mah01

Medlem
  • Innehållsantal

    21
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av mah01

  1. mah01

    Kolesteroltest

    Hej Pratade med min läkare idag. Det skulle vara intressant att se hur man ligger till. Tydligen går det inte att få ett kolesteroltest gjort av dem. De gör bara test om man är sjuk säger de. Man måste vända sig till privata mottagningar som tar 2000 kr för ett test. Är det någon som lyckats få ett kolesteroltest från sin läkare? Mvh Mattias
  2. Hej Jag såg en video för ett tag sedan. Det var ett barnkalas där hälften av ungarna fick vanlig "barnkalas-mat" (fullt med socker) och hälften inte fick det. Föräldrarna var där och fick se skillnaden i ungarnas beteende. Är det någon som vet vilken video jag menar och har en länk till den? Jag har googlat men hittar den inte. Mvh Mattias
  3. http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/12/16/vitamin-k2.aspx "The latest vitamin D dosing recommendations, which call for about 8,000 IU's of vitamin D3 per day if you're an adult, means you'd need in the neighborhood of 800 to 1,000 micrograms (0.8 to 1 milligram/mg) of vitamin K2, but the jury is still out."
  4. Detta bröd smakar väldigt bra: http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=109 men grädda det på 200° i 15 min i ugnen istället för i micron.
  5. Funlight innehåller visserligen Aspartam men annars kan du ju smaksätta vattnet med det.
  6. Mycket bra poäng! Det skulle kunna vara så nu igen. Men man ska också komma ihåg att bara för att man hade fel en gång betyder det inte att man har fel nu. Det är farligt att använda den där typen av argument för att aldrig testa något nytt man kommer på.
  7. Jag och många andra äter D-vitamin utan problem. Vad var det för märke du åt? Som du kan läsa här verkar D-vitamin bra http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin/ och som du kan läsa här är det inte alla tillverkar som verkligen stoppar D-vitamin i burken du köper http://www.kostdoktorn.se/testade-svenska-d-vitamintillskott/
  8. Men hela poängen är ju att vi kanske allihop har brist på D-vitamin. De av livsmedelsverket rekommenderade nivåerna kan ju enl. senaste rön vara alldeles för låga. När du säger att det "är ytterst ovanligt med sådan brist" gör du ett antagande om vad "brist" är. När har man enl. dig brist?
  9. Jag har ingen reaktion på dina citat. De fel du hittat (om de nu är fel - kan inte bedömma om du eller författaren har rätt) har inte med ämnet i tråden att göra. Du fokuserar på fel saker. Det viktiga här, och det tråden handlar om, är om höga doser av D-vitamin är bra och kan hjälpa en att bli av med diverse åkommor samt om man då bör kompletera med K2. Det finns fler artiklar än den jag länkade till i första inlägget som verkar anse att det är bra med mycket D-vitamin.
  10. Noterade du att det inte är samma artikel som jag länkade till i första inlägget? Alltså, är det artikeln i första inlägget eller den artikel jag länkar till här du hittat faktafel i? Håller med om att faktafel sänker trovärdigheten.
  11. Läs den här artikeln som bl.a. handlar om hur viktig balansen är mellan d -och k-vitamin: http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/03/26/the-delicate-dance-between-vitamins-d-and-k.aspx Det verkar ju som man kan göra mer skada än nytta om man äter mycket d-vitamin utan att kompletera med k-vitamin.
  12. Artikeln är skriven av Joachim Bartoll, erkänt kunnig inom träning och kosttillskott. Jag litar på honom och övriga artiklar man läser lite här och där som talar om att D-vitamin är bra. Om just den höga doseringen är rätt eller fel vet jag inte men det var ju därför jag frågade er andra här vad ni anser om det. Sedan när det gäller s.k. "expertråd" är jag väldigt skeptisk. Det är ju knappt LCHF ses som ok av Socialstyrelsen idag.
  13. Ni som pratar om att ta blodprov, går ni till läkaren och gör det hela tiden då eller jobbar ni inom sjukvården eller finns det något slags hemma-kit?
  14. Från artikeln jag länkar till i första inlägget: "Ny forskning har även visat att de hjärtrelaterade symptom som sammankopplades med D-vitaminförgiftning egentligen är symptom på brist av vitamin K2. Det finns evidens för att högre nivåer med D3 ökar kroppens förbrukning av K2 eftersom den läkande effekten på skelett och leder gör att det finns mer kalcium i blodet (vilket vitamin K2 reglerar så att blodkärlen inte blir förkalkade). Så för er som vill prova att läka kroppen med ett högt intag av D3 rekommenderas även ett tillskott på vitamin K2, helt enkelt för att vara garderad. Omkring 1000mcg K2 per 10,000 IE D3 anses vara en bra rekommendation."
  15. Läs artikeln jag länkade till i mitt första inlägg (det som startade tråden). Jag har lätt värk i knäna.
  16. Mina ursprungsfrågor var alltså i princip: Vad tror ni om att äta 10000 IE dagligen som underhållsdos? Vad tror ni om att 40000 IE dagligen ett par månader för att behandla olika åkommor? Hur/var får man tag på K2-vitamin (som kosttillskott alltså (ej grönsaker)) så man kan kompletera sin D3-vitamin? Vad tror ni om tillskottet jag länkade till som redan innehåller "rätt" fördelning mellan D3 och K2?
  17. Finns det inte en viss risk att instutitioner som EU´s vetenskapliga råd ligger efter den aktuella forskningen? Jag kan tänka mig att det kan ta åratal innan en sådan instutition uppdaterar sina riktlinjer när forskarna upptäcker något nytt.
  18. > Sedan tror jag i och för sig att det kan finnas risker med att ta mer än 2000 IE per dag ändå. Är det D-vitamin du pratar om? Har du någon referens till någon vetenskaplig artikel som stödjer din tro på att det skulle vara farligt att ta mer än 2000 IE D-vitamin om dagen? Det tillskott jag tar nu innehåller 2500 IE / kapsel och rekommenderas bl.a. på den här websiten. Ny forskning tyder (som det refereras till i artikeln jag länkade till ovan) att det kan vara bra att ta väldigt mycket mer D-vitamin än man tidigare trott.
  19. Hej Jag läste en artikel om D-vitamin igår som var väldigt intressant. Jag äter redan 5000IE om dagen men funderar på att öka det. Men den här artikeln säger att "man bör få i sig 1000mcg K2 per 10,000 IE D3" eftersom "Ny forskning har även visat att de hjärtrelaterade symptom som sammankopplades med D-vitaminförgiftning egentligen är symptom på brist av vitamin K2. Det finns evidens för att högre nivåer med D3 ökar kroppens förbrukning av K2 eftersom den läkande effekten på skelett och leder gör att det finns mer kalcium i blodet (vilket vitamin K2 reglerar så att blodkärlen inte blir förkalkade)." Artikeln hittar ni här: http://www.mmsports.se/D-vitamin-for-halsa-och-lakande.html Vad har ni för synpunkter om det? Någon som vet var/hur man får tag på K2? Hittade detta kosttillskott som har prefekt balans mellan D3 och K2: http://www.greatlife.se/halsoprodukter/citamin-D3-5000-vitamin-K-60/#innehall men det är ju inte ett av de D-vitamin-tillskott som listats på kostdoktorns hemsida som ett som garanterat innehåller vad det ska. Jag äter idag detta tillskott: Pure Pharma D3 - http://www.kostdoktorn.se/rekommenderade-halsoprodukter/#PP-D3 Mvh Mattias