Majabella

Medlem
  • Innehållsantal

    194
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

212 Enastående

Om Majabella

  • Rank
    Stammis

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.sjuttiodagar.bloggplatsen.se

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Norrköping
  1. Jag har (ja; förmodligen väldigt korkat) levt många år med obehandlat högt blodtryck 180/120. Jag har försökt sänka det med LCHF, viktnedgång, långa hundpromenader och karriäravbrott, men utan framgång. Efter en lång utredning som uteslöt sekundär; att nåt annat sjukdomstillstånd orsakade trycket så fick jag prova ut mediciner. Jag gav upp på femte sorten, för jag mår toppen på obehandlat högt blodtryck, men uselt på samtliga typer av mediciner: hosta, heshet, ångest, kraftlöshet, yrsel, huvudvärk, susningar och gikt. Nu har det gått några år och jag har mått prima obehandlad, men inte kunnat låta bli att tänka på vad som händer med hjärtats vänstra kammare och en och annan strokedrabbad har varit väckarklockor. Så nu knaprar jag A2-hämmare i kombination med diuretika sedan fem dagar. Vips så åker trycket ner under gränsvärdena, men pulsen upp, tillvaron blir ett töcken, öronen susar, huvet värker och jag orkar nada. Nu tänkte jag försöka bli lite mer kunnig, inser att jag vet väldigt lite om detta och jag har läst allt Kostdoktorn skrivit i ämnet, Annika Dahlqvist, letat på forumet och läst alla kommentarer och annat jag googlat fram, men är ändå full av frågetecken. Finns det nån lättillgänglig aktuell litteratur? Det finns ju så mycket att ta reda på: Vilka biverkningar kan förväntas vara övergående? Funkar verkligen rödbetsjuicens KNO3? Varför åker pulsen upp när trycket går ner, borde de inte hänga ihop? Finns det andra kosttillskott som kan trycksänka?, förutom B3 och Q10? Varför är gränsvärdena så mycket lägre numera? Frågorna hopar sig...
  2. Jag har min årliga förkylning, har alltid varit väldigt förskonad från återkommande infektioner även före LCHF, men en om året brukar det bli och årets upplaga är en seg och långdragen historia. Semesterresan närmar sig och jag skulle vilka höra om någon har något tips som förkortar/lindrar. Förr var ju Enchineapreparat påstått effektiva, men inte nu längre. Äter regelbundet tillskott av D, K2, magnesium och Q10.
  3. Majabella

    Personvåg

    http://www.activeform.se/2011/12/09/kroppsfett/ Hittade Jackson&Pollocks fettprocenttabell här, är den ok? Den tar hänsyn till kön och ålder.
  4. Majabella

    Personvåg

    Jag kliver på Withings våg (Smart Body Analyzer WS50) varje morgon och är van vid att viktkurvan ser ut som Klippiga bergen: trenden är uppmuntrande nedåtlutande, men det är branta toppar och djupa dalar på vägen. Nu har jag börjat titta på fettprocenten och räknat om den till kilon och då är minskningen mycket stadigare. Vad tror ni; kan man lita på vågens mätmetod, hur resonerar ni? Och om man ger blanka f.. sjutton i BMI: vad är normal fettprocentspannet för en kvinna?
  5. Jag gjorde krondillsmajonnäs till kräftorna från Vättern igår, mixade ner tre kronor i majonnäsbasen före jag tillsatte oljan. Lånad idé.
  6. Majabella

    k2

    Dagsdosen blir avsevärt dyrare dock, men det låter ju onekligen rätt tänkt.
  7. Majabella

    k2

    Med risk för att missa någon mer aktuell tråd om vitamin K2; eftersom det ska tre tecken till för att sökmotorn på forumet ska fungera, så har jag en fråga: Var nånstans hittar jag en vettig lättförståelig beskrivning om K2:s effekter? Själv har jag läst lite här och där (efter att ha begåvats med en elak hälsporre) och lagt ihop ett och ett så att jag nu äter K2-tillskott (tillsammans med D-vitaminet på morgonen) och så tar jag magnesium på kvällen. Men maken hänger inte med på att ta ytterligare piller så jag behöver hjälp att övertyga honom: är det nån som har tips på nån bra länk?
  8. Välkommen till "Peking" då! Om Athena är en hund som gillar/står ut med en glad valp, kanske vi kan rasta våra hundar ihop nångång. Jag är okunnig om LCHF-lådorna på Hemköp, gissar att Tommy kommer svara dig om det. Det finns två bagerier som bakar LCHF-bröd, dels Sockerbagaren(!) i Norra Promenaden och Finbageriet Kamraterna som finns på flera ställen. Jag tror det är bröd som endast passar väldigt liberal LCHF, har själv aldrig köpt någotdera ännu. Vill du köpa gräsbetat kött, finns faktiskt i denna håla två köttaffärer, dels "Britta och Lennarts" i det kvarter som kallas Knäppingsborg, dessutom finns "Skönero" på Hantverkaregatan. I Knäppingsborg finns dessutom en fin ostbutik; Norins med riktigt hyggliga priser på sitt välsorterade sortiment. När det gäller fisk är jag ledsen att meddela att det sällan går att få fatt i fin och färsk fisk här. Jag som är tokig i musslor, vägrar faktiskt att köpa ett nät som packades en hel vecka före försäljningsdatum. Jag handlar mest på Coop, Willys (schysst korvsortiment med <1% kolisar) och Citygross.
  9. Trodde det var tvärtom avseende hundmaten? Min får samma och jag har uppfattat det som att risken för tandsten skulle minska med ett spannmålsfritt foder.
  10. Kinesisk mat hyser rätt många kolisar förutom i det självklara riset. Vanliga ingredienser som soya, vinäger och fisksås innehåller kolisar och köttet blankas av med mjöl och fisken paneras. Så det är nog inte helt enkelt, det räcker nog inte att bara utesluta riset. Men ägg har varit många resandes räddning. Lycka till! Det låter som en spännande resa. Jag har nån gång då o då gjort avsteg i form av en enstaka måltid, det är funkat för mig. Men i vintras fyllde jag jämnt och den veckan i New York har jag inte "hämtat" mig från ännu, fick jag göra om det hade jag valt en annan strategi. Så tänk ut din strategi i förväg.
  11. Nej, det har jag inte sett, "bevakar" utbudet av LCHF-vänliga produkter på Coop, Willys, Netto o Citygross. Mera sällan Matöppet (Orion livs), ICA och Lidl. Menar du sesamfrö som är malet eller menar du den torkade restprodukten som blir över efter tillverkning av sesammjölk? Om du kan tänka dig att fixa till mjölet själv så funkar det med stavmixer om man håller för runt staven med hushållspapper så man inte sprider vilt hoppande frön över hela köket.
  12. Nu har jag räknat, jag använde 6 riktigt stora ägg, har vägt pofiber till 32g per dl och mandelmjöl till 50g per dl. Hela brödet vägde 1060 g efter gräddningen och det verkar gå att få ut ungefär 20-22 skivor. Jag har summerat mängden kolhydrater till 44 g totalt, vilket betyder ca 2 g per skiva. Dessa värden har jag utgått ifrån avseende x gram kolhydrater per 100g: Ägg: 0,3g Kesella: 3g Valnötter: 13,5g Mandelmjöl: 5g Pofiber: 12g Äppelcidervinäger: 7g
  13. Tack för receptet Birgitta! Mitt första bröd står på svalning nu och maken och jag har delat på skalkskivan, det smakar väldigt gott. Nu undrar jag om nån här redan har räknat på näringsvärdet, tänker främst på kolisarna förstås. Annars sätter jag mig och räknar i eftermiddag och återkommer med resultatet.
  14. Lycka till Tuva! Jag fixar 16:8 varje dag, äter lunch och middag. På kolhydrattiden trodde jag att jag aldrig skulle klara mig en dag utan frukost. Men det gick galant. För mig skulle dock en 24-timmarsfasta väcka en onödigt glupsk hunger. Är väldigt bra på att klara dagliga rutiner medan din veckoplan skulle få mig att börja putta o flytta på dagarna. Men vi är olika känsliga. Precis som du har jag kilon jag redan gått ner en gång, dem är jag extra arg på. Nu tar vi dom.