Zara

Medlem
  • Innehållsantal

    407
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    1

Zara vann senast 10 Januari 2014

Zara hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

301 Enastående

Om Zara

  • Rank
    Stammis

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    London/Malmö/Canberra
  1. Det svåraste är helt klart att hitta en balansnivå! var inte rädd för att experimentera lite och se vad som funkar, det tar tid att lära känna sin kropp, jag jobbar fortfarande på det
  2. Precis, hade det gjort någon skillnad för mig prestationsmässigt hade jag troligtvis tänkt om, men jag har helt slutat med "opti"-tänket då det bara tar mer energi än vad det är värt för väldigt små/omärkbara skillnader.
  3. Jag känner personligen (utan en aning om metabola fördelar och liknande) ingen skillnad mellan när jag är i optimal ketos/svag ketos/icke-ketos gällande ork eller liknande. Dock känner jag mig trött och seg när jag får i mig för mycket kolhydrater. När jag halkar ur ketosen pga att ha överätit protein (vilket händer mig relativt ofta) så märker jag dock ingen skillnad.
  4. Jag gör också planerade avsteg ibland, har dock inget problem med sockerberoende i grunden, finns ju inget bättre än pizza och ljus skräpchoklad och chips! Men det räcker att äta det under en dag, efter det brukar jag längta tillbaka till "riktig" mat, typ ost och ägg Jag kan dock inte se hur potatisgratäng en dag skulle vara någon fara eller "förstöra" någonting i det långa loppet, så länge det inte göra att du faller i en ond cirkel permanent.
  5. Jag undrar samma sak som ovanstående, varför är det viktigt för dig att vara i ketos. Min erfarenhet av viktuppgång på LCHF har varit att inte tänka så mycket på det och bara se till att jag får i mig den maten jag behöver.
  6. Jag får definitivt mer träningsvärk nu när jag kör LCHF, men det beror nog snarare på att jag tränar hårdare än på kosten.
  7. Zara

    Zaras - träningslogg

    Funderar på att kanske slänga iväg ett mejl at some point Men får se hur säsongen går först, jag är lite rädd för "men är du inte elit så räknas det inte, det finns ju många som tränar/tävlar på relativt hög nivå som har visat att man kan klara sig utan kolhydrater men ska man bli elit så MÅSTE man ha kolhydrater"-grejen. Och jag är ju inte professionell/elit (än ) utan snarare elitsattsande (PS om någon vill sponsra mig så vet ni vart jag finns ). Jag är ju heller tekniskt sett inte svensk någonstans så känns lite fel att blanda mig in i den svenska LCHF revolutionen. Fast egentligen är jag mest kamera/uppmärksamhets-skygg och otroligt rädd för att bli outad och misslyckas. Känns ganska najs att vara lite halvanonym just nu tills jag får mitt stora (förhoppningsvis) breakthrough. Då jäklar ska jag sprida mina egna erfarenheter Men lite bilder ska jag nog kunna ordna fram snart, typ nästa vecka eller något när jag har lite mer i huvudet än hur jag ska lyckas ta mig ur sängen på morgonen!
  8. Zara

    Zaras - träningslogg

    Ska väl gå att fixa =D Får se om jag vågar lägga ut någon på mig (är något kamera skygg ), eller bara lite generellt. Ska fundera under dagen när jag inte är fullt s nyvaken
  9. Zara

    Zaras - träningslogg

    Har precis avslutat en väldigt intensiv vecka är jag har pressat mig absolut till max. Kroppen gör lite ont och eftersom jag har en träningsfri dag idag så ligger jag fortfarande kvar i sängen och latar mig lite innan jag pressar mig upp för lite frukost. Har en intensiv vecka till då det är lite "pinigt" innan jag påbörjar en nedtrappning inför premiär tävlingen. Känns dock jäkligt gött med lite träningsvärk
  10. Äsch, sluta lyssna så mycket på andra och lyssna på vad din kropp vill. Tryck inte i dig mat "bara för att du ska", ät så du känner dig nöjd. Sen så kan jag ju säga att synda är aldrig bra och speciellt inte "ett par gånger i månaden", där kan du ha förklaringen till varför vikten står stilla.
  11. Meningen är ju att du ska lyssna till din kropps signaler, äta när du är hungrig, låta bli att äta när du är mätt osv. Detta är ingen "quick-fix" utan kommer i slutändan för nästan alla, ge en långsam och stabil viktnedgång medan "kroppen" blir mer och mer trygg med att den får den näring den behöver och att det faktiskt inte är en ny svältkur den utsätts för. Så det rådet jag vill ge, sluta räkna kalorier, sluta räkna maniskt på makronutrientsfördelningen, ät god mat, slappna av och låt kroppen få balansera ut sig. När du har gjort detta i ett halvår eller så och kroppen har förstått att den får den näring den behöver och om du fortfarande står still i vikt - då kan du börja se över hur kosten kan förändras för att ge den önskade viktnedgången. Detta är ingen bantningsmetod. Detta är en livsstilsförändring, se det så. Du ska inte göra detta för att tappa ett par kg som du sedan går upp (och kör en omgång till), det du strävar efter ska vara balans. Där du kan äta gott, där du kan känna dig mätt och belåten oc där du inte behöver analysera varje kalori du sätter i dig. Lyssna på kroppen.
  12. Ett tips är att göra egen mandelmjölk, då slipper du förtjockningsmedel och stabiliseringsmedel som brukar finnas i köpevarianterna. Då kan du också göra så mycket som går åt.
  13. Som andra har sagt det beror på vad du ska ha den till. Till sallader och där oljan ska användas utan upphettning föredrar jag olivolja för det är gott. Vid upphettning är det kokosolja eller smör som gäller. Rapsolja är ingen favorit alls främst pågrund av omega-6 innehållet. Inte när det finns godare bättre alternativ
  14. Jag försöker hålla mig runt 120g/dag (lite mer än 2 x kroppvikten), men ibland blir det mer då jag typ älskar kött Även om jag får i mig ganska mycket protein ligger jag i ketos (de få gånger jag testar), tror gränsen går någonstans vid 200g eller så. Det gäller bara att testa sig fram och se på vilken nivå man mår bra. Själv kan jag personligen säga (som aldrig varit överviktig eller sockerberoende) att jag bitvis kämpar med att få i mig all maten som jag behöver äta - främst nu när jag har försökt gå upp i vikt och det är någonting som blir även svårare på lågkolhydratskost då man blir så jäkla mätt på lite mat. men fruktansvärt kul att följa dig, själv är jag en liten siffernörd så det är kul med lite diagram och så
  15. Intressant experiment! Jag har själv gått upp ca 2 kg relativt snabbt på LCHF kost med ca 30g kolh/dag. I runda slängar runt 4500 kcal/dag vilket enligt uträknat BMR samt aktivitetsnivå verkar stämma ganska bra med "hur det ska fungera". Mitt BMR ligger runt 1400 kcal/dag och med en beräknad aktivitetsnivå på 2.5 (ca 30h cardio/vecka samt aktivt jobb) hamnar jag runt 3500 kcal dag för att hålla vikten. Så jag har följt viktkurvan väldigt bra över 2 månader. Nu börjar jag dock plana ut lite (jag räknar inte exakt för att vara ärlig) och börjar dra ner lite på maten då jag närmar mig min målvikt för att se om jag kan ligga viktstabil. Vet inte om det tillförde något, trevligt att följa din dokumentation dock!