Jump to content

avksom

Medlem
  • Posts

    27
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by avksom

  1. en person kapabel att påbörja och vidhålla en strikt diet trots sin alkoholism har förstås helt andra förutsättningar att bli kvitt den än en person som saknar dessa egenskaper.
  2. hjärtklappning beror rätt ofta i lchf-sammanhang på magnesiumbrist i förhållande till kalciumöverskott (mejeriprodukter).. så testa magnesiumtillskott om du inte redan tar det.
  3. lchf:s egen professormaskot Göran Petersson har just publicerat en rapport där han förespråkar frukter pga dess "skyddande antioxidanter" han påstår även att fruktos "bara obetydligt bidrar till blodsockerhöjning". http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/170320/local_170320.pdf
  4. jag får halsbränna om jag drar i mig för mycket grädde under en dag.
  5. träning är inte speciellt nödvändigt för viktnedgång i LCHF-sammanhang.."Sanningen om fett", del 1 av dokumentärserien, pekade ut fettet som den stora boven och mot den bakgrunden är det inte speciellt konstigt att träning blir viktigare för kunna få bort fetman som överätandet av för mycket snabba kolhydrater leder till. men det finns ju såklart andra stora hälsovinster med att träna.
  6. ingen som har info om exakt hur Paulun&CO menar att den här försurningen skulle gå till?.. änsålänge ägnar tråden bara svar åt att avfärda ett påstående; Paulun måste ha blandat ihop ketos och ketoacidos, kroppens ph sänks men det är irrelevant, Paulun har bara fel, etc. det hade varit intressantare att få se resonemanget bakom påståendet så att man sedan kan göra en bedömning.
  7. att man ska förlita sig mindre på auktoriteter och vetenskap vill jag förstås inte skriva under på men att magkänslan är som natt och dag på lchf är däremot nåt jag gärna signerar.. och att den magkänslan verkligen är nåt att följa.
  8. jag får intrycket att du inte lagar din egen mat.. du säger att du går i skolan så hur gammal är du egentligen?.. vad du sagt hittills verkar det rätt mycket som att du äter det som serveras dig, alternativt äter mackor (finn crisps), vilket rimmar bättre med en tonåring och att du då skulle ha "tröttnat" på maten redan efter en vecka.. riktigt så enahanda är ju inte maten om man kollar upp recept och lagar själv.. att däremot ta bort allt som inte är lchf från en serverad, "normal" mattalrik leder till väldigt få ingredienser och det kan jag förstå om det blir enformigt.
  9. ett annat argument mot dagens mängd frukt är den drastiska förändringen i tillgänglighet och logistik.. förr hade man inte hela jordens alla säsongsfrukter tillgänglig året runt på samma plats.. då fick man nöja sig med den lokala floran med tillhörande säsongstider.
  10. trist.. men säga vad man vill om lchf, viljan att ändra dina vanor måste fortfarande komma från dig och ger du upp innan du ens har försökt tror jag inte du är redo.
  11. per bit ja.. men det är meningen att du ska äta dig mätt och det gör du inte om du räknar finn crisps.. 6 st finn crisps på en dag blir 24 kh och bara där har du fyllt din kh-kvot.. du kan inte äta nåt mer eftersom i stort sett allting innehåller kolhydrater, i varierande mängd. för att dra ett drastiskt exempel: grädde innehåller 3g kh.. detta innebär att 8 st finn crisps i kolhydrater motsvarar 1 liter grädde.. vad tror du att du skulle få svårast att trycka i dig?
  12. finn crisp är 60g kh.. sålänge du småäter det behöver du inte oroa dig för att det skulle vara lchf du inte klarar dig på. håll dig till matvaror som har 5g eller under och ät dig mätt på dina måltider, då kommer sug och småätande minska drastiskt av sig självt. du kan alltså inte bara dra bort kolhydraterna från tallriken du serveras, du måste även lägga till fett för du ska bli mätt. vänta med promenaderna tills du fått ordning på din kost och din viktnedgång.. det blir lätt ett oöverstigligt berg när man angriper flera problem samtidigt.
  13. drick ett par matskedar linfrön (som fått stå till sig i ett glas vatten under natten) under några dagar.. brukar åtminstone stabilisera min mage.
  14. inte haft en sjukdag på nästan ett år sen jag började med lchf.. sen gör jag ett undantag och käkar vanligt julbord och julgodis till jul och bang; influensan som ett brev på posten lagom till trettondagen.. nedsatt immunförsvar till följd av kolhydrater och spannmål resonerar jag.
  15. ok, så det är alltid enbart vatten som inte är med i innehållsförteckningen?.. alltså inget som inte räknas som näring men samtidigt inte heller förångas vid kokning.
  16. jo, energiandelen ökar just för att vatten inte innehåller nån energi och det är det som försvinner.
  17. nu låter det iofs inte helt som de symptomen du beskriver men jag brukar få problem med halsen när jag dricker/äter mycket varm grädde i olika former.. det brukar yttra sig i halsbränna och vara värst under natten/morgonen efter.. jag klarar t ex inte speciellt mycket te med grädde eller mat som jag har stekt i grädde.. det påverkar även min röst då jag blir klart hesare av det.. ju senare jag intar nämnda föda desto värre brukar problemen under natten/morgonen bli.. det verkar för övrigt även finnas en "kvot" för hur mycket jag kan förtära innan det ställer till med problem.
  18. du missuppfattar men jag använde kanske ordet "nettokolhydrater" fel i sammanhanget, det var iaf inte vad jag menade.. vad jag pratade om var hur stor andelen kolhydrater är efter att man t ex kokat grädde och vätskan har förångats.. antalet kolhydrater förutsätter jag förblir detsamma.
  19. Billigast och bäst, imo: http://www.crearome.se/default.asp?ProductNr=3511&ProductID=351457&bargain=0&ProductGroupID=16022
  20. Hur mycket magnesium tar du? Mina nattliga benkramper försvinner samma dag som jag tar en 300 mg tablett.
  21. Som redan nämnts jämför du snabbkaffepulver med färdigbryggt kaffe. Färdigt snabbkaffe har ingen större skillnad i kolhydratmängd.
  22. se upp med pendlandet bara.. verkar vara en del som upplevt diminishing returns på upprepade försök att gå ned i vikt på lchf.
  23. en sticky-tråd här på forumet med en lista där läkare, etc, som är positiva till lchf kan anmäla sig att stå med hade helt klart varit intressant.. det skulle förmodligen generera en ömsesidig uppmuntran. (att däremot offentligt outa personer utan att fråga dem först är förstås ett inte helt genomtänkt integritetsövertramp)
  24. lite OT men jag finner det här med nettokolhydrater intressant.. vad händer t ex med kolhydratmängden i grädde (och för den delen andra mejeriprodukter) man reducerat genom kokning?.. då är det väl mest fråga om vatten som förångas vilket borde innebära att kh-andelen höjs betänkligt.
×
×
  • Create New...