Fundersam

Medlem
  • Innehållsantal

    849
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    5

Fundersam vann senast 28 Januari

Fundersam hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 248 Enastående

Om Fundersam

  • Rank
    Gammal i gården

Profile Information

  • Gender
    Female
  • Location
    Göteborg
  • Interests
    Det började med viktreduktion men blev ett livsstilsval!

Senaste besökare till profilen

611 profilvisningar
  1. Tråden handlar om att kunna äta när man är mätt och varför man gör det, trots att man förnuftsmässigt vet att kroppen har fått den näringen den behöver och rent logiskt ( men så funkar det inte alltid ) inte borde kunna klämma i sig mer mat. Helt rätt, hjärnan rör sig i sina olika delar och eftersom de fyra F:en är instinktiva gäller det att hitta strategier för att med hjälp av pannloben gå in och ta kontroll över situationen. I början av tråden ställs frågan om meditation kan hjälpa och ja, det tror jag. Inte genom ett trollslag, utan för att det är stressreducerande. När man inte är allt för stressad kan funktionerna i pannloben ta över. Funktioner som reflektion av det man upplever, analys av vilka val man faktiskt har och förmågan att kunna göra de valen. Kanske inte helt rätt det jag skriver. Minskad stress kan i sig minska behovet av att äta vid fel tillfällen eller vad säger ni andra?
  2. Metakognition är inte att psykologisera. Slår man upp betydelsen av psykologisera har det en negativ och nedsättande innebörd. Att lära sig metakognition är en strategi där man får översikt över sina tankar och reaktioner. Därmed kan man gå in och ta kontroll, göra val i en situation, det är något positivt. De frågor som Effie har lyft tydliggör att ätande inte bara är att äta hormonellt rätt och så löser sig allt, utan kan vara mer komplext än så. Jag tycker vi skall ha respekt för det och hjälpas åt men olika infallsvinklar så vi lär oss och hittar lösningar till ett ännu bättre matliv 😊
  3. Själv verkar jag tillhöra "Nils-kategorin" 😉, dvs äter jag tillräckligt strikt och fastar försvinner suget och det som triggade innan blir tom ointressant. Det verkar finnas delar i detta som vi ännu inte kan få svar på, just nu. Varför äta när man inte är hungrig eller tom ordentligt mätt? Varför något slags sug när man äter balanserat? Då är frågan vad man kan göra? En viktigt del är att veta när det händer, tankar, känslor. Viss mat som eventuellt triggade eller brist på mat som också drar igång dessa processer. När det gäller stressen, är det vid generell stress som ätbehovet kommer eller är det vid specifika situationer? Behöver hjärnan mer energi vid vissa typer av arbeten (hjärnarbete som bokföring, forskning, problemlösning osv), skall man då arbeta förebyggande med kosten? Vilket är helt enkelt mina personliga mönster i detta. För att kunna svara på ovanstående behöver man tillämpa metakognition (ett fantastiks verktyg som bara vi människor har) , snor ett citat från Wikipedia: "Metakognition är de tankeprocesser som handlar om ens egna tankeprocesser. Det innebär att man är medveten om en del av sina egna tankar. Man kan likt en inre handledare undersöka hur de egna tankarna angriper ett problem, bedöma hur bra det går och styra dem om de skenar iväg eller kommer in på ett ofruktbart spår.[1]" . Jag tänker att det inte bara gäller stoppa tankar som kommer på fel spår utan också, välja in handlingar som är hjälpsamma. Ni som beskriver problem i denna intressanta tråd, har ni några strategier som funkar - åtminstone ibland... En länk för den som vill fördjupa sig i metakognintion - https://www.psykologiguiden.se/psykologilexikon/?Lookup=metakognition
  4. Om ens kropp inte förbränner det man äter och kroppskompositionen inte är hälsosam, dvs man vill använda LCHF/keto för att gå ner i vikt och få ordning på sin livsstil är det bra att fundera på varför det är viktigt med frukt. Frukt innehåller näringsmässigt inte något som du inte får i dig med grönsakerna. Man kan också fråga sig själv om frukt är hjälpsamt i fasen där man vill återställa sina hormoner t ex insulin men också de andra hormonerna som styr hunger och mättnad? Precis som mejerier tycker jag det är en fråga att upptäcka vad ens egen kropp klarar av att metabolisera. Du har fått många bra svar i tråden om hur olika medlemmar använder frukt. Själv använder jag frukt i desserter, max någon gång varannan månad. Klarar man frukt, rent metabolt, tycker jag det är bra att ta i samband med måltid, att överäta blir svårare. T ex kan man göra äppelpaj/smulpaj på mandelmjöl och vispgrädde smaksatt med vanilj.
  5. Med reparationsarbete menar jag att kroppen börjar återställa olika funktioner som trasslat pga felaktig kost. Det kan vara smärta, för mig försvann diverse hudutslag och magkatarren, acne kan förbättras osv.
  6. Detta med mejerier, får man testa sig fram. Själv har jag en alldeles utmärkt viktnedgång där mejerierna är en del av maten, fullfeta förstås 😊 Det kan ta några veckor innan fettförbränningen kommit i gång, kroppen sätter dessutom ofta i gång ett reparationsarbete. Har du märkt något av detta? Själv hade jag till en början plockat bort maten till kvällsfikat, det gör att du spar kroppen en omgång blodsocker- och insulinhöjning. Du ger därmed kroppen utrymme at förbränna fett istället.
  7. Effie, det du beskriver räknas nog inte som sockerberoende. Frågan är vad du menar med stressätande? Ätande för att döva tanken och känslan i det som stressar eller ätandet när stressen väl har manifesterat sig? Två olika saker som jag uppfattar det. Troligen kan de sammanfalla en del gånger. Tänker att det man behöver reda ut för sig själv är om ätande är fysiologiskt? Stresshormonerna kortisol och adrenalin höjer blodsockret och sänker insulinkänsligheten. och när blodsockret då går ner gissar jag att hungern/suget kommer. Alternativt medvetandegöra sig om vilka tankar eller känslor som föregick det där ätandet. Jonas Bergqvist har en bra och intressant redogörelse för hormonspelet i våra kroppar. http://www.jonasbergqvist.se/balansera-dina-hormoner
  8. Vilka bekymmer 😂, härligt att läsa. Så bra har det ännu inte blivit med min energi, men att inte plågas av den uttröttbarheten i hjärnan som kommer efter utmatningssyndrom är befriande. Det är en variabel jag håller noga reda på. Om keto hjälper mot andra neurologiska problem, tänk om den kan hjälpa mot just uttröttbarhet och kanske utvecklas till den där mental superenergin som andra får uppleva. Ang fasta, 16:8 ger sig själv jag mäter inte följer bara hungern, det blir lite hur som helst men flera gånger i veckan. Ett tag körde jag tisdagar och torsdagar mellan 20-24 timmar. Nu testar jag 36 timmar men bara en gång/vecka. Framför allt för att testa om fettet på magen kan få sig en skjuts och om jag förstått rätt ger det bättre autofagi. Hoppas på något mindre rynkor 😁
  9. Kanske en kompletterande frågor kring stress. Om stress påverkar ätandet i så fall hur? Låt säga att man gjort något mental jobbigt (stress) eller har ett arbete där det går åt mycket hjärnkraft. Säger hjärnan ifrån för att den de facto behöver mer energi eller är det andra hormonella processer som tar över? Försökt förstå detta ett bra tag. Min erfarenhet så här långt med keto och mer strukturerad fasta, from oktober 2018, är att cravings av trötthet är mycket mindre förekommande och går att behärska på ett annat sätt. Allt är dock så nytt att jag inte törs vara tvärsäker.
  10. Jag förstår inte valet av restaurang om målet är att äta ketogent. Går man in på Subways hemsida berömmer de sig av att vara fettsnåla och då vet vi att kolhydraterna behöver öka. Personligen gillar jag inte Big Foods matfilosofi och det bästa man kan göra är välja annan typ av restaurang/café och premiera näringsidkare som har ett annat synsätt på maten. Till deras försvar har hemsidan med både näringsdeklaration och kontaktsida. https://www.subway.com/sv-SE/MenuNutrition/Nutrition
  11. Jag har testat VLCD och önskar jag låtit bli! Det är möjligt att kroppen kommer i ketos men det blir också jojo-bantning, särskilt om man "testar" flera gånger. Det är frestande men man går upp igen eftersom det också blir kaloribantning. Har man väl börjat jojo-banta påverkas ämnesomsättningen negativt. För mig känns idén på att ta in VLCD som ett tankemönster som behöver brytas och bytas. Vet inte om frågan gäller dig själv och om du har bantat tidigare? Om så är fallet går man ner ganska fort med kaloribantning de första gångerna (därefter kanske inte alls). LCHF/keto kan vara en lektion i tålamod innan det händer. Håller med flera skribenter, fasta är det enklaste, säkraste, billigaste och har hälsobefrämjande effekter på kroppen. Tar du VLCD är risken att du triggar din hunger - skall ofta tas flera gånger dag och innehåller dessutom ofta socker. Exempel på det "fräscha" innehållet: https://www.allevo.nu/product/vlcd-smoothie-strawberry-blueberry-20-pack/
  12. Just det ja, den där köttdieten 😂 Diskussionen behöver naturligtvis föras från flera håll men jag tänker att dela recept med fina bilder är bra. Då kommer det rent visuellt bli tydligt att det inte är någon köttdiet och att man inte kommer lida av grönsaksbrist. Dessutom gör sig nog diesten dummare än vad hon är. I vårt samhälle, tror jag, att de flesta som äter keto nog ibland rör sig mot måttlig LCHF. Det är svårt att undvika, givet hur de sociala sammanhangen ser ut. Undrar hur många "normalkastare" som äter mycket grön- och rotsaker? Tycker ofta jag läser att särskilt småbarnsfamiljer svänger ihop makaroner/köttbullar/falukorv med ketchup som tillbehör.
  13. Brukar inte heller ha problem ute, tycker personalen försöker vara hjälpsam. Att välja pub med pubmeny är nog i dagens läge bland de svårare valen om man behöver vara strikt. Tittade på Bishop´s Arms meny på nätet, ingen höjdare. Tror oftast att missar beror på att många inte ser t ex pommes som farliga kolhydrater möjligtvis som farligt fett. Väljer man att äta ketogent behöver man dra på sig en pedagogisk tröja laddad med tålamod, det är många som inte förstår vad strikt eller ketogent är.
  14. Bara smälta blir inte aptitligt. Oftast använder jag lattevispen (den lilla från IKEA) och om jag tar i någon krydda tycker jag stavmixern kan fungera fint men jag gör lite olika 😊
  15. Tusen tack för svar 😊 Dags för lite biohacking. Jag har med inspiration av bland annat dig bestämt att jag skall testa en 36-timmars fasta en gång i veckan (min ena dag) och 24 timmar min andra dag. Skall bli intressant och se vad det ger, dessutom verkar det som om det är de förlängda fastorna som ger flest hälsoeffekter. Vid alla tester behöver man ha mätpunkter och badsäsongen känns som en bra punkt för avstämning. Jag tillhör badkrukorna 😂, så att utvärdera vad som har hänt runt Midsommar känns rimligt.