mah01

Medlem
  • Innehållsantal

    21
  • Gick med

  • Besökte senast

Inlägg postad av mah01


  1. Hej

     

    Pratade med min läkare idag. Det skulle vara intressant att se hur man ligger till.

     

    Tydligen går det inte att få ett kolesteroltest gjort av dem. De gör bara test om man är sjuk säger de. Man måste vända sig till privata mottagningar som tar 2000 kr för ett test.

     

    Är det någon som lyckats få ett kolesteroltest från sin läkare?

     

    Mvh

    Mattias


  2. Visst är D-vitamin viktigt men man skall också komma ihåg att olika vitaminer och mineraler har varit på tapeten tidigare. Ett tag skulle alla äta selén. Det var någon gång på 90-talet. På 70-talet då kom mamma sättande med järnburken så fort jag kände mig lite trött och tålde dom inte alls. Fortfarande framhålls järn och kalcium som extra viktiga men järntillskott är inte alls bra om man inte har brist men det knaprade folk till höger och vänster för det var ju såå viktigt för hälsan.

     

    D-vitamin är som sagt viktigt men jag undrar om folk kommer att äta jättedoser av det om 10 eller 20 år. Då är det kanske något annat som är på tapeten. Mina vänner var närmast bestörta över att jag inte åt selén när det var som hetast.

    Mycket bra poäng! Det skulle kunna vara så nu igen. Men man ska också komma ihåg att bara för att man hade fel en gång betyder det inte att man har fel nu. Det är farligt att använda den där typen av argument för att aldrig testa något nytt man kommer på.


  3. Vet inte om det här har med saken att göra, men sedan jag började med LCHF så har jag slutat med alla former av tillskott. Har insett att när jag äter bra så gör de mer skada än nytta. Jag har ingen sjukdom som kräver medicinering och mig veterligen inga problem med näringsupptaget. Jag mår bäst av att låta kroppen sköta sig själv. Jag har alltid varit känslig för att äta hormoner (p-piller) och blir allt för lätt påverkad av stimulantia. När jag provade rosenrot en gång i tiden, så mådde jag toppen i två dagar. Den andra dagen började mina arbetskamrater påpeka att jag såg "äckligt" pigg ut. Den tredje dagen så kunde jag inte sova över huvud taget och efter två sömnlösa nätter så slutade jag att ta pillren. Jag tog bara en tablett per dag. Kan tillägga att jag får som nervryckningar om jag dricker energidryck och då menar jag bara några klunkar. Har aldrig provat mer än så, som ni kanske förstår.

     

    Det senaste och sista experimentet var just att testa D3-vitamin. Jag är en av dessa människor med ljus och lite fräkning hy som alltid bränner mig i solen, så jag trodde att D3 var något jag behövde ett tillskott av. När ca halva burken var uppäten så började jag få kramper i magen efter att jag ätit. Jag tog tabletterna i samband med måltid. Det blev bara värre och till sist så kräktes jag också. Det kliade också oförklarligt över hela kroppen. I början så förstod jag inte vad det här berodde på utan jag började utesluta olika födoämnen och äta mindre portioner, men ingenting hjälpte. När jag slutade med D3-vitaminet så blev jag bra efter ett par dagar. För att vara säker på att det verkligen var vitaminet jag reagerat på, så började jag igen efter två veckors uppehåll. Efter ett par dagar började magen krångla igen. Jag har gjort detta test tre gånger för att vara riktigt säker. Nu har jag inte ätit D3 på ca en månad och jag har inte haft ett enda krampanfall eller kräkning efter måltid. Klådan har också lagt sig, men det har tagit längre tid att bli av med.

     

    Efter att ha googlat på mina besvär så har jag hittat fler fall och beskrivningar av min reaktion, så det verkar inte vara helt ovanligt. Vad jag vill säga med mitt inlägg är att man ska vara försiktig med tillskott. Det är kraftfulla saker och jag tror att det är mycket lätt att skapa en obalans i kroppen när man börjar laborera. Kroppen är en finurlig apparat, som man i normala fall kan lita på sköter sig själv, om man bara ger den bra bränsle.

    Jag och många andra äter D-vitamin utan problem. Vad var det för märke du åt? Som du kan läsa här verkar D-vitamin bra http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin/ och som du kan läsa här är det inte alla tillverkar som verkligen stoppar D-vitamin i burken du köper http://www.kostdoktorn.se/testade-svenska-d-vitamintillskott/

     


  4. Hur stor är sanolikheten för att man får K-vitaminbrist?

     

    K-vitamin finns i de flesta livsmedel varför det är ytterst ovanligt med sådan brist, sen så tillverkas en del i tarmen.

     

    Verkar överhuvudtaget lustigt att ta tillskott på något som man knappast kan få brist på såvida man inte lider av någon konstig malabsorbation!

    Men hela poängen är ju att vi kanske allihop har brist på D-vitamin. De av livsmedelsverket rekommenderade nivåerna kan ju enl. senaste rön vara alldeles för låga.

     

    När du säger att det "är ytterst ovanligt med sådan brist" gör du ett antagande om vad "brist" är. När har man enl. dig brist?


  5. Nej, jag skrev för att jag väntade på en reaktion på dom citat jag kommenterade från den första artikeln.

    Jag har ingen reaktion på dina citat. De fel du hittat (om de nu är fel - kan inte bedömma om du eller författaren har rätt) har inte med ämnet i tråden att göra. Du fokuserar på fel saker.

     

    Det viktiga här, och det tråden handlar om, är om höga doser av D-vitamin är bra och kan hjälpa en att bli av med diverse åkommor samt om man då bör kompletera med K2. Det finns fler artiklar än den jag länkade till i första inlägget som verkar anse att det är bra med mycket D-vitamin.


  6. Jag hittade ju en del tvivelaktiga påstående i artikel. Faktafel i en artikel gör ju att trovärdigheten sjunker i största allmänhet.

    Noterade du att det inte är samma artikel som jag länkade till i första inlägget? Alltså, är det artikeln i första inlägget eller den artikel jag länkar till här du hittat faktafel i? Håller med om att faktafel sänker trovärdigheten.


  7. Men ska det verkligen vara nödvändigt att ta så mycket extra tillskott? Jag tar D3 nu på vintern, dock en låg dos, för jag vet hur vanligt det är med benskörhet i Sverige, i synnerhet hos äldre kvinnor. Då ska man alltså, enligt vissa i denna tråden, även behöva ta K2 och A-vitamin. Spinner man vidare på det så samarbetar väl allt i kroppen, så tar man en tillskott borde man behöva ta alla andra med. ;)

    Det är klart, tar man väldigt höga doser D3 kan jag förstå att det kan bli en viss obalans. 

    Läs den här artikeln som bl.a. handlar om hur viktig balansen är mellan d -och k-vitamin: http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/03/26/the-delicate-dance-between-vitamins-d-and-k.aspx

    Det verkar ju som man kan göra mer skada än nytta om man äter mycket d-vitamin utan att kompletera med k-vitamin.


  8. Artikeln är skriven av ett företagen som säljer D-vitamin. Vad är det som gör att du litar mer på dom än på EU-expertråd?

    Artikeln är skriven av Joachim Bartoll, erkänt kunnig inom träning och kosttillskott. Jag litar på honom och övriga artiklar man läser lite här och där som talar om att D-vitamin är bra. Om just den höga doseringen är rätt eller fel vet jag inte men det var ju därför jag frågade er andra här vad ni anser om det.

    Sedan när det gäller s.k. "expertråd" är jag väldigt skeptisk. Det är ju knappt LCHF ses som ok av Socialstyrelsen idag.


  9. Slipper man den elaka Uv-strålningen med ;)

     

    On topic: Borde man ta K2 också för att säkra upptaget av D3? Jag blev nyfiken på detta och det finns inget direkt svar här än, så om någon vet skulle det vara trevligt ^^

    Från artikeln jag länkar till i första inlägget:

    "Ny forskning har även visat att de hjärtrelaterade symptom som sammankopplades med D-vitaminförgiftning egentligen är symptom på brist av vitamin K2. Det finns evidens för att högre nivåer med D3 ökar kroppens förbrukning av K2 eftersom den läkande effekten på skelett och leder gör att det finns mer kalcium i blodet (vilket vitamin K2 reglerar så att blodkärlen inte blir förkalkade). Så för er som vill prova att läka kroppen med ett högt intag av D3 rekommenderas även ett tillskott på vitamin K2, helt enkelt för att vara garderad. Omkring 1000mcg K2 per 10,000 IE D3 anses vara en bra rekommendation."


  10. Jag skulle aldrig i livet våga ta så mycket utan att mäta. Sedan finns det ju många fler mineraler och vitaminer som påverkas av en hög dos vitamin D. Varför funderar du på att ta så himla mycket? Har du kollat med blodprov?

    Läs artikeln jag länkade till i mitt första inlägg (det som startade tråden). Jag har lätt värk i knäna.


  11. Mina ursprungsfrågor var alltså i princip:

    1. Vad tror ni om att äta 10000 IE dagligen som underhållsdos?
    2. Vad tror ni om att 40000 IE dagligen ett par månader för att behandla olika åkommor?
    3. Hur/var får man tag på K2-vitamin (som kosttillskott alltså (ej grönsaker)) så man kan kompletera sin D3-vitamin?
    4. Vad tror ni om tillskottet jag länkade till som redan innehåller "rätt" fördelning mellan D3 och K2?

  12. EU´s vetenskapliga råd har kommit fram till en övre säker gräns på 2000 IE. Sedan borde det väl spela in hur mycket man väger och kanske också hur mycket fettväv man har och hur mycket som redan finns lagrat där.

     

    Jag vet i och för sig inte hur D-vitamin som tas oralt lagras i kroppen men lagrar man in mer än man förbrukar så borde det ju bli överskott till slut.

     

    När det gäller säker mängd så har jag har inte facit men har någon annan det?

    Finns det inte en viss risk att instutitioner som EU´s vetenskapliga råd ligger efter den aktuella forskningen? Jag kan tänka mig att det kan ta åratal innan en sådan instutition uppdaterar sina riktlinjer när forskarna upptäcker något nytt.


  13. > Sedan tror jag i och för sig att det kan finnas risker med att ta mer än 2000 IE per dag ändå.

     

    Är det D-vitamin du pratar om? Har du någon referens till någon vetenskaplig artikel som stödjer din tro på att det skulle vara farligt att ta mer än 2000 IE D-vitamin om dagen?

     

    Det tillskott jag tar nu innehåller 2500 IE / kapsel och rekommenderas bl.a. på den här websiten. Ny forskning tyder (som det refereras till i artikeln jag länkade till ovan) att det kan vara bra att ta väldigt mycket mer D-vitamin än man tidigare trott.


  14. Hej

     

    Jag läste en artikel om D-vitamin igår som var väldigt intressant. Jag äter redan 5000IE om dagen men funderar på att öka det. Men den här artikeln säger att

    "man bör få i sig 1000mcg K2 per 10,000 IE D3"

    eftersom

    "Ny forskning har även visat att de hjärtrelaterade symptom som sammankopplades med D-vitaminförgiftning egentligen är  symptom på brist av vitamin K2. Det finns evidens för att högre nivåer med D3 ökar kroppens förbrukning av K2 eftersom den läkande effekten på skelett och leder gör att det finns mer kalcium i blodet (vilket vitamin K2 reglerar så att blodkärlen inte blir förkalkade)."

     

    Artikeln hittar ni här: http://www.mmsports.se/D-vitamin-for-halsa-och-lakande.html

     

    Vad har ni för synpunkter om det?

    Någon som vet var/hur man får tag på K2?

     

    Hittade detta kosttillskott som har prefekt balans mellan D3 och K2: http://www.greatlife.se/halsoprodukter/citamin-D3-5000-vitamin-K-60/#innehall

     

    men det är ju inte ett av de D-vitamin-tillskott som listats på kostdoktorns hemsida som ett som garanterat innehåller vad det ska. Jag äter idag detta tillskott:

    Pure Pharma D3 - http://www.kostdoktorn.se/rekommenderade-halsoprodukter/#PP-D3

     

    Mvh

    Mattias