Malin80

Medlem
  • Innehållsantal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

12 Neutral

Om Malin80

  • Rank

  1. En trea olivolja? Shottar du olja? Tre centiliter då eller? Underbart! ?
  2. Det passerar visst levern initialt. Allt blod från tarmarna samlas i Vena Porta som leder direkt till levern. På andra sidan finns små kärl som töms i levervenen och den leder sedan till hålvenen som går till hjärtat. Blodet från tarmarna innehåller nämligen nästan alltid tarmbakterier och det är kuppfercellerna, som är makrofager, som har till uppgift att rena blodet från bakterierna. Så allt vi äter som går via tarmarna passerar levern initialt.
  3. Pemmikan! Komplett "foder" för människor. ?Skämt åsido, pemmikan innehåller torkat magert kött, renat fett (helst från djur) samt torkade valfria bär, helst vilda. Köttet och bären pulvriseras. Blandas sedan med smält fett till lagom gegga-konsistens. Häll smeten i en burk med tättslutande lock. Håller i många månader. OBS! Smälter i värme! Kan ätas dom det är, men annars ska man egentligen koka en soppa av det här. Jag har dock aldrig gjort det. Jag har det som mellanmål i skolan. Mättar bra av lite och man håller sig mätt länge också. Man kan tydligen leva endast av detta har jag läst. Bär som jag använt är blåbär, aronia, nypon, rönnbär, tranbär. De tre första är goda och de två sista hade jag lite av som extra vitamin-mineraltillskott. Jag har även haft i torkade pulvriserade nässlor av samma anledning. Lycka till med din vandring! (Tips mot myggor: Lavendelolja som avskräckande och/eller Tea Tree-olja på myggbetten. Bättre än nervgiftet DEET.)
  4. Det håller jag inte riktigt med om. Skulle fett oxidera av värme? Hur skulle det gå till?! Det är väl fettet i benen vi talar om? Att mättat fett från ben/kött skulle oxidera i en buljong med rimlig koktid finner jag högst osannolikt. I en buljong blir det högst 100 grader så länge det finns vatten kvar (När vattnet har kokat bort stiger temperaturen och kan bli 250 grader eller mer. Då bränns innehållet och fettet oxiderar).Det måste vara något annat hon menar. Däremot om man har olja rik på fleromättade fettsyror så kan dessa kanske förstöras av långvarig värme. Jag har tillräckligt mycket kunskap i kemi, biokemi mm för att inse att mättade fetter är stabila för måttlig värme, 100 grader under en kortare tid, -timmar. Dessutom har jag själv kokat många buljonger av ben. Då har jag dem i ugnen i en järngryta med lock under natten, ca 12 tim. Jag har aldrig varit med om illaluktande fett. Däremot blir det mycket fett av märgben. Det kan kännas otrevligt att äta så mycket fett i buljongen. Jag brukar därför spara en del av fettet och använda vid stekning av annat, som ägg tex.
  5. Nej det är sant att äggskal (kalciumkarbonat) inte tas upp i kroppen men om jag äter det så löser det sig i magens saltsyra (saltsyra=HCL=vätejoner och kloridjoner) till kalciumjoner och karbonatjoner. Karbonatjonerna reagerar med vätejonerna och bildar koldioxid och vatten. Kvar i magsäcken får man kalciumjoner som kan tas upp i kroppen samt kloridjonerna från saltsyran. (Kalciumklorid används inom sjukvården när en person har för låg nivå kalcium). Man kan också lösa upp äggskalet i ett glas med citronsyralösning (vätejoner och citratjoner) som också bryter ner detta till kalciumjoner och karbonatjoner. Karbonatjonerna reagerar även här med vätejonerna och bildar koldioxid och vatten. Det bildas små bubblor runt äggskalsbitarna, mer om man värmer det. Det är koldioxid som bildats. Kvar får man kalciumcitrat i löst form i glaset. Dessa lösta kalciumjoner kan också tas upp av kroppen. Kalciumcitrat används i vissa kalciumtillskott eftersom det inte är beroende av magens förmåga att producera saltsyra. När man äter kalciumkarbonat så förbrukas ju magens saltsyra men om man är frisk så bildas mer hela tiden, så mycket som behövs. Men om man är äldre eller om man äter Omeprasol eller liknande så ska man inte äta kalciumkarbonat. Då är det bättre med kalciumcitrat, tex. Kalcium optimal från apotek. Men andra kalciumtillskott innehåller kalciumkarbonat. Det är billigt och funkar bra om man är frisk som sagt, tex. Calcitugg från apotek. Om man tar någon medicin ska man fråga sin läkare först om kalciumtillskott påverkar medicinen. Det kan det göra, tex. vissa antibiotika och levaxin.
  6. Hej alla ni kunniga människor! Jag hoppas på ärlig hjälp nu och inte "hur kan du äta sånt?!" Jag är kvinna, 35 år och har börjat styrketräna samt äta 5000 IE D-vitamin+1 gram äggskal (ca 90% kalcium) per dag för att bygga upp "ett kapital" inför ålderns höst, så att säga. Benskörhet blir ju mindre troligt om jag har tätare benmassa. Jag vill även ha starkare muskler för att stärka olika leder, framför allt i ryggen och axlarna, förebygga ledvärk och så. Men så har jag läst någonstans att om man äter mer kalcium än som används i nervsystemet och skelettet så skulle det kunna orsaka åderförkalkning och vävnadsförkalkning. Men det låter så förenklat/förlegat så jag undrar om det stämmer. Som den gamla synen att "man blir fet av fett". Sedan tidigare äter jag regelbundet även nässlor som "multivitamin/mineral". Det är rikt på vitamin K tror jag. Min fråga är alltså: Kan jag äta 1 gram äggskal + 5000 IE D-vitamin utan risk? Tack på förhand!
  7. Det är förvisso sant men när jag drar mig till minnes matspjälkningskapitlet i skolan har jag för mig att det, istället för proteiner, är lättare för kroppen att bryta ner triglycerider till fria fettsyror som används för att göra ATP(energi) samt glycerol som omvandlas till glukos och används på samma sätt. Först när man närmar sig svält så bryter kroppen ner sitt protein. Men hur som helst så behövs inget tillskott av glukos.
  8. Men Dalbys kokosfett hanteras ju som kylvara. Då spelar smältpunkten ingen roll.
  9. Hej! Jag vill också gärna veta om Dalbys kokosfett är ok. Någon här som VET. Unilevers i silverpaketet är ju härdat så det går bort pga detta. De nyttiga fetterna man vill åt är ju förstörda. Jag äter ganska mycket kokosfett, jag köper 5 kg hink utan doft och smak. Om man kan köpa Dalbys istället så blir det stor prisskillnad. Jag äter den för att få såna nyttiga fetter, laurinsyra, MCT eller vad det heter? Kan inte alla namn. Hur som helst, är fetterna i Dalbys kokosfett oförändrade? Kanske Kostdoktorn Andreas själv kan svara? Gissa kan jag göra själv. @Tiny Tom och Cavegirl IF: Det där med "fart på magen" stämmer nog när man börjar med kokosfett eller bara äter det ibland. Jag som äter ca 25 g varje dag har märkt att magen vänjer sig och jag får inte någon "fart" längre. I början var det nästan så illa att jag funderade på att sluta med kokosfett men nu är det inga problem längre. Jag har ätit det dagligen i över ett år. Men det som någon skrev om att det tas upp lätt och ger mycket energi stämmer VERKLIGEN på mig. Om jag glömmer att ta kokosfett på morgonen så känner jag mig hängig. Och om jag skulle ta en större klick än vanligt så blir jag nästan "speedad" som om jag druckit massor med kaffe: Snabb hjärtrytm, darriga händer, ytlig, snabb och ostadig andning, orolig att sitta stilla.
  10. Ni som äter palmolja som tillskott, hur mycket tar ni varje dag? Jag har nyss köpt en burk röd palmolja, RSPO-certifierad och tänkte komplettera min dagliga morgondryck smör-och-kokosolja-i kaffe med detta. Palmolja innehåller ju karotener och E-vitamin bl.a. Hur stor är rekommenderad dagsdos från er som vet? Jag vill inte äta för mycket av fettlösliga vitaminer, det kanske inte är så bra eftersom det lagras. Dessutom kostar den lite extra. Mvh. Malin
  11. Vadå, "inte ser slimmad ut"?? Ser detta ut som en tjock person, kanske? Knappast!
  12. Hej! Finns här någon läkare/sjuksköterska som vill hjälpa mig analysera mina provsvar och komma med åsikter? Jag var på hälsokontroll genom jobbet nyligen och fick dessa resultat per brev: Vikt: 59 Längd: 162 Hb-Kapillärt: 136 Glukos-Kapillärt: 4,6 S-Kreatin: 53 umol/L S-GT: 0,2 S-Kolesterol: 7,6 mmol/l fs-LDL/HDL-kvot: 2,6 fs-LDL-Kolesterol: 5,2 mmol/l fs-Kolesterol: 2,03 fs-Triglycerider: 0,8 mmol/l fP-Glukos: 4,6 mmol/L B-Hb: 136 B-SR: 14 mm/h Jag har ingen som helst utbildning i medicin och vet väl bara vad Hb och glukos är. Knappt. Sköterskan skrev att jag har lite högt kolesterol men i övrigt bra resultat. Men "högt kolesterol" är väl också bra, eller? Människor som lever längst har högt kolesterol, eller hur? Människor som dör i hjärt/kärlsjukdom har lågt kolesterol, eller hur? Jag behöver lite klarhet i detta. Ska jag göra något? Eller är gränsen för "högt kolesterol" satt alltför lågt för att få sälja mer statiner?