Gå till innehåll

hundrafemtiotre

Medlem
  • Innehållsantal

    60
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    1

Allt postat av hundrafemtiotre

  1. Efter drygt 2,5 års kämpande, kliande i huvudet, testande och känslomässig berg-och-dal-bana efterlyser jag (återigen!) ledtrådar för att komma på en lösning. Bakgrund: Över 150 kilo tung började jag äta enligt lchf i mars 2013. Det är det bästa jag har gjort! På 14 månader gick jag ner nästan 50 kilo - allt enligt principen "köp bara råvaror med < 5 kolhydrater". Sen hände något, jag började sakta gå UPP i vikt! Sedan maj 2014 har jag provat olika varianter av lchf, alltifrån PF, fakir och mejerifritt till att öka mängden fett och även öka mängden kolhydrater. Har även testat äggf
  2. Hej på er! Jag har lite funderingar som jag gärna vill bolla, och höra om någon annan kanske har erfarenhet att dela med sig av. Jag började med lchf 2013 och gick ner ca 50 kilo på 10 månader. Sen stannade viktnedgången av. Aha, tänkte jag - en platå?! Njaa, det verkade det inte vara. Sedan oktober 2014 har jag ökat i vikt igen, sakta men säkert. Som en skållad iller har jag testat olika saker, alltifrån fakir och mejerifritt till kaloriräkning och 16:8, men vikten bara ökar. Tilläggas bör att jag inte hoppat som en tok mellan alla varianter utan de är testade under 1½ års tid. Sj
  3. Tack till er alla som har svarat - svaren väcker onekligen en del funderingar! Kanske är det så att jag har blivit FÖR nitisk, att min kropp inte alls gillar det strikta sättet. Har läst mina gamla kostnoteringar från de första 9-10 månaderna, och det är en enorm skillnad mot nu. Då tycktes jag äta mycket mer varierat och oftare. Jag gick inte i taket över en dl mjölk, jag åt utan problem 3-4 ostrullar någon kväll, jag skydde inte mejerier som pesten osv. Jag tror helt enkelt att jag testar att äta mer, och mer varierat. Kanske fungerar det!
  4. Det här inlägget trodde jag aldrig att jag skulle skriva, men nu är jag så frustrerad att jag gör det! Började med lchf för snart 2 år sedan, första året gav en viktminskning på nästan 50 kilo - från 153 kilo. År 2 har det varit stiltje, till och med UPP några kilo. Långa perioder har jag bara fortsatt äta min vanliga lchf-kost och tänkt att kroppen nog behöver vänja sig. Men en platå på 1 år? Nix, inte en chans att jag är så tålmodig. Har analyserat och testat fakir och pf - inget tycks få fart på viktminskningen. Nu till min fundering, kan det vara så att man (jag) äter för lite och
  5. Jag har hamnat i en diskussion som jag gärna vill vinna, alternativt blir jag tvungen att erkänna att jag har fel.... Oavsett vilket det blir så vill jag i alla fall förstå vad det är vi pratar om för kunskap har aldrig skadat mig. Diskussionen handlar alltså om de omåttligt populära QuestBar som verkar ha fått värsta uppsvinget just nu - är de okej att äta om man kör lchf? Jag hävdar nej utifrån bland annat kolhydratinnehållet, sen tycker jag att rent allmänt att det är bättre med mat. Har en hang-up på "måltidsersättningar" - men det är en helt annan sak. Men, jag KAN alltså
  6. Min spontana tanke var att den här frågan var väl inte så svår att svara på. Sen började jag tänka.... Och läsa andras kommentarer. Insåg att det inte är alldeles enkelt att ge bra råd, eftersom vi alla är så olika! Min egen resa började över en natt, och jag hade inte den minsta aning om vad jag gav mig in på. Nej - jag är inte uthållig, nej - jag var inte mentalt förberedd, nej - jag hade inte läst på om lchf, men jag har lyckats hittills. Egentligen vill jag säga: bara börja! Allting löser sig vartefter dagarna går. Min egen resa började med ägg, bacon, avokado, majonnäs oc
  7. Oh yes! När jag började med lchf mådde jag ruttet till och från i några veckors tid, periodvis låg jag i soffan och höll i mig för att världen snurrade så! Bakfull var bara förnamnet. Vad jag vet nu, som jag inte fattade då, var att det var omställningsbesvär, dvs avgiftning från socker/kolhydrater. Och nu är jag där igen, efter 2-3 dagar med sockerhaltiga saker från det klassiska julbordet (läs: godis!) mår jag skrutt, världen snurrar, humörsvängningarna är i klass med Balder, får inte tankarna att hänga ihop och ja.... Allt det klassiska från socker-/kolhydratavgiftningen. Nu gäller
  8. Åh, fler statistiknördar, så trevligt! Nu är jag inte hundra på vilken statistikbild du menar, men om du syftar på den där det finns en blå graf/linje så är det en app ja. Kopplad till min wifi-våg som är en Withings WS-30 Wireless Scale. Withings har en mängd saker som levererar info trådlöst, kolla på deras hemsida: http://withings.com/ Appen laddar man simpelt ner från hemsidan när man väl köpt produkten. All information som sen överförs (trådlöst) finns både i appen och på deras hemsida - hur smidigt som helst! Hojta till om du vill ha mer info! Tjing-tjing!
  9. Strålande! Vilket superresultat. Och bilder är väldigt talande!
  10. GRATTIS igen till en kanonstart, och välkommen till "verkligheten"! Keep up the good work!
  11. Jag har helt missat din tråd här, men nu har jag läst den från början till slut! Oerhört givande måste jag säga för det finns mycket igenkänning. Lovar att följa dig vidare, och önskar dig all lycka på vägen!
  12. GRATTIS! Visst är det häftigt att "plötsligt" skåda ljuset! Håller tummarna för fortsatt framgång - ät fett!
  13. Tack LasseL! Ja, går det lika smidigt som det har gjort de senaste 4 månaderna så kommer det att bli fantastiskt trevligt! Hoppas även att du har en angenäm "resa" med lchf!
  14. Vill rikta ett stort TACK till detta forum och dess medlemmar! Utan er hjälp och ert stöd hade jag aldrig kommit så långt som jag har kommit idag - ni är helt fantastiska! Frågar man om råd, ber om hjälp, är förtvivlad eller ovanligt lycklig så finns ni där snabbt som attan och ger respons på inlägg. Vill man söka efter något finns en uppsjö med inlägg att fördjupa sig i. Min resa började den 7/3 i år på 153 kilo, idag är jag nere på 130 - och den goda resan fortsätter! Återigen - TACK för att ni finns där!
  15. Vännen, jag hittar inga ord men skickar så mycket styrka jag kan *swosch*! Kämpa och skriv av dig allt här inne! Stor kram!
  16. Ja, jag går inte hungrig i alla fall - än så länge - av att minska ner på smör och kokosfett.
  17. Har stått stilla i vikt i snart 4 veckor (har ca 60 kilo kvar till mål) och funderat på varför. Efter lite analyserande har jag insett att mitt smör- och kokosfettintag har skenat iväg. Får i mig ca 1500-1800 kcal bara på detta. Främst genom kaffedrickande ska tilläggas. Detta innebär att jag hamnar på i runda slängar 2500-3000 kcal totalt per dag. Borde väl ligga på 1500-1800 kcal per dag. Så, senaste två dygnen har jag minskat rejält på smöret. Detta resulterade i att mina ketonvärden störtdök! Från att alltid ha legat mellan 1-2 mml/L kommer jag nu inte ens upp i 1,0 mml/L! Nu
  18. Jag har tagit några bilder ur boken "Ät dig ner i vikt" där Skaldeman skriver om kalorier, hoppas du kan se dem!
  19. Har med höjda ögonbryn och stundtals fnissande läst Skaldemans åsikter om kalorier och förbränning av dem. Någon som vet om det finns belägg för det han skriver? Att man inte behöver bry sig om kalorier utan att hans egen Skaldemans ratio är det primära?
  20. Stort GRATTIS till din racer-start! Ska bli kul att följa dig, håll oss uppdaterade!
  21. Som nybörjare är det en del funderingar som snurrar runt i skallen. Jag har fått en teori om att just min kropp kanske fungerar bäst (släpper mest vikt, jämnare humör och allmänt mer "välmående" osv.) om jag äter "ordentligt" tre gånger om dagen, istället för att t.ex. inta en måltid/dygn. Finns det någon annan som har upptäckt samma sak? Eller är det bara så att jag inbillar mig detta pga gamla "sanningar" om att man ska fördela födointaget skapligt jämnt över sin vakna tid? Jag har inte hunnit göra några egna långtidstester av denna teori ännu, men ska börja i morgon tänkte jag.
  22. HURRA! Fantastiskt jobbat tjejen!
  23. Jisses vad korkad jag känner mig! Här har jag i över 4 veckor kämpat som en galning för att komma upp i värden över 1,2 mml/L. Vareviga morgon har jag stuckit mig i fingrarna och kollat. Ingen mätning på morgonen har varit över 0,5 mml/L. Har ändrat kosten, minimerat kolisarna och försökt få styr på proteinet. Ingenting tycktes hjälpa och jag började känna en viss tröstlöshet. Alldeles nyss drack jag kaffe med kokosfett och efter en stund kollade jag. Wow, 1,5 mml/L!! Ha, jag har alltså haft en skaplig förbränning - utan att fatta det! Tack för hjälpen, livet känns plötsligt mycke
  24. Oj då! Jag har i min enfald trott att ju längre fasta desto högre värde! Då har jag lärt mig något nytt! Detta innebär alltså att man borde ha högst värde efter en måltid?
×
×
  • Skapa nytt...