Soffan

Medlem
  • Innehållsantal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Soffan

  • Rank
    Nyanländ
  1. Hej! Började förra våren lite försiktigt för att jag ville gå ner några kilo i vikt och prova hur det skulle fungera. Gissa om jag blev förvånad (var väldigt skeptisk från början) när jag mådde så mycket bättre, mitt sötsug försvann och därmed frossardagar jag kunde ha i bland, jag blev mycket piggare och hade en hel del energi kvar efter jobbet på kvällarna mot förut när jag var trött på EM. Min psoriasis blev bättre-även om jag fortfarande har kvar lite så kliar det inte lika mycket. Hela jag är lugnare och har mer ork än förr. Märkte skillnaden i julas när jag föll tillbaka på sockret hur mitt humör förändrades-blev lätt irriterad och grinig mot barnen, var tröttare och hade inget tålamod. Det kändes inte roligt alls, det är inte jag. Så nu har jag kommit tillbaka igen till lchf och är gladare o trevligare mot alla, lugnare, piggare, har mer energ, inget sockersug och min psoriasis har blivit bättre igen (den blev sämre under julen) DET KÄNNS SÅ BRA!!!
  2. Precis så tänkte jag att bättre han äter frukt om han vill ha nåt på kvällen än glass eller några kakor. Men jag visste inte riktigt hur jag skulle svara honom om vad som är bäst/värst att äta. Alltså vilket socker som är sämst för kroppen! Och frågan från honom var ju bara fruktsocker från ren frukt VS tex strösocker!
  3. Hej! Min son -16 år som för övrigt inte äter lchf (inte min man heller) frågade mig idag. Vad är bäst: om jag äter 2 frukter per dag ELLER socker som tex rent socker i te eller några kakor! Vilket socker är "bäst"? Ja han får ju i sig socker genom bröd m.m men ändå kul att han funderar på sånt, kanske mamma påverkar honom lite ändå. Jag tycker frukt måste vara bättre då det är lite fibrer i och det tar lite längre tid för kroppen att bryta ner än rent socker, men jag är inte säker......
  4. Hej igen, en fråga till! Jag lagar all mat med grädde/creme fraiche/ fet yoghurt/ smaksatt smör/ beasås m.m utan vetemjöl och socker hemma!!! Jag ställde en fråga nyss om mitt sockerberoende och ett svar jag fick var att om övriga äter kolhydrater i familjen till min mat kan dom gå upp i vikt! Måste jag laga 2 olika såser till oss i familjen, en till mig och en mindre fet variant till familjen??? Hur ska jag göra då? Tycker faktiskt att min son har börjat äta mindre portioner sen jag gör mat som är fetare men jag vill ju inte att övriga familjen ska gå upp i vikt pga mig
  5. Massor av tips. TACK så mycket för det =))) Ska verkligen tänka på det i morgon, jag gillar ju gräddsåser/creme fraichesåser och kalla såser på turkisk yoghurt och äter det nästan varje dag för att få i mig fett.... Har lite svårt att äta för mycket smör och olja men får prova det en vecka nu och kanske ha egengjord vinägrettdressing på maten med bra olja och fransk senap i. Ägg med majjo funkar tycker jag, ska bara titta att det inte är socker i. Har nämligen sett att i vissa har dom socker Får väl försöka variera mig med frukosten lite, ägg mosat med smör och lite salt o peppar på är gott. får prova det nästa vecka. Vill ju inte äta för mycket till frukost eftersom jag måste äta på jobbet 11.30 eller kanske funkar en kaffe med kokosolja och ingen grädde nej...... vad ska jag då ha i kaffet. Får kanske göra äggmjölk på koncentrerat smör och ha i till frukost - funkar det???? Tack igen för tipsen
  6. Hej! Jag föll dit rejält under julen med kakor, choklad m.m.m.m Inte kul!!! Nu försöker jag få bort suget igen...... Jag vill komma tillbaka till lchf igen då jag mådde jättebra i höstas, jag började med lchf i augusti och det gick ganska bra direkt.Suget försvann snabbt. Nu är det så att varje dag när jag kommer hem 15,30 MÅSTE jag bara ha 1 eller 2 mörka chokladbitar 81%. Det sitter i hjärnan, jag vet men fast jag försöker stå emot trillar jag dit efter en stund. Sen nån dag i veckan åker det även ner ett par kakor eller så och jag frossar i stället. Varför är det så svårt att avstå den här gången när jag vet hur bra jag mår utan socker?????? Vill gärna ha förslag om jag ska hoppa över frukosten eller vad jag ska äta då jag äter frukost på jobbet kl:8 och lunch redan kl:11.30. Det är fasta tider, jag kan inte ändra på dom! Jag börjar jobba 7.00 Ofta är jag inte hungrig förrän 8 men äter jag en bra frukost då är jag inte hungrig 11.30 redan! Ond cirkel......Äter jag bara ett ägg kl:8 blir det lite enformigt efter 2 veckor på vardagarna. Varför släpper inte suget på EM efter jobbet?? Och äter jag för mycket kvällsmat då jag inte är hungrig förrän vid 8 på jobbet. Jag kliver ändå upp 6 varje dag. Jag äter bara efter listan på godkända livsmedel. Så Hoppas på tips om portionsstorlek på frukost, lunch och kvällsmat och hur jag ska slippa "suget" på kvällarna. Sen undrar folk i min omgivning, om man äter lchf OCH kolhydrater kommer man gå upp i vikt då??? Jag är en tjej på 42 år och är 176 lång och vägen idag 77, vill ner till 73....bara 4 kg men inget händer då jag förstör eftermiddagarna!!! Tack för en bra sida/Soffan