Gå till innehåll

Zara

Medlem
  • Innehållsantal

    407
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    1

Allt postat av Zara

  1. Det svåraste är helt klart att hitta en balansnivå! var inte rädd för att experimentera lite och se vad som funkar, det tar tid att lära känna sin kropp, jag jobbar fortfarande på det
  2. Precis, hade det gjort någon skillnad för mig prestationsmässigt hade jag troligtvis tänkt om, men jag har helt slutat med "opti"-tänket då det bara tar mer energi än vad det är värt för väldigt små/omärkbara skillnader.
  3. Jag känner personligen (utan en aning om metabola fördelar och liknande) ingen skillnad mellan när jag är i optimal ketos/svag ketos/icke-ketos gällande ork eller liknande. Dock känner jag mig trött och seg när jag får i mig för mycket kolhydrater. När jag halkar ur ketosen pga att ha överätit protein (vilket händer mig relativt ofta) så märker jag dock ingen skillnad.
  4. Jag gör också planerade avsteg ibland, har dock inget problem med sockerberoende i grunden, finns ju inget bättre än pizza och ljus skräpchoklad och chips! Men det räcker att äta det under en dag, efter det brukar jag längta tillbaka till "riktig" mat, typ ost och ägg Jag kan dock inte se hur potatisgratäng en dag skulle vara någon fara eller "förstöra" någonting i det långa loppet, så länge det inte göra att du faller i en ond cirkel permanent.
  5. Jag undrar samma sak som ovanstående, varför är det viktigt för dig att vara i ketos. Min erfarenhet av viktuppgång på LCHF har varit att inte tänka så mycket på det och bara se till att jag får i mig den maten jag behöver.
  6. Jag får definitivt mer träningsvärk nu när jag kör LCHF, men det beror nog snarare på att jag tränar hårdare än på kosten.
  7. Funderar på att kanske slänga iväg ett mejl at some point Men får se hur säsongen går först, jag är lite rädd för "men är du inte elit så räknas det inte, det finns ju många som tränar/tävlar på relativt hög nivå som har visat att man kan klara sig utan kolhydrater men ska man bli elit så MÅSTE man ha kolhydrater"-grejen. Och jag är ju inte professionell/elit (än ) utan snarare elitsattsande (PS om någon vill sponsra mig så vet ni vart jag finns ). Jag är ju heller tekniskt sett inte svensk någonstans så känns lite fel att blanda mig in i den svenska LCHF revolutionen. Fast egentligen
  8. Ska väl gå att fixa =D Får se om jag vågar lägga ut någon på mig (är något kamera skygg ), eller bara lite generellt. Ska fundera under dagen när jag inte är fullt s nyvaken
  9. Har precis avslutat en väldigt intensiv vecka är jag har pressat mig absolut till max. Kroppen gör lite ont och eftersom jag har en träningsfri dag idag så ligger jag fortfarande kvar i sängen och latar mig lite innan jag pressar mig upp för lite frukost. Har en intensiv vecka till då det är lite "pinigt" innan jag påbörjar en nedtrappning inför premiär tävlingen. Känns dock jäkligt gött med lite träningsvärk
  10. Äsch, sluta lyssna så mycket på andra och lyssna på vad din kropp vill. Tryck inte i dig mat "bara för att du ska", ät så du känner dig nöjd. Sen så kan jag ju säga att synda är aldrig bra och speciellt inte "ett par gånger i månaden", där kan du ha förklaringen till varför vikten står stilla.
  11. Meningen är ju att du ska lyssna till din kropps signaler, äta när du är hungrig, låta bli att äta när du är mätt osv. Detta är ingen "quick-fix" utan kommer i slutändan för nästan alla, ge en långsam och stabil viktnedgång medan "kroppen" blir mer och mer trygg med att den får den näring den behöver och att det faktiskt inte är en ny svältkur den utsätts för. Så det rådet jag vill ge, sluta räkna kalorier, sluta räkna maniskt på makronutrientsfördelningen, ät god mat, slappna av och låt kroppen få balansera ut sig. När du har gjort detta i ett halvår eller så och kroppen har förstått att
  12. Ett tips är att göra egen mandelmjölk, då slipper du förtjockningsmedel och stabiliseringsmedel som brukar finnas i köpevarianterna. Då kan du också göra så mycket som går åt.
  13. Som andra har sagt det beror på vad du ska ha den till. Till sallader och där oljan ska användas utan upphettning föredrar jag olivolja för det är gott. Vid upphettning är det kokosolja eller smör som gäller. Rapsolja är ingen favorit alls främst pågrund av omega-6 innehållet. Inte när det finns godare bättre alternativ
  14. Jag försöker hålla mig runt 120g/dag (lite mer än 2 x kroppvikten), men ibland blir det mer då jag typ älskar kött Även om jag får i mig ganska mycket protein ligger jag i ketos (de få gånger jag testar), tror gränsen går någonstans vid 200g eller så. Det gäller bara att testa sig fram och se på vilken nivå man mår bra. Själv kan jag personligen säga (som aldrig varit överviktig eller sockerberoende) att jag bitvis kämpar med att få i mig all maten som jag behöver äta - främst nu när jag har försökt gå upp i vikt och det är någonting som blir även svårare på lågkolhydratskost då man
  15. Intressant experiment! Jag har själv gått upp ca 2 kg relativt snabbt på LCHF kost med ca 30g kolh/dag. I runda slängar runt 4500 kcal/dag vilket enligt uträknat BMR samt aktivitetsnivå verkar stämma ganska bra med "hur det ska fungera". Mitt BMR ligger runt 1400 kcal/dag och med en beräknad aktivitetsnivå på 2.5 (ca 30h cardio/vecka samt aktivt jobb) hamnar jag runt 3500 kcal dag för att hålla vikten. Så jag har följt viktkurvan väldigt bra över 2 månader. Nu börjar jag dock plana ut lite (jag räknar inte exakt för att vara ärlig) och börjar dra ner lite på maten då jag närmar mig min mål
  16. Jag hoppas det, siktet är kona om sisådär 4-5 år Jag laddar med långsamma kolhydrater (oftast) och kör kolhydrater under loppet, både gel, cola och energidryck. Dock hade jag tänkt prova utan i år och bara köra kola/gel under sista milen löpning får se hur det går. Jag kan ju dock erkänna till att äta både pizza, chips och choklad efter mina lopp, jag tycker typ jag förtjänar det
  17. Tunga lyft på gymmet sker redan minst 2ggr vecka, dock lite svårt att lägga in mer träning nu då schemat redan är ganska fullt. Proteinpulver tänker jag inte prova av två anledningar. 1. Det finns äggmjölk 2. Jag har redan svårt att hålla nere på proteinet, jag älskar kött för mycket. Nu ska jag dock inte gå upp mer i vikt utan försöka hålla mig där jag är, tror jag
  18. Äggmjölkslatte! oslagbart! Eller äggmjölksmocha latte med kakao...). Vid brist på äggmjölk funkar vanlig mjölk också, gärna fullfet och ohomogeniserad.
  19. Haha, hittade precis denna tråden, kul att ha varit "saknad" (? =D). Nopes ingen tvärkonvertering till veganism här heller och inga negativa bieffekter av "kosten". Tyvärr är det så att dygnet bara har 24h varav 6 går åt till att jobba, 6 till att träna, 8 till att sova och resterande till att hänga på forum och äta. Forum läsning/skrivning kan jag inte säga kommer högst upp på listan över saker att göra på lediga timmar, tyvärr då jag tycker det är fruktansvärt intressant att se andras erfarenheter. (P.S har bytt upp mig från maraton till triathlon )
  20. Tänkte att jag kunde presentera gårdagens middag: (baconlindat gräsbeteskött, smörstekta champinjoner, ångkokt broccoli med olivolja, avokado, lagrad ost, mozzarella, några ägg) Grabbarna jag delar lägenhet med äter samma sak som mig + lite potatis. Fick höra av en träningskamrat igår att det är "a heart attack on a plate", jag valde att ta det som en komplimang =D
  21. Oj vad tiden går snabbt, upptäckte precis att jag inte har varit inte på forumet på en evighet så dags för en liten uppdatering tycker jag. För att vara ärlig så är dagarna ganska enformiga, sova, mat, träning, mer mat, jobb, mat, sova i princip. laddar just nu för fullt inför premiären i may och klurar lite på hur jag ska göra med ev kolhydratsladdning och liknande. Just nu tränar jag på ett väldigt moderat kolhydratsintag, runt 4-5% brukar det hamna på vilket ger runt 30g/dag. fettprocenten brukar ligga runt 80E% och jag känner mig stark och frisk och når mina mål på träningarna.
  22. Ett tips är att inte experimentera på tävlingsdagen, bättre att köra en testrunda innan så det du planerar för tävlingen verkligen fungerar....
  23. Nu har jag ju lite andra förutsättningar än dig och tränar kanske lite mer strukturerat och äter därpå väldigt mycket mat dagligen. Jag försöker alltid få i mig någonting med protein efter träningen, för att stimulera proteinsyntesen för återuppbyggnaden av musklerna så de kan "läka" och bli starkare. För mig brukar det funka med ett per ägg. Många blir ofta hungriga en timme eller två efter träning, och i vissa fall också väldigt sötsugna (lätt att falla för frestelsen) därför skulle jag också rekommendera att äta något litet innehållande protein och ev. fett just för att slippa akut
  24. Jag springer själv delvis i barfotaskor, dock inte sen jag kom till Australien då jag är ite rädd för farliga kryp och sånt. men jag älskar mina barfotaskor även om det var en tuff inställning. Jag önskar att jag kunde rekommendera det till några av mina kunder som har mycket skador, tyvärr säljer jag bara Asics och de har inte riktigt fattat grejen med detta än.
  25. Går det inte att krossa magnesium tabletterna och blanda ut i lite vatten eller något?
×
×
  • Skapa nytt...