Gå till innehåll

bengt.nilsson.cst

Medlem
  • Innehållsantal

    26
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

24 Bra

Om bengt.nilsson.cst

  • Rank

  1. Hej Sasse. Vad trevligt att du uppdaterade din sida och att du gått ner i vikt. BMI 23,6 är väl kanon. Tror du skriver något som vi måste förstå, det är oftast väldigt individuella saker som påverkar oss, bara "ramarna" är någorlunda rätt. Själv är jag nästan "besatt" av tanken av att stimulera fler att börja med LCHF. Som jag skrev någon annanstans var jag på bröllop med ungefär 100 personer i varierande åldrar. Många hade inte sett mig på läng tid och undrade hur jag burit mig åt för att gå ner så mycket i vikt. Tror jag mer eller mindre pratade mat med alla och lite till min förvåni
  2. Hej Johan Vad äter du en vanlig dag, hur mycket väger du, tränar du något?
  3. Tack för alla trevliga synpunkter. Det är ju utom allt tvivel att LCHF gör att jag/vi äter mycket mer näringsriktig mat ( för egen del "köpte" jag SLV rekommendation om att äta få ägg) och personligen äter jag 150-200 ägg i månaden och mängden grönsaker har aldrig varit större för min del. Så för min del har jag aldrig ätit så mycket näringsämne som nu, varför frågan kommit upp för mig är att nu först sen jag började med LCHF bryr jag mig, otroligt men sant. Förr när en dag kunde innehålla, toast, pizza, chips o lösgodis tänkte jag inte så mycket på det. Äter man 25 ägg, 1 paprika och
  4. Dufva, tack för ditt svar, och visst gör alla grönsaker att jag ligger "bra till" men under mina 11 månader med viktminskning och ca: 2.500 kcal per dag hade jag inte en enda helt "fylld" dag.
  5. För att "fylla" rekommendationerna av olika näringsämnen ställs väldigt stora krav på vad vi stoppar i oss. Man måste i princip skräddarsy sin meny Såg tex en intervju om personer som äter NOLL kolhydrater, bara kött, BEA och ägg. Uppfyller väldigt få näringsämnen, klarar vi oss ändå?
  6. Hej. Jag är 57 år och i November 2012 vägde jag 130kg. och bestämde mig för att börja med LCHF efter att ha blivit inspirerad här på kostdoktorn.se. 11 månader senare hade jag gått ner till 85kg.( min vikthistoria finns här på kostdoktorn.se). Jag åt/äter en moderat variant med 50-75 kh/dag, nästan uteslutande från grönsaker (600-800g/dag).Jag motionerar/styrketränar i genomsnitt 45 min. om dagen. Ta i trä, men jag har inte varit sjuk, inte ens snuvig, slutat med astmamedicinen, inte haft dålig mage, inte huvudvärk, ingen trötthet osv. sen jag började med LCHF och mår förträffligt. Tvä
  7. Hej Sasse. Kul att höra att det går i rätt riktning (för att du verkar äta mer?) och jag älskar ditt engagemang. Skall bli kul o följa dina framsteg. Under min viktminskningsresa gick jag ner mest i Maj och Juni, förra året,??? Visst påverkade vädret till mer träning, grillning och uteliv men en annan sak dök upp, SPARRIS. Denna min favoritgrönsak som jag precis som ägg aldrig tröttnar på. Jag tillagar dem "alltid" som Tina Nordström (som jag haft som bordsdam på ett bröllop förresten) nämligen, bryn i smör, häll på smält smör, hackad rödlök, japansk soja och hyvlad parmesan, mums. Ibland
  8. Hej Sasse. Du e min LCHFidol Allt du skriver andas optimism och övertygelse och med den inställningen är det redan självklart att du kommer att lyckas. Tack för tipset på sjögräsnudlar, hur gott som helst Bästa hälsningar Bengt
  9. Hej Sasse. Är bara lite nyfiken på om du märkt några bra resultat efter att du bland annat började med grönsaker Kör hårt Bengt
  10. Enligt Annika Dahlquist har Demoskop gjort undersökningar. De två visade 17 respektive 16% av Sveriges befolkning??? Personligen känns det alldeles för högt
  11. Hej Sasse. Kul och läsa dina inlägg och svar, din entusiasm och vilja kan nog försätta berg Kul att du märker skillnad när du äter mer grönt. Jag tycker Andreas Eenfeldt sammanfattar det här med kaloriintag klockrent " kalorier räknas, men räkna dem inte, eller "en kalori är inte alltid en kalori". Jag TROR att det finns faktorer som påverkar förhållandet mer än bara in och ut. I min värld,enbart baserad på egen erfarenhet och nyfikenhet, är näringsriktig mat och träning viktigare än antalet kalorier. Om man tex dricker 2 L kallt vatten om dagen förbrukar kroppen ca: 60kcal extra,
  12. Hej igen Sasse, Jag registrerade igen på Dumbbell den maten du beskriver att du åt ( du skriver att du ändrat lite nu) och OM det är väldigt viktigt att vi får i oss alla näringsämne för att kroppen skall fungera optimalt så ser man ett antal olika som du hamnar långt under. Längst ifrån hamnar fibrer och C-vitamin ( Andreas skriver någonstans att om man äter lite kolhydrater är behovet av fibrer betydligt mindre). Ser också att "allt" ditt fett kommer från kokos, smör, olja ( mellan 60-80% av dagens kaloriintag) Kanske hade avokado, lax, sill, fler ägg, nötter, osv. varit ett altenat
  13. Hej Sasse. Jag vill betona att jag absolut inte är någon expert, jag har bara ett väldigt stort intresse för mat och hälsa. Det du finner nedan är alltså min erfarenhet. När du skriver att Andreas, Annika och Ann skriver att träning är överskattat menar de nog att det är överskattat ur viktminskningssynpunkt eftersom vi normalt sett kompenserar träningen med att äta mer och ofta kanske också unnar oss något extra eftersom vi varit "duktiga". Att träning är bra ur alla andra aspekter tror jag alla är överens om. I mitt fall kan jag med garanti säga att jag inte äter mer när jag tränar.
  14. Hej igen Sasse, Jag vet inte om jag gått ner i vikt snabbare om jag begränsat mitt matintag lite mer, och jag håller med dig att i början kändes det väldigt konstigt att ibland "överäta" och oftast med mer fett??? men effekt gav det, i alla fall för mig. Du svarar i början av forumet på frågan vad du äter och en vanlig meny är 2 ägg, 50g skinka, 35g macka med smör o pålägg. Jag räknade på 15g smör, 15g ost, 15g leverpastej. Totalt ca: 500 kcal. Nästa måltid 100g kött/kyckling/fisk ( jag räknar 100 kcal), 50g lök/blomkål. Jag räknade på att du steker i 15g fett och du lägger på 15g
×
×
  • Skapa nytt...