Gå till innehåll

hundrafemtiotre

Medlem
  • Innehållsantal

    60
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    1

Inlägg postad av hundrafemtiotre

  1. Efter drygt 2,5 års kämpande, kliande i huvudet, testande och känslomässig berg-och-dal-bana efterlyser jag (återigen!) ledtrådar för att komma på en lösning.

     

    Bakgrund:

    Över 150 kilo tung började jag äta enligt lchf i mars 2013. Det är det bästa jag har gjort! På 14 månader gick jag ner nästan 50 kilo - allt enligt principen "köp bara råvaror med < 5 kolhydrater".

     

    Sen hände något, jag började sakta gå UPP i vikt! Sedan maj 2014 har jag provat olika varianter av lchf, alltifrån PF, fakir och mejerifritt till att öka mängden fett och även öka mängden kolhydrater. Har även testat äggfasta och att öka motionen. Allt detta utan att få önskat resultat... Och ja, jag har varit uthållig och gett varje test gott om tid. Ett tag var jag inne på att jag kanske var stressad och att det var en avgörande faktor, så jag fick ändrade arbetsuppgifter, inte heller detta har hjälpt. Jag har gjort stickprov några gånger per vecka och ligger på 70-90p, 130-160f och 10-40kh.

     

    Nuläge:

    Det är galet frustrerande att inte begripa vad det är som händer i kroppen och ännu mer frustrerande att inte kunna göra något åt det. Jag famlar desperat i mörkret här. Har tappat sugen och tröttnat på att googla på eventuella halmstrån - jag behöver hjälp.

     

    Jag har viktstatistik från dag 1 (ja, jag tycker att det är kul med tabeller) och igår fick jag för mig att kika lite på statistiken. Jag gör inte detta i normala fall eftersom det får mig att må dåligt att se 2,5 års viktuppgång till dagens dryga 135 kilo.

     

    MEN! Igår fick jag plötsligt syn på ett mönster i viktkurvan. Varje månad, på dag 2 eller 3 i menstruationscykeln, går jag upp 3-5 kilo, för att sen bara gå ner 1-2 kilo - resten stannar kvar. Det är ena rediga toppar! Jag har läst om förklimakteriet, är 45 år, men inte blivit direkt klokare. Har använt progesteronkräm (och gör fortfarande) men inte heller det biter.

     

    Jag har inte en aning ifall det finns ett samband här, men kanske har någon annan har? HJÄLP mig!

     

    Jag vill inte ge upp lchf, för jag mår bra av det, men att vikten sakta kryper sig på trots att jag gör allt jag kan skapar en förtvivlan som är svår att sätta ord på. I synnerhet när det första året var så "lätt"....

     

    • Gilla 1
  2. Hej på er!

     

    Jag har lite funderingar som jag gärna vill bolla, och höra om någon annan kanske har erfarenhet att dela med sig av.

     

    Jag började med lchf 2013 och gick ner ca 50 kilo på 10 månader. Sen stannade viktnedgången av. Aha, tänkte jag - en platå?! Njaa, det verkade det inte vara. Sedan oktober 2014 har jag ökat i vikt igen, sakta men säkert. Som en skållad iller har jag testat olika saker, alltifrån fakir och mejerifritt till kaloriräkning och 16:8, men vikten bara ökar. Tilläggas bör att jag inte hoppat som en tok mellan alla varianter utan de är testade under 1½ års tid.

     

    Självklart blir jag förtvivlad, vill inte väga 130 kilo! Så jag fortsätter idogt att hitta sätt som ska få kilona att försvinna sakta men säkert. Gjorde igår ett inlägg på min blogg om hur knepigt mensen betedde sig och fick då tips om att jag kanske var i "för-klimakteriet".

     

    Nu har jag ägnat halva natten åt att läsa om förklimakteriet, och det många skriver om viktuppgång, vätskeansamlingar, raseriutbrott och liknande stämmer väldigt bra in på mig. Några vittnar om att deras viktnedgång har hoppat igång igen och att de plötsligt mår mycket bättre efter att de använt bioidentiskt progesteron som de smort in sig med vissa dagar i månaden.

     

    För mig är detta en djungel av nya fakta och jag vet inte vilket ben jag ska stå på. Dock tändes ett hopp - kanske är det detta som är mitt problem och kanske finns det en lösning?

     

    Någon som har erfarenhet och kan bidra med mer information?

     

    • Gilla 1
  3. Tack till er alla som har svarat - svaren väcker onekligen en del funderingar!

     

    Kanske är det så att jag har blivit FÖR nitisk, att min kropp inte alls gillar det strikta sättet.

     

    Har läst mina gamla kostnoteringar från de första 9-10 månaderna, och det är en enorm skillnad mot nu. Då tycktes jag äta mycket mer varierat och oftare. Jag gick inte i taket över en dl mjölk, jag åt utan problem 3-4 ostrullar någon kväll, jag skydde inte mejerier som pesten osv.

     

    Jag tror helt enkelt att jag testar att äta mer, och mer varierat. Kanske fungerar det! :o 

    • Gilla 5
  4. Det här inlägget trodde jag aldrig att jag skulle skriva, men nu är jag så frustrerad att jag gör det!

     

    Började med lchf för snart 2 år sedan, första året gav en viktminskning på nästan 50 kilo - från 153 kilo. År 2 har det varit stiltje, till och med UPP några kilo. Långa perioder har jag bara fortsatt äta min vanliga lchf-kost och tänkt att kroppen nog behöver vänja sig. Men en platå på 1 år? Nix, inte en chans att jag är så tålmodig. Har analyserat och testat fakir och pf - inget tycks få fart på viktminskningen.

     

    Nu till min fundering, kan det vara så att man (jag) äter för lite och därför inte tappar vikt? Att kroppen är inställd på någon form av svältläge. För jag fixar inte alls att äta samma mängder som jag gjorde under mitt första halvår på lchf. Vissa dagar räcker det med en rejäl balja fettkaffe på morgonen och 2-3 kokta ägg med majonnäs på kvällen.

     

    Som en törstig i öknen letar jag nu efter det där magiska knepet - kan du ge mig det? Eller i alla fall hjälpa mig på vägen? Ledtråd?

     

    Och ja, jag har testat att äta 75 gram protein, 150 gram fett och 0-5 kolhydrater per dag - hände typ ingenting.

    • Gilla 1
  5. Jag har hamnat i en diskussion som jag gärna vill vinna, alternativt blir jag tvungen att erkänna att jag har fel.... :angry:

     

    Oavsett vilket det blir så vill jag i alla fall förstå vad det är vi pratar om för kunskap har aldrig skadat mig.

     

    Diskussionen handlar alltså om de omåttligt populära QuestBar som verkar ha fått värsta uppsvinget just nu - är de okej att äta om man kör lchf?

     

    Jag hävdar nej utifrån bland annat kolhydratinnehållet, sen tycker jag att rent allmänt att det är bättre med mat. Har en hang-up på "måltidsersättningar" - men det är en helt annan sak.

     

    Men, jag KAN alltså ha fel och har surfat runt för att finna svar och argument. Inser att min kunskap inom näringslära har stora svarta hål....

     

    Så här ser innehållsförteckningen ut:

     

    Kolhydrater 21 g

    - varav sockerarter 1 g

    - varav sockeralkoholer 3 g

    - varav fiber 11 g

     

    Fråga mig inte var resten av grammen tog vägen, men detta var iaf en av de innehållsförteckningar jag hittade. (Som bilagd fil finns ytterligare en uppställning, den bilden blev så liten i inlägget och jag vet inte hur man gör den större!)

    post-2900-0-61515100-1392531799_thumb.jpg

     

    Det motargument jag får är att delen med fibrer och sockeralkohol inte tas upp av kroppen och alltså inte påverkar blodsockret.

     

    Som sagt, jag inser att jag har mer än bristfälliga kunskaper när det kommer till kolhydrater, min egen regel går ut på att undvika dem i största allmänhet. :P

     

    Men vad gäller egentligen, är det okej att äta en QuestBar utifrån kolhydratperspektiv?

    • Gilla 1
  6. Min spontana tanke var att den här frågan var väl inte så svår att svara på. Sen började jag tänka.... Och läsa andras kommentarer.

     

    Insåg att det inte är alldeles enkelt att ge bra råd, eftersom vi alla är så olika!

     

    Min egen resa började över en natt, och jag hade inte den minsta aning om vad jag gav mig in på. Nej -  jag är inte uthållig, nej - jag var inte mentalt förberedd, nej - jag hade inte läst på om lchf, men jag har lyckats hittills.

     

    Egentligen vill jag säga: bara börja! Allting löser sig vartefter dagarna går.

     

    Min egen resa började med ägg, bacon, avokado, majonnäs och smör i mängder, jag tog bort allt som innehöll socker och spannmål. Sen ägnade jag timtals varje dag att läsa på om lchf. Jag tror jag har besökt vartenda dike man kan köra ner i, men har lyckats slira upp på rätt väg varje gång. Att jag kommit upp på vägen igen beror mycket på just detta forum, jisses vad frågor jag har ställt! Ibland har jag grävt ner mig för mycket i lchf, blivit förvirrad, försökt förstå - att greppa ALLT från början är kanske inte att rekommendera. Det var när insikten att vi alla är olika, alla reagerar vi olika på vissa livsmedel kom som jag själv lugnade ner mig. Jag måste inte förstå allt. Min lösning går ut på att om jag håller det enkelt med maten så kan jag sakta men säkert komma till insikt om hur just min kropp reagerar. Det finns inte ett sätt att "leva lchf", det var min största insikt.

    • Gilla 5
  7. Oh yes!

     

    När jag började med lchf mådde jag ruttet till och från i några veckors tid, periodvis låg jag i soffan och höll i mig för att världen snurrade så! Bakfull var bara förnamnet. Vad jag vet nu, som jag inte fattade då, var att det var omställningsbesvär, dvs avgiftning från socker/kolhydrater.

     

    Och nu är jag där igen, efter 2-3 dagar med sockerhaltiga saker från det klassiska julbordet (läs: godis!) mår jag skrutt, världen snurrar, humörsvängningarna är i klass med Balder, får inte tankarna att hänga ihop och ja.... Allt det klassiska från socker-/kolhydratavgiftningen. Nu gäller det bara att hålla ut!

  8. Hej!

     

    Grattis till din fina viktnedgång! 

     

    Jag undrar en sak: jag ser att du har så fin statistik i din blogg. Är det en app? I så fall vad heter den?

     

    Det vore något för en statistikkälskare som jag :)

     

    Bästa hälsningar

     

    Helene

     

    Åh, fler statistiknördar, så trevligt! :D

     

    Nu är jag inte hundra på vilken statistikbild du menar, men om du syftar på den där det finns en blå graf/linje så är det en app ja. Kopplad till min wifi-våg som är en Withings WS-30 Wireless Scale. Withings har en mängd saker som levererar info trådlöst, kolla på deras hemsida: http://withings.com/  Appen laddar man simpelt ner från hemsidan när man väl köpt produkten. All information som sen överförs (trådlöst) finns både i appen och på deras hemsida - hur smidigt som  helst!

     

    Hojta till om du vill ha mer info!

     

    Tjing-tjing!

     

     
     
  9. Så ja!

     

    3 första veckorna avklarade och det som många beskriver som en "platå-vecka". Dvs den 3e, men jag är extreeeemt nöjd! Jag och min fru kör strikt LCHF dvs under 20 gram kolhydrater/dag. Jag kanske trodde minskningen skulle vara större per vecka nu i början. Men 1kg till sedan sist, dvs nu 116.8 men på bara 3 veckor alltså 5,2 kg ner. Därtill skall läggas att det inte har handlat om någon form av träning alls. Men däremot "vardagsmotion" med 1 timmes-promenader med hunden, dock i makligt tempo.

     

     

    MacSune

     

    GRATTIS! Visst är det häftigt att "plötsligt" skåda ljuset! Håller tummarna för fortsatt framgång - ät fett!

  10. Nu har jag nog inte bidragit med något som gjort din resa lättare, men GRATTIS till det du uppnått, och jag hoppas att den fortsatta resan mot målet blir lika trevlig. 

     

    Tack LasseL!

     

    Ja, går det lika smidigt som det har gjort de senaste 4 månaderna så kommer det att bli fantastiskt trevligt! Hoppas även att du har en angenäm "resa" med lchf!

    • Gilla 1
  11. Har stått stilla i vikt i snart 4 veckor (har ca 60 kilo kvar till mål) och funderat på varför.

     

    Efter lite analyserande har jag insett att mitt smör- och kokosfettintag har skenat iväg. Får i mig ca 1500-1800 kcal bara på detta. Främst genom kaffedrickande ska tilläggas. Detta innebär att jag hamnar på i runda slängar 2500-3000 kcal totalt per dag. Borde väl ligga på 1500-1800 kcal per dag.

     

    Så, senaste två dygnen har jag minskat rejält på smöret. Detta resulterade i att mina ketonvärden störtdök! Från att alltid ha legat mellan 1-2 mml/L kommer jag nu inte ens upp i 1,0 mml/L!

     

    Nu behöver jag råd och tips om hur jag ska tänka!

     

    Ska jag fortsätta på den inslagna banan och hålla mig under ca 1800 kcal per dygn?

    Eller ska jag prioritera att ha en optimal förbränning, dvs öka på smör- och kokosfettintaget igen?

  12. Eftersom jag själv aldrig läst några av Skaldemans böcker så vore det intressant att veta vad han exakt skriver/hävdar. Har du möjlighet att citera något relevant stycke?

     

     

     

    Jag har tagit några bilder ur boken "Ät dig ner i vikt" där Skaldeman skriver om kalorier, hoppas du kan se dem!

     

     

    post-2900-0-67737000-1367781788_thumb.jpgpost-2900-0-16324000-1367781802_thumb.jpgpost-2900-0-10873100-1367781816_thumb.jpgpost-2900-0-23252000-1367781827_thumb.jpg

    • Gilla 2
  13. Som nybörjare är det en del funderingar som snurrar runt i skallen. Jag har fått en teori om att just min kropp kanske fungerar bäst (släpper mest vikt, jämnare humör och allmänt mer "välmående" osv.) om jag äter "ordentligt" tre gånger om dagen, istället för att t.ex. inta en måltid/dygn.

     

    Finns det någon annan som har upptäckt samma sak?

     

    Eller är det bara så att jag inbillar mig detta pga gamla "sanningar" om att man ska fördela födointaget skapligt jämnt över sin vakna tid?

     

    Jag har inte hunnit göra några egna långtidstester av denna teori ännu, men ska börja i morgon tänkte jag. Vill bara höra om fler har upptäckt detta, för vi är ju alla så olika.

  14. Jisses vad korkad jag känner mig! :o

     

    Här har jag i över 4 veckor kämpat som en galning för att komma upp i värden över 1,2 mml/L. Vareviga morgon har jag stuckit mig i fingrarna och kollat. Ingen mätning på morgonen har varit över 0,5 mml/L. Har ändrat kosten, minimerat kolisarna och försökt få styr på proteinet. Ingenting tycktes hjälpa och jag började känna en viss tröstlöshet.

     

    Alldeles nyss drack jag kaffe med kokosfett och efter en stund kollade jag. Wow, 1,5 mml/L!! Ha, jag har alltså haft en skaplig förbränning - utan att fatta det!

     

    Tack för hjälpen, livet känns plötsligt mycket bättre!

×
×
  • Skapa nytt...