick direkt ned i vikt nära 2kg första veckan och sedan 1kg per vecka 2 och 3. I slutet av vecka 3 fick jag så blodad tand att jag bestämde mig för att börja med att utesluta kvällsmålet ett par tre dagar under vecka 4 i syfte att dra ned på kalorierna. Jag har nu kört på så under fjärde veckan. Jag har mått dåligt av hunger, och trott att nu jävlar skall det hända grejer med vikten men icke... jag förväntade mig att det skulle ha försvunnit 1.5 kilo eller mer men jag har istället stått still, inte ett hekto ned när jag väger mig idag och idag har jag bara ätit frukost och sedan lite ost till kaffet till lunch, jag är dränerad... Jag går nu åter till strikt LCHF och äter då jag är hungrig tänker jag eller vad tror ni? Borde jag testa en vecka till med 16:8 ett par dagar, reagerade min kropp omedelbart på att jag inte fick vara mätt och började lagra upp eller vad hände?
  6. Skippa korven de säljer och skippa macken om du kan. Leta upp en vanlig affär vilken som helst eller om du har tur en mack med butiksdel, dessa hittar man om man viker ut i spenaten lite bara oftast och köp ... - ölkorv - mozarrella (bara att sprätta och tömma ur och äta direkt ur påsen) - ost (kvibille, brie, färdigskivad etc.) - pålägg (salami, parmaskinka etc.) - en tub majonäs om du ser att du får för liten fettratio eller en burk majonäs om du vill doppa ölkorven mellan varje tugga - räksallad (kolla kolhydraterna noga, vissa sorter är det för mycket i) - kolla korvsortimentet i disken, man kan ha tur, ostkorv eller någon kryddig variant kan ofta innehålla mellan 1-3gr kolhydrat bara - babyspenat, stoppa in en näve mellan tuggorna, funkar fint till det mesta och skräpar inte ned Ost står sig hela dagen i bilen utan att bli dålig, inget problem med något av det andra heller om det håller rumstemperatur några timmar så du kan köpa innan och bara slänga med utan att tänka på kylning Är man på plats utan kök men har med en vattenkokare och en stor mugg el. dyl kan man koka upp vatten och sedan hälla ned det i muggen/kärlet och där kan man ha ett par ägg, en korv i bitar el. dyl. Så får du efter 11 min ett helt normalt kokt ägg, korven är värmd på två minuter. Jag har denna uppsättning på jobbet, med en 0.5l vattenkokare och kärlet är i rostfritt stål på 0,5 l och används normalt till att skumma mjölk i.
  7. Jag äter inte mycket grönsaker men det jag kört med vid de tillfällen det blivit på senare tid är Sparris och Babyspenat. Du får 1-2 gram kolhydrater av 100 gr av dessa, det är acceptabelt och gör att du t.ex. kan äta en god köttbit med sås och sparris som passar bra till. Babyspenaten vänder jag i pannan i smör och har till äggöra, korv, köttfärsmajonäs t.ex. Sparrisen får gå länge i smör och olivolja med lite salt på så de mjuknar och blir brynta, supergott att äta till något eller som det är till kryddsmör eller aioli. 100gr tomat ger 3gr 100gr babyspenat ger 1gr 100gr sparris ger 2gr Mata in 100gr av olika grönsaker (ovanjord förstås) och se vad du får, det är mycket bra att använda Lifesum till detta. Börja enkelt och varva med ett par eller tre sorter av samma grönsaker så du inte fladdrar iväg och gör misstag sen kan du bygga på vartefter med mer som du har koll på. Det går att äta annat också OM man har koll som sagt Jag älskar t.ex. halvbrända sötpotatisklyftor i ugn till entrecote men det ger hela 12gr kolhydrat om man äter 50gr så det kan man bara kosta på sig om man ätit nollkolhydrat tidigare på dagen, det blir lite som att sippa på whisky eller röka cigarr, små doser ibland av det godaste får räcka. Det får vara som smaksättare och sen får man låta protein och fett mätta.
  8. Släpper ni in "recept" i form av rena råvaror, t.e.x. under rubriken Frukost skulle det kunna stå bara 125gr Mozarella och en kopp kaffe. Det är inte recept enligt normal definition men det är ett exempel på frukost och skulle Kinna underlätta för alla de som undrar vad de skall äta eller inte. Jag lagar nästan inga måltider mer än att jag kanske steker en råvara och sedan blandar med majonnäs eller har smör och någon enstaka annan råvara till. Entrecote med vitlökssmör och sparris, är det ett recept eller är det för enkelt.? Så enkelt kan LCHF vara det är många som krånglar till det och i och med det faller åter till fel kost då de har för mycket ersättningar i recept eller inte orkar laga med ingredienser de inte är vana vid är något jag tror. Skulle man sedan kunna kategorisera recepten som Strikt eller inte så är det en värdefull uppdelning också tror jag.
  9. Blev väckt tidigt av sonen så dagens mätning gjordes kl. 06:00 ca. Blod 0.7mmol Ketonix, blåste Orange ganska snabbt men den höll sig där och ville inte upp på rött Tolkar det som strax under medelketos på blod och på medel med ketonix. Jag har alltså produktion och förbränning men inte något stort överskott, det jag bränner är alltså mitt eget kroppsfett. Jag skriver inte mer här nu utan väntar som sagt gärna på om någon som kan mer om detta läser och tolkar/förklarar
  10. Lägger till värden från 22:30 så att alla som vill kan se och tolka. Jag har skrivit precis vad jag ätit och sista målet med kött, bearnaise, sparris och vin åt jag ca. 18:00. Drygt fyra timmar senare har jag 0.7mmol och blåser orange, går inte att nå rött. Det tog också lite mer tid att nå orange. Nu ligger Ketonix och blodvärdet lika kan man säga, jag tolkar båda värdena som strax under medelketos. Jag tar fortsatt gärna emot andras erfarenheter samt tips på när man skall blåsa eller mäta blod under dagen för att få "rätt" värde. Ketonixen är nog helt rätt att mäta med efter fasta på morgonen men blodvärdet vet jag inte när man skall mäta för att få ut var man ligger, det verkar påverkas väldigt av när man åt senast, samtidigt kan man väl säga att ligger man strax under eller strax över 1.0 så är man helt klart i ketos så långt allt väl. Jag kör på med min strikta LCHF men med två glas vin fredag och lördag och ser vad som händer på några dagar. Jag halkade inte ur ketosen på två glas rött i alla fall som det verkar. Men det trodde jag inte heller, rödvin skall vara ok i rimliga mängder. Mäter nog blod och Ketonix imorgon bitti igen sedan väntar jag med blod några dagar, stickorna kostar en tia styck på ebay så det är ett dyrt nöje :-)
  11. Jag har också börjat om och om igen. Gått ned från 126.5kg till 104kg och sedan upp till som mest 115kg igen då jag slappat av min strikta LCHF. Jag måste köra strikt för att det skall fungera har jag märkt. Jag gör det enkelt för mig med få ingredienser och mycket samma mat genom veckorna. Nu äter jag en 125gr Ica Mozzarella till kaffet på morgonen sedan har jag korv med högst något eller ett par gram kolhydrat liggandes på jobbet samt majonäs och tidigare stekt köttfärs med bara lite tacokrydda. Jag öser på med fett utan att räkna kalorier nu och går för närvarande ned dryga kilot i veckan. Det fungerar men man måste våga släppa taget och öka fettet. Idag blev jag kaffesugen vid 7 tiden och åt då osten, sen var jag återigen sugen vid 9 tiden och åt då köttfärs med majonäs och sedan samma sak igen innan 12. Ikväll blir det kött, sparris och bearnaise samt två glas vin. Så här har det sett ut under veckan förutom vinet som jag bara dricker på fredag, lördag. På kvällarna i veckan har jag ätit ica ostkorv med 1.5gram kolhydrat med sparris eller spenat stekt i olivolja och smör till det har jag haft några matskedar majonäs blandat med en tesked dijonsenap, jag dricker bara vatten i veckorna. Detta går jag in i ketos på nu och går ned i vikt på bra också för närvarande.
  12. Mätte upp 1.0 mmol nu. Helt ok värde, ligger i spannet för optimal ketos. Idag har jag gått upp 5:30, ätit en 125gr mozzarella vid 7:30 och sedan 125gr fläskfärs med majonäs vid 9:00 och sedan igen 125gr fläskfärs med majonäs vid ca. 11:30. Ett par koppar kaffe varav den sista för ett par timmar sedan. Just nu finns det alltså depåer att ta från i min kropp att omvandla och bränna. Jag är i ketos för annars hade ingen produktion skett då hade jag inte varit fettdriven. Ketonixen då... jodå, jag blåste knallrött på under 10 sekunders utandning, nu är jag på rätt väg skulle jag tro vad gäller ketosen. OM nu inte kaffet för två timmar sedan påverkar denna... alltid nya frågor... Mäter blodet igen innan jag går och lägger mig tänkte jag och sedan imorgon bitti. Ikväll blir det två glas vin, 150gr nötkött, bearnaise och sparris stekt i ordentligt med smör.
  13. Skall testa ikväll med blodmätaren för att se om det blir skillnad glömde jag skriva nyss
  14. Jag vill mäta då det är rätt tillfällle att mäta, inte skapa en situation då jag får så högt värde som möjligt. Enl. vad man läser så är rätt tillfälle på morgonen efter en tid utan mat så man inte får påverkan av det. Man skall också sträva efter optimal ketos på 1.0 - 1.3mmol men vad är då det om det inte går att mäta effektivt, jag kanske kan skapa den siffran på blodmätaren genom att mäta efter ett mål mat och då kanske jag skapar att blåsa rött på Ketonixen genom att blåsa på morgonen. efter fasta. Visst, Ketonixen visar inte överhuvudtaget grönt eller orange ens om man inte ätit rätt så den ger definitivt en bra vägledning att man är i Ketos. Morgon är nog rätt för den. Vad är då rätt för blodmätaren vad gälller att mäta utan att påverka med mat el. fasta? Kommer ve
  15. Nja, vet inte, nu när jag blåser rött så har jag samtidigt rätt lågt värde i blodet. Imorser var det som sagt 0.4 och då blåste jag rött. Alltså inget lager att tala om men stor produktion. Kan man tolka det som att den skillnaden visar att jag inte fått in mer än jag förbrukar utan att den stora produktionen är från mitt kroppsfett? För då är jag där jag vill vara men då fattar jag inte allt som står om optimal ketos kring 1.0 - 1.3 mmol.