Caywin

Medlem
  • Innehållsantal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om Caywin

  • Rank

  1. Hoppla Tiny Tom, det var inte lite text du slängde på mig. Tackar för svar på mina frågor, dessvärre kommer väl ett ganska kortfattat svar på detta. Jag är 174cm lång och väger 130kg, för er som undrade. Och jag känner själv att jag har den kunskap som behövs, men att det verkar gå dåligt i praktiken. När det gäller MBC-kaffe så har jag bara använt detta någon månad och det är först då jag kunnat uppnå optimal ketos. Jag använder den för att jag tycker det är gott, är mättande och ser till att jag inte äter för mycket protein. Som tidigare nämnts kör jag intermittent fasta mellan 18:00-12:00 så det blir egentligen bara MBC-kaffe och ett mål mat om dagen. Mår mycket bra av detta, däremot så kommer jag nog att justera smörmängden allteftersom för att hitta en lagom nivå. Har inte varit tydlig med min träning märker jag: Simmar 3 gånger i veckan á 40-50 minuter (intervallträning), promenerar 1 dag i veckan samt styrketränar 2 dagar i veckan. Dag 6 brukar jag antingen vila eller promenera. När jag gick som mest för några år sen, dvs när jag åt fettsnålt, så var faktiskt promenader det som fick mig att tappa många cm i midjemått. Däremot är det tråkigt och jag simmar hellre. Jag tackar för alla tips och jag ska anamma en del. Återkommer om några månader igen så får vi se.
  2. Det enda jag vet är att mitt makronutrientinnehåll ligger bra till. De gånger jag steker en köttbit så väger jag ju självklart den rå. Däremot om man ska göra en gryta eller liknande med flertalet ingredienser förefaller vägning av maten relativt omständigt. En vanlig dag brukar för det mesta se ut såhär: Lunch: MBC-kaffe (60g smör, 25g MCT-olja, Kaffe, 50g laktosfri mjölk). Tränar jag före lägger jag till 3-4 kokta ägga. Middag: Sällan jag som gör middagen men den brukar i regel bestå av hög fetthalt, normalt med protein samt mindre mängd kolhydrater. När jag har kollat de senaste dagarna har kcal hamnat omkring 1400-1600. Det som jag aldrig lyckats lista ut, och som många tvistar om, är huruvida proteinmängden ska räknas i antal g/kg eller g/idealvikt.
  3. tjao, ingredienserna vägs före för att kunna få ut den enskilda mängden av allt. Sen väger jag det som är på tallriken när allt är tillagat. Detta sker dock ganska sällan eftersom det inte är jag som lagar middagen.
  4. repurban - Jo, har testat det mesta. Är väldigt påläst om mycket, dock känns det här som det sista som finns att göra: Tror de senaste gångerna har det varit för mycket protein samt att jag varit hungrig på kvällarna och då gjort någon mat. Eftersom jag kör med intermittent fasta nu så har det varit lättare att inte äta något på kvällarna, suget finns dock kvar. Brukar värdera min hunger efter en skala, där allt under 6-7 (av 10) inte är hunger utan bara sug. Oftast brukar suget på kvällarna vara kring 3-4-5. Vanligtvis lägger jag till några kokta ägg med smör runt 14-15:00 för att få upp proteinet. Dagens fördelning av E%, som brukar hållas, är 77% Fett, 21% Protein och 2% Kolhydrater. I gram: Totalt intag Fett: 148 g Protein: 74 g Kolhydrater: 4 g 1622 kca
  5. Allt beror ju visserligen på vilket ditt basala näringsbehov är. 2000kcal kan vara mycket för en normalviktig, men lite för en med mycket övervikt. Har inte räknat exakt men brukar hamna mellan 1500-2000. Generellt kaloritänkande så är mitt basala näringsbehov 3074kcal. Men som du skrev, alla har vi olika ämnesomsättning så går inte att gå efter den heller. Tror snarare att jag behöver ha lite mer tålamod. =)
  6. Jag äter bara mellan 12-18 och jag mår alldeles ypperligt av detta. Det skönaste är att styrketräna ca 1 timme innan fastan är slut eftersom jag får en grym energi av det. Det finns ingen anledning att äta på förutbestämda tider eftersom vår kropp inte är inställd likt Skalmans. När våra förfäder, som hade samma kropp som oss, vaknade på morgonen fanns det förmodligen väldigt sällan ett överflöd av mat. Det var alltså essentiellt för dem att kunna jaga under sin fasteperiod. Vilket, översatt till vår nutid, innebär att kroppen är "framavlad" för att kunna göra detta. Enligt Darwins teori skulle de människor som inte kunde göra detta dö ut, och bara de med denna funktion skulle leva kvar. Vi tillhör alltså den art som överlevde det naturliga urvalet. Äter du lågkolhydratkost, helst LCHF då, innebär att det att du blir hungrig när din kropp är hungrig (såvida du inte lider av något metabolt syndrom som kan behöva åtstramningar för att vakna till) och inte (som kolhydratätare upplever) när ditt blodsocker sjunker. Många kan motstå frestelsen att äta när deras blodsocker sjunker, och det är oftast dessa kolhydratätare som är och förblir smala, men för många innebär det att man äter trots att behovet inte finns. När kroppen är inställt på fettdrift, ät när den vill att du ska äta.
  7. Det går att räkna ut det basala behovet av kcal som din kropp behöver. Däremot går det aldrig att räkna ut hur mycket din kropp förbränner. Skaldemans ratio är ingenting annat än förhållandet mellanE% från fett, E% från protein och E% från kolhydrater. Förutsättningarna för hög fettförbränning ökas ju bättre förhållandet mellan fett, protein och kolhydrater de facto är.
  8. Utan ett Apo-prov så kan man varken säga bu eller bä.
  9. Uppar den här tråden istället för att skapa en ny. Problemet kvarstår, tänker dock ha mer tålamod den här gången eftersom jag mår bra av det. Infogar texten jag la in i KiF för att se om nån här kan hjälpa mig.. Känns som jag är nåt unikt exemplar av homo sapiens sapiens. Egentligen borde jag inte stå still med vikten, inte enligt logiken och fysiologin. Har testat en del olika metoder men ingen har gett den där viktnedgången, eller minskningen av centimeter. Nu senaste, och det jag tänkt fortsätta med, är att använda MBC-kaffe på morgonen samt fasta mellan 18-12. Detta har fungerat väldigt bra och jag har även mätt mina ketoner, vilka ligger på ca 1,6 på morgonen och 3,0 under kvällen. Att jag fastar mellan 18-12 innebär ju att kroppen måste börja förbränna fett när den förbränt maten, vilket inte borde ta många timmar. Att ketonvärdet ligger vid 3,0 under kvällen tyder på att fettförbränningen är igång, och maten borde vara förbränd senaste 00:00. Det bör innebära 12 timmars konstant förbränning av fettlagren, men om jag inte går ner i vikt eller tappar centimeter... Vad i h-e förbränns under den här tiden då? Om ketonvärdet visar 1,6mmol, 18 timmar efter senaste måltiden... Sköldkörteln är helt normal kan tilläggas, annars hade jag misstänkt hypotyreos. Om jag räknar kcal under mina 6 timmar jag äter så uppgår de ofta till ca 2000kcal, och jag känner mig inte hungrig heller. Simmar 2-3 gånger i veckan, styrketränar (nyss börjat) 2 gånger i veckan (oftast på fastande mage). Så.. Om kroppen har förbränt maten jag intog vid 18:00 och ligger på stadiga 3,0mmol i ketonvärde, vad i h-e förbränns i kroppen då? (Har inte blivit svagare så protein bör vara uteslutet. Snarare så att jag blivit starkare. Visst, mer muskler kan göra så att vikten är neutral, men då borde det börja synas på midjemåttet)..
  10. Blivit mindre strikt över jul nu så jag tänkte väl köra på som vanligt efter detta och då gör jag en analys av detta, den jag hade tidigare är inte speciellt akutellt så lika bra att göra en ny.
  11. Tänkte passa på medans forumet fortfarande är ungt, och Andres håller till här. Är en kille på 25 år. ca 50kg övervikt. Jag har hållit på med LCHF i snart 3 år men har aldrig lyckats gå ner i vikt trots att jag testat alla möjliga varianter. Visst, efter några månader kanske jag hamnat i en fuskperiod (semester och jul). Jag tycker dock att det borde hända något med vikten, eller för den delen med måttbandet. iallafall antydningar. Har testat äta mindre, äta mer, lagt på mycket fett, tagit bort fett, kört med bulletkaffe på morgonen, tagit bort och lagt till mjölkprodukter samt verkligen hållit koll på kolhydratnivån. Äter inte nötter o dyl så det är inte relevant att äta mindre av dessa. Sist, innan julen, körde jag på med att lägga på mycket fett samt mäta ketoner. Efter några veckor lyckades jag komma upp i 1,4 i ketonvärde, men ingenting hände för den delen. Det enda jag egentligen inte testat är att dra ner på kaffet, och visst har jag läst att koffein kan påverka insulinet negativt så det blir nog nästa steg. Körde styrketräning och simning i våras och enligt en BMI-mätning hade tappade jag visserligen 2% fett under tiden men detta märktes aldrig av. Har inte hypotyreos, testade tidigare i år. Köpte till jod nu, den svagare sorten, för att stimulera. Börjar få slut på idéer nu. Doc, har du några fler tips?