Valin

Medlem
  • Innehållsantal

    422
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    6

Allt postat av Valin

  1. Det beror på, vissa recept så måste man ha malda, som fiberhusk (eller finax psyllium som jag föredrar pga mindre bismak). Andra recept går det bra med krossade. Testa?
  2. Det verkar ju som det fungerar för dig, så då behöver du ju egentligen inte fråga oss! Det viktiga är att du mår bra av det du väljer att äta.
  3. Svettet kan lukta extra illa om man nyss kommit in i ketos, vet inte om det är fallet för dig?
  4. Om du endast bryr dig om kolhydratsintag så finns det ju t ex finncrisp och sådana som är 3-4g kh/skiva. Så en sådan per dag kan ju fungera. Däremot kan det ju vara så att man vill avstå helt från gluten och vanliga mjöler. Det är något man får bestämma själv. Det går alltid att testa sig fram
  5. Om ni tror att man blir sur i kroppen av att äta för sur mat så får ni tro det, jag orkar inte riktigt diskutera det är något jag inte tror på. Sen att man kan bli sur i kroppen av andra orsaker är en helt annan sak. Tillägg: menar inte att låta irriterad, men bara inte har intresse att diskutera detta utan ville bara säga det jag tycks mig veta för att hjälpa TS. :-)
  6. Nej de tar inte fram speciella studier i utbildningen, utan har istället kurslitteratur (som visserligen är framarbetad delvis på studier), men om man ska säga emot väl genomarbetade utbildningar menar jag att man ska ha en grund. Jag säger inte att allt som lärs ut är rätt, men om man säger emot det ska man komma med någon vettig fakta då. Men kan länka en jäkla massa kurslitteratur om du vill? Reglering av pH sker ständigt i vår kropp och styrs inte genom matintag...
  7. Har du grunder för detta med ph-balans? Kurser eller rapporter? Du får ursäkta, men jag gillar inte direkt att blir rättad på saker jag har utbildat mig inom - OM det inte finns bra grunder med. Känns lite förolämpande.
  8. Jag tror inte det handlar om pH-balans, utan att kolhydratsrikskost bl a är inflammatoriegynnande & höjer blodsocker.
  9. Vad jag vet, från anatomi/fysiologi, patofysiologi, mikrobiologi & biokemi kurser så är kroppen ganska bra på att reglera pH utan att man behöver "äta basiskt".
  10. Kalcium, om du gillar att baka lite så finns det mycket i bakpulver ^^
  11. JOZO mineralsalt är ett lätt sätt, 69% kaliumklorid.
  12. Vart skulle detta förbud komma ifrån i så fall?
  13. Här finns bland annat: http://www.allarznei.com/ Billiga & det tar ca. 7 dagar att få det. Vet inte om det finns de som har snabbare leverans dock!
  14. Jag blev faktiskt lite upprörd av Docs inlägg, det kändes så påhoppande "då har du problem". Jag menar, han har ju inte gjort något hatiskt inlägg om vatten smaksatt med fruktessens, och det är ju samma innehåll egentligen, vatten & aromämnen. Även om jag vet vad han menar, att om man triggas av sådant som liknar sötsaker så har man ett sockerberoende. Jag tror dock inte detta stämmer helt.
  15. I Sverige skriver vi ut fiber för sig, till skillnad från USA där de har nettokolhydrater. Sånt sysslar vi inte med i Sverige ;P
  16. Man använder ju "naturliga" organiska ämnen när man framställer essenser. Päronester framställs t ex genom att reagera isopentanol och ättiksyra med svavelsyra som katalysator.
  17. Valin

    Lagom CHF?

    Saken är den att om man äter både en del kolhydrater + mycket fett så lägger man lätt på sig. Men det finns ju LCHQ: ”LCHQ är en en modernare och mer uppdaterad version av LCHF. Den ger dig få men hälsosamma kolhydrater, rätt mängd av det fett som också bränner fett, bygger muskler, minskar inflammationer i kroppen och håller dig frisk. LCHQ är den ultimata kombinationen av kost och träning – baserat på de senaste vetenskapliga rönen – och är därmed betydligt sundare och mer mångsidig än andra dieter. Med LCHQ får du garanterat i dig alla näringsämnen du behöver. Att du sedan förmodligen tappar några kilon på vägen är bara en bonus. Vad ska man då äta om man följer LCHQ-dieten? Bra mat är exempelvis grönsaker, rotfrukter, nötter, frön, kyckling, fisk, skaldjur ägg och magra köttprodukter. Du får även äta frukt, bär, bulgur och quinoa i små mängder." (oj vilken propagandatext ) Tror att Pauluns saker är efter denna diet, och han har ju både müsli och flingor. Den fokuserar på lite mindre fett, men däremot får du äta lite mer kolhydrater. Kanske ger bättre balans än väldigt liberal lchf då du riskerar att få i dig för mycket av fett + kolhydrater tillsammans?
  18. Om du vill ha soppa finns ju broccoli & blomkålssoppa med lite bacon på toppen, kantarellsoppa eller purjolökssoppa? http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=420 http://www.alltomlchf.nu/2012/07/kantarellsoppa-lchf.html http://lill-smurfan.blogspot.se/2011/11/lchf.html
  19. Låter ju som du inte äter så mycket mjölkprodukter, så jag vet inte riktigt vad det kan bero på. Kanske bara omställningsbesvär? Tror inte det ska vara någon fara att ta bakpulver även om du tagit omeprazol.
  20. Jag har inte haft magkatarr sen jag började med LCHF. Vad äter du på en vanlig dag? Har du testat att ta ett glas med en tsk bakpulver/bikarbonat i? Brukade hjälpa mig.
  21. Vissa kostfiber tas inte upp, som jag förstår. De är de som har en skyddande hinna runt, dvs t ex psyllium skal. Dessa går rakt igenom, kan dock samlas i tarmen & svälla så man får tarmbesvär. Wikipedia säger "Kostfiber kan inte spjälkas av människans matsmältningsapparat eller tas upp av tunntarmen. Men en del fiber kan delvis brytas ned av mikroorganismer i tunntarm eller tjocktarm, och därefter tas upp i tjocktarmen. Därför räknar man idag med att kostfiber har ett energiinnehåll som är cirka hälften av kolhydraters: 2 kcal/g eller 8 kJ/g"
  22. Det finns inga bevis för att "naturliga aromämnen" är onyttiga.
  23. Kanske dra ner på kolhydraterna? <20 g kh/dag är bättre för viktnedgång tror jag. Jag skulle slopa frukten. Försök ät 80% fett 15% protein & 5% kolhydrater? Det brukar kallas strikt-LCHF, även om åsikterna om vad som är strikt är delade. Alkohol sägs motarbeta viktnedgång då det metaboliseras före allt annat. För mycket protein är svårt att få i sig, man brukar inte orka det. Men det är klart, är man helt stillasittande finns det risk att äta lite mycket. När man tränar är risken dock låg.
  24. Valin

    Chatt

    Konstigt, fungerar inte i min Chrome. Jaja, det är inte hela världen